Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Alasvienneistä

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#31

Viesti jussip »

Mika kirjoitti: Tuli mieleen, että koska BJJ:ssä pystyosuus ei välttämättä ole pelkkää judoa, kun lukitekin kuuluu tavallaan samaan lajiin, niin oletteko BJJ:tä ja judoa harrastaneet huomanneet eroja alasvienneissä näiden lajien osalta? Kun ne tavoitteetkin ovat vähän erilaisia.
Onhan noissa jonkin verran eroja. Ehkäpä suurin ero on se että koska BJJ:ssä ei ole mahdollista voittaa matsia ipponilla, niin pystyottelun ja alasvientejen kanssa voi ottaa enemmän riskejä, joten uhrausheittoja, guardiin vetoja jne tehdään paljon enemmän. Samoin tietysti judossa on useita heittoja joilla vastustaja saadaan ipponin arvoisesti selälleen, mutta heittäjä itse jää esim. selätysten vastustajaan nähden, joka on yksi huonoimmista positioista BJJ:n kannalta. Judossa pystyottelua on myös rajoitettu huomattavasti tarkemmilla säännöillä, esimerkiksi erilaisia ristiotteita ei saa ottaa/pitää ellei yritä heti heittää vastustajaa. Samoin rääsyissä roikkumisesta tulee tuomarimainintaa helpommin jne.
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#32

Viesti Benu »

Tämä on oma mielipiteeni, enkä ole mikään judomies.

Olen nähnyt BJJ otteluita ihan valkovöisissä missä tiedä että yhdellä osapuolella on musta vyö judossa, eikä saa mitään aikaan, päinvastoin päätyny myllerryksen päätteeksi alimmaiseksi. Itesekkin otellut (en ole varma vyöarvosta, mutta luulein sen olevan musta) judokaa vastaan, ja jätkä veti mut guardiin :roll: yritin suoraan guardin ohi jolloin kaveri sai mut käännettyä selälle hetkellisesti (sai 2p). Joten ei vissiin kokenut niitä pystytaitojaan jostaan syystä tarpeellisiksi saavuttaakseen dominoivaa positioita matossa. Vein myöhemmässä vaiheessa kaverin mattoon double legillä. Joten jäi toi pysty veivaaminen ehkä keyveysti mun voitoksi (hävisin tosin ton matsin sitten jujiin :oops: ). Voin mainita että mulla on todella lyhyt paini tausta ihan junnu ajoilta, mikä tuskin vaikuttaa nykytaitoihini.

Sitten taas katotaan jätkiä kuten Tony Bäckman, todella vahva pystyosaamisen avulla Tony on voittanut monta niukkaa ottelua. Ja onhan näitä jätkiä varmaan vaikka kuinka monta, mutta enpähän juuri nyt keksi muita nimiä heittää tähän.

Judossa ei tarvitse kauheasti huolehtia siitä että epäonnistuuko se heitto huonsti vai ei. BJJssä sä olet todellakin kusessa jos vastustaja pääsee vaikkapa selkään. Ja vaparissa sitäkin suuremmassa lirissä ku rupee tulemaan moukkua kirjamellisesti olan takaa :lol: Kun taas vapaapainista tutut yhden- ja kahdenjalan alasviennit eivät päädy yhtä huonosti epäonnisstuessaan. Voihan niissäkin toki jäädä giljotiiniin tai sitten jos toinen kerkee sprawlaamaan ni se voi päästä kiertämään selkään. Mutta epätodennäköisempää se on. Eiköhän ne aika usein päädy siihen että joutuukin vetämään guardiin.
Lazy jiu-jitsu
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#33

Viesti Jarppa »

Mika kirjoitti: Tuli mieleen, että koska BJJ:ssä pystyosuus ei välttämättä ole pelkkää judoa, kun lukitekin kuuluu tavallaan samaan lajiin, niin oletteko BJJ:tä ja judoa harrastaneet huomanneet eroja alasvienneissä näiden lajien osalta? Kun ne tavoitteetkin ovat vähän erilaisia.

PS. Video ois kiva. :hihihi:
Onhan niissä eroja, mutta oma kokemus ei oikein riitä niitä tarkentamaan. Ite oon treenannut BJJ:n ohella jonkun verran judoa, mutta painiopissakin oon ollut. Vaikea sanoa mitä olen oppinut missäkin, mutta parempi tunnen olevani pukupainissa.

Molemmissa pohjana on kontrollin hakeminen aluksi (kuten Simpanssi jo aloituksessa totesikin), ja kun tietty kontrolli on saavutettu, heitetään. Kun tasoeroa tulee riittävästi, myös se heiton voiman kontrolloiminen on mahdollista.
froggy kirjoitti: Miten sitä pystyy tekemään sumigaeshin ilman pukua?

Täältä löytyy se heitto..
http://judoinfo.com/animate.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämän Mika on jo nähnyt, mutta eikös viiminen tekniikka ole sumigaeshin variaatio, vastatekniikkana kouchi garille? " onclick="window.open(this.href);return false;

Eli siinä meikäläinen ottelee ilman pukua, videolla on mun viime kisojen matsien alasmenot. Onkos muuten tuolle shootin vastatekniikalle (kohta 0:38 ), jotain kivaa judotermiä?

Täällä sparrasin bundesliigassa ottelevan greko- painijan kanssa, joka ihan niska-käsi-otteella kaatoi mua. Siis otti niskasta ja kädestä kiinni, ja horjutti maahan. Lievää ihmetyksen tunnetta, kun heppua ei saanut maahan edes vetämällä guardiin. Tai siis saihan sen, kun ite hyppäsin guardiin, se seisoo pystyssä paikallaan, ja sitten slammaa mattoon. :lol:

Tulis brassijutsuunkin uutta realismia, jos slammi guardista olisi sallittujen listalla. :badgrin:
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#34

Viesti Jarppa »

Benu kirjoitti: Kun taas vapaapainista tutut yhden- ja kahdenjalan alasviennit eivät päädy yhtä huonosti epäonnisstuessaan. Voihan niissäkin toki jäädä giljotiiniin tai sitten jos toinen kerkee sprawlaamaan ni se voi päästä kiertämään selkään. Mutta epätodennäköisempää se on. Eiköhän ne aika usein päädy siihen että joutuukin vetämään guardiin.
Mä olen nähnyt aika monta yhden- tai kahdenjalan alasvientiä päätyvän vastustajan polveen vaparissa, puhumattakaan kaikista giljotiini-yrityksistä onnistuneen tekniikan, tai polvien vastaanottamisesta vastustajan sprawlin jälkeen. Sitten taas jos kattoo Fedorin tai Couturen pystyä, aika harvoin shoottaavat jalkoihin, mutta aina vastustajat on tontissa matsien aikana...

Ja onhan sitä esimerkkinä yhden Gracien baaritappelu, jossa hajotti polvensa shootatessaan...
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#35

Viesti Benu »

Jarppa kirjoitti:
Benu kirjoitti: Kun taas vapaapainista tutut yhden- ja kahdenjalan alasviennit eivät päädy yhtä huonosti epäonnisstuessaan. Voihan niissäkin toki jäädä giljotiiniin tai sitten jos toinen kerkee sprawlaamaan ni se voi päästä kiertämään selkään. Mutta epätodennäköisempää se on. Eiköhän ne aika usein päädy siihen että joutuukin vetämään guardiin.
Mä olen nähnyt aika monta yhden- tai kahdenjalan alasvientiä päätyvän vastustajan polveen vaparissa, puhumattakaan kaikista giljotiini-yrityksistä onnistuneen tekniikan, tai polvien vastaanottamisesta vastustajan sprawlin jälkeen. Sitten taas jos kattoo Fedorin tai Couturen pystyä, aika harvoin shoottaavat jalkoihin, mutta aina vastustajat on tontissa matsien aikana...

Ja onhan sitä esimerkkinä yhden Gracien baaritappelu, jossa hajotti polvensa shootatessaan...
Totta tuokin, UFCssä tosin sä voitat jos sut tyrmätään polvella shootatessa :lol: Joo, Couture ja Fedor eivät kyllä ole montaa kertaa shootanneet. Ainoo ku tulee mieleen Couturen kannalta on se Halme matsi 8) Oli vähän lanttu jumissa tossa ku kirjottelin niin myöhään tota tekstiä ni ei tullut mitään hyviä esimerkkejä mieleen.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#36

Viesti Paappa »

Kun en osaa shootata enkä osaa judoa, niin minusta ne toimivat alasviennit mitä olen harjoitellut tapahtuvat lähinnä pääotteesta, samalla käytetään jotain kipureaktiota hyväksi. Viittaan siis defendon alasvientiin, jossa samalla väännetään päätä sivulle. Minne pää menee, sinne yleensä ruumis menee perässä.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#37

Viesti Kuhmu »

Painista puhuttaessa ei pidä unohtaa vapaapainia, jossa kampataan ym. Suurimman eron tekee se, että painissa ei ole pukua, joten suoritukset on tehtävä lähempää heitettävän vartaloa. Kun taas Judossa kontrolloidaan puvusta. Lukkopaini kisoissa on voinut nähdä välillä Judokan hakevan rätittömästä vastustajasta heittoa tai kamppia etäisyydeltä, jolla homma toimisi rättien kanssa, mutta ilman ei, koska ilmaa jää liikaa väliin ja vastustaja on onnistunut passaamaan heiton sen takia.

Jos haluaa perehtyä noiden lajien heittojen erilaisuuteen, niin se onnistuu parhaiten tutustumalla lajeihin käytännössä.
”You must enjoy this”.
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#38

Viesti Mars »

Paappa kirjoitti: --
Viittaan siis defendon alasvientiin, jossa samalla väännetään päätä sivulle. Minne pää menee, sinne yleensä ruumis menee perässä.
Ja silloin kun ei mene, joutuu kyllä selittelemään.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#39

Viesti Benu »

Mars Wolta kirjoitti:
Paappa kirjoitti:--
Viittaan siis defendon alasvientiin, jossa samalla väännetään päätä sivulle. Minne pää menee, sinne yleensä ruumis menee perässä.
Ja silloin kun ei mene, joutuu kyllä selittelemään.
En ole noita Defendo alasvientejä koskaan treenannut, mutta vaikea kuvitella että joku sais mut vietyä alas jollaan muay-thai clinchillä :roll: Setuppina se voi olla ihan näppärä, paljon ollaan treenattu silleen että repii niskasta ns. vastareaktion, eli vetää kaveria itteään kohti jollon vastareaktio yleensä on nojata taaksepäin. Kun kaveri näin tekee mennään jalkoihin.

Tottahan toi on mitä pään kontrollista sanot, näinhän se on matossakin. Ku kaveri on esim. ohittamassa guardia ni aina vaan päästä työnnettään. Pistää pasmat sekasin ja ei mene voimia hukkaan :)
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#40

Viesti Mjölnir »

Benu kirjoitti:
Mars Wolta kirjoitti:
Paappa kirjoitti:--
Viittaan siis defendon alasvientiin, jossa samalla väännetään päätä sivulle. Minne pää menee, sinne yleensä ruumis menee perässä.
Ja silloin kun ei mene, joutuu kyllä selittelemään.
En ole noita Defendo alasvientejä koskaan treenannut, mutta vaikea kuvitella että joku sais mut vietyä alas jollaan muay-thai clinchillä :roll: Setuppina se voi olla ihan näppärä, paljon ollaan treenattu silleen että repii niskasta ns. vastareaktion, eli vetää kaveria itteään kohti jollon vastareaktio yleensä on nojata taaksepäin. Kun kaveri näin tekee mennään jalkoihin.

Tottahan toi on mitä pään kontrollista sanot, näinhän se on matossakin. Ku kaveri on esim. ohittamassa guardia ni aina vaan päästä työnnettään. Pistää pasmat sekasin ja ei mene voimia hukkaan :)
Defendo-alasvienneissä pääperiaate on, että mennään puikkauksella tai nyppäyksellä pois edestä, joko selkään tai sivuun, ja sitten viedään naamasta maahan. Myös edestä on taakse kaato, joka on saman kaltainen kuin urheilupainissa, eli syliotteesta puristetaan alaselästä ja samalla taivutetaan vastustajaa taakse. Defendo-versio tästä on, että lyödään avarilla ristiselkään ja naamaotteella painetaan naamaa samalla taakse.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#41

Viesti Benu »

No luin jo Paapan viestin, mutta en voinu lainata sitä :lol:

Okei, kiitos selvennyksestä. Vaikuttaa paljon järkevämmältä :idea: Näin päässäni kuvia ns. härkäpainista missä iso elukka viedään maihin sarvista vääntämällä :oops: :lol:
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#42

Viesti Paappa »

Poistin oman viestini kun auktoriteetti tuli kehiin :lol:
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#43

Viesti Mjölnir »

Paappa kirjoitti: Poistin oman viestini kun auktoriteetti tuli kehiin :lol:
:lol:

toivottavasti mulla ei ole keskustelua tyrehdyttävä vaikutus
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#44

Viesti Yodhi »

Mika kirjoitti: Tuli mieleen, että koska BJJ:ssä pystyosuus ei välttämättä ole pelkkää judoa, kun lukitekin kuuluu tavallaan samaan lajiin, niin oletteko BJJ:tä ja judoa harrastaneet huomanneet eroja alasvienneissä näiden lajien osalta? Kun ne tavoitteetkin ovat vähän erilaisia.
Olin itse havaitsevinani seuraavaa bjj:n peruskurssilla ollessani (niinä parina kertana, kun heittoja harjoittelimme): ilmeisesti useat lonkkaheitot lähtevät bjj:ssä tavallaan poikittain, eli uke otetaan kyytiin lähes 90 asteen kulmaan omaan vartaloon nähden, kun judossa uke tulee lähes samansuuntaisesti torin vartaloon nähden. Harjoittelimme ainakin koshi-gurumaa bjj:ssä näin, ja kysyessäni, miksi ukea ei voi ottaa selkään samalla tavalla kuin judossa, ohjaaja kertoi tyylieron johtuvan kuristamismahdollisuudesta. Judotyylisessä heitossa uke siis voi napata kyytiinottovaiheessa kuristuksen torista, mutta ollessaan selässä melkein poikittain ei voi niin tehdä. Lisäksi asennolla oli ilmeisesti jotain tekemistä voimantuoton kanssa, mutta voimieni ollessa olemattomat se jäi minulle epäselväksi. :lol:

Selitinhän tarpeeksi sekavasti? :)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#45

Viesti Mika »

Hyviä viestejä. Ja Yodhi, hyvin toi oli selitetty. :)

Sinänsä hauska verrata miten samantyyppisetkin asiat tehdään eri lajeissa eri tavalla - ja ihan syystäkin (kuten tuo Yodhin esimerkki). Rikkautta. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: shakkinyrkkeilija ja 92 kurkkijaa