Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lajit ja käytöstavat

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93970
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lajit ja käytöstavat

#1

Viesti Mika »

Ajatus ketjun aloittamisesta lähti täältä. Aihetta on toki sivuttu aiemminkin.


Mitä mieltä olette, pitäisikö lajien opettaa myös jonkinlaista tapakulttuuria tai käytöstapoja, jotka näkyvät salin ulkopuolella? Miksi tai miksi ei?

Otetaan esimerkki.
Olet menossa kauppaan, jonka ovea samaan aikaan kanssasi lähestyy iäkäs nainen. Kummalle avaat oven, itsellesi vai tälle naiselle? Vai onko tällä väliä?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
F. M. Luder
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 371
Lauteille: Joulukuu 2006

Re: Lajit ja käytöstavat

#2

Viesti F. M. Luder »

Mika kirjoitti: Mitä mieltä olette, pitäisikö lajien opettaa myös jonkinlaista tapakulttuuria tai käytöstapoja, jotka näkyvät salin ulkopuolella? Miksi tai miksi ei?

Otetaan esimerkki.
Olet menossa kauppaan, jonka ovea samaan aikaan kanssasi lähestyy iäkäs nainen. Kummalle avaat oven, itsellesi vai tälle naiselle? Vai onko tällä väliä?
Käytöstapojen opettaminen kuuluu minusta harrastuspiireille yhtä vähän kuin se kuuluu kouluille. Eli mielestäni kotona on se suurin vastuu. Kyllä mä silti junnuja oikaisen jos törttöilevät treeneissä - ei siellä huonoa käytöstä sallita (esim. kiroilu, toisten kiusaaminen tai vähättely).

Avaan oven iäkkäälle naiselle.
Nade
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1083
Lauteille: Heinäkuu 2005

#3

Viesti Nade »

Mukavaahan se olisi, että ainakin perusasiat olisivat kunnossa.

Tämä ei liity meidän lajeihin, mutta kun katsoin TV:stä "Tanssi jos osaat"-ohjelmaa, ilahduin siitä että opettajat opettivat myös treenikäytöstapoja.
Tanssiessa voi joskus kaatua tai joutua muusta syystä lattialle ja eräs miesopettaja opetti nuoret pojat auttamaan naisen aina lattialta ylös. Se näytti jotenkin liikuttavalta ja loi ihan hyvää tunnelmaa. Vaikka naiset olisivat aivan helposti pompanneet sieltä lattialta ylös, jäivät hekin opettajan käskystä odottamaan, että mies ojentaisi käden auttaakseen. Yllättäen treenaamisesta hävisi kaikki sähellys ja harjoitukset sujuivat selkeästi ja kuitenkin arvokkaasti. Se, että säännöt selitettiin, loi selvästikin varmuutta.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93970
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Lajit ja käytöstavat

#4

Viesti Mika »

F. M. Luder kirjoitti:
Mika kirjoitti: Mitä mieltä olette, pitäisikö lajien opettaa myös jonkinlaista tapakulttuuria tai käytöstapoja, jotka näkyvät salin ulkopuolella? Miksi tai miksi ei?

Otetaan esimerkki.
Olet menossa kauppaan, jonka ovea samaan aikaan kanssasi lähestyy iäkäs nainen. Kummalle avaat oven, itsellesi vai tälle naiselle? Vai onko tällä väliä?
Käytöstapojen opettaminen kuuluu minusta harrastuspiireille yhtä vähän kuin se kuuluu kouluille.
OK, mutta entäs jos esimerkin iäkäs nainen onkin tämän toisen henkilön kamppailuopettaja/valmentaja?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Re: Lajit ja käytöstavat

#5

Viesti Benu »

Mika kirjoitti:
F. M. Luder kirjoitti:
Mika kirjoitti: Mitä mieltä olette, pitäisikö lajien opettaa myös jonkinlaista tapakulttuuria tai käytöstapoja, jotka näkyvät salin ulkopuolella? Miksi tai miksi ei?

Otetaan esimerkki.
Olet menossa kauppaan, jonka ovea samaan aikaan kanssasi lähestyy iäkäs nainen. Kummalle avaat oven, itsellesi vai tälle naiselle? Vai onko tällä väliä?
Käytöstapojen opettaminen kuuluu minusta harrastuspiireille yhtä vähän kuin se kuuluu kouluille.
OK, mutta entäs jos esimerkin iäkäs nainen onkin tämän toisen henkilön kamppailuopettaja/valmentaja?
Siis onko tämä valmentaja iäkäs nainen? Vai ihan vaan vaikkapa 40v mieshenkilö?
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93970
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#6

Viesti Mika »

Käännetään tilannetta vaikka niin, että jos sinulla, Benu, olisi itseäsi kronologisesti vanhempi oppilas/valmennettava, olisiko merkitystä kuka avaisi oven kenelle - joko saliin tultaessa tai kaupassa (jos noilla on eroa)?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#7

Viesti Benu »

Mika kirjoitti: Käännetään tilannetta vaikka niin, että jos sinulla, Benu, olisi itseäsi kronologisesti vanhempi oppilas/valmennettava, olisiko merkitystä kuka avaisi oven kenelle - joko saliin tultaessa tai kaupassa (jos noilla on eroa)?
Eipä minusta ainakaan. En mä ole koskaan nähnyt itseäni minäkään senseinä, pikemminki ihan kavereiden kanssa treenailen ja opastan heitä parhaiden kykyjeni mukaan. Kyllä mä sen oven voisin avata, riippuen ihan siitä että kumpi on lähempänä sitä ovea tjms :)
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93970
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#8

Viesti Mika »

Jep. Eli tätä vähän hain: lajien ja toisaalta yksilöiden välillä luultavasti on eroja. Perinteisissä lajeissa (ei välttämättä tietenkään kaikissa tätä nykyä) tällaisilla asioilla on merkitystä; tämäkin on perinteiden opettamista.

Tuossa oven avaamisessa olisi ihan OK, jos perinteisen lajin opettaja avaisi oven nuoremmalle, mutta nuoremman tulisi aina pyrkiä laittamaan se oma opettaja ja muut vanhemmat oppilaat itsensä edelle. Tämä on yksi tapa opettaa myös tietynlaista muiden ihmisten kunnioittamista ja vaalia vanhoja hyviä tapoja.

Henkilökohtaisesti pidän huonona asiana, että nuoret välttämättä eivät enää esim. teitittele selvästi vanhempia (iäkkäitä) ihmisiä. Samoin usein näkee ovia avattavan vain itselleen, mitä voidaan pitää eräänlaisena itsekkyytenä.

Tietenkin tällaisen asian vieminen liian pitkälle (kukin määritelköön itse) voi johtaa alistamiseen, kultinomaiseen toimintaan sekä voimakkaisiin vastareaktioihin. Kaikki on mahdollista vetää överiksi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Nade
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1083
Lauteille: Heinäkuu 2005

#9

Viesti Nade »

Mika kirjoitti: Käännetään tilannetta vaikka niin, että jos sinulla, Benu, olisi itseäsi kronologisesti vanhempi oppilas/valmennettava, olisiko merkitystä kuka avaisi oven kenelle - joko saliin tultaessa tai kaupassa (jos noilla on eroa)?
No, salin ulkopuolella pitäisi olla normaalit käytöstavat eli vanhemmille naisille, vaikka ne olisivat omia oppilaita, voisi avata oven. Myös salin oven voisi avata.
Sitten kun ollaan salissa, olisi iäkkäänkin naisen noudatettava salin sääntöjä ja muiden mukana tehdä kumarrusrituaalit tms.
Kuitenkaan iäkästä, kuten ei muitakaan, voi pakottaa matsaamaan tai tekemään jotain joka menee yli voimien tai kykyjen.
Iäkkäät eivät ala heti ihailemaan opettajiaan niin kritiikittömästi kuin nuoremmat ja siksi ehkä tuntuvat hankalammilta käsitellä, mutta kyllä hekin alkavat vähitellen arvostaa opettajaansa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93970
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#10

Viesti Mika »

Joo, ja tietty tässä voidaan ottaa vähän realistisempi ikäjakauma ja katsoa vaikka että mikä kunkin mielestä olisi oikea malli toimia, kun tilanteiden henkilöt ovat 15-40-vuotiaita (jokainen voi itse sovittaa tuonne henkilöiden kokemusvuodet ja sukupuolet).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#11

Viesti Benu »

Mika kirjoitti: Jep. Eli tätä vähän hain: lajien ja toisaalta yksilöiden välillä luultavasti on eroja. Perinteisissä lajeissa (ei välttämättä tietenkään kaikissa tätä nykyä) tällaisilla asioilla on merkitystä; tämäkin on perinteiden opettamista.

Tuossa oven avaamisessa olisi ihan OK, jos perinteisen lajin opettaja avaisi oven nuoremmalle, mutta nuoremman tulisi aina pyrkiä laittamaan se oma opettaja ja muut vanhemmat oppilaat itsensä edelle. Tämä on yksi tapa opettaa myös tietynlaista muiden ihmisten kunnioittamista ja vaalia vanhoja hyviä tapoja.

Henkilökohtaisesti pidän huonona asiana, että nuoret välttämättä eivät enää esim. teitittele selvästi vanhempia (iäkkäitä) ihmisiä. Samoin usein näkee ovia avattavan vain itselleen, mitä voidaan pitää eräänlaisena itsekkyytenä.

Tietenkin tällaisen asian vieminen liian pitkälle (kukin määritelköön itse) voi johtaa alistamiseen, kultinomaiseen toimintaan sekä voimakkaisiin vastareaktioihin. Kaikki on mahdollista vetää överiksi.
Joo, mä vieraksun noita perinteisiä juttuja aika paljon koska kuullut niin paljon juttuja noista överiks vedoista että tulee fyysisesti paha olo moisesta alistamisesta ja kulttimaisuudesta. Mä en kauheesti ymmärrä tommosta. Kyllähän ihan perus käytöstavat pätee musta myös salilla kuten salin ulkopuolella. Toki mä ymmärrän että kaikki ei välttämättä arvosta sitä että henkilö R on Henkilön P backmountissa ja vetää homoläppää ja kertoo kovaan ääneen suorittavansa oilcheckin tälle tjms :lol: Tossakin sitä pelisilmää voi käyttää oman harkintakyvyn mukaan.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Nauses
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1270
Lauteille: Syyskuu 2007

#12

Viesti Nauses »

Mika kirjoitti: Henkilökohtaisesti pidän huonona asiana, että nuoret välttämättä eivät enää esim. teitittele selvästi vanhempia (iäkkäitä) ihmisiä. Samoin usein näkee ovia avattavan vain itselleen, mitä voidaan pitää eräänlaisena itsekkyytenä.
En suoraan sanottuna ymmärrä teitittelyä, tai joitain muita vanhoja hyviä tapoja, enkä niitä varmaan käytäkään. Pidän kuitenkin itseäni suhteellisen kohteliaana ja muut huomioon ottavana ihmisenä ja tilanteen mukaan esim. availen ovia, tai pidän niitä auki oli tulija sitten kuka tahansa. Toki vanhoille ihmisille tulee useammin pidettyä ovea auki, jottei näiden tarvitse turhaa vaivaa nähdä, mutta kyllä minä pidän hissin ovea raollaan, oli tulija sitten kuka tahansa, ettei tämän täydy turhaan odottaa kun hissi käy ylhäällä. Ylipäätään minimaalisella vaivalla itselle voi monissa tilanteissa säästää isomman vaivan toiselta, esim. jos jollain on kädet täynnä tavaraa.

Vaikka en teitittelekään vanhempia ihmisiä, niin en silti oikein pysty näkemään käytöstäni kovin epäkohteliaana, en tosin yleensäkään kovin paljoa kiroile, tai käytä muutenkaan sellaista kieltä joka olisi epäsopivampaa vanhusten läsnäollessa. Tavallaan kuitenkin ymmärrän tuollaisten tapojen opettamisen ja jopa niiden vaatimisen, sillä en usko että kaikki oppivat kunnioittamaan toisia ihmisiä itsestään. Se mikä on vaikka minulle itsestäänselvyys ei kuitenkaan ole kaikille. Minä vaan pidän kaikkia ihmisiä tasaarvoisina, joten kaikki "pokkurointi" on mielestäni turhaa ja joskus jopa toista ihmistä halventavaa(riippuu tilanteesta kumpaa).


Edit: Ainiin, jotain voisi aiheestakin sanoa, eli mielestäni lajien ei pitäisi opettaa käytöstapoja muuten kuin terveen järjen ja muiden huomioon ottamisen muodossa. Eli suoraan sanottuna minusta on absurdi ajatus että treeneissä pitäisi esimerkiksi teititellä vanhempia ihmisiä :p Luulen myös että tälläistä peruskohteliaisuutta tarttuu ihmisiin kamppailutreeneissä, kun kaikki oppilaat ovat siellä perjaatteessa saman arvoisia ja oppimassa joten asenne on pykälää nöyrempi kuin salin ulkopuolella.
Erillisyyden harhan pauloissa
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#13

Viesti Benu »

Nauses kirjoitti: Edit: Ainiin, jotain voisi aiheestakin sanoa, eli mielestäni lajien ei pitäisi opettaa käytöstapoja muuten kuin terveen järjen ja muiden huomioon ottamisen muodossa. Eli suoraan sanottuna minusta on absurdi ajatus että treeneissä pitäisi esimerkiksi teititellä vanhempia ihmisiä :p Luulen myös että tälläistä peruskohteliaisuutta tarttuu ihmisiin kamppailutreeneissä, kun kaikki oppilaat ovat siellä perjaatteessa saman arvoisia ja oppimassa joten asenne on pykälää nöyrempi kuin salin ulkopuolella.
Tätä mä hain!!! En vaan saanu sitä suustani. Eli juuri tämmösistä asioista että kaikki ihmiset ei olis saman arvosia mä voin pahoin. Miks jonkun ihmisen tulis kumartaa mua ja availla mulle ovia :roll: ? Senkö takia että mä olen paininu miesten kanssa pidempään kun se? Siitäkö sitä respektiä heruu :)? Kyllä mä tahdon vankasti uskoa siihen että jos mä käyttäydyn kunnioittavasti/ystävllisesti mun "oppilaita" (en oikeestaan edes käytä tota sanaa, pikemminki treenikaveri tai kaveri) kohtaan, hekin käyttäytyvät samalla tapaa mua kohtaan. Mä en rupeis päivääkään harrastamaan lajia jossa mun pitäis kumarella jollekki suurelle mestarille ja pyytää lupaa puhutella häntä tjms :roll: Mielummin mä asetan itseni samalle tasolle jätkien kanssa ni hekin saa enemmän siitä treenistä kun voidaa keskustella asioista ihan omilla nimillä. Toki jos joku käyttäytyy huonosti tai epäkunnioittavasti treenien aikana ni mä voin sanoa että kuuntelee/on hiljaa tjms kun mä näytän tekniikkaa. Toki jos tää toistuu useasti ni sehän on sitten oma moka, en mäkään ole mukava semmoselle henkilölle joka ei kunnioita mua yhtä paljon kun minä häntä. Sit voin vaikka näpäyttää sparrissa jos joku on käyttäytyny todella huonosti, runnonut pienempäänsä, teknisesti heikompaa tjms. Tuossakin on tärkeetä kertoa miksi sitten vaikkapa runnoo sitä polvea pakkiin tjms eikä vaan runno hiljaa.

Toisten kunnioittaminen on kumminski kaiken A ja O. Treeniporukoita on paljon erilaisia. Ei esim. meidän salin HJJ jätkät keskustele treenien jälkeen sen kummempia kun taas vapari/bjj jätkät rupee heti heittämään huulta kun salin ovesta pääsevät sisään. Minä ainakin viihdyn jälkimmäisissä treeneissä paremmin pitkälti jo tunnelman vuoksi.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93970
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#14

Viesti Mika »

Nauses, muuten hyvää asiaa, mutta ehkä unohdit sen, että se vanhempi henkilö voi olla tottunut siihen, että vanhempia ihmisiä teititellään. Jos taas tiedostit tämän muttet silti teitittele, se on sitten juuri sitä itsekkyyttä.


Benu, tiesin ketjun avattuani että kirjoittaisit tänne ja tiesin miten kirjoittaisit. :) Korostaisin edelleen, että sinulla on perinteisistä lajeista vähän väärä kuva. Onkin pettymys huomata että edelleen pidät vanhoista mielikuvistasi kiinni - tai siltä ainakin vaikuttaa. Voin tietysti olla aivan väärässä.

Olet myös sekä iältäsi että opettajakokemukseltasi nuori, joten rivien välistä olen lukevinani (no, oikeastaan melkein sanotkin sen), että tuntisit olosi vaivautuneeksi, jos sinua kohdeltaisiin samalla tavalla kuin jotakin selvästi vanhempaa ja arvovaltaisempaa opettajaa. Jos näin on, se tietysti selittää asiaa - sinun kohdaltasi.

Kun kuitenkin kysyt tuosta tasa-arvosta, niin eihän sellaista ole olemassakaan. Aina joku on hierarkiassa korkeammalla ja siihen on syynsä; intti, työpaikka, harrasteyhteisö jne. Tätä ei kuitenkaan tule sekoittaa mihinkään muuhun, kuten viestisi (ja olet kirjoittanut näin myös aiemmin) toiseksi viimeisen kappaleen tietyt osat antavat ymmärtää. Tässä palaisin tämän viestin toiseen kappaleeseen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

#15

Viesti Kurowashi »

Benu kirjoitti: Tätä mä hain!!! En vaan saanu sitä suustani. Eli juuri tämmösistä asioista että kaikki ihmiset ei olis saman arvosia mä voin pahoin. Miks jonkun ihmisen tulis kumartaa mua ja availla mulle ovia :roll: ?
Minkälaisiin kumarruksiin ja oven aukomisiin tässä viittaat? Jos vanhuksille ei voi ovea avata ihan siitä syystä että voi pahoin niin se on oma häpeä, jos taas tässä oli kyse opettajalle oven avaamisesta niin milloinpa nuorelle ja terveelle opettajalle näin ohjeistetaan tekemäänkään jollei hänellä sitten paljon kantamuksia ole ja siitä syystä joku ovea avaakin?
Benu kirjoitti: Mä en rupeis päivääkään harrastamaan lajia jossa mun pitäis kumarella jollekki suurelle mestarille ja pyytää lupaa puhutella häntä tjms :roll: Mielummin mä asetan itseni samalle tasolle jätkien kanssa ni hekin saa enemmän siitä treenistä kun voidaa keskustella asioista ihan omilla nimillä.
Näissä lajeissa joissa kumartamisia on, niitä on varmaankin myös harjoituspareina, toinen toisilleen tapana suorittaa. Kumarruksethan on yleisiä kohteliaisuuksia ja tervehtimistapoja monissa itämaisissa kulttuureissa. Jos ei näihin pysty, syystä tai toisesta, voihan aina käyttäytyä moukkamaisestikin.

En usko että kovin montaa lajia on missä tuo kumartaminen tehtäisi vain opettajalle ja palvomistarkoituksissa. Jos keksit yhdenkin, kerro toki.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 92 kurkkijaa