Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 6

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

#106

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

injunjack kirjoitti: touko 8, 2019, 10.23
luupää kirjoitti: touko 8, 2019, 10.14

Jokainen tulkoon uskossaan autuaaksi mutta itse en kyllä keksi ensimmäistäkään syytä miksi haluaisin tuhlata treeniaikaa päkiämawaan. Vastaavasti päkiällä survottu maegeri/etupotku on erittäin hyvä työkalu.
Eihän päkiämawa poikkea ns. "tavallisesta" kakemawasta kuin jalkaterän asennon (+ varpaiden tietenkin) suhteen, eli eipä sitä tartte sen kummemmin opetella. Samalla mawalla voi sitten vetää säärellä toisen reiteen/kylkeen, jalkaterän ollessa edelleen 90° kulmassa sääreen nähden.
(kiukkupossu/asiharakka mawoista juuri mitään tietämättä yleistin kakemawan).

Miten muuten maegeri potkastaan kuin päkiällä? Koko jalkapohjalla survottu lienee ainakin jossain karatemaailmassa eri nimellä. Toki siinäkin varmaan sit tyylisuuntakoihtaisia eroja.
No mulle se sääriluumawa on teh normi. Käyttötapa ja soveltuvuusalue poikkeavat sen verran kakemawasta että vaatii IMO paljon muutakin kun pelkän jalkaterän asennon muuttamista.

Mitä etupotkuun tulee, niin olen tottunut käyttää molemmista versioista termiä maegeria vaikka ne poikkeavat toisistaan aikalailla. Toinen on selkeästi työntö tai polkaisu ja toinen on isku. Omassa perverssissä mielessä molempien ensisijainen kohde on polvi.

Ei toki ainoa mutta ensisijainen...

:)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

#107

Viesti Lasse Candé »

Häkkisen Jussi sanoi joskus hyvin, että maegeri ja mawashigeri (etupotku ja kiertopotku) ovat sama potku. Tällä tapaa ei voi puhua yleisesti, jos sallii kaikenlaiset tavat potkia näillä nimillä kulkevia potkuja, mutta jos puhutaan päkiäpotkusta, ne ovat jotakuinkin saman suoritteen eri variaatioita joissa "kiertopotkuksi" kutsutuissa muutetaan jonkinasteisesti vain liikesuuntaa.

Meillä Wadossa paritekniikoissa käytetään molempia melko samankaltaisissa tilanteissa ja yleensä yhden voi vaihtaa toiseen. Perinteinen Wado-mawa on aikalailla sama potku muutenkin kuin maegeri, mutta potku vain ikäänkuin muutetaan kiertopotkuksi lopuksi.

Yhä edelleen en kyllä ymmärrä yhden melko kuriositeetinomaisen tekniikan hämmästelyä. Olisikohan sen taustalla virheolettama, että jokin päkiämawa olisi missään lajissa yhtä keskeinen kuin säärimawa joissain kehälajeissa? Päkiämawa ei ole keskeinen tekniikka vaan... vähemmän keskeinen tekniikka. Helpottaakohan tällainen tokaisu ketjun jokseenkin erikoistakin epäselvyyttä?
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

#108

Viesti Puni »

Sanoitko sä Lasse just, että etupotku päkiällä ja jalkapöydällä on ihan sama potku, ainoana erona on liikesuunta?
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 46
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

#109

Viesti Kari Aittomäki »

Wadon repertuaarista tosiaan löytyy sellanen källi välimalli, kun päkiällä tavoitellaan esim napaa.
Se liikesuunta ja tekotapa on erittäin käytännöllinen. Mukava rätkäisy.. voi sen nostaa myös leuan sivuun, toimii kuten osaava koukku.
Kerran miltei osuin.

Se luupaan polkaisumaegeri polveen.. eräs hollantilainen näytti variantteja, kertoi potkun olevan parhaimmillaan lytätessä sälliä seinää vasten, toisiks paras silloin kun kaverin jalasta on saatu kiinni tulee ajankohtaiseksi antaa tukijalkaan damagea.
Maaleja oli muutamakin.
Yksi versio oli kiertari sekin mutta ei mawa, sisäterä osoitti potkaistessa ylös.

El onhan niitä tekniikkavariantteja. Se että niitä ei käytetä kehässä ei tarkoita juuri mitään.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

#110

Viesti injunjack »

Onkohan toi Karin mainitsema wadomawa sama minkä mä tunnen ko-mawana? Kuullostaa samalta, tosiaankin puolivälimalli, "kiertävä maegeri" :-D
Hauska, ja monikäyttönen fudu.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Reba
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 266
Lauteille: Kesäkuu 2009
Etulaji: Muay thai

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

#111

Viesti Reba »

Jos on jäykkä ja kankea ja jalka nousee hyvä kun oman vyötärön korkeuteen, niin miten opetellaan potkimaan päähän?
Huomaan että pystyisin potkimaan lähes olkapäähän mutta jotenkin korvien väli rajoittaa, siis tulee ajatus että en mä osaa/pysty kun ei ylety.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

#112

Viesti injunjack »

yksinkertaisimmillaan hyvän lämmittelyn jälkeen potkitaan vaan korkeelle. Eli alotat siitä mihin pääset nyt ja sit nostat vaikka kolme senttiä kerrallaan kohdetta. (saattaa mennä aikaa, et se eka kolme senttiä saavutetaan)
toki sit pitäs olla tekniikka ja lihaskunto/venyvyys/notkeus kunnossa. Ota vaikka tukea alkuun jostain kun alat kokeilla korkealle potkimista.

Missä kohdin homma sakkaa? vai siihenkö vaan, et korvienväli sanoo ettei pysty?

Sit on henkilöitä joiden lonkkamaljan - reisiluun pään asento-yhdistelmä ei vaan anna potkia korkeelle.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Reba
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 266
Lauteille: Kesäkuu 2009
Etulaji: Muay thai

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

#113

Viesti Reba »

Luulisin että jos oikein uskoisin itseeni niin pystyisin potkimaan hartioiden korkeudelle. Mutta huomaan kyllä että oma mieli jarruttaa myös.
Mulla on lonkat jotenkin tosi jäykät. Pitänee vaan kokeilla ruveta säännöllisesti venyttelemään lonkankoukistajat vetreämmäksi niin varmasti voisi helpottua.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

#114

Viesti injunjack »

Sillä se lähtee, ja sit myös sen alueen lihakset kuntoon
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

#115

Viesti Lasse Candé »

Puni kirjoitti: touko 8, 2019, 20.03 Sanoitko sä Lasse just, että etupotku päkiällä ja jalkapöydällä on ihan sama potku, ainoana erona on liikesuunta?
En, mutta en tiedä miten selittäisin paremmin, kun en vain millään onnistunut löytämään viestistäni joka vertaa päkiällä tehtävää etupotkua päkiällä tehtävään kiertopotkuun yhtäkään kohtaa, jonka voisi tulkita lähellekään noin. :niinpa:



Tuosta potkusta jota itse kuvailin ja josta Kari ja injunjack keskustelevat, niin ilmaan saa karkeasti oikean potkun niin että ihan vain tekee takajalan maegerin ja juuri ennen osumaa kääntää tukijalkaa ja potkun liikesuuntaa hieman. Shiomitsu senseistä oli ainakin aikoinaan hyvä video tuubissa, jolla hän tekee näin ja maegerin jälkeen tulevia mawashigereitä ei tällaista potkua ennen näkemätön välttämättä edes heti erota niistä maegereista jotka hän tekee juuri ennen. Video on studion kaltaisessa kuvattu ja mulla tosin sellainen muistikuva että Shiomitsu vetää jalkapöydällä.

Jokin ko-mawashigeri tai ko-maegeri (?) tms esiteltiin kerran yhdessä opetustilanteessa mutta jos en muista ihan väärin, ero kuvailemaani potkuun on jotakuinkin päinvastaisessa tavassa, eli että kun kuvailemassani mawassa suoritus on täysin sama kuin etupotkun, loppuaan lukuunottamatta, siinä silloin tereenaamassani potkussa ikäänkuin saadaan vastustaja luulemaan että on tulossa kiertopotku, mutta tuleekin maegeri. Toisaalta voisin hyvin ymmärtää että joku kutsuisi kuvailemaani Wado-mawaa pieneksi (ko) mawaksi, että siinä mielessä ainakin injunjackin mainitsemassa nimessä olisi järkeä paljon enemmän juuri kiertopotkulle kuin tässä itseni nyt viimeisenä kuvaamalle etupotkulle.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

#116

Viesti Ile »

Nyanssispekulaatiota: muistelisin, että jossain ”karatejutuissa” olisi opetettu maegeria hyvin voimakkaalla polvennostolla niin, että potkun loppuvaiheessa voimaa tuotetaan jopa lonkan ojennuksella samalla kun lantiota työnnetään eteen.

Toisin sanoen potkun alussa polvi lähestyy rintaa mutta lähtee loittonemaan rinnasta jopa aavistuksen ennen osumaa tai viimeistään mennessään ”läpi”. Eli siinä on vähän sellaista ”polkaisu/työntö”-elementtiä.

Tunnistatteko?

Tällöin pidän sitä voimantuotollisesti ihan eri potkuna kuin kiertopotku, koska nähdäkseni kiertopotkuun ei nimenomaan kuulu tuo voiman tuottaminen lonkan ojennuksella.

Sen sijaan kuvaamani maegerin kanssa sukua olisi (voimantuotollisesti) ennemmin shokuto/yokogeri.

Eli tämä ei siis ole sinänsä vastaväite edellisiin vaan erikoistapausta koskeva spekulaatio joka pohjautuu muistikuviini joistakin tavoista tehdä etupotkua.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 6

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

#117

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Mulla päkiäetupotkun tehot tulee perinteisestä kantapää pakaraan meiningistä. IMO parhaimmillaan kun sen yhdistää esim. sisätorjunta takakäden suoraan -> etujalan kärkkäri etujalan polven sisäsyrjään -> naamakaato tms. tyyliseen tilanteeseen. Se vaan vaatii että oma paketti pysyy tiiviisti kasassa ja vastapuolen lyönti tulee suht suoraan eikä kaveri askella.

Enempi rähinässä ja laajemmalla kaarella tulevaan lyöntiin mielestäni on parempi polkaista takajalalla vastustajan etukoiven polven sisäsyrjään. Toimitus nopeutuu kun ei nosta polvea yhtä ylös kun vartaloon potkiessa. Royers opetti vastaavaan tilanteeseen sopivan potkun, jossa varpaat kääntyvät ulospäin. Kuulostaa hassulta mutta toimii kuin junan vessa.

Jostain syystä aina tykännyt jalkoihin potkimisesta ja pyyhkäisyistä. Toimii niin potku- kuin lyönti- ja tarttumaetäisyydellä.

:)

Edit sisätorjunnassa rintamasuunta kääntyy noin 45 asteen kulmaan
Edit2 ja jos askeltaa niin parempi pyyhkäistä jalka alta
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

#118

Viesti Eizei »

Sääripotkusta ja jalkapöytäpotkusta.

Mä en oikeestaan usko, että näissä ollaan välttämättä niin kaukana toisistaan kontaktipinnallisesti. Teknisesti potkussa taas on eroa, paine kohdistuu eri tavalla.

Ajatellaanpa kiertopotkua säkkiin. Oletetaan, että osuessaan nilkan kuppi asettuu säkin pyöreälle pinnalle kuin palapelin pala. Koska säkki on kookas kohde, kontaktipinnassa on mukana nilkan alapuolista osaa ja yläpuolista osaa. Ja painetta kohdistuu osumasta koko alueelle. Onko kyseessä sääripotku, vai jalkapöytäpotku? Säkkiin osuu sekä säärtä että jalkapöytää.

Mä potkin säkkiin näin jalkapöytäorientaatiolla. Potkivatko sääriorientoituneet aina siten, että jalkapöytä selkeästi ohittaa säkin ja osuma on puhtaasti säärellä? Vai siten, että tämä "kuppiajatus" on ihan ok (jalkapöytä voi kietoutua säkin ympärille), kunhan tällin paine kohdistuu säärellä/sääreen?

Jalkapöydästä puhuttaessa puhutaan monasti siitä, ettei se kestä kovaa tälliä. Tällöin vissiin puhutaan siitä, että vedetään liiakseen varvasosastolla, eli paine kohdistuu nilkan yliojennukseen. Tätä ei tässä "kuppiajatuksessa" tapahdu. Ja tätä minä taas kutsun jalkapöytäpotkuksi. Voisi kenties puhua nilkkapotkusta jalkapöytäpotkun sijaan. Johonkin potkumitsiin nyt voi aika surutta vetää varpaillakin, mutta säkkiin ja kaveriin potkaisemalla tietänee heti, ettei tuo kannata.

Jos mä fiilistelen vähän enemmän sääripotkua, otan leikkaavaa askelta mukaan ja keskityn leikkaamaan enemmän "etenevästi" läpi, on mulla tuo sama nilkan "kuppi" siellä säkin ympärillä, mutta paine kohdistuu kyllä paljon enemmän sääreen. Jos taas vedän omalla ruoskamaisella "hippatavallani" kovaa, en leikkaa samalla tavoin läpi ja tuo "kuppi" lävähtää enemmän sivulta. Tällöin paine kohdistuu tasaisesti kontaktipinnalle. Muttei missään nimessä nilkan yliojennukseen.

Homman pointti siis herätellä keskustelua siitä, ovatko jalkapöytäpotku ja sääripotku kuitenkaan kontaktipinnallisesti (!) hirveän kaukana toisistaan. Jos säärimiehen nilkka ja jalkapöytäkin osuvat säkkiin, on tuo kontaktipinnallisesti ihan sama, kuin minun jalkapöytäpotkuni. Potkutekniikka taas on erilainen.

Nimittäin kun mä katselen thainyrkkeilyä, potkunyrkkeilyä ja vapaaottelua (en kyllä varsinaisesti seuraa), näen kontaktipinnallisesti jalkapöytäpotkuja tuon tuosta. Andyn videossa on hankala kulma, mutta nähdäkseni Andyn potkussa kontaktipinta vaikuttaa samalta kuin silloin, kun itse potkin eri orientaatiolla.
Antti Junikka
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 46
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

#119

Viesti Kari Aittomäki »

Erinomainen pohdiskelu kiertareitten nyanssieroista Eizeiltä (prkl mä en vaan totu noihin nikkeihin).

Ja juu, jotkut kiertarit aloitetaan samalla lailla kuin etupotku, eli polvi eteen ja sieltä sitte kropankäytöllä taitto ja kiertari, vahvalla tukijalkalukituksella.

Etenkin tässä versiossa etupotkua on varianttimahdollisuuksia:
Ile kirjoitti: touko 9, 2019, 21.20 Nyanssispekulaatiota: muistelisin, että jossain ”karatejutuissa” olisi opetettu maegeria hyvin voimakkaalla polvennostolla niin, että potkun loppuvaiheessa voimaa tuotetaan jopa lonkan ojennuksella samalla kun lantiota työnnetään eteen.

Toisin sanoen potkun alussa polvi lähestyy rintaa mutta lähtee loittonemaan rinnasta jopa aavistuksen ennen osumaa tai viimeistään mennessään ”läpi”. Eli siinä on vähän sellaista ”polkaisu/työntö”-elementtiä.

Tunnistatteko?

Tällöin pidän sitä voimantuotollisesti ihan eri potkuna kuin kiertopotku, koska nähdäkseni kiertopotkuun ei nimenomaan kuulu tuo voiman tuottaminen lonkan ojennuksella.

Sen sijaan kuvaamani maegerin kanssa sukua olisi (voimantuotollisesti) ennemmin shokuto/yokogeri.

Eli tämä ei siis ole sinänsä vastaväite edellisiin vaan erikoistapausta koskeva spekulaatio joka pohjautuu muistikuviini joistakin tavoista tehdä etupotkua.
Kehäjuttujen kautta hahmottaville, tämä on melkolailla sama kuin thaibokrailun stoppari.

Mulla on jutusta ihan kenttäponnistetta, olen torjunut päälleryntäävän ruudinkeksijän sekä massiivisella ruhjaisumaegerilla että sivaltavalla kärkkäriversiolla. Sekä myös päähännostetulla kiertarilla, joka tosin osoittautu aika häjyksi vedoksi. Turhan häjyksi ihan tavalliseen katutanssiin.
Tällöin pidän sitä voimantuotollisesti ihan eri potkuna kuin kiertopotku, koska nähdäkseni kiertopotkuun ei nimenomaan kuulu tuo voiman tuottaminen lonkan ojennuksella.

Josta olen erimieltä, mawan voi vetää tehokkaasti nimenomaan lonkan vahvalla ojennuksella, snepillä. Jopa niin että lonkka kääntyy alas.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Kiertopotku ja sitä tukevat harjoitteet

#120

Viesti Ile »

Kari Aittomäki kirjoitti: touko 10, 2019, 03.09 mawan voi vetää tehokkaasti nimenomaan lonkan vahvalla ojennuksella, snepillä. Jopa niin että lonkka kääntyy alas.
En väitä vastaan mutta toi ei vaan oikein hahmotu mulle. Olisko eroavaisuutta käsitteissäkin.

Mun mielestä snepissä (niin lyönneissä kuin potkuissakin) voima tuotetaan ihan samalla lihasketjulla kuin "tönkömmässäkin" versiossa, se vain painottuu ja jaksottuu vähän eri tavalla (ja varsinkin jossain koukkulyönnissä hyödynnetään venytysrefleksiä).

Sneppimawassa voi ehkä lonkka jo lopussa lähteä ojentumaan mutta se voima ei silti mun mielestä tule lonkan aktiivisesta ojentamisesta, toisin kuin vaikka sokutossa, jossa lonkan aktiivinen ojennus on isossa roolissa.

En oikein hahmota, että mawassa tuotettaisiin oleellisesti voimaa potkaisenvan jalan pakaralihaksella (=lonkan ojennus). Toisin on uramawan ja sokuton kohdalla, joissa voiman suunta on eri.

Tilannetta kuvaa se jokaisella alkeiskurssilla nähtävä tilanne, jossa esim. oikean takajalan mawaa potkaistaan niin, että lantion lähtiessä kääntymään, käännetään samalla polvi liikaa vasemmalle "ohi kohteesta" ja sitten siitä yritetään tehdä potku ojentamalla jalka ja lonkka suoraksi, jolloin potkuun saadaan vain vähän voimaa voimaa ja liikerata muistuttaa isossa kuvassa enemmän sokutoa, koska siitä tulee itse asiassa polkaisu ja voima vuotaa suoraan eteenpäin vastustajan ohi vaikka potku samalla näennäisesti osuukin sivultapäin vastustajaan.

Mielenkiintoinen aihe.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa