Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Saako taistelutaitoja käyttää treenien ulkopuolella?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#61

Viesti L.K. »

kaveri kirjoitti:
K.Maga kirjoitti: Sitä kyllä kommentoisin vielä kaverin kirjotuksesta, että ei se poliisin yms. paikalle kutsuminen hätävarjelu tilanteen jälkeen ole mikään itseisarvo, mutta jos on syytä olettaa, että vastapuolelle kävi tosissaan heikosti, niin näkisin, että parempi katsoa kuin katua.
Voihan sen ilmotuksen tehdä niinkin, että pakenee riittävän kauas ja sitten käy tekemässä ilmotuksen poliisille, että päällesi on käyty. Näin ollen sheriffeillä on ainakin tieto siitä, että olet joutunut nujakkaan ko. aikana ja jonkinlainen tilanteen kuvaus ja tieto mahdollisista vammoista tms. Ei kukaan poliisi velvoita pahoinpitelyn/päällekarkauksen uhriksi joutunutta velvoita jäämään juuri sille paikalle asiaa selvittelemään.
Eikä sinne paikalle kannata jäädäkään ellei se ole varmasti itselle
turvallista. Oma terveys/henkikulta pitää tietenkin ensin turvata.
Mutta tuossa just tarkotin sitä että viimosimmas tilanteessa toimin "ennakoiden"(siis sitä että ne pistää mut kaksissa miehin maahan ja kun olen tajuton ni hyppiväät päällä TAI sitten tyrkkäävät sille nurmikolle ja nauraavat torttapotortta), jannu tarras rinnuksiin kiinni ja minä hetkeäkään miettimättä laitoin suoran naamaan. Ja toinen lähti perään ni löin sitä mahaan.

Tässä tilanteessa siis en soittanut poliiseja koska veikatkaapa miten hyvissä asetelmisssa olen oikeudessa kun multa löytyy vammoja sen verran et takista toisen sällin sormen jälet ja niiltä ne puuttuvat etuhampaat ja muuta.. Enkä myöskään mennyt paikalle katsomaan mitä niille oli käyny, koska lisää "kiinni jäämisen" riskiä, mahdollisuus saada turpaan, eikä oikeastaan liikaa kiinnostunutkaan tuollasten riita pukareiden terveyden tila.
Ymmärrän kyllä pointtisi ja tässähän tämä tilanteen vaikeus tulee. Ehkäpä tässä tapauksessa ei ollut syytä olettaakaan, että kaverit olisivat loukanneet itsensä kuolemanvakavasti tms., jotta sinun apusi olisi ollut heille pakollinen. Eiköhän se mahaanlyöty osaa itsekin soittaa lanssin, jos sitä kaipaavat :) Mutta ehkä se ilmoitus edes puhelimitse etäältä olisi ollut paikallaan,kuitenkin jos kaksi kaveria päällesi käy, voit jo käyttää enemmän voimaa kuin yhtä vastaan.

Nythän ne kaverit olisivat voineet kaksissa miehin ensin paiskoa toisiaan turpaan urakalla ja sitten itse soittaa sheriffit paikalle ja sanoa, että sinä pieksit heidät pahanpäiväisesti. Kovat vammat,2 todistajaa ja ei mitään ilmoitusta sinulta, että päällesi olisi käyty...voi olla, että olisit heikommissa lähtökohdissa rosiksessa, jos sinne asti homma menisi.
Toki tämä on spekulaatiota, mutta näinkin voisi käydä.
Mutta itsehän teit varmasti niin kuin siinä tilanteessa parhaaksi näit ja ainahan on helppoa olla jälkiviisas, etenkin kun ei ole itse ollut ko. tilanteessa ;)

Nämä ovat vaikeita juttuja. Yleensähän tollaset tappelupukarit nuolevat haavansa kiltisti, mutta joskus voi joku heittäytyä vaikeaksi ja viedä juttua eteenpäin. Rosvoillahan aina tuntuu ainakin heidän omasta mielestään olevan vaikka mitä oikeuksia ja valitettavan moni on sellainen, että he kyllä mielellään pahoinpitelevät viattomia sivullisia, mutta sitten kun joku antaa heille kärsään, niin heti nostetaan syyte pahoinpitelystä. :evil:
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
PiPi
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 55
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Kuopio
Etulaji: Taido

#62

Viesti PiPi »

Ylipotkija: Siirretty Media-ketjusta.


Itse olen huomannut nykyään vielä, että todella monilla on budo/kamppailu-lajeista sellainen käsitys että niitä ei saa käyttää tositilanteessa. :oops:
Monesti kuulee sanottavan, kun ilmenee että joku harrastaa jotain lajia, että "mutta eipä se niitä juttuja saa missään käyttää". Oletteko törmänneet moiseen? Itse ainakin monen monta kertaa.

Oma mielipide on että tämä käsitys on lähtöisin siitä, kun junnuikäisille harrastajille sanotaan, että näitä juttuja ei sitten saa tehdä muualla kun salilla.(ettei sattuisi vahinkoja jnejne). Sittenkun junnut kertovat äiskälle ja iskälle että niitä ei saa käyttää, niin ne sitten taas sanoo sitä eteenpäin jnejne. :D

En nyt ole varma kuuluuko tämä media osastoon, mutta en viittinyt uuttakaan keskustelua moisesta aloittaa ja kuitenkin mediallakin voisi olla jotain tekemistä asian kanssa?
Kuvake
Takakäsi
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 232
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#63

Viesti Takakäsi »

Jotenkin tuo että ei saa missään/koskaan käyttää särähtää korvaan.
Jokaiselle asialle on paikkansa ,jopa "nyrkille nenään".
Se että milloin käyttää, tulisi oppia kasvatuksen kautta.
En lyönnyt , hän vain horjahti nyrkkiini.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#64

Viesti Mjölnir »

Takakäsi kirjoitti: Jotenkin tuo että ei saa missään/koskaan käyttää särähtää korvaan.
Jokaiselle asialle on paikkansa ,jopa "nyrkille nenään".
Se että milloin käyttää, tulisi oppia kasvatuksen kautta.
Jep.

Jos käyttää oikeutetusti, niin on sankari. Jos käyttää pahoinpitelyyn, on hylkiö
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Roku
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 71
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Vantaa

#65

Viesti Roku »

Aika mälytön kysymys sinäänsä...riippunee varmaan paljon tilanteesta joka eteen voi tulla..luultavasti jokainen joka osaa "huitoa" käyttää oppimiaan taitoja jos "toverikaveri" käy nyrkit pystyssä kimppuun...tuskin kukaan siinä tilanteessa alkaa kelaileen et hei..saankohan mä nyt hakata ton järkäleen vai tuleekohan mulle sanktioita seuran tai jonkun muun osalta..noup mää eppäilen et monikaan ei ajatele noin vaan pistää saman tien karpaasia matalaksi ja toivoo et omat taidot riittää moiseen mätkimiseen...ihmisen aivot kun ei käsittele monia asioita samaan aikaan jos paha tilanne päälle sattuu...
---------------------------------
Maasta se pienikin ponnistaa
---------------------------------
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#66

Viesti Kuhmu »

jos "toverikaveri" käy nyrkit pystyssä kimppuun...tuskin kukaan siinä tilanteessa alkaa kelaileen et hei..saankohan mä nyt hakata ton järkäleen vai tuleekohan mulle sanktioita seuran tai jonkun muun osalta..noup mää eppäilen et monikaan ei ajatele noin vaan pistää saman tien karpaasia matalaksi ja toivoo et omat taidot riittää moiseen mätkimiseen...ihmisen aivot kun ei käsittele monia asioita samaan aikaan jos paha tilanne päälle sattuu...
Jossain on epäonnistuttu, jos tilanteessa, jossa on varjeltava itseään alkaa miettiä seuran sanktioita sun muita. Ei kannata valita sellaista seuraa, joka ei salli harjoittelijan missään rilanteessa puolustautua.
”You must enjoy this”.
Jani_1987
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 29
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Pietarsaari

#67

Viesti Jani_1987 »

Jossain aina lukee ihmisistä jotka on ollut pahoinpitelysyytteessä monta kymmentä kertaa kumminkin voittaen kaikki jutut.

Elikkäs miten tuollaiset oikeastaan tappelee silloin?
Onko se vain siitä tekojen motivoinnista kyse?

Miten luulette muuten menis jonkunlainen "itsepuolustus sarja"
Elikkä lyöntiin blocki+vastalyönti vähentämään hetkeksi hyökkääjän hyökkäysvoimaa.
Sen jälkeen polvipotku mahaan hyökkääjän hyökkäyshalun poistamiseen.
Ja lopuksi jokin jalkapyyhkäisy (mutta pitäen kiinni ettei pää kolahda betoniin) jotta hyökkääjä joutuu epäedulliseen tilanteseen jatkaa.
Ja tässä kohdassa vetäydytään ettei hyökkääjä hyökkää uudelleen :D

Mutta tätä pitää varmaan harjoitella vähän ennen kuin sen sa noin "hienosti" toteutettua, ja varmaan saa olla aika ylivoimainen vastustajaan nähden että onnistuu 8)
Hokutoryu Ju-Jutsu 5.kyu
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#68

Viesti AriJ »

Jani_1987 kirjoitti: Miten luulette muuten menis jonkunlainen "itsepuolustus sarja"
Elikkä lyöntiin blocki+vastalyönti vähentämään hetkeksi hyökkääjän hyökkäysvoimaa.
Sen jälkeen polvipotku mahaan hyökkääjän hyökkäyshalun poistamiseen.
Ja lopuksi jokin jalkapyyhkäisy (mutta pitäen kiinni ettei pää kolahda betoniin) jotta hyökkääjä joutuu epäedulliseen tilanteseen jatkaa.
Ja tässä kohdassa vetäydytään ettei hyökkääjä hyökkää uudelleen :D
Ja sitten joka väliin muistisääntö "mikään suunnitelma ei kestä kontaktia vihollisen kanssa" :D

Minusta kuvasit juuri pariharjoitusmuodon (Katan) jossa opetellaan asioita jotka voivat vaikuttaa vastustajaan jollain tavoin, ja joista voi sitten edetä tarpeen/mahdollisuuksien mukaan.
______________________
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#69

Viesti Polvi »

Kannattaa sitten miettiä aika tarkkaan noita vastatoimia, jos on syytä epäillä, että et pääse pakenemaan paikalta tunnistumattomana. Vaikka joku mulkku lataisi nyrkillä naamaan, et lain mukaan saa automaattisesti lyödä takaisin. :cry:
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#70

Viesti AriJ »

Polvi kirjoitti: Kannattaa sitten miettiä aika tarkkaan noita vastatoimia, jos on syytä epäillä, että et pääse pakenemaan paikalta tunnistumattomana. Vaikka joku mulkku lataisi nyrkillä naamaan, et lain mukaan saa automaattisesti lyödä takaisin. :cry:
:cry: siinähän meni jo eka kohta suunnitelmasta ojaan, eli "lyöntiin blocki+vastalyönti vähentämään hetkeksi hyökkääjän hyökkäysvoimaa" - taisi se oma hyökkäysvoima juuri vähetä :(
______________________
Jani_1987
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 29
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Pietarsaari

#71

Viesti Jani_1987 »

Ôari kirjoitti: :cry: siinähän meni jo eka kohta suunnitelmasta ojaan, eli "lyöntiin blocki+vastalyönti vähentämään hetkeksi hyökkääjän hyökkäysvoimaa" - taisi se oma hyökkäysvoima juuri vähetä :(
Helvata pitääköhän tässä ruvet harjoittelemaan jotain no touch knockdowneja, se vika niissä ett kännirähinöitsijöitä vastaan sattaa onnistuakin mutta ei niitä jotka oikeasti haluaa vahingoittaa :cry:
Hokutoryu Ju-Jutsu 5.kyu
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#72

Viesti AriJ »

Jani_1987 kirjoitti:
Ôari kirjoitti: :cry: siinähän meni jo eka kohta suunnitelmasta ojaan, eli "lyöntiin blocki+vastalyönti vähentämään hetkeksi hyökkääjän hyökkäysvoimaa" - taisi se oma hyökkäysvoima juuri vähetä :(
Helvata pitääköhän tässä ruvet harjoittelemaan jotain no touch knockdowneja, se vika niissä ett kännirähinöitsijöitä vastaan sattaa onnistuakin mutta ei niitä jotka oikeasti haluaa vahingoittaa :cry:
Lainasitko kenties väärää viestiä, vai miten tuo liittyy minun sanomaani?
______________________
Jani_1987
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 29
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Pietarsaari

#73

Viesti Jani_1987 »

Ôari kirjoitti: Lainasitko kenties väärää viestiä, vai miten tuo liittyy minun sanomaani?
Se oli vain toteamus kun ilmeisesti itsepuolustuksen nimissä ei saa paljoa tehdä :lol:
Hokutoryu Ju-Jutsu 5.kyu
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#74

Viesti L.K. »

Jani_1987 kirjoitti:
Ôari kirjoitti: Lainasitko kenties väärää viestiä, vai miten tuo liittyy minun sanomaani?
Se oli vain toteamus kun ilmeisesti itsepuolustuksen nimissä ei saa paljoa tehdä :lol:
Saahan hätävarjeluna tehdä paljonkin,mutta kun se pitää aina suhteuttaa tilanteeseen ja olla tarkkana ettei siirry itse rankaisemaan.. ;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Nico Koskeva
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1439
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

#75

Viesti Nico Koskeva »

Tosissaan, eihän kukaan järkevä ihminen mee hakkaamaan toista sen takia että naama ärsyttää :D tokihan noita lajeja opetellaan sitä varten että voi itseään & läheisiään puolustaa. Se pitää tietää koska niitä tarvii käyttää ja mitä tekee. Kaveri käy päälle ni eihän sun tarvii käyttää sitä sydämmenpysäytystekniikkaa jonka viime tunnilla opit :shock:
Kwan Nyom Hapkido, 7. Kup
Treenipäiväkirja
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 92 kurkkijaa