Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

"Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

"Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#1

Viesti Invictus »

Ensinnäkin, en nyt ole ihan varma oliko tästä aiheesta keskusteltu ja missä määrin jo valmiiksi - mutta en ainkaan itse ihan omalla topicillaan ainakaan löytänyt. Eli tarkoituksenani olis nyt hieman ruotia topicissa mainittua asiaa, tämä aihe on nyt tullut mieleeni siirryttyäni jokusen aikaa sitten thaiboxingista kickboxingin pariin. Yleisesti ottaen, näissä kahdessa lajissa on kummassakin hieman toisistaan eroava kiertopotku. Kuitenkin onko lajeissa - sellaisena kun me ne suomessa tunnemme kummassakaan täysin oikeaoppista tapaa suorittaa ko. potku? Karkeasti sanottuna minulla on käsitys että perinteinen muay thai potku (tosin muay thai tyylejäkin loppujen lopuksi siellä thaimaassa lienee miljoona erilaista?) on juuri sellainen että jalka viskataan lantiolla "tukkina" vastustajan "läpi". Kun taas kickboxingin vastaava potku on hieman kuin vaikkapa karaten tai taekwondon "napsahtava" kiertopotku mutta vain vietynä koko kropan voimalla läpi asti? Olenko tähän mennessä kenties yhtään oikeilla jäljillä, en tiedä. Sitten taas esim. Kyokushin karatessa (jota valitettavasti en ole ikinä livenä päässyt todistamaan) olen nähnyt aika monia variaatioita kiertopotkusta. Yksi on tämä "brazilian kick" nimellä (tiedä sitten mistä ihmeen syystä moinen nimi) tunntettu kiertopotku jossa jalka ei tule alhaalta ylös kuten thaiboxingissa vaan pikemminkin yläviistosta alas. Ja hauskaa kylläkin, minulle on (perinteisen thaipotkun lisäksi) opetettu juurikin tuota kyseistä potkua thaitreeneissä. Ei kylläkään kovin usein. Ja jos en ole ihan väärässä niin hollannissa nämä kaikki 3 topicissa menevää lajia menevät hyvin iloisesti sekaisin - ja kun hollantilaiset potkulyönti miehet varmastikin ovat maailman kärkikastia niin vaikuttaa sen maan treenimeinigit varmaan vähän muidenkin maiden touhuihin. Eli jos tästä jaarittelusta nyt saisi jotain käsintartuttavaa tiivistettyä, niin mielelläni ottaisin vastaan havainnollistavia esimerkkejä (vaikkapa ihan kirjoituksen tai jopa videonlinkin muodossa) "tyylipuhtaasta" thaipotkusta verrattuna "tyylipuhtaaseen" kickboxingin potkuun sekä sitten taas vastaavasti kyokushinin tavasta/tavoista tehdä kiertopotkuja. Mitkä ovat näiden kaikkien eri tapojen hyödyt, haitat ja konkreettisimmat erot?
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: "Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#2

Viesti Jussi Häkkinen »

Invictus kirjoitti: karaten tai taekwondon "napsahtava" kiertopotku
Hmm. Mikä?

Tai no, kai se tehdään kulloinkin sillä tavalla kuin tarvitsee, mutta mikä tämä "napsahtava" on? Kuulostaa polvivammariskiltä.

Eiköhän - lajissa kuin lajissa - suoritustapa valita kulloinkin käyttötarkoituksen mukaan? Harjoittelussa myös.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Re: "Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#3

Viesti Jasse »

Itsekin olen asiaa mittinyt paljon joten voisin jotain mietteitäni tänne heittää. Totuuksia en kuitenkaan tiedä. Olen harrastanut potkista sivulajina n. 4v ja kiukkaria 5kk. Thai-potkua minulle yritti opettaa Mika pietilä yhdellä vapaaottelu leirillä.

Aluksi mainittakoon että varmasti thai ottelussa on joskus vedetty "kakepotku", potkiksessa "thai-potku", ja kiukkarissa "potkispotku" jne. Mutta nyt varmaan puhutaan yleistäen siitä mikä on ominainen kiertopotku millekkin lajille.

POTKUNYRKKEILYN VYÖKOEMAVA: Vyökokeessa pitää tehdä ilmaan kontrolloitu mavashigeri palautuksella... Polvi suoraan ylös, tukijalan kääntö/lantion eteentuonti/jalan suoristus, ja sitten palautus samaa reittiä. Kädet pysyvät yljäällä suojauksessa. Näin minulle on opetettu oikeaoppinen vyökoemava. MUTTA perus kisamava takajalalla onkin sitten aika erinäköinen. Luulen että se pyrkii olemaan samanlainen kuin
THAI-POTKU: Elikkä pyritään käyttämään koko kroppaa voimantuottoon. Potkaiseva jalka ponnistaa vauhtia lattiasta, tukijalka/lantio kiertää, jalkaa ei tarkoituksella koukisteta vaan se tulee suht suorana ja takakäsi vispaa vauhtia.
KIUKKARI MAVA: minulla on parin tunnin mittainen kiukkari opetus-DVD nimeltä "jodan mavashigeri" jossa kyllä on jos jonkinlaista kiertopotkua. Luonteen omaista kiukkari potkulle on kuitenkin polven vahva koukistaminen. Knock-down kisoissa mavat kohdistetaan lähinnä reisille ja päähän. Potkut tehdään usen paljon lähempää kuin thaikussa tai potkiksessa. luultavasti tästä syystä lantiota ei kierretä niin voimakkaasti vaan voima haetaan polvesta "snäppäämällä". Eli perus kiukkari kierttari päähän on seuraavanlainen: polvi nousee sivusta korkealle ylös ja tukilalka käänty hieman. Tämän jälkeen jalka suoristuu kaverin päähän. Kädet pidetään ylhäällä suojaamassa.

Kovittelisin että thaipotku on voimakkain. Tyhmäkin huomaa kuinka siinä hyödynnetään koko vartaloa voiman tuottoon. Polven nosto ylösvoi olla mämäävä ja siitä pystyy kikkaamaan ainakin mavan, etupotkun ja vivupotkun. Lähietäisyydeltä ei lantiota pysty kunnolla kääntämään vaan voima pitää hakea jalan ojennuksesta.

Tässä pari kiukkarin jodan-mava spesialistia: " onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;
Yojimbo
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 44
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#4

Viesti Yojimbo »

Tämä onkin varsin mielenkiintoinen aihe, koska kiertopotkun variaatioita näkee niin monenlaisia.

Itselläni on taustaa parista karaten tyylisuunnasta (vajaa 10v.) ja thainyrkkeilystä (n. 2v.), joten kikkarin suoritustapoihin en pysty ottamaan kantaa.

WKF-karaten puolella mawa vedetään minun ammentamani oppini mukaan pääasiassa snäppinä kontrolloituna potkuna, eli ei siitä sen enempää. Koryu Uchinadin kiertopotku on ainakin lajin Suomen pääopettajan mukaan varsin thainyrkkeilyn kiertarin omainen, halkomaisesti koko kropan voimaa käyttäen vedettävä.

Thainyrkkeilyn puolella olen sitten nähnyt jos jonkinlaista versiota kiertopotkusta.
Juoksin ahkerasti treeneissä ja leireilläkin, mutta silti tuntui erittäin työläältä poisoppia tuota aiemmin tahkoamaani snäppi-mawaa kohti läpi menevää thainyrkkeilykiertaria; nyttemmin tasaisin väliajoin ahaa-elämyksiä kokeneena pystyn hahmottamaan ja suorittamaan muutamia erilaisia kiertopotkun sovelluksia:

- ns. puhdasoppinen thainyrkkeilykiertopotku (opettajat: Martinez / Pietilä / Hynynen); potkaiseva jalka ponnistaa (jalka suorana) -> potkaisevan jalan noustessa lähelle lantionkorkeutta käännetään lantiota voimakkaasti potkun suuntaisesti samalla potkaisevan jalan puoleisen käden heilahtaessa alas (tuomaan lisätehoa) ja toisen käden suojatessa päätä. Tukijalan kantapää nousee maasta, jotta lantionkääntö saadaan maksimoitua.
Ylävartalo ei saa käsittäkseni kiertää kovin voimakkaasti potkun suuntaan, jotta potku ei menisi tavallaan liian yli.
- ns. yläviistosta tuleva, jalkablokin ylittävä kiertopotku; potkaiseva jalka ponnistaa polven eteen koukkuun -> samanaikaisesti lantion kääntö potkun suuntaan ja polven suoristaminen siten, että saadaan lantion voima + alaviistoon suojauksen yli "laskevan" jalan potentiaalienergia hyödynnettyä voimantuotossa.
- yläkiertopotku käsittäkseni meni pitkälti samalla idealla kuin tuo yläviistostakin tuleva, joskin jalkaa toki nostetaan kääntövaiheessa ylemmäs.
- alakiertopotkuissa potkun kiertorata on käsittääkseni alaviistosta yläviistoon tai päinvastoin, riippuen potkitaanko sisäreiteen vai ulkoreiteen.

Että simmottista analyysijorinaa...
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: "Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#5

Viesti Jussi Häkkinen »

Yojimbo kirjoitti: potkaisevan jalan puoleisen käden heilahtaessa alas (tuomaan lisätehoa)
Olen aina kiinnostunut tietämään, miten vastakkaiseen suuntaan liikkuva massa ja kehon vastakierto ylipäätään "tuovat lisätehoa". Tasapainoliikkeenä tuo kyllä on ihan ymmärrettävää, samoin jonkinlaisella suojaus- ja hallintaperusteella, mutta teholisäystä en aivan suoraan suostu nielemään ilman pirun hyviä perusteluja. Vastakierto helpottaa kontrollia, mutta sen lisätehovaikutusta pidän hyvin, hyvin kyseenalaisena (ja kontrollilisääkin lähinnä vähän kornina, ei se hallinta nyt niin vaikeaa ole).

Voihan noita potkuja tehdä n+1 tavalla. Ja tehdäänkin, lajissa kuin lajissa. Siksi mielestäni potkutavan liittäminen johonkin tiettyyn lajiin on aika turhaa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

Re: "Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#6

Viesti Jopo »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Yojimbo kirjoitti:potkaisevan jalan puoleisen käden heilahtaessa alas (tuomaan lisätehoa)
Olen aina kiinnostunut tietämään, miten vastakkaiseen suuntaan liikkuva massa ja kehon vastakierto ylipäätään "tuovat lisätehoa". Tasapainoliikkeenä tuo kyllä on ihan ymmärrettävää, samoin jonkinlaisella suojaus- ja hallintaperusteella, mutta teholisäystä en aivan suoraan suostu nielemään ilman pirun hyviä perusteluja.
Eiköhän se parantunut tasapaino tuo lisävoimaa potkuun.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Kuvake
bantza
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1122
Lauteille: Elokuu 2007

Re: "Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#7

Viesti bantza »

Itse olen myös ymmärtänyt tuon kädenheilautuksen lähinnä tasapainoliikkeenä. Minulla ainakin on sen verran huono tasapaino, että potkun palauttaminen on huomattavasti hankalampaa ilman tuota kädenheilautusta.
Toki parempi tasapaino tuo välillisesti lisää voimaa kun uskaltaa pistää enemmän liikkeelle kun ei tarvi pelätä lentävänsä perseelleen :D.
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#8

Viesti Samppa »

Potkuja tosiaan on hankala erotella eri lajien mukaan, mutta yksi tyyliero mikä tulee thainyrkkeilyssä käytettävissä potkuissa verrattuna monen lajin perustekniikkaan on painon siirto ja tukijalan käyttö. Tukijalka ponnistetaan suoraksi ja painopiste viedään reilusti sen päälle tai yli eli yläkroppa seuraa liikkeen mukana eteen eikä potkulle haeta pituutta kurottamalla pelkästään lantiota eteenpäin. Eli oman kokemukseni mukaan näitä potkuja mitä monessa lajissa tehdään muodossa ilmaan ei oikein thaityylisesti voi tehdä, koska jalan palautus taakse ilmaan potkiessa on hyvin vaikeaa. Jos se onnistuu, on painot liian takana. Noh viisaammat korjatkoon. Tästäkin on varmaan montaa tyylisuuntaa jo ihan Suomen seuroissa, mutta näin oman näkemykseni mukaan.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Re: "Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#9

Viesti Lasse Candé »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Yojimbo kirjoitti:potkaisevan jalan puoleisen käden heilahtaessa alas (tuomaan lisätehoa)
Olen aina kiinnostunut tietämään, miten vastakkaiseen suuntaan liikkuva massa ja kehon vastakierto ylipäätään "tuovat lisätehoa".
Tässä Roberto Carlos tempaisee pallon maaliin:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Jalkapallossa käytetään tuota Yojimbon kuvaamaa lähes poikkeuksetta voimakkaissa potkuissa.

Mun tulkinta on se että tämä perustuu Newtonin kolmanteen lakiin siten että kierto aiheuttaa vastakierron. Niinkuin tanssisi twistiä. Yhtä laajaa liikettä ei saa samalla nopeudella ainakaan jos sekä ylä että alaosa liikkuu samaan suuntaan.

Yksi pointti on myös se että kun seisoo vain yhdellä jalalla, ei voi enää voimaa hakea suurissa määrin maasta, vaikka tietenkin liikkeen alussa voi potkaisevalla jalalla ponnistaa ja muutenkin pistää pyörimisliikkeen käyntiin. Kun se on käynnissä voi sitä enää vahvistaa vastakierrolla. Näin itse tulkitsisin.

Toinen pointti on se jos potkussa ei haluta taktisista syistä kääntää koko pakettia liikaa, vaan halutaan pitää se niin että palaaminen on helpompaa. Palaamisen voikin sitten tehdä helpommin kun ylävartalo on jo hieman valmiiksi sinnepäin.
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

Re: "Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#10

Viesti johannes »

Invictus kirjoitti: Kun taas kickboxingin vastaava potku on hieman kuin vaikkapa karaten tai taekwondon "napsahtava" kiertopotku mutta vain vietynä koko kropan voimalla läpi asti?
Itse olen harrastanut tkd:ta ja voin sanoa että lajien kiertopotkut eivät muistuta toisiaan lainkaan. Minun kokemukseni mukaan potkiksessa potku potkaistaan lantiolla jalkaa jännittämättä ja tukijalalla ponnistaen. Osumakohta on sääri. Potkussa on juurikin tärkeää , ettei sitä näpsäytä reisiojennuksella. Myöskin vartalon pystyssä pysyminen potkuhetkellä on yksi keskeisimmistä asioista. Tkd:ssahan nojataan hieman taakse. Itse en lähtisi vertaamaan potkiksen potkua karateen tai tkd:hen.
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Re: "Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#11

Viesti Invictus »

johannes kirjoitti:
Invictus kirjoitti: Kun taas kickboxingin vastaava potku on hieman kuin vaikkapa karaten tai taekwondon "napsahtava" kiertopotku mutta vain vietynä koko kropan voimalla läpi asti?
Itse olen harrastanut tkd:ta ja voin sanoa että lajien kiertopotkut eivät muistuta toisiaan lainkaan. Minun kokemukseni mukaan potkiksessa potku potkaistaan lantiolla jalkaa jännittämättä ja tukijalalla ponnistaen. Osumakohta on sääri. Potkussa on juurikin tärkeää , ettei sitä näpsäytä reisiojennuksella. Myöskin vartalon pystyssä pysyminen potkuhetkellä on yksi keskeisimmistä asioista. Tkd:ssahan nojataan hieman taakse. Itse en lähtisi vertaamaan potkiksen potkua karateen tai tkd:hen.
Juu, pitäähän tämä paikkansa. Itse asiassa olen muutamien kb treenien aikana huommanut, että ero tyypilliseen thaikiertopotkuun on potkunyrkkeilyssä (ainakin täällä) hiuksen hieno, hyvä jos edes silmin havaittava.
Kuvake
SJR
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 941
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#12

Viesti SJR »

Mitä etua noissa napsahtavissa kiertopotkuissa on läpimeneviin jalka suorana potkittuihin kiertareihin verrattuna, muuten kuin pisteottelua ajatellen? Minusta ne ovat turhia, jos lajissa ei kilpailla säännöillä jotka kannustaisivat niihin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: "Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#13

Viesti Mika »

SJR kirjoitti: Mitä etua noissa napsahtavissa kiertopotkuissa on läpimeneviin jalka suorana potkittuihin kiertareihin verrattuna, muuten kuin pisteottelua ajatellen?
Hitaasti tehtynä oikean tekniikan ja tasapainon kannalta voisi ajatella olevan hyötyä.

Oikeasti joku näitä käyttävä ja opettava voisi vastata.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Re: "Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#14

Viesti MarkkuT »

Olen treenannut neljää eri karatetyylisuuntaa (no ok, kyokushinia vain pari treeniä) ja vain yhdessä on opetettu snäppimawaa, nimittäin ashiharassa. :smt003

Ashiharassa napsahtavaa potkua käytetään vastustajan etujalan sisäreiteen kohdistettuna häirintään. Eli jos molemmilla on vasen jalka edessä, niin potkaisija potkaisee vasemmalla jalalla kaverin vasemman jalan sisäreiteen. Tietty snäppi ei tässäkään välttämättä tarkoita, etteikö lantio olisi potkussa mukana.

Perus kiertopotku potkaistaan kuitenkin läpi ja sisäreiteenkin kohdistetun potkun voi tietty halutessaan vetää läpi jalkapallotyyliin. Työkalu tilanteen mukaan, sano.
Ain't no one.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: "Läpi menevän" kiertopotkun eri suoritustavat

#15

Viesti Jussi Häkkinen »

Jopo kirjoitti: Eiköhän se parantunut tasapaino tuo lisävoimaa potkuun.
Tasapainon paraneminen ei ole mainittavaa, mikäli kehonhallinta on edes kohtuullisella tasolla. Yleensä ottaen yläkropalla pitäisi pystyä jotakuinkin potkun kuin potkun aikana tekemään potkusta riippumattomia (tai haluttaessa potkua tukevia) asioita.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 73 kurkkijaa