Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tappamisen psykologia

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mosa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1264
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

Artikkeli - Tappamisen psykologia

#46

Viesti Mosa »

Niinhän se käsittely juu, mutta kolumnnin kirjoittaja ei sitä ihan sisäistänyt.
Olli Leimu
Kepistä päähän vuodesta 1998
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Artikkeli - Tappamisen psykologia

#47

Viesti Mjölnir »

Jees, Kontrolli -julkaisu on tarkoitettu suojelualan kenttätyötä tekeville henkilöille, ja lukija- ja toimittajakuntaan kuuluu vartijoiden ja järjestyksenvalvojien lisäksi poliiseja, palomies-sairaankuljettajia, tullimiehiä, rajavartijoita sekä sotilaita. Joillan tietysti voi olla vaikeaa ymmärtää, että kaikki näille ammattiryhmille suunnatut artikkelit eivät ole suoraa tarkoitettu kaikille :)

Ja, sitäpaitsi, sotilaitahan on suurin osa em. ammattiryhmistä. Reserviläisiä, nimittäin.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Artikkeli - Tappamisen psykologia

#48

Viesti Mjölnir »

Perinteisten taistelulajien harrastajille kysymys:

Tunnistatteko lajissanne jotain filosofisia aspekteja tai harjoitteita, jotka pystytte liittämään tässä artikkelissa esitettyihin asioihin?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Artikkeli - Tappamisen psykologia

#49

Viesti Ralle Ryökäle »

Omien havaintojeni mukaan tappaminen on myös sangen tilannesidonnaista. Eli tuo artikkelissa mainittu 15 - 20% kykenevistä tappamiseen esim normandiassa, pitää varmasti täysin paikkansa. Eli puhutaan kyvystä tappaa taistelukentällä.

Tällainen henkilö joka kuuluu tuon pienen ryhmän ulkopuolelle, kykenee aika varmasti tappamaan kun tarpeeksi monta sermiä aivoista kaatuu, esim tuntematon hyökkääjä kuristaa sänkyyn omaa lasta, käden ulottuvilla on kirves. Kyllä. Aika moni ottaa sen kirveen ja lyö hyökkääjän selkään tai päähän.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Artikkeli - Tappamisen psykologia

#50

Viesti Mjölnir »

Ralle Ryökäle kirjoitti: Omien havaintojeni mukaan tappaminen on myös sangen tilannesidonnaista. Eli tuo artikkelissa mainittu 15 - 20% kykenevistä tappamiseen esim normandiassa, pitää varmasti täysin paikkansa. Eli puhutaan kyvystä tappaa taistelukentällä.

Tällainen henkilö joka kuuluu tuon pienen ryhmän ulkopuolelle, kykenee aika varmasti tappamaan kun tarpeeksi monta sermiä aivoista kaatuu, esim tuntematon hyökkääjä kuristaa sänkyyn omaa lasta, käden ulottuvilla on kirves. Kyllä. Aika moni ottaa sen kirveen ja lyö hyökkääjän selkään tai päähän.
Kyllä, nimenomaan. Artikkelissa mainitaan myös, että "itsepuolustustappaminen" on aika eri asia.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
m4G-
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 604
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Sipoo

Artikkeli - Tappamisen psykologia

#51

Viesti m4G- »

Ralle Ryökäle kirjoitti: Omien havaintojeni mukaan tappaminen on myös sangen tilannesidonnaista. Eli tuo artikkelissa mainittu 15 - 20% kykenevistä tappamiseen esim normandiassa, pitää varmasti täysin paikkansa. Eli puhutaan kyvystä tappaa taistelukentällä.

Tällainen henkilö joka kuuluu tuon pienen ryhmän ulkopuolelle, kykenee aika varmasti tappamaan kun tarpeeksi monta sermiä aivoista kaatuu, esim tuntematon hyökkääjä kuristaa sänkyyn omaa lasta, käden ulottuvilla on kirves. Kyllä. Aika moni ottaa sen kirveen ja lyö hyökkääjän selkään tai päähän.
Täysin samaa mieltä. Veikkaisin, että lähes jokainen ihminen pystyy tappamaan, jos vain kaikki palikat natsaa kohdalleen. Toiset tietysti helpommin kuin toiset, mutta kuitenkin. Kolumni oli kyllä sen verran hauskaa luettavaa, ettei mitään rajaa. Onhan se toimistovartiointi aika kauheaa, verrattaessa vaikkapa tallinanaukion hommiin, tai vaikkapa kontulan ostarin... Aivan varmasti tulee sen verran kuraa siellä niskaan, että jotain on hyvä ajatella.
wut...
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Artikkeli - Tappamisen psykologia

#52

Viesti Ralle Ryökäle »

Mjölnir kirjoitti:
Ralle Ryökäle kirjoitti: Omien havaintojeni mukaan tappaminen on myös sangen tilannesidonnaista. Eli tuo artikkelissa mainittu 15 - 20% kykenevistä tappamiseen esim normandiassa, pitää varmasti täysin paikkansa. Eli puhutaan kyvystä tappaa taistelukentällä.

Tällainen henkilö joka kuuluu tuon pienen ryhmän ulkopuolelle, kykenee aika varmasti tappamaan kun tarpeeksi monta sermiä aivoista kaatuu, esim tuntematon hyökkääjä kuristaa sänkyyn omaa lasta, käden ulottuvilla on kirves. Kyllä. Aika moni ottaa sen kirveen ja lyö hyökkääjän selkään tai päähän.
Kyllä, nimenomaan. Artikkelissa mainitaan myös, että "itsepuolustustappaminen" on aika eri asia.
Jep! Sitten on myös erilaisia taistelukenttiä ja tilanteita taistelukentällä, esim asustukeskuksissa tilanne on sata kertaa hektisempää kuin maastossa, kokoajan rytisee ja se on "do or die" menoa ihan eri mittakaavassa. Käsikranaatin heittäminen ikkunasta tai viemäriaukosta on helpohkoa tappamista verrattuna piipun painamiseen päähän ja liipasimesta vetoon.

Monissa armeijoissa tuolla villeimmissä maissa ilmaan ampumista on kitketty vuosikymmenet todella ankarilla sanktioilla, esim intian armeijassa ilmaan ampumisesta tulee syyte sotaoikeudessa moisesta välittömästi ja rangaistukset ovat todella kovia, eli siellä on lupa ampua vain tappaakseen ja sen tietävät todella hyvin vastapuolellakin olevat.
Esim pahoiksi äityneissä mielenosoituksissa ja kapinoissa armeija tuo siellä kadun päähän kyltin jossa lukee "shoot at sight" useimiten tällöin porukka lähtee kävelemään kiltisti kotiinsa ja unohtuu se vikinä kohonneesta riisin hinnasta :lol:
TRU
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 293
Lauteille: Lokakuu 2008

Artikkeli - Tappamisen psykologia

#53

Viesti TRU »

Mielenkiintoinen artikkeli, kirjoittajalle (Mjölnir) kiitos siitä. Innosti minua viimeinkin tilaamaan tuon Grossmannin kirjan.

Erolan kolumnissa tuskin on kyse siitä ettei artikkelia tai sen oikeaa kohderyhmää olisi ymmärretty; pikemminkin kyse on tahallisesta väärinymmärryksestä jonka avulla saadaan omaa maailmankuvaa ulostettua lukijoille...joista suurin osa on sitä keskivertoa pakastepitsan ostajaa ja iltalehtien lukijaa joihin tämä tietysti uppoaa, omaa itsenäistä arvostelukykyä kun ei ole edes nimeksi.

Mutta koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

TRU
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Artikkeli - Tappamisen psykologia

#54

Viesti Ralle Ryökäle »

Piti vielä mainita että artikkeli on hyvä ja harvinaista herkkua suomen kielellä. Kiitos siitä!

Rupesin pohtimaan tuota tulen avaamista mahdollisimman etäältä. Ainakin itsellä tulee ensimmäisenä mieleen päälimmäisenä syynä se, että ehditään ensin, ei niinkään se että annettaisiin vastapuolelle mahdollisuutta antautua tai vetäytyä. Jokaisen pääkoppa tietenkin toimii omalla tavallaan. Samoin pohdin sitä kuinka tuota noin vanhaa asiaa on pystytty tutkimaan.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Artikkeli - Tappamisen psykologia

#55

Viesti Mjölnir »

Ralle Ryökäle kirjoitti: Piti vielä mainita että artikkeli on hyvä ja harvinaista herkkua suomen kielellä. Kiitos siitä!

Rupesin pohtimaan tuota tulen avaamista mahdollisimman etäältä. Ainakin itsellä tulee ensimmäisenä mieleen päälimmäisenä syynä se, että ehditään ensin, ei niinkään se että annettaisiin vastapuolelle mahdollisuutta antautua tai vetäytyä. Jokaisen pääkoppa tietenkin toimii omalla tavallaan. Samoin pohdin sitä kuinka tuota noin vanhaa asiaa on pystytty tutkimaan.
Tästä tuli mieleen, että itselläni on ilmapalloneuroosi: eli ilmapallon puhkeamisesta johtuva pamahdus jänskättää niin paljon, että mieluummin puhkaisen potentiaalisesti puhkeamisvaarassa olevan ilmapallon, kuin jään elämään sen jännityksen kanssa, että koska se puhkeaa :)

Jotkut ihmiset pelkäävät kuolemaa niin paljon, että tekevät itsemurhan, että tietävät, koska se tulee..

Taistelukosketuksen välittömyys saattaa myös aiheuttaa sen, että pelihermo pettää, ja aletaan ampua, että ei tarvitse enää odottaa.

Lainaan laulu- ja soitinyhtye Tik Tak'ia: "mä vihaan tyyntä myrskyn edellä, kun tapahtuu on helpompi hengittää"
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Artikkeli - Tappamisen psykologia

#56

Viesti MarkkuT »

Mjölnir kirjoitti: ilmapallon puhkeamisesta johtuva pamahdus jänskättää
Niga plz. :smt003
Ain't no one.
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Artikkeli - Tappamisen psykologia

#57

Viesti J. Suojanen »

Ens miittinkiin sitten jokainen tuo oman ilmapallon ja aiheuttaa vaaratilanteita, joissa pallot saattavat puhjeta. brushteeth
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Artikkeli - Tappamisen psykologia

#58

Viesti Ralle Ryökäle »

Mjölnir kirjoitti:
Ralle Ryökäle kirjoitti: Piti vielä mainita että artikkeli on hyvä ja harvinaista herkkua suomen kielellä. Kiitos siitä!

Rupesin pohtimaan tuota tulen avaamista mahdollisimman etäältä. Ainakin itsellä tulee ensimmäisenä mieleen päälimmäisenä syynä se, että ehditään ensin, ei niinkään se että annettaisiin vastapuolelle mahdollisuutta antautua tai vetäytyä. Jokaisen pääkoppa tietenkin toimii omalla tavallaan. Samoin pohdin sitä kuinka tuota noin vanhaa asiaa on pystytty tutkimaan.
Tästä tuli mieleen, että itselläni on ilmapalloneuroosi: eli ilmapallon puhkeamisesta johtuva pamahdus jänskättää niin paljon, että mieluummin puhkaisen potentiaalisesti puhkeamisvaarassa olevan ilmapallon, kuin jään elämään sen jännityksen kanssa, että koska se puhkeaa :)

Jotkut ihmiset pelkäävät kuolemaa niin paljon, että tekevät itsemurhan, että tietävät, koska se tulee..

Taistelukosketuksen välittömyys saattaa myös aiheuttaa sen, että pelihermo pettää, ja aletaan ampua, että ei tarvitse enää odottaa.

Lainaan laulu- ja soitinyhtye Tik Tak'ia: "mä vihaan tyyntä myrskyn edellä, kun tapahtuu on helpompi hengittää"

Kerran kännissä sohvalla istuin ja satuin kuuntelemaan ko kappaleen sanoituksia sattumalta. Aivan perkeleen asiaa! En ole vaivaantunut ottamaan selvää kuka tehnyt, mutta epäilen ettei noiden pimujen kynästä :) Se on juuri noin. Sama pätee minkä tahansa mylläkän ollessa tuloillaan.
Totta varmaan ainakin perus-solttujen osalta joissain tapauksissa.
Samoin tuo ilmaan ampuminen edelleen pyörii mielessä. Ajattelee helposti että mitättömän kokemuksen tuliaseista saaneen ja reservistä repäistyn piruparan on hankala tottua kunnon rytinään ja käyttää poraa oikeaan reikään ilman kuulosuojaimia.
Heglundin Köpi tuumaili jossain Suomen Sotilaassa tms taannoin otsikolla "Metsästäjä ampuu sodassakin hyviä laukauksia". Lienee totta.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Artikkeli - Tappamisen psykologia

#59

Viesti Mjölnir »

MarkkuT kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: ilmapallon puhkeamisesta johtuva pamahdus jänskättää
Niga plz. :smt003
No, ehkä hieman dramatiikkaa lisätäkseni liiottelin tuntemuksiani :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Artikkeli - Tappamisen psykologia

#60

Viesti Mika »

Mölkky on herkkis... :hihihi:



:kiire:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 90 kurkkijaa