Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koiran taltuttaminen?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Koiran taltuttaminen?

#421

Viesti Vanhakankea »

Vanhakankea kirjoitti: Itse tosiaan yrittäisin päästä lauman pääksi, jos kerran se ei omistajalta onnistu tai siihen ei ole halua. Se tosin saattaa vaatia ärimisen kohdistamisen myös omistajaan. ;-) Koiraa voi tarvittaessa ojentaa jollain kättä pidemmällä mutta omistajan ojentamisesta samalla tavalla saattaa saada syytteen. ;-)

Koira yleensä tottelee kipua, eläin kun on.

Olinpas huolimaton... nyt pitää vetää pikkusen takaisin. Koira saattaa pitää teitä uhkana eli tässä on lauma vs lauma kohtaaminen. Eli tuon koiran lauman pääksi pääset vain alistamalla omistajan. ;-) Sen sijaan voi tehdä selväksi, että "meidän lauma on muuten kovempi kuin teidän." Räyhäävä koira etsii sitten turvaa oman laumansa johtajasta. Mutta se saattaa edellyttää koiran satuttamista.

Koirien pitäminen pitäisi säätää luvanvaraiseksi ja laittaa vaikka verolle. Kerran vuodessa pitäisi käydä uusimassa koiranpitolupa ja koiran pitäisi selvitä jostain tottelevaisuuskokeesta.

Ottaa kyllä niin kuuppaan, kun noita koiria saa olla jos jonkinmoisilla ihmisotuksilla.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

Koiran taltuttaminen?

#422

Viesti johannes »

Mika Luostarinen kirjoitti: Kuulin eräästä mielenterveysongelmaisesta naisesta, jota rauhoittamaan lähetettiin poliisin sakemanni. Nainen oli napannut edessään räyskyttävää sakua kiinni alaleuasta, ja purrut kuonoon. Koira oli joussut vinkuen ulos.
Ja tämä tarina on tosi :roll:
Hieman ihmeissäni myöskin seurailen neuvoja käsien tunkemisesta koiran suuhun. Muutenkin kaikki tappeluneuvot on ihan sama unohtaa kun ei siinä tilanteessa ehdi paljon miettiä, mutta jos koirien kanssa on ennenkin vääntänyt niin varmaan on hoksannut että futispotku ja turpaanmättäminen on hyviä taktiikoita jotka toimii tai ei. Lähtisin itse kyllä seuraamaan JanneM:n neuvoja, eli isännöitsijään ja poliisiin yhteyttä. Ja ei ehkä kuitenkaan kannata lähtä alistamaan tai kouluttamaan vierasta koiraa...
Iso koira on vastuullisuutta ja käsittelykompetenssia vaativa kävelevä ase, joka minun puolestani saisi olla rekisteröitävä ja luvanvarainen siinä missä joku ruutiasekin.
Mun kaverin pitäs rekisteröidä sen poikakaveri kun se on karateka. Jännää miten ihmiset vieraantuu luonnosta kokoajan. Tuntuu että kaupungilla ei sais nykyään kävellä ees keskikokoisen koiran kanssa puhumattakaan että sisätiloihin sais mennä. Euroopassa koirakulttuuri on paljon terveemmällä pohjalla. Sesset saa tulla ravinteleihin ja kauppoihin ja kulkee hyvin väkijoukossa eikä mitään remmirähinöitä(jos remmejä ees on) ole. Hevoset myös luvanvaraisiksi, ne voi talloo jonku.
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Koiran taltuttaminen?

#423

Viesti Vanhakankea »

johannes kirjoitti: Mun kaverin pitäs rekisteröidä sen poikakaveri kun se on karateka. Jännää miten ihmiset vieraantuu luonnosta kokoajan. Tuntuu että kaupungilla ei sais nykyään kävellä ees keskikokoisen koiran kanssa puhumattakaan että sisätiloihin sais mennä. Euroopassa koirakulttuuri on paljon terveemmällä pohjalla. Sesset saa tulla ravinteleihin ja kauppoihin ja kulkee hyvin väkijoukossa eikä mitään remmirähinöitä(jos remmejä ees on) ole. Hevoset myös luvanvaraisiksi, ne voi talloo jonku.
Vieraantuminen on tapahtunut siinä vaiheessa kun ihminen antaa koiran viedä. Koira on aikanaan alistettu ihmisen palvelijaksi ja jos sitä roolia ei sille opeteta niin alkaa ongelmat. Osa omistajista on inhimillistänyt koiransa ihmisen tasolle mutta kun se on koira ja koirana pysyy.

Koiria vaan kun pikkusen enempi kuin hevosia ;-) ja ne mahtuu paremmin kerrostaloasuntoihin. Liian monet koirista on käsissä joissa niiden ei pitäisi olla.

Ei ole aikaakaan kun Helsingin keskustan yhdessä liikkeessä oli sisällä yhdellä sellaisella "hampparin rouvalla" ihan helvatun iso sakemanni tai sen suuntainen. Eikä tosiaan ollut rouvan hallinnassa tuo koira. Koira alkoi tehdä kanssani tuttavuutta ja voi kuvitella, että jos se jässikkä olisi hypännyt takajaloilleen jotain pienempää vasten niin olisi paniikki iskenyt. Kävin sitten kyykyyn ja annoin haistella, ettei tarvinnut hyppiä. Ihan kiltti veijari se oli mutta pelottavan kokoinen.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Koiran taltuttaminen?

#424

Viesti tohtorismies »

Siis jumalauta, unohtaa koirien kanssa tappelu neuvot!!!

Jeesus maaria ja isä poika pyhähenki Allah akhbar.

Koira EI pysty puremaan jos tarttuu alaleusta kiinni.

Tai ulkopuolelta,koska lihaksisto.

Ja irroitustekniikkana jälleen kerran kuonoon ylhäältä alas kohdistuva massava isku. Joko hammerfistilla tai pudottava potku.

Minä olen irroitellut koiria toisistaan kymmeniä ja kymmeniä kertoja. Jos en satoja.

Ja tuo Kalle koskisen kuvaama homma pitää paikkansa saattaa olla että pitää viettää siinä positiossa jopa yli tuntikin mutta yleensä toimii.

Perustuu puhtaasti äitikoiraan. Pentulaatikko kokemuksia.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Mika Luostarinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1131
Lauteille: Maaliskuu 2009

Koiran taltuttaminen?

#425

Viesti Mika Luostarinen »

johannes kirjoitti:
Mika Luostarinen kirjoitti: Kuulin eräästä mielenterveysongelmaisesta naisesta, jota rauhoittamaan lähetettiin poliisin sakemanni. Nainen oli napannut edessään räyskyttävää sakua kiinni alaleuasta, ja purrut kuonoon. Koira oli joussut vinkuen ulos.
Ja tämä tarina on tosi :roll:
Hieman ihmeissäni myöskin seurailen neuvoja käsien tunkemisesta koiran suuhun. Muutenkin kaikki tappeluneuvot on ihan sama unohtaa kun ei siinä tilanteessa ehdi paljon miettiä, mutta jos koirien kanssa on ennenkin vääntänyt niin varmaan on hoksannut että futispotku ja turpaanmättäminen on hyviä taktiikoita jotka toimii tai ei. Lähtisin itse kyllä seuraamaan JanneM:n neuvoja, eli isännöitsijään ja poliisiin yhteyttä.
Eräs henkilö kertoi tuon tarinan siskostaan minulle. Totuutta en voi varmistaa, enkä halua kysellä, mutta minun lisäkseni on siis vain kaksi henkilöä jotka ovat saattaneet kertoa palturia. Pidätkö tarinaa mahdottomana? Ainakin sanomalehdessä oli muutama vuosi sitten juttu poliisikoirasta joka joutui eläkkeelle kun ei käynyt riehuvan mielisairaan kimppuun käskettäessä.

Uskon että koira päästettiin asuntoon hieman niinkuin psykologisena aseena. Tuskin se muuten olisi jäänyt haukkumaan ihmisen eteen, esim. jos avoimella kentällä koulutettu koira saisi käskyn niin kyllä se kävisi ainakin liikkuvaan ihmiseen kiinni.

Jos koira puree lasta esim. päähän tai reiteen, kuonoon puremisen lisäksi en keksi juuri mitään muuta keinoa vaikuttaa koiraan. Kuonoon lyöminen kunnolla millään raipalla ei tuossa tilanteessa onnistu jos haluaa varoa lyömästä ihmistä. Onko sinun neuvosi Johannes että koiran hyökätessä ei pidä tehdä mitään? Antaa vain esim. lapsen tulla purruksi?

Jannen neuvot liittyvät ennaltaehkäisyyn, toiset kertovat mitä tilanteessa voi yrittää. Onko väärin yrittää puolustautua tai puolustaa lastaan? Sinällään en usko että laki mahdollistaa tilanteen ennaltaehkäisyn mutta kannattaa yrittää. Saattaahan koiranomistaja esim. muuttaa muualle.

muok. Siis Johannekselle ja kaikille muille: En halua niinkään kuulla mitä ei pidä tehdä kuin mitä voi ja pitää tehdä.
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Koiran taltuttaminen?

#426

Viesti J. Suojanen »

Tuosta rintamasuunnasta...
Lienee vähän samanlainen asia kuin katsotko koiria silmiin tai ohitse. Mitä haluat viestittää koiralle?

Itse olen muutamaa eri koiraa vastaan joutunut, kerran puolustin omaa kissaa, joka oli kotipihalla juoksunarun päässä eikä näin ollen päässyt pakoon... Muutamat kerrat koira on minua murissut, yrittänyt jalasta näykkiä ja käydä päälle, mutta ollut vähän epäilevä, että uskaltaakohan nyt sittenkään.
Nämä tapaukset ovat pysähtyneet yleensä parin metrin päähän räksyttämään, murisemaan ja näykkimään/hyökkäilemään kohti. Eivät suoraan edestäpäin uskalla tulla kohti/päälle, mutta lähtevät kiertämään ympyrää sivulle/taakse ja samalla uskaltavat myös lähemmäksikin. Kun kiertää koiran mukana niin koiran suunnitelma menee piloille... Ja eipähän pääse ainakaan selän/sivustan puolelta kiinni jolloin se oma hyökkääminen koiraa vastaan hankaloituu...

Tuo rintamalinja on siis aggresiivinen ele tavallaan...
Kaksi kertaa ainakin muistini mukaan olen lähtenyt jopa koiraa kohti (kun koira tekee pieniä hyökkejä kohti niin kyllä teen minäkin! :badgrin: ) ja lopulta saanut koiran epäluuloiseksi ja ajanut karkuun... Ekana se murina on loppunut, sitten loppunut koiran hampaiden näyttäminen ja tullut ihan pelokas pieni ulinakin... Ja lopulta se koira on lähtenyt peruttamaan, kääntynyt musta poispäin ja lähtenyt juoksemaan pois... Ja siitäkös ne omistajat tykkäävät, "kun nyt joutuu sitä muffea hakemaan metiköstä takaisin ja jo ulko-ovella oltiin..." brushteeth
Tuota kohti lähtemistä en suosittele... Se on jo silkkaa tappelunhakuisuutta ollut itseltäni. Fiilistellyt, että mitä se koira tekee, liikkuuko mukanani, peräntyykö, tuleeko kimppuun jne.

Silloin kun koira ei välttämättä ole käymässä kiinni vaan räksyttää epäluuloaan/uteliaisuuttaan/pelkäämistään, kun ihminen on tuntematon koiralle niin se neutraali/ystävällinen suhtautuminen koiraan on juurikin paras. Seistä vain paikoillaan, ei tehdä mitään uhkaavaa/hyökkäävää ja antaa koiran tajuta, että ihminen ei olekaan vaarallinen. Tuo rintamalinjan pois kääntäminen koirasta ("en halua leikkiä") saattaa olla uhkaavassa tilanteessa alistuva merkki... Jollakin koiralla se voi toimia, jollakin se koira voi käydä kimppuunkin... Tiedä häntä? En ole kokeillut. Itse ainakin vain seison paikoillaan hymyilemättä, liikkumatta, nostamatta käsiä ilmaan jne. Annan koiran ihmetellä pää kallellaan, että tarviiko sitä nyt ihan oikeasti pelätä. :smt003
Tällä tavalla suurin osa irrallaan juoksevista tai pelkäävistä koirista on tajunnut, että "eipäs sitä ihmistä tarttekaan pelätä..." Ja sitten kun on tutustunut niin ollaankin jo tarjottu sitä kättä haisteltavaksi, tai jatkettu kumpikiin matkojamme omiin suuntiimme jne. :p

Mulla on kahdella naapurilla lauma pieniä koiria. Erittäin pelokkaita tapauksia ja välillä irti hihnasta toisella naapurillani. Välillä aamuisin, kun olen viemässä roskia ulos niin tuo toinen naapuri tulee koirineen vastaan... EIpä se mua haittaa.
Koira näkee "oudon ihmisen" ja alkaa räksyttämään ja juoksee kohti. Itse pysähdyn paikoilleni, sitten jo se koiran vauhti hidastuu ja koira pysähtyy parin metrin päähän ihmettelemään ja tunnistamaan vaaraa ja sitten jo jolkottelee onnessaan ohi, että ei sitä tarvinnutkaan pelätä. ;)

Nimenomaan pysähdyn vain paikoilleni, että en kävele koiraa vastaan (koiralla on vähemmän aikaa ennen ihmisen kohtaamista tunnistaa tarviiko sitä pelätä ja kohti tuleminen voi tuntua koirasta pelottavalta) enkä ala kiertämään tai siirtymään koirasta kauemmaksikaan, koska silloin taas vaihtoehtoisesti joku koira voisikin katsella minun meneväni pakoon tai pelkäävän. Sama juttu, että en käännä rintamalinjaani pois tai nosta käsiäni ylös mitä jotkut ihmiset tekevät.
Olen mahdollisimman neutraali ja annan koiran tehdä tutustumisensa... Koiran ehdoillahan sitä mennään aina ja koira saa päättää tykkääkö musta tai eikö tykkää tai voiko siltä kerjätä rahnutuksia tai mennä vain ohi. ;)

Toisen naapurin koira aina murisee ja räyhää ja hyppii kovasti hihnaa vasten ja yrittää tulla kohti, mutta tomera täti pitää aina koiransa kireällä... Eipä ole senkään kanssa tarvinnut tuttavuutta tehdä, mutta veikkaisin, että koira vain juoksisi kovalla vauhdilla kohti ja sitten vierellä korkeintaan vasten hyppisi ja nuuskisi. :p Siitä koirasta ei ole jäänyt sellaisia fiiliksiä, että se kimppuun olisi tulossa purumielessä... Kunhan olen jäänyt sille tuntemattomaksi, kun ei ole päässyt nuuskimaan.

Koirien kanssa pitää osata pelata, että mitä itse omalla toiminnallaan, äänellään, rintamalinjallaan tai hampaiden näyttämisellä haluaa viestittää milloinkin missäkin tilanteessa.
Itse menen hyvin pitkälti tunnepohjaisesti, että haluanko päästää koiraa kiertämään sivustalle hampaat näkyvillä ruumis jännittyneenä sähäkästi, tai annanko koiran tulla ihan vierelle vaikka kiertämään ympärilleni ja tutustumaan...

Mun kanssani ei tarvitse olla samaa mieltä ja jos jollakulla on parempia menetelmiä niin saa toki tuoda esille. Noin itse olen toiminut ja kuten todettu en suosittele turhaa aggresiivisuutta missään nimessä vaan nimenomaan sitä neutraalia käytöstä suurimmassa osassa tilanteissa kun ei tiedä vielä haluaako koira tutustua, pelkääkö se tai mitä...
Se rintamalinjan pito on siinä tilanteessa, kun se koira on jo kiertämässä sivustalle hampaat irvessä ja etsimässä kohtaa mistä uskaltaa tulla läpi... Ellei suoraan juokse vain päälle haukkailemaan... Jossakin toisessa tilanteessa voi yrittää taas vaikkapa kyykistyä alas tai tarjota kättään nuuskittavaksi. Ihan sen mukaan, että miten se tilanne edistyy, että loppuuko murina, alkaako häntä vispaamaan hyväntuulisesti tai tuleeko hampaat näkyviin jne.
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

Koiran taltuttaminen?

#427

Viesti johannes »

tohtorismies kirjoitti: Siis jumalauta, unohtaa koirien kanssa tappelu neuvot!!!

Jeesus maaria ja isä poika pyhähenki Allah akhbar.
herran Jumala niinhän mä tosiaan sanoin tappelu neuvoista!!!!!!!!!

Niin minusta on hyvin hauskaa että tällä kamppailufoorumilla ihmiset tajuavat usein ainakin ihmisiä vastaan otettaessa että kamppailu ei ole sitä että on joku temppu joka suoritetaan. Te siis todellakin neuvotte naisihmistä työntämään kätensä hyökkäävän koiran suuta kohti. Tulee varmasti onnistumaan tosi hyvin. On hieman eri asia erottaa nahistelevat koirat kuin lapsen kimpussa oleva koiruli. Yleensä räkyttävät koirat saa käskyttämällä pois mutta jos tosiaan on sellainen tilanne että tappelemaan joutuu niin sanoin jo aiemmin että turpaan vetäminen ja futispotkut ovat ihan hyviä työkaluja. Ajatus kuonoon puremisesta tuntuu aika koomiselta. Kaikki käy ihan kuumana ja esittää omia vakaaseen kokemukseen perustuvia rambotekniikoita jotka toimii siihen senkin vaaralliseen tappajakoiraan. Miks muuten kaikki ei vaan mee puremaan niitä poliisikoiria tai muuten vaarallisia koiria? Tai ottaan vaan kuonosta kiinni.


edit- tuosta rintamasuunnasta oli uusi viesti, niin rintamasuunnan kääntäminen ja sivulle katsominen on koirien kielellä rauhoittava signaali. Se ei ole alistumista vaan sitä voivat käyttää myös kaiken maailman alfatkin. Tätä voi hyvin tehostaa kävelemällä koiran luokse sivulta kiertäen. Maata kannattaa myös nuuskia ja kusta siihen :D
"There's no business like ho business" :pimp:
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Koiran taltuttaminen?

#428

Viesti J. Suojanen »

Itse pidän vielä lujasti tuosta rintamasuunnasta kiinni. :smt003 Jos koira lähtee kiertämään sivustalle hyökätäkseen niin en neuvoisi kääntämään sitä sivustaa vieläkin paremmin esille...
(sarkasmia)Tai ehkäpä se koira haluaa rauhoitella itseään kääntymällä siten, että ei olekaan suoraan ihmistä kohti vaan sivusta päin suoraan ihmistä kohti? brushteeth (/sarkasmia)

Kuten olen sanonut, että kaikki on vain reagoimista. Eri tilanteissa eri tavoilla. joskus se kaulan paljastaminen rauhoittaakseen voi toimia, toisella kertaa se kaula käännetään ja joku pureekin siihen.
Mikään ei ole varmoja kikkoja missään tilanteessa.

Joskus tuo kääntyminen voikin toimia... :) Eli sinäänsä pyörrän puhettani. Sinäänsä en.

Tulee mieleen yksi tilanne, kun eräs irtokoira juoksi kohti ja alkoi räksyttämään. Pysähdyin paikoilleni. Koira juoksi parin metrin päähän ja pysähtyi hiljalleen siihen. Kohta se jo alkoi läähättää kieli ulkona ja katsoin sen silloin sellaiseksi eleeksi, että koirasta ei ole vaaraa. Ainakin se koira laski valppaustasoaan ja "otti rennommin".
Ajattelin kyykistyä, jotta koira pääsisi tutustumaan paremmin. Koira otti vähän takapakkia, joten nousin takaisin seisomaan. Siitä se koira juoksi vierelle nuuskasemaan ja jatkoi matkaa...

Se on nimenomaan tilanteen lukemista ja reagoimista. Toisinaan sitä tajuaa kyykkäävänsä, jotta koira pääsee puremaan naamaan, toisinaan koira uskaltaa tulla paremmin luokse. Tuolla kerralla se jopa ujostutti koiraa ja kun koira sen eleillään näytti niin muutin asentoani takaisin vanhaan.

Tuolla (reagoimisella ja tilanteen lukemisella) pitkälti pelataan nimenomaan ja sitä aggresiivisuutta kannattaa välttää...
Toisaalta... Jos koira vaikuttaa siltä,e ttä se käy pian kiinni ja on raivoissaan ja vihoissaan ja etsii paikkaa, josta käy kiinni niin siinä kohdassa se lienee jo aika sama vaikka heittäytyisi selälleen ja tekeytyisi kuoliaaksi niin se koira voi siltikin käydä kimppuun...
Silloin sitä yritetään vain minimoida vahinkoja ja olla sitenpäin, että on parasta puolustautua, eli mättää siihen kuonoon joko potkuilla tai lyönneillä...

Jännää sinäänsä, että nyt sitä potkua suositellaan... Aikaisemmin, kun olen sanonut yrittäväni aina ensimmäisenä potkua niin mulle on todisteltu miten se on mahdotonta ja naurettavaa ja miten nopeasti se koira tuleekaan kohti, että ei siinä ehdi potkaisemaan etc etc. brushteeth Kerrottu miten ei pysty enää lyömään jos koira on kiinni etc. Nyt ne ilmeisesti sitten ovatkin yhtäkkiä kelpo pelejä.
Niin se maailma muuttuu... :lol:
tänäskän
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 589
Lauteille: Heinäkuu 2006

Koiran taltuttaminen?

#429

Viesti tänäskän »

tohtorismies kirjoitti: Minä olen irroitellut koiria toisistaan kymmeniä ja kymmeniä kertoja. Jos en satoja.
Tässä tapauksessa koirien taltuttaminen on aivan eri juttu. Siitä on itsellänikin enemmän kokemusta kuin päällekarkaavasta koirasta. Koirien toisistaan irroittamiseen ei oikein voi yleisluontoisia ohjeita antaa. Se tulee aikaa myöten ja kokemusten kautta. Ruhjeitta ja haavoitta tuskin kukaan selviää?
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Koiran taltuttaminen?

#430

Viesti J. Suojanen »

Jos koira hyökkää tai meinaa käydä kiinni niin siitä tuskinpa kukaan supermies ilman puremista selviää (Joku voisi tähän nyt linkittää sen videon poliisimiehestä, joka potkaisee koiran kauemmaksi pari kertaa ja sen jälkeen tarjoaa taseria brushteeth Eli poikkeus vahvistaa säännön.)

Mun mielestäni erittäin tärkeää on se pelaaminen ennen sitä hyökkäystä, että ei jouduttaisi siihen tilanteeseen, että koira käy kimppuun asti...

Nimenomaan ajan sitä takaa, että onko tuo naapurin raivohullu piski niitä räksyttäviä ja pelottavia tapauksia, jotka vain juoksisivat kohti ja sitten nuuskaisisivat, tai onko kyseessä oikeasti hampaat näyttävä sähäkkä tapaus, joka näykkii kohti ja roikkuu lahkeessa kiinni.
Sitä kun me emme voi tietää, että miten paljon kirjoittajalla on kokemusta koirista, kokemusta murisevista koirista jne... Eli miten nopeasti huolestutaan siitä koirasta ja sen vaarallisuudesta.
Siksi vielä itse elättelisin toivoa, että se naapurin hurtta ei mikään raivohullu tapaus ole, mutta vakavasti se silti pitää ottaa ehdottomasti.

Ja jos se on se raivohullu tapaus niin ehdottomasti tilanne pelataan isännöitsijän, elänsuojelijan, poliisin kanssa... Että ei edes jouduttaisi siihen tilanteeseen missä yritetään selvitä mahdollisimman vähillä ruhjeilla...

Itse kyseisessä tilanteessa vain kuuntelisin sen, että rappukäytävä on tyhjillään ennen rappukäytävään menemistä ja yrittäisin minimoida kohtaamiset koiran kanssa... Ainakin sinne asti, että asiaan on saatu laillisin keinoin puututtua.
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

Koiran taltuttaminen?

#431

Viesti johannes »

j. suojanen, en edelleenkään sanonut mitään siihen liittyen että pitääkö päällekäyvän koiran edessä kääntyä vai ei. kerroin vain mitä se tarkoittaa koirien kanssa kommunikoidessa.
"There's no business like ho business" :pimp:
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Koiran taltuttaminen?

#432

Viesti J. Suojanen »

Jeps... Tuntui vaan hassulta, että mä puhun rintamalinjasta nimenomaan päällekäyvän koiran edessä ja joku toteaa, että "En tiedä tuosta rintamalinjasta..." Siinä asiayhteydessä se kuulosti oudolta omaan korvaani ja siksi näin aihetta kirjoittaa uudelleen. Tietenkin meikän aivot on nyt aina ihan jäässä, että no hard feelings. :smt052 Ei olisi mitään uutta, että aivotukseni ovat täysin väärässä... Hitaaksi kun olen syntynyt. :smt003

Toisessa asiayhteydessä tuon pitäisi olla silkkaa kauraa... Tietenkin mikäli niiden eläinten kanssa ei ole puuhastellut niin siihen elekieleen tutustuminen on loistava homma.
Vaikka en koirien kanssa olekaan useampaan vuoteen aktiivisesti pelaillut niin niinhän ne kissatkin katsoo ohi rauhoitellakseen... Tietenkin taas tilannekohtaista esim silmiin katsominen, että milloin sillä haetaan vain huomiota ja kontaktia, tai milloin se voi olla aggresiivisemmassa merkityksessä...

Mutta päästän viisaampien jatkamaan keskustelua... Vaikkakin eritoten ihmettelen tuota, että muutama sivu takaperin mulle on näytetty ihan videotakin miten nopeasti koira juoksee kohti (Tyyliin "et kyllä varmasti ehdi potkaisemaan!!!") ja nyt täällä ehdotetaan potkuja ja lyöntejä. brushteeth
Noh, elämä on. :badgrin:
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Koiran taltuttaminen?

#433

Viesti J. Suojanen »

Jeps jäässähän minä, mutta onneksi vain osittain... Piti oikein tarkistaa, että luinko nyt omiani. Edellisellä sivulla tuo "en tiedä tuosta rintamasuunnasta" luki, mutta ei Johanneksen kirjoittamana... :)

Eli silloin toi käy järkeensä, että rintamasuunnan kääntäminen ei ole alistuva ele vaan rauhoittava... Kun se täsmennetään muualle, kuin tuohon aggresiiviseen tilanteeseen.
Itse kun ajattelin edelleenkin sen tuohon aggresiiviseen tilanteeseen vähän kuin keskustelun jatkoksi, että koira yrittää löytää paikkaa mistä puree ja sitten toinen toteaa, että ei tiedä tuosta rintamasuunnan käännöstä, kun heille on opetettu justiinsa, että pitää rauhoitella kääntymällä sivuttain...

Hirvitti vain ajatus, että koira meinaa näykkiä, irvistelee hampaita ja hyökkäilee kohti ja lähtee kiertämään, että joku neuvoisi kääntämään sivustansa esille...
Kuulostaisi samalta mun korvissani kuin laittaisi aseen ohimolle ja painaisi liipaisinta. :smt003 Kyse oli kuitenkin neuvoista rouvashenkilölle kauppakassien kanssa, että miten sitä omaa selviytymistä siinä purutilanteessa parantaisi. Ja kun kysyttiin myöskin, että mitä tehdä jos koira hyökkää takaapäin kiinni... Oma ajatukseni olisi nimenomaan, että älä anna sen purra takaata niin sitä voi edes lyödä edestäpäin...

Tosin tähänkin on sanottu, että koiraa ei pysty lyömään jos se roikkuu kädessä/jalassa kiinni, kun siitä koituu niin hirvittävät kivut, että lamaantuu... :lol: brushteeth Mutta nyt jätän tästä asiasta piikittelyn sikseen. Huvittaa vaan sinäänsä, että aluksi porukka todistelee miten jotakin ei pysty tekemään ja seuraavaksi niitä pidetään ainoina järkevinä ja simppeleinä juttuina mitä nimenomaan pystyy pelkästään yrittämään... :smt003
(Joku saisi edelleenkin hitaalle ihmiselle kertoa, että miksi yhtäkkiä näin...)
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 661
Lauteille: Elokuu 2009

Koiran taltuttaminen?

#434

Viesti halmehe »

Joo, ehkä mun kommentti tuli väärään "tilanteeseen". Kuten aiemmin mainitsin en omista koiraa. Tyttären am-akitan mukana on tullut noista jutuista kiinnostuttua. Toki oleellisin jutu on kyky lukea tilannetta. Se kuinka paljon kukin käsittää kulmana, kun mainitsen rintamalinjan kääntämisen on varmaan hakusessa. Se on pieni hartialinjan "korjaus" ettei vahingossa elekielellä ruveta kumartelee sellaista maastavetoasentoa koiraa kohti.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Koiran taltuttaminen?

#435

Viesti bodyguard »

johannes kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Siis jumalauta, unohtaa koirien kanssa tappelu neuvot!!!

Jeesus maaria ja isä poika pyhähenki Allah akhbar.
herran Jumala niinhän mä tosiaan sanoin tappelu neuvoista!!!!!!!!!
:smt003

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 38 kurkkijaa