Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

lihasmuistia kiusaava pomputtelu

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Yojimbo
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 44
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Vantaa

#16

Viesti Yojimbo »

fatman kirjoitti: Voimalla ja vauhdilla on aikansa. Juuri ip-tilannetta ajatellen on tärkeää harjoitella sulavalinjaisesti niin ettei tekniikkasarjaan (esim.torjunta, hallinta, lopetus/lyönti) tule katkoja. Jos harjoittelet puolustautumisen katkonaisesti, teet oikeassa ip-tilanteessa adrenaliinipöllyssä samat katkot ja homma kusee. Harjoitellessa vauhtia lisätään sitä mukaa kun tekniikka pysyy kasassa. Tottakai välillä voi kesken oppimisen kokeilla hieman oma tasoa lujempaa, mutta ensin tekniikka sitten vauhti.
Öö, tarkoitin siis lähinnä realismilla sitä, että drilleissä tehdään jutut virtaavan rauhallisesti, mutta myös (ainakin välillä) napakasti lyhyttä kimen tapaista tapaellen. Lisäksi näen aivan oleellisena seikkana ns. terveen järjen mukaisen iskukestävyyden kehittämisen em. treenaukseen kuuluvana.

Adrenaliinipöllyssä & putkinäön vaivaama se taitaa joissain tilanteissa muuten päällekävijäkin olla ip-tilanteessa; tällöin ei liene fiksua suunnatonta kombinaatioarsenaalia heittää kehiin, vaan pyrkiä toimimaan "keep it simple"-periaatteen mukaan (koukku leukaperiin napakasti).
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#17

Viesti fatman »

Juu, tottakai pitää voimankäytön tuntua ja näkyä vaikka harjoitetta tehdäänkin. Itsestä pitää tuntua siltä, että siinä lyönnissä on voimaa takana ja kaverille kun antaa pientä kipuaistimusta niin se maksaa sen kohta takaisin. ;) Se on sitä ihteään. :D
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#18

Viesti Mika »

Joksanen, okei, ymmärsin hieman väärin ensin. Entäs sitten niin, että kaverin pitää liikkua taakse ennen kuin itse voi iskun jälkeen palata omaan poteroon? Vaikka sitten niin, että lyö iskun rauhallisesti, mutta käden rinnalla ollessa painaa nyrkkiä hieman eteenpäin? Ihan aloittelijatason ehdotus, mutta...

Taas karate-ekspertit vauhdissa, olisi sanakirjalla käyttöä :D

:bow:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#19

Viesti joksanen »

Mika kirjoitti: niin, että kaverin pitää liikkua taakse ennen kuin itse voi iskun jälkeen palata omaan poteroon?
En oikein ymmärrä tätä. Ah, siis dummyn pitää liikkua taakke? No, niinpä juuri. Olen koittanut harjoittaa ihmisiä niin, että he eivät ikinäkoskaan menisi taaksepäin tällaisessa harjoitteessa. Vaan se dummy menisi taaksepäin kunnes tulee salin seinä vastaan ja vuorot vaihtuvat.

Vaan sitkeässä on se pois astuminen ja sieltä käsin tilanteen muka-"arviointi". Kun omasta mielestä sitä väärääkin suoritusta on huomattavasti helpompi korjata just siitä väärästä asennosta oikeaksi muokkaamalla. Ja sitten perään sellainen kolmen sentin rutistus oikean loppufiiliksen saamiseksi. Näin minä ainakin olen omaa lihasmuistiani huijannut.

Tästä tuli myös alkuperäisen postaukseni otsikko. ;)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#20

Viesti Mika »

joksanen kirjoitti:
Mika kirjoitti:niin, että kaverin pitää liikkua taakse ennen kuin itse voi iskun jälkeen palata omaan poteroon?
En oikein ymmärrä tätä. Ah, siis dummyn pitää liikkua taakke? No, niinpä juuri. Olen koittanut harjoittaa ihmisiä niin, että he eivät ikinäkoskaan menisi taaksepäin tällaisessa harjoitteessa. Vaan se dummy menisi taaksepäin kunnes tulee salin seinä vastaan ja vuorot vaihtuvat.
Äh, nyt toisella lukemisella en itsekään ymmärtänyt alkuperäistä ideaani. Ajattelin alunperin käyttää japanilaisia termejä, mutta koska molemmat olemme kiinalaisten lajien oppilaita, niin... :p

Tori ei voi liikkua taakse ennen kuin on liikuttanut ukea omasta näkökulmastaan eteenpäin eli uke liikkuu itseensä nähden taaksepäin. Eli lyönnin voima ikäänkuin todennetaan, vaikka se sitten tehtäisiinkin hitaasti ja hallitusti (rintaan täysillä lyöminen toisen vain seistessä paikallaan tuskin on se mitä tässä haetaan :D).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#21

Viesti joksanen »

Mika kirjoitti: Äh, nyt toisella lukemisella en itsekään ymmärtänyt alkuperäistä ideaani --
Hih, niin sitä joskus käy. Mutta jos tosiaan ymmärsin oikein, niin neuvosi on ihan hyvä. Toisaalta, jos harjoittelijat siihen pystyisivät, niin koko neuvoa ei tarvittaisi. Pystyyhän ne kun siihen riittävästi kiinnittää huomiota.

Joskus olen teettänyt ensimmäistä tekniikkaa seuraavia suoritteita ihan vain siksi, että eka tekniikka (ja etenkin sen asento ja jalkatyö) olisi kunnossa. Tämäkin toimii joskus.

Ison karhunpalveluksen tekevät omalle koordinaatiolleen sillä hyppelehtimisellä..
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#22

Viesti Andy »

Ronin kirjoitti: kesä 28, 2005, 13.08 Jep: hammas- ja alasuojat päälle, hanskat käteen ja menoks. Musta Priden säännöt miinus polvet ja kehokyynärpäät on aika kiva tapa ottaa kovempaa: lyöntejä ja potkuja kroppaan ja päähän + mattoräpellys. Kovemmassa sparrissa tottuu siihen, että ottaa vastaan iskuja ja sit itseki rupeaa jakelemaan kovempaan tahtiin. :)
On kyllä melkoista menoa ollut ihmisillä. Itse en välttämättä ihan suosittelisi kovaa sparraamista Pride-säännöillä, missä sallittua on esim. stomppaaminen ja futispotkut päähän. :o

Kuva

Kuva
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

lihasmuistia kiusaava pomputtelu

#23

Viesti Lasse Candé »

Kieltämättä aika kova ketju kaikkinensa. :D
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa