Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Pohdintaa väkivallasta, hyvyydestä ja pahuudesta
Valvoja: Valvoja
Pohdintaa väkivallasta, hyvyydestä ja pahuudesta
Voiko väkivallan treenaus olla täyspäistä hommaa? Voinko olla 'hyvä' jos teen tällaisia juttuja?
Tämä pohdinta ei lähde lukuisista kerroista kun on jääny saamatta kun onkin huomattu että en ”osaa muuta kun rähistä!” (vakivastaus: ”osaan myös pelata korttia”).
Taannoin taas muutamien ihmisten kanssa tuli puheeksi lajiharrastuksiseni, miksi heiluin pihamaalla puukon kanssa... Tajusin jälleen, että enpä nyt siitä mielelläni puhu. Miksi? Koska minustakin ko. toiminta on erittäin kyseenalaista (tai sitten vaan pystyn kattomaan asiaa ulkopuolelta).
Aina välillä omat teot ja olemus myös haastavat pohtimaan millä puolella viivaa seisoo. Mikä on hyvää ja mikä pahaa. (Ehkä tällaisessa pohdinnassa on kyse oman mielenterveyden säilyttämisestä, mutta... no ei, minä uskon hyvään ja pahaan. Ihmisen on pyrittävä hyvään!)
Lajien harjoittelun yleensä selitän/selittelen tyyliin: thainyrkkeily, joo no se on urheilua; aikido, joo no se on semmonen henkinen budo-juttu... Mutta ei sitä perimmäistä syytä reenaukselle vaan oikein mielellään lausu ääneen muille: jotta oppisi tekemään toisille ihmisille paremmin väärin. "Miks oikein kovetat käsiäsi?" "No harjottelen tätä X-taistelulajia..." vaikka vastaus oikeastaan on "jotta voisin lyödä ihmisiä paremmin päähän."
Minun teoriani on, että ennen muinoin kun ihmiset elelivät pienemmissä heimoissa erinäköisessä maailmassa joka sukupolvessa piti olla näitä ns. "poikkeusyksilöitä", tai muuten emme enää tänää tässä olisi, tai ainakaan sen heimon jälkeläisiä ei olis, näin kärjistetysti. Nykymallinen kiva sosiaalisuuteen perustuva järjestäytynyt yhteiskunta on niin hemmetin uusi juttu, että kaikilta osin ihminen ei siihen ole ihan sopeutunut. Esim. juuri näiltä osin, historian läpi tärkeä ihmistyyppi on nyt enemmän tai vähemmän ulkopuolisia. Käytetään nyt vaikka termiä paimenkoira. Toki on olemassa turvallisuus-alaa yms. valtuutettuja voimankäyttäjiä, jotka ovat vitaaleja yhteiskunnan pystyssä pysymiseksi. Nämä ovatkin ainoa valoisa ja yhteiskunnan hyväksymä polku jota nämä "poikkeusyksilöt" voivat tänä päivänä kävellä.
Mutta minun pointtini on ihmisten ja yhteiskunnan yleinen suhtautuminen näihin kulmahampaat omaaviin epäjäseniinsä.
Minusta on oikein, että yhteiskunta pääsääntöisesti tuomitsee väkivallan, ja että siihen kotoisammin suhtautuvat ovat 'ulkopuolisia'. Näinhän on oltava kehittyneessä, hyvässä yhteiskunnassa!
Tärkein seikka on se, että henkilö toimii pyrkien vilpittömästi hyvään.
Jos joku 'paimenkoira' pystyy löytämään jonkun muunlaisen, hyväksytyn, väheemmän kyseenalaisen tien olla hyödyksi, se on erittäin hieno juttu. Suurin osa ei varmaan pysty. Minä jeesaan ja suojelen siten kuten minä osaan! Kyse on pyyteettömästä auttamisesta/suojaamisesta.
Eli, olen vakaasti sitä mieltä, että kaikki väkivallan ja muut omankädenoikeuden työt tulee kyseenalaistaa vahvasti, joka kerta. Siis henkilön itsensä toimesta, tekojen tekemisen jälkeen. Moraalinen pohdiskelu ja 'kilvoittelu' on erittäin tärkeää. Jos se loppuu, ollaan luisumassa 'pahaksi'. Teot pitää koittaa jakaa hyviin ja pahoihin, joskus pitää katua ja ottaa opiksi. Piste.
Eli, voiko väkivallan treenaus olla täyspäistä hommaa? Voinko olla 'hyvä' jos teen tällaisia juttuja? Haluan uskoa, että kyllä voi(n). Ehkä tärkeä tämän mahdollistava pointti on tämän jo tuossa toteamani tiedostaminen: On oikein, että yhteiskunta pääsääntöisesti tuomitsee väkivallan, ja että siihen kotoisammin suhtautuvat ovat 'ulkopuolisia'. Näinhän on oltava kehittyneessä, hyvässä yhteiskunnassa!
Tärkeää on ainakin yrittää kehittyä 'parempaan' suuntaan. Mutta in the meanwhile, "pysy sä rauhassa nättinä / ja v***u mä pysyn rumana ja kauheana".
Vaikeita kysymyksiä nämä minusta ovat kuitenkin, tärkeitä silti, väitän ma...
Ja viel hieno biisi osittain aiheestakin: " onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä pohdinta ei lähde lukuisista kerroista kun on jääny saamatta kun onkin huomattu että en ”osaa muuta kun rähistä!” (vakivastaus: ”osaan myös pelata korttia”).
Taannoin taas muutamien ihmisten kanssa tuli puheeksi lajiharrastuksiseni, miksi heiluin pihamaalla puukon kanssa... Tajusin jälleen, että enpä nyt siitä mielelläni puhu. Miksi? Koska minustakin ko. toiminta on erittäin kyseenalaista (tai sitten vaan pystyn kattomaan asiaa ulkopuolelta).
Aina välillä omat teot ja olemus myös haastavat pohtimaan millä puolella viivaa seisoo. Mikä on hyvää ja mikä pahaa. (Ehkä tällaisessa pohdinnassa on kyse oman mielenterveyden säilyttämisestä, mutta... no ei, minä uskon hyvään ja pahaan. Ihmisen on pyrittävä hyvään!)
Lajien harjoittelun yleensä selitän/selittelen tyyliin: thainyrkkeily, joo no se on urheilua; aikido, joo no se on semmonen henkinen budo-juttu... Mutta ei sitä perimmäistä syytä reenaukselle vaan oikein mielellään lausu ääneen muille: jotta oppisi tekemään toisille ihmisille paremmin väärin. "Miks oikein kovetat käsiäsi?" "No harjottelen tätä X-taistelulajia..." vaikka vastaus oikeastaan on "jotta voisin lyödä ihmisiä paremmin päähän."
Minun teoriani on, että ennen muinoin kun ihmiset elelivät pienemmissä heimoissa erinäköisessä maailmassa joka sukupolvessa piti olla näitä ns. "poikkeusyksilöitä", tai muuten emme enää tänää tässä olisi, tai ainakaan sen heimon jälkeläisiä ei olis, näin kärjistetysti. Nykymallinen kiva sosiaalisuuteen perustuva järjestäytynyt yhteiskunta on niin hemmetin uusi juttu, että kaikilta osin ihminen ei siihen ole ihan sopeutunut. Esim. juuri näiltä osin, historian läpi tärkeä ihmistyyppi on nyt enemmän tai vähemmän ulkopuolisia. Käytetään nyt vaikka termiä paimenkoira. Toki on olemassa turvallisuus-alaa yms. valtuutettuja voimankäyttäjiä, jotka ovat vitaaleja yhteiskunnan pystyssä pysymiseksi. Nämä ovatkin ainoa valoisa ja yhteiskunnan hyväksymä polku jota nämä "poikkeusyksilöt" voivat tänä päivänä kävellä.
Mutta minun pointtini on ihmisten ja yhteiskunnan yleinen suhtautuminen näihin kulmahampaat omaaviin epäjäseniinsä.
Minusta on oikein, että yhteiskunta pääsääntöisesti tuomitsee väkivallan, ja että siihen kotoisammin suhtautuvat ovat 'ulkopuolisia'. Näinhän on oltava kehittyneessä, hyvässä yhteiskunnassa!
Tärkein seikka on se, että henkilö toimii pyrkien vilpittömästi hyvään.
Jos joku 'paimenkoira' pystyy löytämään jonkun muunlaisen, hyväksytyn, väheemmän kyseenalaisen tien olla hyödyksi, se on erittäin hieno juttu. Suurin osa ei varmaan pysty. Minä jeesaan ja suojelen siten kuten minä osaan! Kyse on pyyteettömästä auttamisesta/suojaamisesta.
Eli, olen vakaasti sitä mieltä, että kaikki väkivallan ja muut omankädenoikeuden työt tulee kyseenalaistaa vahvasti, joka kerta. Siis henkilön itsensä toimesta, tekojen tekemisen jälkeen. Moraalinen pohdiskelu ja 'kilvoittelu' on erittäin tärkeää. Jos se loppuu, ollaan luisumassa 'pahaksi'. Teot pitää koittaa jakaa hyviin ja pahoihin, joskus pitää katua ja ottaa opiksi. Piste.
Eli, voiko väkivallan treenaus olla täyspäistä hommaa? Voinko olla 'hyvä' jos teen tällaisia juttuja? Haluan uskoa, että kyllä voi(n). Ehkä tärkeä tämän mahdollistava pointti on tämän jo tuossa toteamani tiedostaminen: On oikein, että yhteiskunta pääsääntöisesti tuomitsee väkivallan, ja että siihen kotoisammin suhtautuvat ovat 'ulkopuolisia'. Näinhän on oltava kehittyneessä, hyvässä yhteiskunnassa!
Tärkeää on ainakin yrittää kehittyä 'parempaan' suuntaan. Mutta in the meanwhile, "pysy sä rauhassa nättinä / ja v***u mä pysyn rumana ja kauheana".
Vaikeita kysymyksiä nämä minusta ovat kuitenkin, tärkeitä silti, väitän ma...
Ja viel hieno biisi osittain aiheestakin: " onclick="window.open(this.href);return false;
- Lohikäärmepallo
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 792
- Lauteille: Syyskuu 2006
Pohdintaa väkivallasta, hyvyydestä ja pahuudesta
Väkivallan treenaaminen ei ole täyspäisen hommaa.
Hyvä ja paha ovat vain sanoja, joilla prosaistit koristelevat lurituksiaan. Oikea elämä on aika paljon monipuolisempi ilmiö.
Hyvä ja paha ovat vain sanoja, joilla prosaistit koristelevat lurituksiaan. Oikea elämä on aika paljon monipuolisempi ilmiö.
- Mjölnir
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 24817
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Etulaji: Jyrki Saario Defendo
- Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
- Yhteystiedot:
Pohdintaa väkivallasta, hyvyydestä ja pahuudesta
Eri mieltä. Väkivallan treenaajat ovat täysipäisempiä kuin ne, jotka suhtautuvat (fyysisen)väkivallan treenaamiseen kauhistellen, mutta itse käyttävät sujuvasti henkistä väkivaltaa. Koulussa, työelämässä, parisuhteessa...Lohikäärmepallo kirjoitti: Väkivallan treenaaminen ei ole täyspäisen hommaa.
...ja hämmästelevät kauheasti, kun joku joskus aseettuukin vastaan, sanojensa painona kyky fyysiseen väkivaltaan.
Kun treenaa ja osaa käyttää fyysistä ja henkistä väkivaltaa, niin tietää ja ymmärtää enemmän ihmisestä. Se, miten niitä käyttää, määrittelee sinut joko mustalle tai valkoiselle puolelle. Tai niinkuin me kaikki oikeasti olemme, harmaalle. Toiset ovat vain vaaleamman harmaalla kuin toiset.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 93971
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Pohdintaa väkivallasta, hyvyydestä ja pahuudesta
Olisi ehkä kiva kuulla myös vähän perusteluja ajatuksille.Lohikäärmepallo kirjoitti: Väkivallan treenaaminen ei ole täyspäisen hommaa.
Lohikäärmepallo kirjoitti: Hyvä ja paha ovat vain sanoja, joilla prosaistit koristelevat lurituksiaan.
Olen täysin eri mieltä. Veikkaisinpa, että esim. länsimaisessa kulttuurissa valtaosalla ihmisistä on aika yhteneväisiä ja kohtalaisen selkeitäkin käsityksiä hyvästä ja pahasta, hyvistä ja pahoista teoista. Näkisin oikeastaan, että tässä on kyse tämän elämän tärkeimmistä asioista.
Lohikäärmepallo kirjoitti: Oikea elämä on aika paljon monipuolisempi ilmiö.
Tämä taas on vähän niinkuin itsestäänselvyys. Tai no en nyt ihan tajua mitä ajat takaa. Oikea elämä on monipuolisempi ilmiö kuin mikä?
Hyvän ja paha ovat minusta 'ihanteita'. Mutta kuten sanottua, ainakin minusta hyvään pyrkiminen on, ainakin nyt tuntuisi siltä, kaiken a ja o.
- Lohikäärmepallo
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 792
- Lauteille: Syyskuu 2006
Pohdintaa väkivallasta, hyvyydestä ja pahuudesta
Olisi pitänyt laitta hymiö perään. Muistan kerran jos toisenkin, kun olen laskeskellut ruhjeita kehossani ja tuntenut kipua paikoissa, joiden en tiennyt edes voivan kipeytyä. Väkivallan treenaaminen ei ole täyspäisen hommaa ergo en ole täyspäinen. Uskoin puoliksi leikilläni sanomani asian löytävän enemmän vastakaikua =)
Länsimaisen kulttuurin vaikutuspiirissä elävien ihmisten käsitys hyvästä ja pahasta ei välttämättä silti perustu mihinkään todellisiin ilmiöihin. Okea elämä on monipuolisempi ilmiö, kuin hyvään ja pahaan rajoittuva luokittelu. Ihanteet ja ideat voivat olla innoittavia ja miksei hyvyyteen ja vaikka pahuuteenkin pyrkiminen tapa motivoida itseään. Ei se silti tarkoita sitä, että hyvyyteen pyrkivä on sen hyvempi kuin pahuuteen pyrkivä tai henkilö, jolle asia on täysin yhdentekevä.
Siinä vaiheessa kun kamppailee henkensä ja terveytensä säilyttääkseen tuollaiset luokittelut sulavat pois. Ajatelkaa tätä vaikka zeniläisenä ajatusleikkinä, jos siinä yhteydessä avautuu paremmin.
Länsimaisen kulttuurin vaikutuspiirissä elävien ihmisten käsitys hyvästä ja pahasta ei välttämättä silti perustu mihinkään todellisiin ilmiöihin. Okea elämä on monipuolisempi ilmiö, kuin hyvään ja pahaan rajoittuva luokittelu. Ihanteet ja ideat voivat olla innoittavia ja miksei hyvyyteen ja vaikka pahuuteenkin pyrkiminen tapa motivoida itseään. Ei se silti tarkoita sitä, että hyvyyteen pyrkivä on sen hyvempi kuin pahuuteen pyrkivä tai henkilö, jolle asia on täysin yhdentekevä.
Siinä vaiheessa kun kamppailee henkensä ja terveytensä säilyttääkseen tuollaiset luokittelut sulavat pois. Ajatelkaa tätä vaikka zeniläisenä ajatusleikkinä, jos siinä yhteydessä avautuu paremmin.
Pohdintaa väkivallasta, hyvyydestä ja pahuudesta
Hei. Minusta tuo ajatus hyvästä ja pahasta vähän hämmentää.
Johtoajatukseni on tämä: esimerkiksi kamppailulajin tai väkivallan fyysisen puolen harjoittelu ei ole haitaksi, mikäli kulloinkin kyseessä oleva henkilö osaa suhtautua asiaan sen vaatimalla asianmukaisuudella ja oikeanlaisella "huumorilla", ettei esimerkiksi synkisty aivan täysin. Tarkoitan tällä sitä, että jos treenailee vaikka jotain vakavampaa juttua, kuten vaikka puukon käyttämistä, on lopulta henkisesti haitallista miettiä vain ihmismielen pimeitä puolia, ilman huumorin häivääkään.
Keskustelua helpottavat termit olisivat pikemminkin haitallinen ja hyödyllinen. Tarkoitan tällä sitä, että jos ajattelisin kampittavani jonkun kadulla, sellaisenaan, se olisi tietysti väärin ja häiriintynyttä. Jos joku tulisi kimppuuni ja kampittaisin tämän päällekarkaajan, olisin tehnyt hyvin. Eikö näin? Mielestäni silloin tilannekohtaisuus ratkaisee tämän.
Ystävällisesti,
- Q.
Johtoajatukseni on tämä: esimerkiksi kamppailulajin tai väkivallan fyysisen puolen harjoittelu ei ole haitaksi, mikäli kulloinkin kyseessä oleva henkilö osaa suhtautua asiaan sen vaatimalla asianmukaisuudella ja oikeanlaisella "huumorilla", ettei esimerkiksi synkisty aivan täysin. Tarkoitan tällä sitä, että jos treenailee vaikka jotain vakavampaa juttua, kuten vaikka puukon käyttämistä, on lopulta henkisesti haitallista miettiä vain ihmismielen pimeitä puolia, ilman huumorin häivääkään.
Keskustelua helpottavat termit olisivat pikemminkin haitallinen ja hyödyllinen. Tarkoitan tällä sitä, että jos ajattelisin kampittavani jonkun kadulla, sellaisenaan, se olisi tietysti väärin ja häiriintynyttä. Jos joku tulisi kimppuuni ja kampittaisin tämän päällekarkaajan, olisin tehnyt hyvin. Eikö näin? Mielestäni silloin tilannekohtaisuus ratkaisee tämän.
Ystävällisesti,
- Q.
Even the chinese cannot do it. It is impossible.
Liity etupotkijaksi!
Liity etupotkijaksi!
Pohdintaa väkivallasta, hyvyydestä ja pahuudesta
lainaan timo klemolaa vuodelta -97, hän tuskin tästä pahastuu
"...Teknisestihän kaikki karate, liittyi siihen dim mak tai ei, on yhtä tappamisen tekniikkaa. Jonkin dim-makin opettaminen ei tuo siihen tässä suhteessa mitään uutta. Esimerkiksi iaido on sitä vielä selvemmin (joka on siis selkeimpiä zen-budoja), siinä kun sivallellaan päitä poikki yhtenään. Mutta vain symbolisesti. Tämä on tärkeä pointsi. Ei tietenkään pontentiaalisen tappamistaidon ja zenin tai etiikan kanssa ole mitään ristiriitaa, koska jokainen ihminen on potentiaalinen tappaja joka tapauksessa. Oli hän harjoitellut budoa tai ei. Ja jos hän on harjoitellut budoa, hän on todennäköisesti vähemmän potentiaalinen tappaja kuin harjoittamaton kaveri. Kysymys on itse asiassa siitä, miten tässä maailmassa ihminen voi olla ettinen olento. Minusta on tärkeää, että budon harrastaja on myös nimenomaan tietoinen siitä, että hän harjoittelee tappamisen taitoa. Se on sysäys sille, että hän voi tulla sinuksi tämän asian kanssa. Sen kautta hän voi tutkia väkivaltaa itsessään ja muissan. Erityisesti itsessään. Mehän elämme maailmassa, jossa väkivalta on jatkuvasti monissa muodoissa läsnä. Ja se maailma, missä me elämme, kasvaa myös tavallaan sisäämme. Budo on yksi tapa tutkia sitä väkivaltaa, mihin olemme kasvaneet ja minkä olemme sisäistäneet. Budon kautta siitä voi tulla tietoiseksi ja sitä voi sitten katsoa sellaisena kuin se on. Vasta kun tästä väkivallasta on tietoinen, sen voi nähdä paljaanan ja asettaa arvojaan vasten. Minusta ei ole hyvä idea elää siinä harhassa, että karatella tai taijilla tai muulla kamppailutaidolla, mitä teemme, ei ole mitään tekemistä väkivallan kanssa. Että kyse on vain joogan tapaisesta fyysisestä harjoituksesta. Onhan se tietysti niinkin, mutta tämä on vain yksi puoli asiaa. Joogin ei ole mahdollista samalla tavalla tutkia päivittäin etiikan aivan perustavia kysymyksiä kuin budokan tai taijin harrastajan. Kun puhun väkivallasta, sen tutkimisesta harjoituksen avulla jne, puhun tietysti sisäisestä prosessista. Se että harjoituksissa nimenomaan pyritään olemaan vahingoittamatta harjoitusparia, on yksi tämän asian ilmaus. Jotta voimme olla väkivallattomia "väkivaltaisissa" harjoituksissa, meidän on tultava yhä uudelleen ja uudelleen tietoiseksi siitä, miten suhtaudumme toiseen ihmiseen, ei vain salilla vaan jokapäiväisessä elämässä. No - nämä ovat vaiketa asioita, joita varsinkin budon opettajan täytyy minusta säännöllisesti pohtia. "
teksti löytyy kokonaisuudessaan täältä:
http://www.zenshindojo.fi/old_pages/huomiot/HUOMIO3.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
"...Teknisestihän kaikki karate, liittyi siihen dim mak tai ei, on yhtä tappamisen tekniikkaa. Jonkin dim-makin opettaminen ei tuo siihen tässä suhteessa mitään uutta. Esimerkiksi iaido on sitä vielä selvemmin (joka on siis selkeimpiä zen-budoja), siinä kun sivallellaan päitä poikki yhtenään. Mutta vain symbolisesti. Tämä on tärkeä pointsi. Ei tietenkään pontentiaalisen tappamistaidon ja zenin tai etiikan kanssa ole mitään ristiriitaa, koska jokainen ihminen on potentiaalinen tappaja joka tapauksessa. Oli hän harjoitellut budoa tai ei. Ja jos hän on harjoitellut budoa, hän on todennäköisesti vähemmän potentiaalinen tappaja kuin harjoittamaton kaveri. Kysymys on itse asiassa siitä, miten tässä maailmassa ihminen voi olla ettinen olento. Minusta on tärkeää, että budon harrastaja on myös nimenomaan tietoinen siitä, että hän harjoittelee tappamisen taitoa. Se on sysäys sille, että hän voi tulla sinuksi tämän asian kanssa. Sen kautta hän voi tutkia väkivaltaa itsessään ja muissan. Erityisesti itsessään. Mehän elämme maailmassa, jossa väkivalta on jatkuvasti monissa muodoissa läsnä. Ja se maailma, missä me elämme, kasvaa myös tavallaan sisäämme. Budo on yksi tapa tutkia sitä väkivaltaa, mihin olemme kasvaneet ja minkä olemme sisäistäneet. Budon kautta siitä voi tulla tietoiseksi ja sitä voi sitten katsoa sellaisena kuin se on. Vasta kun tästä väkivallasta on tietoinen, sen voi nähdä paljaanan ja asettaa arvojaan vasten. Minusta ei ole hyvä idea elää siinä harhassa, että karatella tai taijilla tai muulla kamppailutaidolla, mitä teemme, ei ole mitään tekemistä väkivallan kanssa. Että kyse on vain joogan tapaisesta fyysisestä harjoituksesta. Onhan se tietysti niinkin, mutta tämä on vain yksi puoli asiaa. Joogin ei ole mahdollista samalla tavalla tutkia päivittäin etiikan aivan perustavia kysymyksiä kuin budokan tai taijin harrastajan. Kun puhun väkivallasta, sen tutkimisesta harjoituksen avulla jne, puhun tietysti sisäisestä prosessista. Se että harjoituksissa nimenomaan pyritään olemaan vahingoittamatta harjoitusparia, on yksi tämän asian ilmaus. Jotta voimme olla väkivallattomia "väkivaltaisissa" harjoituksissa, meidän on tultava yhä uudelleen ja uudelleen tietoiseksi siitä, miten suhtaudumme toiseen ihmiseen, ei vain salilla vaan jokapäiväisessä elämässä. No - nämä ovat vaiketa asioita, joita varsinkin budon opettajan täytyy minusta säännöllisesti pohtia. "
teksti löytyy kokonaisuudessaan täältä:
http://www.zenshindojo.fi/old_pages/huomiot/HUOMIO3.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
- Lohikäärmepallo
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 792
- Lauteille: Syyskuu 2006
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 20861
- Lauteille: Joulukuu 2007
Pohdintaa väkivallasta, hyvyydestä ja pahuudesta
Samaa mieltä keskustelunavauksen kanssa, sikäli että on varmasti hyvä että väkivalta pääsääntöisesti tuomitaan. Lisäksi on hyvä että lajeja "pidetään silmällä". Mielestäni esim se että media tuomitsee välillä lajeja on ihan hyvä asia. Ilman valvontaa, ja näiden lajien harrastamisen oikeutuksen jatkuvaa kyseenalaistamista, saattaisivat lajiyhteisöt olla yhteiskunnalle haitallisia.
Eräs opettaja pohti tätä aihetta avoimesti treeneissään. Kertoi että opetteli nuorena päivisin filosofiaa ja kaikkea älä tapa -settiä jne rauhanaatetta, samaan aikaan kun kävi iltaisin lyömässä ja potkimassa sekä heittelemässä muita. Ei oikein osannut (tai halunnut) selittää, mutta toi esiin kysymyksenasettelun. Joitain ohjenuoria oli kuitenkin muotoillut. Yksi oli ettei meillä ole ainoastaan oikeutta puolustaa itseämme. Meillä on siihen velvollisuus. Jonkinnäköistä ihmisenä olemisen syvällistä pohdintaahan tuo.
Meinasin itse kirjoittaa tuon saman kuin Mjölnir tuosta, että treenaaminen opettaa mahdollisuuksista. Itse treenaan kai, koska koen että voin olla vapaammin. Käytän sen vapauden mukavana olemiseen. Ei tarvitse mennä tilanteiden kasvaviin pelko-uhkailu-kierteisiin joista seuraa fyysistä väkivaltaa. Oma mukavuusalue kasvaa.
Toisaalta myös päätös olla miellyttävä jää minulle itselleni. Ei tarvitse näytellä sosiaalisesta pelosta ja uskoakseni, koska ei tarvitse näytellä, on ystävällisyys aitoa. Silloin ystävällisyydessä ei ole niin paljon jaksamista ja sitä tulee harrastettua enemmän.
Itse olen ulkoistanut ison osan treeniasioista avauksessa kyseenalaistettuun muotoon, jossa todella teen asioita "koska laji". On tässä maailmassa, ainakin mun maailmassa, tärkeämpiäkin kysymyksiä kuin kuinka voin tehokkaimmin voittaa tappeluita. (Kuinka voisin ja voisinko oikeasti? on mielekkäämpi kysymys. Samoin kuinka kaikki tämä suhteutuu lajiin on jo enemmän kuin hyvä kysymys. Se on hyvä harrastus.) Harrastuksen aloittamisen motiivit ovat yleensä tappelullisia mutta jos ei juurikaan tappele, on jatkamisen motiivit jotain muuta. Nykyään löydän suurimman osan arvosta ihan itse lajista. Onneksi lajin täytyy pysyä vuorovaikutuksessa maailman kanssa, jolloin niin oppimisen kuin opettamisenkin pitää pysyä "terässä". Pyrkimys siihen on harrastajan ja opettajan velvollisuus lajia kohtaan.
Eräs opettaja pohti tätä aihetta avoimesti treeneissään. Kertoi että opetteli nuorena päivisin filosofiaa ja kaikkea älä tapa -settiä jne rauhanaatetta, samaan aikaan kun kävi iltaisin lyömässä ja potkimassa sekä heittelemässä muita. Ei oikein osannut (tai halunnut) selittää, mutta toi esiin kysymyksenasettelun. Joitain ohjenuoria oli kuitenkin muotoillut. Yksi oli ettei meillä ole ainoastaan oikeutta puolustaa itseämme. Meillä on siihen velvollisuus. Jonkinnäköistä ihmisenä olemisen syvällistä pohdintaahan tuo.
Meinasin itse kirjoittaa tuon saman kuin Mjölnir tuosta, että treenaaminen opettaa mahdollisuuksista. Itse treenaan kai, koska koen että voin olla vapaammin. Käytän sen vapauden mukavana olemiseen. Ei tarvitse mennä tilanteiden kasvaviin pelko-uhkailu-kierteisiin joista seuraa fyysistä väkivaltaa. Oma mukavuusalue kasvaa.
Toisaalta myös päätös olla miellyttävä jää minulle itselleni. Ei tarvitse näytellä sosiaalisesta pelosta ja uskoakseni, koska ei tarvitse näytellä, on ystävällisyys aitoa. Silloin ystävällisyydessä ei ole niin paljon jaksamista ja sitä tulee harrastettua enemmän.
Itse olen ulkoistanut ison osan treeniasioista avauksessa kyseenalaistettuun muotoon, jossa todella teen asioita "koska laji". On tässä maailmassa, ainakin mun maailmassa, tärkeämpiäkin kysymyksiä kuin kuinka voin tehokkaimmin voittaa tappeluita. (Kuinka voisin ja voisinko oikeasti? on mielekkäämpi kysymys. Samoin kuinka kaikki tämä suhteutuu lajiin on jo enemmän kuin hyvä kysymys. Se on hyvä harrastus.) Harrastuksen aloittamisen motiivit ovat yleensä tappelullisia mutta jos ei juurikaan tappele, on jatkamisen motiivit jotain muuta. Nykyään löydän suurimman osan arvosta ihan itse lajista. Onneksi lajin täytyy pysyä vuorovaikutuksessa maailman kanssa, jolloin niin oppimisen kuin opettamisenkin pitää pysyä "terässä". Pyrkimys siihen on harrastajan ja opettajan velvollisuus lajia kohtaan.
Pohdintaa väkivallasta, hyvyydestä ja pahuudesta
Heh, minusta tuo Klemolan juttu tuntuu taas kohtuu vieraalta...
Meinasin kommentoida yksityiskohtaisemmin tätä Hyvä&Paha ongelmallisuutta, mutta ehkä nyt on järkevintä todeta vain että eipä väännetä asiasta ihmeellisempää kuin se on.
Kaikilla kun lienee suht sama käsitys näiden termien merkityksestä.
Totesin, että hyvään pitäisi pyrkiä. Tuskin kukaan on sitä mieltä, että pahaan pitäisi pyrkiä. Siinä se.
Tottakai hyvä ja paha ovat abstraktit ääripäät, musta ja valkoinen. Siinä välissä on se harmaa.
Kylmä kusipää, joka ei tunne omatunnontuskia lainkaan väkivallanteoistaan tai pohdi tekojensa moraalia on minusta esimerkiksi hyvin arveluttavalla polulla kohti sitä mustaa päätä, pahuutta.
Kylmyys on... se on sellainen äärimmäisen epäinhimillinen juttu. Paha juttu. Ja haitallinen-hyödyllinen -akseli tuntuu minusta aika kylmältä. Itse en voisi toimintojeni oikeutusta rakentaa sen varaan. Minusta sydän on se tärkein juttu. Joudun kelaamaan asioita aivan perinpohjaisella tasolla, hyvä-paha-akselilla.
Tilannekohtaisuus ratkaisee käytännössä toki. Yksi pääpointeistani alunperin olikin omien tekojen tarkka moraalinen puntarointi. Hyvä/paha ja oikea/väärä akseleilla.
Nyt on haluttu puhua nimenomaan käytännön tasosta. Ok. Koitan avata sitä kautta. Olen "kampittanut jonkun kadulla, sellaisenaan". Olen myös "kampittanut päällekarkaajan". Esim. ensiksimainitun omatunnontuskissa en voi kelata asiaa mitenkään muuten kuin kallistuiko tekoni Valkoiseen vai Mustaan, ja vastaushan on selvä. Suosittelen kuuntelemaan linkkaamani biisin. "Mua paholainen vaanii joka kulman takana." Se on käytännön tasoa, reaalimaailmaa. Ominaista tietyllä tavalla suuntautuneille yksilöille; tappelijoille, paimenkoirille. Jälkimmäinen, hyökkääjän taltuttaminen ja sivullisen suojeleminen, toki on hienoa toimintaa. Silti, reaalimaailmasta kun puhutaan, oma toiminta tulee tarkastaa. Minusta. Koska oikeassa elämässä... no iskuja voi antaa vähän liikaa, sekaantua tilanteeseen liian innokaasti, ajaa itseään tietoisesti syvemälle "tätä varten mä oon syntyny!" ajatteluun, jne. jne. jne. jne.. Vigilantismi on mitä on. Tällaista moraalista pohdintaa tulee mielestäni harrastaa tässä ihan oikeassa elämässä. Ja pyrkiä hyvään. Pyrkiä säilyttämään sydän.
Meinasin kommentoida yksityiskohtaisemmin tätä Hyvä&Paha ongelmallisuutta, mutta ehkä nyt on järkevintä todeta vain että eipä väännetä asiasta ihmeellisempää kuin se on.
Kaikilla kun lienee suht sama käsitys näiden termien merkityksestä.
Totesin, että hyvään pitäisi pyrkiä. Tuskin kukaan on sitä mieltä, että pahaan pitäisi pyrkiä. Siinä se.
Tottakai hyvä ja paha ovat abstraktit ääripäät, musta ja valkoinen. Siinä välissä on se harmaa.
Kylmä kusipää, joka ei tunne omatunnontuskia lainkaan väkivallanteoistaan tai pohdi tekojensa moraalia on minusta esimerkiksi hyvin arveluttavalla polulla kohti sitä mustaa päätä, pahuutta.
Kamppailulajien harrastaminen/harrastelu ei varmaan olekaan haitaksi. Siihen juuri voi suhtautua tuolla "huumorilla". Mutta... Kun/jos ihan oikeasti harjoittelet sen takia, että tarpeen tullen pystyt telomaan toisen ihmisen... Minusta se ei vaikuta lähtökohtaisesti kovin terveeltä. No, tässä onkin minusta kyse sitten heti tästä kokonaiskuvasta, voiko väkivaltaa hyväksyä missään vaiheessa.Questao kirjoitti: Hei. Minusta tuo ajatus hyvästä ja pahasta vähän hämmentää.
Johtoajatukseni on tämä: esimerkiksi kamppailulajin tai väkivallan fyysisen puolen harjoittelu ei ole haitaksi, mikäli kulloinkin kyseessä oleva henkilö osaa suhtautua asiaan sen vaatimalla asianmukaisuudella ja oikeanlaisella "huumorilla", ettei esimerkiksi synkisty aivan täysin. Tarkoitan tällä sitä, että jos treenailee vaikka jotain vakavampaa juttua, kuten vaikka puukon käyttämistä, on lopulta henkisesti haitallista miettiä vain ihmismielen pimeitä puolia, ilman huumorin häivääkään.
Noh kaipa sitten palaan itse taas tähän hyvä/paha juttuun.Questao kirjoitti: Keskustelua helpottavat termit olisivat pikemminkin haitallinen ja hyödyllinen. Tarkoitan tällä sitä, että jos ajattelisin kampittavani jonkun kadulla, sellaisenaan, se olisi tietysti väärin ja häiriintynyttä. Jos joku tulisi kimppuuni ja kampittaisin tämän päällekarkaajan, olisin tehnyt hyvin. Eikö näin? Mielestäni silloin tilannekohtaisuus ratkaisee tämän.
Ystävällisesti,
- Q.
Kylmyys on... se on sellainen äärimmäisen epäinhimillinen juttu. Paha juttu. Ja haitallinen-hyödyllinen -akseli tuntuu minusta aika kylmältä. Itse en voisi toimintojeni oikeutusta rakentaa sen varaan. Minusta sydän on se tärkein juttu. Joudun kelaamaan asioita aivan perinpohjaisella tasolla, hyvä-paha-akselilla.
Tilannekohtaisuus ratkaisee käytännössä toki. Yksi pääpointeistani alunperin olikin omien tekojen tarkka moraalinen puntarointi. Hyvä/paha ja oikea/väärä akseleilla.
Nyt on haluttu puhua nimenomaan käytännön tasosta. Ok. Koitan avata sitä kautta. Olen "kampittanut jonkun kadulla, sellaisenaan". Olen myös "kampittanut päällekarkaajan". Esim. ensiksimainitun omatunnontuskissa en voi kelata asiaa mitenkään muuten kuin kallistuiko tekoni Valkoiseen vai Mustaan, ja vastaushan on selvä. Suosittelen kuuntelemaan linkkaamani biisin. "Mua paholainen vaanii joka kulman takana." Se on käytännön tasoa, reaalimaailmaa. Ominaista tietyllä tavalla suuntautuneille yksilöille; tappelijoille, paimenkoirille. Jälkimmäinen, hyökkääjän taltuttaminen ja sivullisen suojeleminen, toki on hienoa toimintaa. Silti, reaalimaailmasta kun puhutaan, oma toiminta tulee tarkastaa. Minusta. Koska oikeassa elämässä... no iskuja voi antaa vähän liikaa, sekaantua tilanteeseen liian innokaasti, ajaa itseään tietoisesti syvemälle "tätä varten mä oon syntyny!" ajatteluun, jne. jne. jne. jne.. Vigilantismi on mitä on. Tällaista moraalista pohdintaa tulee mielestäni harrastaa tässä ihan oikeassa elämässä. Ja pyrkiä hyvään. Pyrkiä säilyttämään sydän.
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 20861
- Lauteille: Joulukuu 2007
Pohdintaa väkivallasta, hyvyydestä ja pahuudesta
Jos on psykopaatti on sairas. Enemmän valintakysymys hyvän ja pahan välillä tulee silloin kun ihminen uskottelee itselleen asioita. Olen havainnut että suurin osa ns pahoista ihmisistä vaikuttavat valheellisilta. Katkaisevat rehellisen ajatuksen virran ja laittavat keksittyjä valheita kovaäänisesti tilalle. Esim sellaiset jutut kuin "se oli oikein sille" ovat monesti näitä itselleen valehteluita. Sellaiset ihmiset ovat kuin huonoja näyttelijöitä.ka1 kirjoitti: Kylmä kusipää, joka ei tunne omatunnontuskia lainkaan väkivallanteoistaan tai pohdi tekojensa moraalia on minusta esimerkiksi hyvin arveluttavalla polulla kohti sitä mustaa päätä, pahuutta.
Heh, tämä koko asia tulikin itselleni mieleen tuossa abaut viikko sitten kun katselin Star Wars episodit 1-3. Anakinin roolihahmoon valittu Hayden Christensen on sikäli oiva valinta, että on niin huono näyttelijä että rooliin tarvittava persoonan itsepetoksellinen valheellisuus viestittyykin hyvin. Kuitenkin täytyy todeta että mikäli tuo oli ihan Lucasin tarkoituskin valita huono näyttelijä (mahdotonta tämä ei olisi ollenkaan), meni Lucas kuitenkin tällä kertaa liian pitkälle.
- Ikkyu
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 819
- Lauteille: Huhtikuu 2008
- Paikkakunta: Turku
- Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
- Sivulajit: Kendo
- Takalajit: ZNKR iaido
Pohdintaa väkivallasta, hyvyydestä ja pahuudesta
No jopas. Niin kai se voi olla ulkopuolelta katsoen. Itse en treenistäni hirveästi zeniä löydä; kaikkea ihmisenä kehittymistäkin pidän lähinnä positiivisena sivutuotteena. Eipä tyylillänikään taida olla mitään tekemistä zen-buddhismin kanssa edes vanhastaan. Vierastan kyllä termiä zen-budo muissakin yhteyksissä.Timo Klemola kirjoitti: Esimerkiksi iaido on sitä vielä selvemmin (joka on siis selkeimpiä zen-budoja)
Tämä ei tietenkään tarkoita että harjoittelisin pystyäkseni tappamaan ihmisiä miekalla, harvinaisen hölmöä se olisi nykypäivänä. Siksi en kommentoikaan ketjun varsinaista aihetta sen kummemmin, kun olen siitä periaatteessa niin kaukana.
A. Junnila
Suiō-ryū Turussa
Suiō-ryū Turussa
-
- Viestit tässä aiheessa: 5
Pohdintaa väkivallasta, hyvyydestä ja pahuudesta
Väkivalta on hyvän ja pahan takana, aivan kuten rakkaus. Täyspäisyys tässä kontekstissa riippuu aivan täysin siitä, miten ja miksi väkivaltaa harjoittaa, aivan kuten rakkaudenkin kohdalla.
Pohdintaa väkivallasta, hyvyydestä ja pahuudesta
Voiko rakkautta toteuttaa pahantahtoisesti? Typerästi kyllä, mutta pahaa tarkoittaen?
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 101 kurkkijaa