Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#91

Viesti Vanhakankea »

marcus kirjoitti: Olen joskus huomannut, että eräs iso ero potkijoiden välillä on kyky hakea se vastavoima kunnolla tukijalasta. Sama näkyy helposti varsinkin takapotkussa, koska siinä se on hiukan vaikeampi tehdä kuin sivupotkussa. Jos mainittua tukea ei osaa tehdä, voima karkaa potkaisijan muuksi liikkeeksi, vaikka kroppa aluksi liikkuisikin potkun kanssa samaan suuntaan. Tunne on potkuhetkellä, että tukijalan pohjassa tuntuu vastavoima, ja tukijalka tekee paljon potkun voimantuotosta. Voimaa saa pirusti lisää varsinkin taka- ja sivupotkuihin. Monesti se virhe on, että potkuun näytetään hakevan voimaa lähinnä potkaisevasta jalasta, ei koko kehosta.

Selailin vanhaa Mies-lehteä vai mikähän oli nimeltään tuo TM,VM jne lehtien yhteinen liitelehti...

Siellä oli juttu Janne Ahosesta ja samassa selitettiin mäkihypyn fysiikkaa. Melko monia eri suuntaisia voimia oli tunnistettu. Mäkihypyn teoria kuulemma hyvin suomalaisilla hallussa.

Jutusta pongasin kaksi voimaa jotka lienee kamppailussakin läsnä. Nimittäin tukipiste sekä kehonpainopiste.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#92

Viesti sinappi »

KungFuMiäs kirjoitti:
Ninja kirjoitti: Paikalta tehtävään lyöntii tuskin kukaan saa moista voimaa..
No tälläset demot on melkein arkipäivää kiinalaisella puolella :) . Jopa minä voin jonkin verran demota tuota. "Työnnöt" ovat yksi turvallinen tapa näyttää tuota, kuten esim. tässä videossa: " onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan mielenkiinnosta kyselisin, kuinka moni teistä on sitä mieltä, että tässä videossa on jotain pahasti pielessä? Henkilökohtaisesti en kykene uskomaan, että moinen lennähdys syntyy vanhan miehen tuottamalla voimalla. En nyt suurin surminkaan halua dissata ketään tai mitään, haluan vain tietää olenko ajatuksineni ja epäilyksineni yksin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#93

Viesti Mika »

sinappi hakee vertaistukea - ja hyvin rakentavasti :lol:

Joku muu olisi ehkä kysellyt, miten tuo on mahdollista. Mutta sinä et ;)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#94

Viesti Lasse Candé »

Vanhakankea kirjoitti: Hyppysivupotku muutaman askeleen vauhdilla kuului harjoitusrepertuaariin, ihmeellistä oli se että näki miten samankokoisilta kavereilta saattoi tulla aivan erilainen iskuvoima. Eikös fysiikan lakien mukaan voima ole massa kertaa nopeus eli samankoiselta ja samalla vauhdilla tulevalta kaverilta pitäisi tulla samanlainen isku?
Ei ole, mutta se mikä on, sopinee pointtiisi kyllä paremmin, mikäli iskun ymmärrän oikein ja siinä mielessä tämä on vain viisastelua. Eli liikemäärä lienee hakemasi asia.

Ongelma on siinä että yleensä kun mekaaniset pohdiskelut näissä aihepiireissä menevät siihen pisteeseen, että otetaan fysiikan kaavat mukaan, mennään metsään. Tämä johtuu joko väärästä kaavasta tai sen puutteellisesta soveltamisesta, eli ainakin osittain väärästä kaavasta. Osaavissa käsissähän tietenkään näin ei ole.

KFM:n mainitsema korjausliike on yksi mikä vaikeuttaa laskuja. Tämä on itseltäni pelkkä arvaus, mutta luulen että monesti on kyseessä kevyt kaatuminen, kun vatsa ja painopiste liikkuvat, maassa vielä seisovien jalkojen ohi, ja siinä aikavälissä kuin vaihtaa jalkojen paikkaa jalat hieman työntävät, mikä kiihdyttää vielä. Toinen on se korjausliike mikä sitten oikeasti korjaa. Se että lentää niin ja niin paljon taaksepäin kertoo hyvin paljon siitä miten hyvä on jarruttamaan. Ilman kitkaa liike jatkuisi. Yksi asia on että tilanteissa on eri nopeuksia ja on melko hyvin mahdollista, että mielikuvissa nopeudet ovat suurempia kuin oleellisten asioiden mittauksissa olisi. Esimerkki kahdesta eri nopeudesta on potkaisevan jalan nopeus ja potkaisijan painopisteen nopeus.


Mutta vastatakseni kysymykseen, kaksi saman kokoista ja samanopeuksista voi aiheuttaa eri "työntävyyden", simppelisti työntämällä enemmän tai vähemmän. Ero on potkaisijalla siinä miltä tuntuu joko laskeutuessaan tai tukijalassa, mikäli itse potku ei kokonaisuudessaan tapahdu ilmassa. Eli, miten paljon vastaanottajat työntävät takaisin, eli miten paljon heitä työntää.


Ja sitten nämä muut asiat (esim vastaanottajan muodon muuttuminen eri ajankohtina), jotka vaatisivat paljon pätevämpää fysiikan tuntijaa ja jostain pisteestä eteenpäin kokeitakin. Lisäksi ehkäpä vähän vielä enemmän tekstiä. :)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#95

Viesti Lasse Candé »

sinappi kirjoitti:
KungFuMiäs kirjoitti:
Ninja kirjoitti: Paikalta tehtävään lyöntii tuskin kukaan saa moista voimaa..
No tälläset demot on melkein arkipäivää kiinalaisella puolella :) . Jopa minä voin jonkin verran demota tuota. "Työnnöt" ovat yksi turvallinen tapa näyttää tuota, kuten esim. tässä videossa: " onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan mielenkiinnosta kyselisin, kuinka moni teistä on sitä mieltä, että tässä videossa on jotain pahasti pielessä? Henkilökohtaisesti en kykene uskomaan, että moinen lennähdys syntyy vanhan miehen tuottamalla voimalla. En nyt suurin surminkaan halua dissata ketään tai mitään, haluan vain tietää olenko ajatuksineni ja epäilyksineni yksin.
Luultavasti et ole, mutta onneksi totuus ei ole kansanäänestys. Vastaanottaja hyppää kyllä, mutta miten paljon se johtuu työntäjän kunnioituksesta ja miten paljon normaalista puolustusmekanismista jää mysteeriksi. (Liika hanttiinpaneminen saattaisi tehdä videosta rumemman, mutten tiedä tulisiko isompia vai pienempiä lentoja. Laskeutumiset saattaisivat epäonnistua enemmän, mutta kaikki tämä on minulta spekulaatiota.) Ensimmäistä työntöä en oikein näe ja muut näyttävät melko normaalilta setiltä, vaikken tiedäkään mitä niissä tehdään. Minua on työnnetty kevyempienkin miesten toimesta niin etten näe tuossa mitään ihmeellistä, vaikkakin erittäin mielenkiintoista. Tasapainoa voi harhauttaa. Aivan yhtä ihmeelliseltä näyttää olympiajudo sopivina hetkinä.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#96

Viesti tohtorismies »

Mtj postasi tuon pätkän samartista niin on se vaan kauhea heppu, hirvittävä. On kyllä kello kohdillaan, shukokai onkin tullut esille ketjussa esille ja käsittääkseni ne ppojat osaa sen lyömisen.. Kari A jo kyselikin mutta löytyykö tontilta shukokai heppuja tahi ketään joka on ollut kokemassa kimuran vetoja?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#97

Viesti Lasse Candé »

Kai luit navajasin kirjoituksen viime sivulta?
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#98

Viesti KungFuMiäs »

sinappi kirjoitti:
KungFuMiäs kirjoitti:
Ninja kirjoitti: Paikalta tehtävään lyöntii tuskin kukaan saa moista voimaa..
No tälläset demot on melkein arkipäivää kiinalaisella puolella :) . Jopa minä voin jonkin verran demota tuota. "Työnnöt" ovat yksi turvallinen tapa näyttää tuota, kuten esim. tässä videossa: " onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan mielenkiinnosta kyselisin, kuinka moni teistä on sitä mieltä, että tässä videossa on jotain pahasti pielessä? Henkilökohtaisesti en kykene uskomaan, että moinen lennähdys syntyy vanhan miehen tuottamalla voimalla. En nyt suurin surminkaan halua dissata ketään tai mitään, haluan vain tietää olenko ajatuksineni ja epäilyksineni yksin.
Noh tämä taitaa sitten olla näitä asioita mitä pitää kokea, ei kai siinä mittään. Videossa esiintyy opettajani Lü Baochunin tämänhetkinen Taiji opettaja. Lün tämä vanha mies on ainaki onnistunut vakuuttamaan, mutta sitten toisaalta niin eihän suurin osa tämän lukijoista tiedä mitään Lüstäkään. Jos joku tunnistaa niin toinen työnnettävä herra tuossa videossa on Lü Baochun, jos joku on joskus tuntenut kuinka tukeva hän on niin voi sitten kuvitella millaista voimaa tämä vanha mies tuossa tuottaa... Jos sillä on mitää painoarvoa niin kyllä tuo asia videossa on ihan todellista :) .
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#99

Viesti tohtorismies »

Lasse Candé kirjoitti: Kai luit navajasin kirjoituksen viime sivulta?
:oops: Tuo ajatus on ollut vähän kateissa tänään...
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#100

Viesti flammee »

KungFuMiäs kirjoitti: Noh tämä taitaa sitten olla näitä asioita mitä pitää kokea, ei kai siinä mittään. Videossa esiintyy opettajani Lü Baochunin tämänhetkinen Taiji opettaja.
Ite olen varovasti siirtymässä sille kannalle että ei kai se sitten olekkaan feikkiä. :p Jos tekisit sellasen videon missä tönit kilpaa Lün kanssa, siis silleen että ite väännät raa'alla voimalla käyttämättä mitään sisäisyyksiä tai kooperointeja.. ;)
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#101

Viesti Mika »

Ympyrå sulkeutuu, kansa tahtoo videoita omilla ehdoillaan (viime kerrasta onkin muuten aikaa - ja taisi muuten silloinkin liittyä ihan samaan teemaan)... :smt082
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#102

Viesti Kari Aittomäki »

Jos se ei ole juutuubissa se ei ole totta.

Mähän olen kertonu siitä hsing-I miehestä jolta sain yksityistunnin.
Se kykeni hämmästyttävään voimantuottoon minimaalisella energialla.
Se ois kyenny katkoon luita ku tikkuja, siltä tuntu.

Se yks tälli minkä mä demosin kaspinleirillä Esaan, se tälli tuli suoraan tältä kinukilta.
Muhun se ei saanu niitä koppasujaan niin dramaattisesti toimimaan, olin kovassa kunnossa ja jo oppinut sen brucen esijännitysseisonnan perustan. Eli osasin joustaa, hiukan.

Sisäisissä tyyleissä on itua.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#103

Viesti flammee »

Mika kirjoitti: Ympyrå sulkeutuu, kansa tahtoo videoita omilla ehdoillaan (viime kerrasta onkin muuten aikaa - ja taisi muuten silloinkin liittyä ihan samaan teemaan)... :smt082
Mä näkisin että sellasen videon tekeminen ois kaikille osapuolille selkeä win-win -tilanne. Paitti tietysti niille jotka ei halua että sellanen on totta.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#104

Viesti Mika »

Kari Aittomäki kirjoitti: Jos se ei ole juutuubissa se ei ole totta.
:smt045

flammee, kyse ei ole niinkään siitä, olisiko tuollainen video hyväksi vai ei, vaan tuosta miten asian esität. Kyllä mä ainakin repesin heti kun luin sun viestin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#105

Viesti KungFuMiäs »

flammee kirjoitti:
KungFuMiäs kirjoitti: Noh tämä taitaa sitten olla näitä asioita mitä pitää kokea, ei kai siinä mittään. Videossa esiintyy opettajani Lü Baochunin tämänhetkinen Taiji opettaja.
Ite olen varovasti siirtymässä sille kannalle että ei kai se sitten olekkaan feikkiä. :p Jos tekisit sellasen videon missä tönit kilpaa Lün kanssa, siis silleen että ite väännät raa'alla voimalla käyttämättä mitään sisäisyyksiä tai kooperointeja.. ;)
Tämä ei kuullosta ihan mahdottomalta tehtävältä, hyvin vaikeaa kylläkin. Tarvitaan pari kaveria, kamera piiloon ja sitten vaan kyselemään asioita. Kun Lün saa innostumaan niin sieltä tulee vaikka mitä, pitää vaan olla kamera valmiina heti taskussa, kameran edessä hän ei osaa esiintyä :D .
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 49 kurkkijaa