Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Oskari
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 702
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: ...

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#61

Viesti Oskari »

marcus: aika mielenkiintoinen kertomus, kertoisitko lisää? :) Kuka, missä?
------------
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#62

Viesti Vanhakankea »

Hieman ohi topiikista mutta...

olisi ihan helvatun mielenkiintoista laittaa noille koville lyöjille animaatioelokuvien teosta tuttu kumipuku pisteineen päälle, kuvata lyömistä ja analysoida sitä jollain tarkoitukseen sopivalla ohjelmalla.

Saattaisi saada selville yhtä sun toista mielenkiintoista "voimaketjusta".
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#63

Viesti KungFuMiäs »

Vanhakankea kirjoitti: Hieman ohi topiikista mutta...

olisi ihan helvatun mielenkiintoista laittaa noille koville lyöjille animaatioelokuvien teosta tuttu kumipuku pisteineen päälle, kuvata lyömistä ja analysoida sitä jollain tarkoitukseen sopivalla ohjelmalla.

Saattaisi saada selville yhtä sun toista mielenkiintoista "voimaketjusta".
Jotain tälläistä varmaan meinaat? " onclick="window.open(this.href);return false; . Tuossa hän vetää Baji liikkeitä. Ja taustoista sen verran että tämä herra ei ollut tuossa harjoittelut Bajia pitkään aikaan, vaan keskittyny Taijihin, siksi tämä video olikin alunperin tarkoitus tutkia Taijia. Mutta ihan jees vanha tekijä vielä iskee :) .
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#64

Viesti marcus »

oskari kirjoitti: marcus: aika mielenkiintoinen kertomus, kertoisitko lisää? :) Kuka, missä?
Tää oli joskus ehkä vuoden 2003 tienoilla, Zhang Chang Wang, eli noiden Pasi Pölösen, Timo Klemolan ym. opettaja. Hän oli vetämässä leiriä, ja treenasin silloin Pasin kanssa Yi Quania, mutta oli vaikeuksia tajuta mitä se Yi Quanin fa li tarkoitti. Hän sitten demosi selkeimmällä mahdollisella tavalla, eli fyysisesti.

ko. mies. Epäilen, että suurin katsojista ei ole hirveän vaikuttunut tän videon nähdessään - mutta hirveän voiman hän pystyy tuottamaan. Sisäisten lajien treenaajille tämä varmaan aukeaa ihan hyvin.
[youtube][/youtube]

Kfm - jep, biomekaniikastahan siinä vain on kyse. Samaa meininkiä...
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#65

Viesti Jorge »

marcus kirjoitti: .

ko. mies. Epäilen, että suurin katsojista ei ole hirveän vaikuttunut tän videon nähdessään - mutta hirveän voiman hän pystyy tuottamaan. Sisäisten lajien treenaajille tämä varmaan aukeaa ihan hyvin.
[youtube][/youtube]

Kfm - jep, biomekaniikastahan siinä vain on kyse. Samaa meininkiä...
Oikeassa olet epäilysi suhteen - uskotaan kyllä, että hän on saanut aikaan ison mustelman pikkusormella tökkäämällä, mutta tuo muutaman metrin horjahtaminen taaksepääin sentin liikkeellä.... tuli vain mieleen, että kuinka pitkälle 7 kg:n kuula lentäisi tuolla samalla maksimaalisella voimantuotolla.
Pasuuna
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 69
Lauteille: Kesäkuu 2010

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#66

Viesti Pasuuna »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Pasuuna kirjoitti: Ja tuo on tårta på tårta että joku pingpongmestari olis nii paljon parempi kuin kukaan muu koko maailmassa että voi tehdä niin kaikille.
Miten ihmeessä en näe koko ketjussa edes näin väitetyn.
en minä tiedä mitn sinä et näe. Etkö ole huomannut että tässä on edeltävä sivu Yhdessä alkupään viestissä kungfumies sanoi näin:
Li Shu Wen, Han Huiqin ym.. Baji linjoista legendaarisia lyöjiä löytyy, äijiä jotka pystyi pudottamaan vastustajan kuin vastustajan yhdellä lyönnillä.
tohtorismies: Minä en ole mikään suuri mestari mutta minun ottelmääräni mitataan silti kymmeninä. eikä vaan yhdestä lajista. Minä olen hävinnyt ja voittanut tyrmäyksellä. ja treenisalilla olen kolmatta vuosikymmnetä ja olen siellä ottanut ja antanut vielä enemän. Älä sinä tule sanomaan minulle ettei minua ole lyöty kun et siitä mitään tiedä. minä olen ottanut erää joidenkin maailman mestarien kanssa ja voin sanoa että ne löi.

mutta se mitä te ette tajua on se ettei se voiko lyödä toisen maahan yhdellä lyönnilä riipu siitä miten kovaa lyö! Se on ihan sama miten kovaa lyö jos ei osu. Ja jos osuu hyvin ei tarvi lyödä kovaa. minä olen nähnyt kun alle 50 kiloa painava tyttö lyö tajun pois. Että vaoit lyödä toisen yhdellä lyönnillä ulos sinun ajoitus ja silmä pitää olla aivan ylivoimainen.

Ehkä nuo kungfumestarit lyö tosi kovaa. Ehkä ne lyö kovaa jopa tapellessa (se on eri kuin lyödä rauhassa kovaa vaikka murskauksessa). Mutta kukaan ei ole niin paljon parempi ajoituksessa ja etäisyydessä ja silmässä että voisi lyödä kaikki maailman muiden lajien mestarit kerralla pihalle yhdellä lyönnillä Se on ihan tårta på tårta. Ja minä kysyn vielä. Mitä sitten kun kaksi tuommoista mestaria kohtaa???

kungfumies: jos nuo mestarit ei edes tiedä mikä on ufc eikä ne ole sparranneet tai otelleet tai tapelleet maailman parhaiden ottelijoiden kanssa niin mistä sinä tiedät että ne ovat niin ylivoimaisia että voittavat yhdellä lyönnillä???
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#67

Viesti tohtorismies »

KungFuMiäs kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Ei jumalauta pasuuna, sua ei ole lyöty... :). Kfm miten Li Shu Wen sekosi?
No nämä tarinat ovat kulkeutuneet Huo linjan mukana, Huo linjan perustaja oli Li Shu Wenin oppilas. Että tarkkuudesta ja kuinka totta ovat on vaikea sanoa. Sanottiin että Li Shu Wen oli täysin pakkomielteinen taitonsa kehittämisestä, hän alkoi tekemään jotain rankkoja qi gong harjoituksia jotka teki sen että ei saanu nukuttua kuin pari tuntia yössä. Tämän ylimääräsen ajan hän sitten käytti treenaamiseen. Raivokohtaukset oli arkipäivää, kuullema tappoi yhden oppilaansa kun demosi tekniikkaa hänelle. Hän oli myös hyvin vainoharhainen, se luultavasti johtui kaikista hänen tappamista ihmisistä ja niiden omaisten koston halusta. Hän oli hyvin vihattu mies, joka sitten tosiaan myrkytettiin lopuks. Hän ei koskaan käyttäny ovia, tuli aina ikkunasta sisään kun saapui vierailulle, koska pelkäsi että oven takana odottaa salamurhaaja. Hänellä oli kummallinen harrastus juosta katoilla ja jahdata kissoja ritsalla, hän liikkui näiden kissojen perässä sellaisissa matalissa asennoissa, ajatteli varmaan että jos voi olla yhtä ketterä kuin kissa matalassa asennossa niin sitten on gong fu myös vahva :) .
Ai jugoliste... Hiano mies. brushteeth Omistautuminen kohdillaan.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#68

Viesti marcus »

Jorge kirjoitti: Oikeassa olet epäilysi suhteen - uskotaan kyllä, että hän on saanut aikaan ison mustelman pikkusormella tökkäämällä, mutta tuo muutaman metrin horjahtaminen taaksepääin sentin liikkeellä.... tuli vain mieleen, että kuinka pitkälle 7 kg:n kuula lentäisi tuolla samalla maksimaalisella voimantuotolla.
Horjuin luultavasti 3-4 metriä, ei mitään lentämistä mutta horjumista. En myöskään osannut varautua niin kovaan voimaan, eli en yrittänyt ottaa iskua kummemmin vastaan - mikä varmaan lisäsi horjuntamatkaa.

En usko että tuo kuulanheitto-logiikka ihan toimii tässä. Hän käytti koko kehoa, yhtenäisesti, eikä tuottanut voimaa pienellä osalla kroppaa (esim. kädellä). Voimantuoton mekanismi vain toimi niin hyvin, että hän pystyi käyttämään jopa pikkurilliä sen voiman välittämiseen. Lyönti tapahtui siis koko keholla, hyvin lyhyellä matkalla, vaikka osumakohta oli pikkurilli. Tuntui kuin minua olisi lyöty jollain isolla yhtenäisellä kappaleella, kun yleensä lyöntejä saadessa lyövän tyypin kroppa ei tunnu kokonaisena mönttinä. Samaten voiman terävyys, tai voiman ajallinen kesto tuntui paljon lyhyemmältä kuin mitä yleensä lyöntejä vastaanottaessa tai esim. pädejä pitäessä. Tämä varmasti osaltaan vaikuttaa siihen osuman shokeeraavuuteen.

Zhang Chang Wang on ilmeisesti voittanut 1982 jonkun isomman tässä lähteessä määrittelemättömän san shou kilpailun, ja valittu Pekingin edustusjoukkueeseen. Kaikesta päätellen hän on harjoitellut itse melkoisia määriä, ja nuorille suositteli samaisella leirillä harjoittelemaan aluksi 2 tuntia päivässä, sitten 3-4 tuntia päivässä, kun kunto paranee. Eli melko lähellä kilpaurheilija-määriä.


Ylipotkija: Lainaus korjattu.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Zippadai
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 289
Lauteille: Lokakuu 2006

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#69

Viesti Zippadai »

Pasuuna kirjoitti: Ja jos osuu hyvin ei tarvi lyödä kovaa.
Olen samaa mieltä. Pelkkä lyönnin kovuus ei ainakaan itseäni niin pelota, vaan se mikä pelottaa on lyönnin nopeus ja tarkkuus. Toki jos lyö kovaa, nopeasti ja tarkasti niin sittenhän se vasta pelottaakin. Mutta inhottavia on juuri sellaiset nopeat ja tarkat veivit puolustuksen läpi. Sellaisia kun muutama tulee niin jo alkaa tuntua pahalta.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#70

Viesti Kari Aittomäki »

Jo Donn Draeger kertoili kirjoissaan sisäisten tyylien mestarien uskomattomista tälliäisistä.
Eli niitä ei käy epäileminen.
DD oli kuitenkin mariini-upseeri isonrähinän ajalta ja tavattoman merkittävä hoplologi.
Ne kirjat on verrattain raskaita lukee mutta hälläväliä.

Olen kertoillut muutamia kokemiani saamisia sisäisten oppien miehiltä ja ne on kyllä hämmästyttäviä kokemuksia.
En olisi silti nostamassa niitä sisäisyyksiä oleelliseen asemaan tappelutaidossa, sillä kuten Pasuuna kertoo, lujaa lyöminen aj tehokkaasti lyöminen on lievästi eri asioita.
Mutta avaamaton kirstu ne kiinalaisuudet mullekin lopulta on, kaikesta huolimatta.

Pasuuna, pointtisi ovat juu erittäin oikeita.
Mutta ne on tarjoiltu kaikki jo aiemmin erään Andyn taholta.
Siksi saatat joutua ajoittain nooratuksi.

Olitkos hanskaamassa jo Vikingin-aikoihin?
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#71

Viesti marcus »

Pasuuna kirjoitti: Ehkä nuo kungfumestarit lyö tosi kovaa. Ehkä ne lyö kovaa jopa tapellessa (se on eri kuin lyödä rauhassa kovaa vaikka murskauksessa). Mutta kukaan ei ole niin paljon parempi ajoituksessa ja etäisyydessä ja silmässä että voisi lyödä kaikki maailman muiden lajien mestarit kerralla pihalle yhdellä lyönnillä Se on ihan tårta på tårta. Ja minä kysyn vielä. Mitä sitten kun kaksi tuommoista mestaria kohtaa???
Ihan totta tuo tarkkuus/ajoitus/...-asia, onhan kamppailussa paljon muustakin kyse kuin "helpoissa" olosuhteissa tuotetusta maksimivoimasta. Samoin se voittamattomuus-legenda-meininki.. No, menee ehkä tarinan liioittelun piikkiin. Olihan Rickson Graciekin voittamaton jonkin aikaa - ja moni muukin oman aikansa.

Mike Tysonin ja muiden saman luokan lyöjien iskut lienee myös sellaisia, että normaalimpi mies ei täysivoimaisesta lyönnistä selviä kovin kauniissa kunnossa. Silti pari samantasoista kun kohtaa, niin yllättävän paljon niitä iskuja kestävät. Veikkaisin että se sama tilanne olisi minkä tahansa lajin huippujen kohtaamisesta tosi. Että hyvää saatika täysivoimaista iskua on vaikea saada perille jne...
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#72

Viesti Vanhakankea »

KungFuMiäs kirjoitti: Jotain tälläistä varmaan meinaat? " onclick="window.open(this.href);return false; . Tuossa hän vetää Baji liikkeitä. Ja taustoista sen verran että tämä herra ei ollut tuossa harjoittelut Bajia pitkään aikaan, vaan keskittyny Taijihin, siksi tämä video olikin alunperin tarkoitus tutkia Taijia. Mutta ihan jees vanha tekijä vielä iskee :) .
Paitsi, että en rajaisi tätä pelkästään kung fu miehiin.

btw. jossain Myytinmurtajien jaksossa tutkittiin luodin iskuvoimaa ja murrettiin myytti metrien taaksepäin lentämisestä osuman sattuessa. Samoin jossain jaksossa rakennettiin "konenyrkki", mutta en muista mitä myyttiä sillä koeteltiin. Jonkun lyöjän lyöntejä oli mitattu ja konetta kalibroitiin siihen verrattuna.

Kuten ketjussa on jo todettu, lyömisessä on muutakin kuin iskuvoima. Ajoituksella ja osumakohdalla on myös merkitystä. Monesti on löytänyt itsensä polviltaan "kevyen kylkinäpyn" jäljiltä jonka on heittänyt huomattavasti kevyempi kaveri.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#73

Viesti KungFuMiäs »

Pasuuna kirjoitti: kungfumies: jos nuo mestarit ei edes tiedä mikä on ufc eikä ne ole sparranneet tai otelleet tai tapelleet maailman parhaiden ottelijoiden kanssa niin mistä sinä tiedät että ne ovat niin ylivoimaisia että voittavat yhdellä lyönnillä???
Voit minun puolesta jatkaa monoloogiasi siitä mikä on paras laji ja kuka voittaa kenet. Mutta älä mua sekoita siihen mukaan, sellaset jutut alkaa kyllästyttämään aika nopeasti. Kerroin vain henkilöistä jotka osasivat lyödä lujaa ja käyttivät sitä silloin kun elivät siinä ympäristössä missä elivät. Väite että joku pystyy voittamaan automaattisesti kaikki menee sille videopeli osastolle. Tuo haastattelu oli pieni kuriosieetti, sen voi ottaa ihan miten haluaa, vaikka noin että eihän ne oo sitten koskaan tapellu kovien tyyppien kanssa...

Niinhän se on että jos tietää koska, miten ja mihin lyö niin eihän sitä paljoa voimaa tarvitse. Ne ovat myös osa kokonaisuutta, että kun meillä puhutaan kovaa lyömisestä niin se sisältää useita asioita, ehkä tehokas lyöminen olisi parempi termi.

Kyllähän näitä legendoja voi katsoa äärimmäisellä kritiikillä ja käännellä ja väännellä niitä kunnes kaikki niissä on pa*kapuhetta. Mutta minusta on helvetin mielenkiintoista että jollakin henkilöillä on ollut tuollainen potentiaali, oli sitten fight recordi mikä tahansa.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#74

Viesti KungFuMiäs »

btw. jossain Myytinmurtajien jaksossa tutkittiin luodin iskuvoimaa ja murrettiin myytti metrien taaksepäin lentämisestä osuman sattuessa. Samoin jossain jaksossa rakennettiin "konenyrkki", mutta en muista mitä myyttiä sillä koeteltiin. Jonkun lyöjän lyöntejä oli mitattu ja konetta kalibroitiin siihen verrattuna.
Meinaatko että tällä olisi jotain tekemistä sen kanssa että lyönnin voima laittaa lentämään taaksepäin? Ideaali lyöntihän on tosiaan se että kaveri ei lennä mihinkään, vaan kaikki voima menee sisälle ja hän luuhistuu paikalleen. Mutta se ku lentää taaksepäin niin sehän on enemmän kyse oman kehon reaktiosta, oma kokemukseni on sen tyylinen että painopiste lähtee niin nopeasti liikkeelle että sitä ei huomaa heti, sitten kun keho "tajuaa" että painopiste on huonossa kohdassa niin se lähtee korjamaan sitä liian rajusti, eli ylireagoiden. Pätee myös taijin "työntelyyn".
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Legendaariset lyöjät ja niitten treenit

#75

Viesti Vanhakankea »

KungFuMiäs kirjoitti: Meinaatko että tällä olisi jotain tekemistä sen kanssa että lyönnin voima laittaa lentämään taaksepäin? Ideaali lyöntihän on tosiaan se että kaveri ei lennä mihinkään, vaan kaikki voima menee sisälle ja hän luuhistuu paikalleen. Mutta se ku lentää taaksepäin niin sehän on enemmän kyse oman kehon reaktiosta, oma kokemukseni on sen tyylinen että painopiste lähtee niin nopeasti liikkeelle että sitä ei huomaa heti, sitten kun keho "tajuaa" että painopiste on huonossa kohdassa niin se lähtee korjamaan sitä liian rajusti, eli ylireagoiden. Pätee myös taijin "työntelyyn".
Kyllä ja ei. Tulipahan vaan mieleen, että iskuvoimaa on mittailtu. Maalillehan on kokolailla sama mikä iskee jos iskuala, iskukohta ja iskuvoima(massa*nopeus) ovat samoja.

Olen samaa mieltä siitä, että taaksepäin "lentämisessä" on kyse kehon oman reaktiosta eli puolustusreaktiosta, pako-reaktiosta.


Ylipotkija: Lainaus korjattu.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 49 kurkkijaa