Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Keskustelua itsepuolustuksesta

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Tuomo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 300
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Terrestrial North Pole

Keskustelua itsepuolustuksesta

#1

Viesti Tuomo »

Ja jos itsepuolustusta haluat Oulussa treenata, niin suosittelen menemään Defendokurssille!!


Ylipotkija: Jaettu Wu Guanin aiheesta Tai shin mun itsepuolustuksena.
-Jos smurffia kuristaa, niin minkä väriseksi se muuttuu-
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Tai shin mun itsepuolustuksena

#2

Viesti KungFuMiäs »

Tuomo kirjoitti: Ja jos itsepuolustusta haluat Oulussa treenata, niin suosittelen menemään Defendokurssille!!
Miksi?
Tuomo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 300
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Terrestrial North Pole

Tai shin mun itsepuolustuksena

#3

Viesti Tuomo »

KungFuMiäs kirjoitti:
Tuomo kirjoitti: Ja jos itsepuolustusta haluat Oulussa treenata, niin suosittelen menemään Defendokurssille!!
Miksi?
Miksi? No vaikka siksi, että jos halu on oppia itsepuolustusta, niin jostain syystä pidän loogisena mennä lajiin, joka mainostaa itseään itsepuolustuslajina. Toivottavasti vastaus tyydytti.
-Jos smurffia kuristaa, niin minkä väriseksi se muuttuu-
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Tai shin mun itsepuolustuksena

#4

Viesti KungFuMiäs »

Tuomo kirjoitti:
KungFuMiäs kirjoitti:
Tuomo kirjoitti: Ja jos itsepuolustusta haluat Oulussa treenata, niin suosittelen menemään Defendokurssille!!
Miksi?
Miksi? No vaikka siksi, että jos halu on oppia itsepuolustusta, niin jostain syystä pidän loogisena mennä lajiin, joka mainostaa itseään itsepuolustuslajina. Toivottavasti vastaus tyydytti.
Ookej eli imagon takia.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Tai shin mun itsepuolustuksena

#5

Viesti Totte »

KungFuMiäs kirjoitti: Ookej eli imagon takia.
No ehkä Defendon tapauksessa siinä imagossa on vähän perääkin...
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Tai shin mun itsepuolustuksena

#6

Viesti Akuma »

Lukemani Tuomon ja Totten perustelut ovat varmaan ihan hyvä heijastus aikakauden hengestä, jolloin mäkkäri on ravintolabisneksen kunkku.
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Tai shin mun itsepuolustuksena

#7

Viesti JanneM »

Niin... Jos haluaa oppia itsepuolustusta mahdollisimman tehokkaasti on Defendo varmasti paras vaihtoehto.
Jos taas haluaa harjoitella perinteistä kung-fua, niin TSMlla varmasti saa riittävän tai jopa hyvän itsepuolustustaidon. Toki sen saavuttamiseen treenataan paljon muutakin kun sitä ihteään ja tie on pidempi. Ekkä hieman kivisempikin. Mutta ei TSMia kannata pois sulkea itsepuolustusmielessäkään. Kovia patuja sieltä tulee. Kattoo nyt vaikka Keskilinjaa. Rautanen jannu.
Mutta edelleen. Jos mielenkiintona on vain itsepuolustus, niin itsekkin suosittelisin Defendoa ennen Tai shin munia.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Tai shin mun itsepuolustuksena

#8

Viesti Mjölnir »

Akuma kirjoitti: Lukemani Tuomon ja Totten perustelut ovat varmaan ihan hyvä heijastus aikakauden hengestä, jolloin mäkkäri on ravintolabisneksen kunkku.
McDojo?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Tai shin mun itsepuolustuksena

#9

Viesti Akuma »

Mjölnir kirjoitti: McDojo?
En nyrpistänyt nenääni sille MITÄ noissa lajeissa opetetaan, vaan sille, MITEN sitä opetetaan. Karrikoiden se tapa, kuinka joku Wolvo/Blaupunkt tömäyttää jotain absoluuttisena totuutena(TM) samalla kun helikopterit lentelee yli ja rokki soi.

Sitten tässä ollaan keskustelemasta kiinalaisten lajien osastolla, kiinalaisen lajin soveltuvuudesta IP-näkökulmaan ja eiköhän takavasemmalta tule joku Offendon Shang Tsung keräämään sieluja ja kerro täsmälleen samalla "TV:stä tutulla" töykeydellä tietävänsä aiheen riittävän läpikotaisin voidakseen kertoa suoralta lonkalta, että Oulussa kaiken muun paitsi Offendon harjoittelu IP-mielessä on turhaa.

Pahoittelen, jos verenpaine pääsi vähän nousemaan.
Tuomo kirjoitti: Miksi? No vaikka siksi, että jos halu on oppia itsepuolustusta, niin jostain syystä pidän loogisena mennä lajiin, joka mainostaa itseään itsepuolustuslajina.
Korostus omani. Hassua että satuit mainitsemaan logiikasta, sillä tämä on oppikirjatason kehäpäätelmä.
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Tai shin mun itsepuolustuksena

#10

Viesti Mika »

Heh, ihan rauhassa sällit vaan. Tuomo nyt tuskin mitään pahaa tarkoitti, kunhan tarjosi kysyvälle omaa näkökulmaansa. Onhan se tietysti hivenen erikoista mainostaa omaa seuraansa ihan toisen lajin ketjussa, mutta eiköhän Tuomolla ollut hyvä aie takana tuossa. Tärkeintä lienee se, miten ketjun aloittaja tähän keskusteluun suhtautuu.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Tai shin mun itsepuolustuksena

#11

Viesti Akuma »

Tuo muuten mieleeni leffan Die Hard 3. Siinä John McClane pakotettiin lampsimaan New Yorkin Harlemiin yllään kyltti, jossa luki "I hate niggers". Vaikka voitaisiin väitellä kilometritolkulla siitä, että aikeensa eivät varmastikaan olleet mitenkään pahat, niin ohhoh kun väki alkoi yllättäen suuttua.

Toivoisinkin kaikilta kamppailuharrastajilta (kamppailuohjaajista puhumattakaan) saman kaltaista "sydämen viisautta" - olla nyt hyvänen aika tekemättä tuota vertauskuvallisesti samaa juttua.
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Tai shin mun itsepuolustuksena

#12

Viesti Clancy B. »

JanneM kirjoitti: Niin... Jos haluaa oppia itsepuolustusta mahdollisimman tehokkaasti on Defendo varmasti paras vaihtoehto.
tuo on kaikessa mainonnassakin kielletty ilmaisu, jos ei tukena tieteellistä, teknistä tms.vertailuvoittoa :D

varmasti paras vaihtoehto...hienoa että tämä päivä koitti kun tuo saatiin selville... On defendoa ja on defendoa, on opettajia ja olosuhteita. Tuo JanneM:n "totuus" on pitkään aikaan suurin lapsus mitä olen lukenut. Ei luulisi että edes olet itse kirjoittanut tuon. Eikä aleta sitä vääntöä mitä lapset vääntää mutta tuo on oikeasti ihan perusteeton väite.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Tai shin mun itsepuolustuksena

#13

Viesti Mjölnir »

Clancy B. kirjoitti: varmasti paras vaihtoehto...
Uskon JanneM:n tarkoittaneen "varmaankin", eli mahdollisesti.

edit:
onpa paljon negatiivista energiaa tänään liikkeellä :)

Älkää ny päästäkö verenpaineta nousemaan
:hippy2: :meditoi:
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Tai shin mun itsepuolustuksena

#14

Viesti JanneM »

Clansy.
Mikä tuossa mun kirjottamassa viestissä on epäselvää?

Jos on laji jossa keskitytään yhteen spesifiin alueeseen, niin eikö ole luonnollista, että sen lajin parissa siihen spesifiin alueeseen saa parhaan opin? Esim painissa oppii painimaan.
Jos taas on laji mihin tämä spesifi alue kuuluu muun kokonaisuuden osana, niin eikö tämän kokonaisuuden harjoitteleminen vie siltä spesifiltä tavoitteelta aikaa ja täten voimavaroja. Esim. Tang langissa opetellaan viemään kaveri maahan, mutta ei sieltä niin kovia painijoita tule kun paini ässissä.
Jos taas haluaa opiskella perinteistä kung-fua koska haluaa opiskella perinteistä kung-fua, mutta samalla oppia viemään kaveria tonttiin, niin Tang lang on parempi vaihto ehto kuin paini ässät.
Eikö tämä ole kaikille ihan päivän selvä asia?

Ja ei. Minä en dissaa Tai shin munia. Se on hyvä laji ja ne ihmiset ketä tiedän ketkä harrastavat tai shin munia ovat huippu tyyppejä ja uskaltaisin lähteä niiden kanssa sotaan millon vaan. En myöskään pyri arvottamaan mitään lajia toisen edelle vaan tuomaan esille sitä näkökulmaa mitä tässä ketjussa esim Tuomo omalla tavallaan toi esille.

Ja jotta päästään asiaan.
Tontsam: Jos sinua kiinnostaa perinteinen kung-fu, niin tai shin mun on erittäin hyvä laji. Kykysi puolustaa itseäsi varmasti kasvaa ja varmasti voit myös treenailla muidenkin lajien harrastajien kanssa. Mikään kilpalaji TSM ei kuitenkaan ole. Suosittelen vahvasti Tai shin munia jos perinteisen kung-fun treenaaminen kiinnostaa. Jos taas kiinnostaa pelkästään itsepuolustus, niin suosittelen esimerkiksi Defendoa koska siinä keskitytään nimen omaan siihen itsepuolustukseen.
suosittelen, että tutustut lajeihin laajasti ja etsit sen mikä itselle tuntuu sopivimmalta.
Osssssssss!
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Tai shin mun itsepuolustuksena

#15

Viesti Clancy B. »

opettaako laji ihmistä? ei vaan ihminen, kokemuksellaan, elämäntaidollaan ja osaamisellaan.
väitän että Suomessa defendo ohjaajissa ja seuroissa, lajin ja osan ohjaajien "tuoreuden" takia todella suuria eroja joten tuo varmaankin-sanamuotokin olisi hypeä.

Varmasti paras-lausahdus on se mikä on todellakin epäselvää, sinulle.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 108 kurkkijaa