Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Keskustelua itsepuolustuksesta

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Keskustelua itsepuolustuksesta

#316

Viesti Clancy B. »

L.K. kirjoitti: En halua alkaa kertomaan muiden kertomista tapauksista, vaikka haluaisinkin.Valitettavasti.

Pysäri=pysäyttävä potku eli peruspotku. Joissain tapauksissa kyse ollut kohti ryntäävästä kaverista
ja ainakin yhdessä taas paikallaan seissyt, toista osapuolta uhannut.
tarkoitinkin että olisi hienoa lukea ensikäden tietoa, eli tapauksen osapuolen omakertomus.

tiedän toki "pysärin", hain sitä että mikä se lopputulos oli koska tilanteet päättyy johonkin lopputulemaan.

defendossa peruspotku pysäri?
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Keskustelua itsepuolustuksesta

#317

Viesti Clancy B. »

Mjölnir kirjoitti: Laitetaan vaikka tähän yksi tapaus, jossa potkuja on menestyksekkäästi käytetty puukkomiestä vastaan, video on Suomesta:

http://www.nothingtoxic.com/media/12110 ... th_a_Knife" onclick="window.open(this.href);return false;
"toi o vapaaottelija, näkee liikkeist"

parasta antia on kameran takana tapahtuva kommentointi :)

olisiko ollut viisaampaa takaa lähestyessä ottaa kättä pidempää heti alkuun?
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Keskustelua itsepuolustuksesta

#318

Viesti Mjölnir »

Varmaan olisi, mutta kun kerran potkimisesta puhuttiin....

Katsomosta on aina helppo huudella
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Keskustelua itsepuolustuksesta

#319

Viesti Kari Aittomäki »

No juurikin toi toissailtanen de-eskalointi sisälsi tuon puukonvedon tunnistuksen, joka todella on miltei aina tuo kyynärvarren koukistus, nyt tyypillisesti puhemiehen takana. Joskushan ne pirullisimmat kantaa hihassa tai niskassa, en ole kuitenkaan moiseen törmännyt muitten kuin omieni kohdalla.

Typerimmät kohtaamani ovat tulleet suoraan keilaani ja alkaneet kaivaa taskua, ilkeimmät ovat yrittäneet hiipiä taakse.
Aina olen ehtinyt reageerata (knok-knok-on-wood).
Tilanne, jossa kohde on saanut jo terän esiin ja tulee kohti edestä on siis kohtalaisen epäonnistunut, onneksi myös harvinainen.
Ainakin kohdallani.
Mutta näkeehän niitäkin.

Mites Amokissa ja Defendossa, oletan että myös teillä puukottaja on primäärimaali?
Minkäverran käytätte kohteen kääntämistä ja tonttiinviemistä?
Mä olen tehnyt jonkinkerran niin ihan vaistolla, tosin silloin puukkumies on ollu jurrissa ja hintelämpi, kokematon hölmöilijä.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Keskustelua itsepuolustuksesta

#320

Viesti L.K. »

Clancy B. kirjoitti:
L.K. kirjoitti: En halua alkaa kertomaan muiden kertomista tapauksista, vaikka haluaisinkin.Valitettavasti.

Pysäri=pysäyttävä potku eli peruspotku. Joissain tapauksissa kyse ollut kohti ryntäävästä kaverista
ja ainakin yhdessä taas paikallaan seissyt, toista osapuolta uhannut.
tarkoitinkin että olisi hienoa lukea ensikäden tietoa, eli tapauksen osapuolen omakertomus.

tiedän toki "pysärin", hain sitä että mikä se lopputulos oli koska tilanteet päättyy johonkin lopputulemaan.

defendossa peruspotku pysäri?
Kyllä vain, mutta valitettavasti tapausten suorittajat eivät taida täällä kirjoitella..

MInun tietojeni mukaan jokaisessa tapauksessa oli vastarinta/hyökkäys loppunut yhteen
potkuun, olisko yhdessä sitten ensin potkaissut pysärin, sen jälkeen mennyt A-torjunnalla
vastaan/sisään kun kaveri tuli uudestaan päälle vielä. Mutta en ole ihan satavarma tästä.

Defendossa peruspotku on peruspotku. :D Pysäri on peruspotku joka tehdään
kohti ryntäävää/tms. vastaan.
Defendon peruspotku ei kuitenkaan ole aivan samanlainen kuin ns. perinteinen etupotku.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Keskustelua itsepuolustuksesta

#321

Viesti Pyjamasankari »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mites Amokissa ja Defendossa, oletan että myös teillä puukottaja on primäärimaali?
Minkäverran käytätte kohteen kääntämistä ja tonttiinviemistä?
Mä olen tehnyt jonkinkerran niin ihan vaistolla, tosin silloin puukkumies on ollu jurrissa ja hintelämpi, kokematon hölmöilijä.
Sorgen, en ihan saa ajatuksesta kiinni tuon primäärimaalin tiimoilta..eli mitä tarkoitat? Koska en ymmärrä kysymystä, niin ilmeisesti näin on? :D

Amokin sisällöstä oiskohan karkeesti noin 1/7 alasvientejä, eli varsin merkittävässä osassa kuitenkin. Aika usein pyritään itse pääsemään tuonne vastustajan sivulle/taakse, kutsumme sitä corneringiksi. Pyrimme lisäämään tuon corneringin harjoitellessa joka toistoon tavalla tai toisella. Corneringissa kohdetta käännetään myös samalla. Pääkontrollit ovat myös peruskauraa, eli päästä horjutuksia ja kontrollia käytetään verrattain paljon. Eli enemmänkin itse pyritään sinne sivulle tai taakse + nilkoista, polvista, lonkista tai päästä horjuttamisia.

Itse olen oikeissa tilanteissa vienyt poikkeuksetta alas.

Tulee itselle mieleen yksi hintelä tapaus. Oltiin ovella kaverin kanssa ja yks normaalisti mukava sälli lähti tuopin kanssa nurkan taakse veks, vattuili vielä mennessään tuopin pöllimisestä. Huutelimme sille perään, ettei tarvii nyt hetkeen tulla näyttään naamaansa, kun ei jaksa jonkun tuopin perään juosta. Meni muutama minuutti eteenpäin ja tuli selkeesti alaikäisen näköinen nulli tuulikaappiin..kaveri ei kiinnittäny siihen niin huomiota, katteli vielä sen edellisen perään ja muuten vaan ulos.

Sälli tuli sisään, kysyin papruja. Laittoi käden farkkurotsin povariin ja lähti käveleen kohti. Pyysin uudestaan henkkaria, jolloin kiersi musta parin metrin päähän ja likelle kaveria. Siitä siirsi kätensä reiden sivulle, jolloin spottasin mahdollisen punasen puukon perän kädestä. Samassa sitten infoomaan kaveria siitä, eli kovahkoon ääneen sanoin: "Mitä sulla on kädessä?! - Näytä kätes!" Samassa sälli yritti kääntyä kohti kaveria ja pistää morallaan mahaa kohti. Kaveri sai ranteesta kiinni, käden haltuun ja yritti rannekaatoa - kote-gaeshi japsilajeissa. Nulkki veti kyynärpään kiinni mahaansa ja veti kättä koukkuun - jolloin tulin takaa ottaan kuristuksen ja alasvienti samantien. Kuristin tajun veks, jolloin vasta sillon veitsi irtos kädestä. Samalla tuli muita yrittään puuttua tilanteeseen."Miks te pikku-kallea (tai mikä olikaan) kuristatte?". Häipyivät aika nopeeta puukon nähtyään.

Tää sälli oli siis hentoinen teinijätkä, oisko ollu 17 vee/60 kiloa ja kaverini riski 115 kiloa, Krav Maga taustaa. Silti ei pienintäkään mahkua saada rannekaatoa tehtyä kun sälli veti kyynärpään kiinni kroppaansa. Vaikka ote oli hyvä ja koko kropan paino takana, ihan vyökoekelpoinen suoritus kaikin puolin..siis ilman atemia. Ei kyenny tekeen kun molemmat kädet koki tarpeellisemmaksi olla rannetta hallitsemasssa ja potkut ei tullu mieleen syystä tai toisesta. Tosin ei montaa sekuntia kerenny hakeenkaan, kun olin jo kuristamassa ja viemässä alas. Ja kaveri yritti koko ajan saada puukkoa veks vielä maassakin, ei ennen lähteny kun taju lähti.

Oli tullu kostamaan isoveljelleen antamaamme "porttikieltoa". Vaikkei ees annettukaan, kuhan sanottiin tuopin pöllineelle isoveljelle, että mikä nyt vaivaa oikein, älä nyt tuu hetkeen kun oot huonolla tuulella.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Keskustelua itsepuolustuksesta

#322

Viesti Pyjamasankari »

Jos tuon primäärikohteen ymmärsin oikein, niin useampaa vastaan joskus käytetään myös kilpenä muita tai asetellaan jonoon suojaksi. Mutta, näkisin kyllä, että puukottaja/vaarallisin ensin pois pelistä - tilanteesta riippuen.
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Keskustelua itsepuolustuksesta

#323

Viesti magamies »

Kova tilanne ja hienosti hoidettu, tota Kote-gaeshi tyyppistä rannekaatoa treenattiin Magassa tulemalla sisään ja samanaikainen kyynärpäälyönti vastujan käteen, sai kivasti voimaa torjuntaan ja usein puukko kimposi hyökkääjän kädestö, jo kyynäriskun voimasta.
Magamies
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Keskustelua itsepuolustuksesta

#324

Viesti Pyjamasankari »

Tässä ideoita myös rannekaatoon Amokin aseettomaan osuuteen voimakkaasti vaikuttaneen Jospeh Simonetin esittämänä.

http://www.youtube.com/user/kifighting# ... Il-rTApgnY" onclick="window.open(this.href);return false;

Siitä palkista oikeelta löytyy noin parisataa videoo lisää.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Keskustelua itsepuolustuksesta

#325

Viesti Kari Aittomäki »

A, siis tilanteessa ensisijainen kohde on mies, ei astalo.
Eli juurikin se virhe minkä kaverisi teki, alko vääntää puukkoo kädestä, johon taas pikkumies ripustautu.
Mä hahmotan niin että mies onmaali, ei se astalo.
Immobilisointi riittää.

Tuo amokin cornering kuulostaa erittäin asialliselta, multa lähtee aina, eiku usein ihan vaistolla sen vastustajan keilan manipulointi ja tonttiinvienti, siinnä matkanvarrella monipuolinen tillikointitausta antaa monenmonta ikkunaa kopauttaa.
Vaikka ne tulee ihan käden omalla painolla ja aikaansaadulla liikenopeudella, se kohde on poikkeuksetta ollu hämärähuoneessa ennen laattiaa. Jopa ne muutamat oikeestivaaralliset. Onnekseni olen aika hätähinen mies, tarvittaessa.
Se huolellinen ja kritiikitön treenaminen maksaa ittensä takasi, monet on ne outo-tällit joita olen jaellu miltei itte tajuamattani.
Karatella ja kungfulla ja tiesmillä oon lyöny niskaan ja muualle, usein.

Kotegaeshi on muuten semmonen temppu jota en ole ikinä oikeen hahmottanu.
Tiedän kyllä että se on vedetty tosipaikoissa, mutta mulle se on aina näyttäytyny neitinä.
Oma rajoite, tottakai.
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Keskustelua itsepuolustuksesta

#326

Viesti kollegiassessori »

Mjölnir kirjoitti:
Ôari kirjoitti: Hauskasti tuolla de-eskalointi -ketjussa joku mainitsi, että pyrkii pitämään etäisyyden tilanteessa sellaisena, että hyökkääjä joutuu ottamaan askeleen osuakseen iskulla - noh, siinähän se Oi-tsuki sitten tulikin, eli näin perinteisissä koska etäisyys. Tietty, etäisyyksiä on useita, ja kaikkia varmasti tutkitaan.
Juurikin moderneissa itsepuolustuksissa on paljon yhteneväisyyksiä perinteisiin, kuten esim askellyöntihyökkäykset jne.
Mjölnir, kertoisitko lisää modernien lajien suhtautumisesta askellyöntihyökkäyksiin ja kertoisitko myös tilanteista, joissa moinen voisi tulla vastaan? Kyselin joskus muinoin Kysy lajikysymys-ketjusta tällasita:
Ale kirjoitti:
kollegiassessori kirjoitti: Mistä ihmeestä muuten se karaten etäisyys tulee? Se on aikasta pitkä ja jos otetaan huomioon se, että karate tehtiin alunperin itsepuolustukseen, niin miksi näin? Monet muun lajit, niin nykyiset iipeilytkin kuin wanhemmatkin (mm. wing chun) keskittyvät ajatukseen, ettei tilaa pahemmin ole. Miksi asiain laita on siis näin?
Puhut varmaankin Shotokanin etäissyydestä vai kuinka.
Toisella foorumilla vastasiin samaan kysymykseen seuraavasti.

Japanilaisissa tyyleissä keskityttiin 30-50-luvuilla "ystävällismielisten harjoittelutilaisuuksien" vuoksi paljon karate vs karateka harjoitteluun. Shotokanin ja Goju-ryun välisissä koitoksissa Shotokan-harjoittelijat pärjäsivät yleensä hyvin jos pystyivät pitämään etäisyyden, kun taas Goju-ryun porukka pyyhki vastustajillaan lattiaa jos pääsivät kiinni. Oli luonnollista, että Shotokan-dojon ottelijoille kehittyi tapata pitää pitempää etäisyyttä ja hakea ratkaisuja hyvän ajoituksen turvin.

Okinawalaisissa tyyleissä on hinkattu enemmän katu- ja kapakkatappeluetäisyyksiä ja tilanteita kuin rehtejä kaksinkamppailuja.
Kyse on siis tarpeen aiheuttamista painotuksista harjoitteluun ja siten erilaisista mukavuusalueista.
Olen siis ollut ymmärtävinäni, että joidenkin karatetyylien pitkä perusetäisuus on pelkästään kilpailusidonnaista ja itsepuolustelu on asia erikseen. Defendossa etäisyyden puutetta nimenomaan painotettiin ja samaa asiaa kuuluu myös gurujen (Geoff Thompson, Rory Millrer) suusta. Olen kuitenkin ollut hieman hämmentynyt, sillä karaten lisäksi esim. bujinkanissa ja monissa jujutsutyyleissä perustäisyys on kohtuullisen pitkä, eli hyökkäys vaatisi askeleen. Näissä touhuissa vaan kilpailullisuus ei ole vaikuttanut.

Eli oi-tsuki koska etäisyys mutta miksi?
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Keskustelua itsepuolustuksesta

#327

Viesti Jussi Häkkinen »

kollegiassessori kirjoitti: Eli oi-tsuki koska etäisyys mutta miksi?
Jännä ajatus.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Keskustelua itsepuolustuksesta

#328

Viesti Mjölnir »

kollegiassessori kirjoitti: Mjölnir, kertoisitko lisää modernien lajien suhtautumisesta askellyöntihyökkäyksiin ja kertoisitko myös tilanteista, joissa moinen voisi tulla vastaan? Kyselin joskus muinoin Kysy lajikysymys-ketjusta tällasita:
Esim, kun on lyöty jotakuta ja se heilahtaa taaksepäin, niin seurataan askeleella ja lyödään samalla. Askellyönti.

Itseen kohdistuvana hyökkäyksenä: jos joku astuu ensin lyöntietäisyydelle, mutta ei lyö, on hän menettänyt mahdollisuuden lyödä, koska aloitan toiminnan. Jos taas astuu ja lyö, pitää tehdä jotain toimenpiteitä lyönnin suhteen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 46
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Keskustelua itsepuolustuksesta

#329

Viesti Lasse Candé »

kollegiassessori kirjoitti: Mjölnir, kertoisitko lisää modernien lajien suhtautumisesta askellyöntihyökkäyksiin ja kertoisitko myös tilanteista, joissa moinen voisi tulla vastaan?
(...)
En ole Mjölnir ja hänhän jo antoikin esimerkin siitä kuinka askellyöntiä voi itse käyttää. Tässä on mielestäni syytä huomioida se mahdollisuus ja sen lisäksi myös että joutuu askellyönnin kohteeksi. Kadulla askellyönnit ovat monesti heittoliikkeen kaltaisia vastakkaislyöntejä. (Eri puolen jalka astuu kuin lyövän käden.) Saman käden tekniikkaa ovat joskus taas esim aggressiiviset yhden käden tarttumiset esim kurkusta ladatakseen toisen käden lyöntiin. Tässä ei puolustajan kannalta ole juurikaan väliä mitä se hyökkäävä käsi tekee, joskin lyönti tietenkin sattuu enemmän. Mutta harjoittelussa voi kannattaa niputtaa näitä yhteen sumentavalla ajatuksella "sieltä tulee vastustaja sekä tämän aggressio ja käsi".

Olen siis ollut ymmärtävinäni, että joidenkin karatetyylien pitkä perusetäisuus on pelkästään kilpailusidonnaista ja itsepuolustelu on asia erikseen.
Kilpakaratetyyppinen ottelu auttaa asetelmien lukemista pidemmällä etäisyydellä. Vaarojen lukemista sellaisessa kehollisessa mielessä. Toki jos sitä, ja sitä varten, harjoittelee pelkästään, voi jälki tietenkin olla ohutta noin muuten.
Karatessakin kannattaa tehdä kahtiajako omaan pitkään hyökkäykseen ja pitkän hyökkäyksen uhriksi joutumisella. Kilpailussa ovat molemmat tärkeitä, mutta itsepuolustuksessa toinen ymmärrettävästi paljon tärkeämpi. Itsepuolustusta laajemmissa strategioissa mennään taas tasoihin tai jopa ohi, strategiasta riippuen. Joissain tyyleissä sitten harjoitellaan hyökkäyksen eri ajoituksia. Aloitteellisessa hyökkäyksessähän selvästi pitää rikkoa etäisyys.


Defendossa etäisyyden puutetta nimenomaan painotettiin ja samaa asiaa kuuluu myös gurujen (Geoff Thompson, Rory Millrer) suusta.
En näe tässä ristiriitaa mihinkään. Hyökkäykset voivat tulla kaukaa, mutta tilanteen keskellä ollaan yleensä lähellä. Kadulla ei paljoa näy pitkällä etäisyydellä ottelua, mutta lyhytetäisyyksistä lyömistä ja pystypainia sitäkin enemmän. Toki pidempää etäisyyttä näkyy tavallaan esim joissain perääntymistilanteissa missä toinen haluaa käydä kimppuun. Tällaisissa voi olla suurta hyötyä jos on otellut paljon ja jos osaa perääntyä tarvittaessa vähän nopeamminkin.


Olen kuitenkin ollut hieman hämmentynyt, sillä karaten lisäksi esim. bujinkanissa ja monissa jujutsutyyleissä perustäisyys on kohtuullisen pitkä, eli hyökkäys vaatisi askeleen. Näissä touhuissa vaan kilpailullisuus ei ole vaikuttanut.
Vaikea sanoa tyyleistä joita en tunne, mutta käsitykseni on että lajeissa joissa on merkittävä fokus teräaseilla tappamisella, halutaan harjoittelussa simuloida enemmän tilanteiden alkamisia kuin siellä keskellä olemista. Tämä siis painotuksellisesti, verrattuna siihen että johonkin tarkoitukseen taas mätön aikaansaaminen, pienemmällä huomiolla siihen miten juttuun alunperin päädyttiin, on hyvää harjoitusta.
Eri mittaiset teräaseet lisäävät etäisyys-ajoitus -hahmottamisen tärkeyttä suhteessa paljaskätisyyteen missä saa enemmän "rapatessa roiskua".

Yksi tunnettu etäisyysjakohan on jako lähi- keskipitkään ja pitkään etäisyyteen. (Esimerkiksi näin nimettynä.) Nyt esiintuomassani jaossa keskipitkä etäisyys on se mistä ylettyy hyökkäämään välittömällä etäisyydenrikkomisella - askeleella. Sitten kaksi muuta ovat tätä lähemäpänä ja kauempana. Joissain lajeissa lähin jaetaan osiin ja joissain pisintä ei oteta kategoriointiin. Sanotaan että japanilaisissa lajeissa mainitsemani kolmijako olisi suosittu. En tiedä miten paljon missäkin tyyleissä puhumalla tätä erottelua tehdään, mutta käytännössä se kyllä näkyy harjoittelussa selvästi.


Käsittääkseni japanilaislajeissa myös hyökkäys on suosittu taktiikka. Sen takia ei tarvita mitään sen kummempia kilpailumuotoja lajiin, jotta pidempienkin etäisyyksien hyvä tunteminen olisi (jopa äärimmäisen) tärkeää.
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Keskustelua itsepuolustuksesta

#330

Viesti Clancy B. »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
kollegiassessori kirjoitti: Eli oi-tsuki koska etäisyys mutta miksi?
Jännä ajatus.
Tästä ei muuta kuin jos ei muuta todettavaa niin sen kai voisi pitää omana tietonaan. Erikoisia "ilmaanheittokja" vailla ulosantia. Onko pohdintaa vai väheksyntää, jää avoimeksi?
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 57 kurkkijaa