Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

#106

Viesti Ronin »

Olen aikaisemmin treenannut thainyrkkeilyä, magaa, senshidoa ja BJJ:tä. Kaikki neljä ovat jääneet vaihdellen opiskelijabudjetin tai selkävaivojen takia (paitsi senshido senkin takia kun ainakaan silloin pk-seudulla ei ollut varsinaista senshido-seuraa), mutta kaikkiin olisi tarkoitus palata vuoroin sitten kun terveys antaa taas myöten. Thaikusta en ole ihan varma, että miten selkä sitä kestää (potkiminen kun ottaa selkään enemmän kuin esim. painiminen BJJ:ssä), mutta ainakin brassijutsu ja maga ovat vielä kiikarissa ja kovasti veri vetäisi takaisin thainyrkkeilyynkin (unelmana käydä joskus Thaimaassa treenaamassa), mutta aika näyttää, ei ole ainakaan ihan lähivuosien suunnitelmissa.

Tällä hetkellä selkä kestää lähinnä nyrkkeilyä, niin sitä sitten sen aikaa, että kroppa tottuu taas kamppailutreeniin. Suunnitelmana ottaa osaa jokusiin salikisoihin ensikesänä / -syksynä ja sitten mennä 1-2 vuodeksi BJJ-salille hiomaan mattotaitoja, jonka jälkeen olisi tarkoitus siirtyä takaisin ensirakkautteen, eli ip-lajeihin, todennäköisesti magaan kerta maga-sali on tuossa 1km päässä, siellä on hyvä henki / fiilis treeneissä, mukavat ohjaajat ja treenityylikin sopii mun ajatusmaailmaan vaikka välillä tuleekin haaveri tai parikin kun vähän liikaa innostutaan. Siinä vaiheessa tajusin seuran mun ajatusmaailmaan sopivaksi kun mulla oli käsivarsi kipsissä ja inisin ohjaajalle, etten siksi pääse vähään aikaan treeneihin, johon hän totesi, että eihän se ole syy eikä mikään kun voinhan mä joutua tilanteeseen saikullakin, että treeneihin vaan ja teet sen minkä pystyt. :smt003

Niin ja joskus nassikkana (6-10v) tuli faijan kanssa käytyä pentjak silat-treeneissä ja paria muuta vähän perinteisempää lajia testailemassa, mutta en sitten jatkanut myöhemmällä iällä kun ei ollut mun juttu.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

#107

Viesti Mika »

Ronin kirjoitti: Siinä vaiheessa tajusin seuran mun ajatusmaailmaan sopivaksi kun mulla oli käsivarsi kipsissä ja inisin ohjaajalle, etten siksi pääse vähään aikaan treeneihin, johon hän totesi, että eihän se ole syy eikä mikään kun voinhan mä joutua tilanteeseen saikullakin, että treeneihin vaan ja teet sen minkä pystyt. :smt003
Me like. 8-)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Minkkinen
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 10
Lauteille: Kesäkuu 2013
Paikkakunta: Helsinki

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

#108

Viesti Minkkinen »

ITF Taekwondolla aloitin 90-luvun puolessa välissä.
homma jäi parin vuoden päästä kun alkoi tuntumaan ettei laji
tarjoa muuta kuin liikesarjoja. Teki mieli treenata kyynerpää - ja polvitekniikoitakin.

Krav Maga oli vuorossa seuraavaksi. Oli muistaakseni
ensimmäinen kurssi joka järjestettiin suomessa - korjatkaa toki
jos olen väärässä - 96 syksyllä Tikkurilassa.
Homma loppui hieman ikävästi omalla kohdalla:
Jouduin kerran tappeluun jonkun typerän riidan päätteeksi
jossain perähikiällä,
ja kun vastapuoli löi - tein krav maga tyyppisen lyönti-potku-sarjan
välittömästi takaisin. Tästä seurasi suhteellisen kallis
oikeus prosessi.
Autoon säästämäni rahat menivät vastapuolen purukaluston
korjailuun. Mutsi ja faija oli aika hiilenä. - ikääkin oli vasta hädin tuskin 18.

tämän jälkeen oli vuosia taukoa treenistä mutta palasin myöhemmin
combat-hapkidon pariin - tämäkin jäi parin vuoden treenaamisen jälkeen. syynä lähinnä lajin epämielekkyys,
rannelukot ym. alkoi tuntumaan inhottavalta treenata. Tuntu ettei kroppa voi kestää tällaista rääkkiä
loputtomiin. Seura oli kyllä mitä mainioin - opetus oli kuitenkin tasokasta ja seurakaverit mukavia.

Potkunyrkkeily oli seuraava laji, jonka kanssa meni mukavasti pari-kolme vuotta,
sen jälkeen työelämä vei mukanaan ja treeniin tuli taukoa. tai sanotaan
että treeni oli enää satunnaista. Kunnes kerran treeneissä
tajusin ettei homma maistunut enää. ei ollut oikein motivaatiota.

Kaikesta huolimatta Krav Maga oli jäänyt mieleeni kytemään - se
tuntui ainoalta oikealta lajille juuri minulle.
Nyt olen treenannut
pari vuotta magaa ja tuntuu että ympyrä on sulkeutunut.
Menneisyyden haamut eivät kummittele enää, mutta suhtaudun
kriittisemmin "koviin" tekniikoihin.
Ketkuin
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Tampere

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

#109

Viesti Ketkuin »

Noin vuosikymmen sitten tuli harrasteltua HJJ/BJJ:tä. Kumpainenkin jäivät loukkaantumisen takia, kun kynnys palaamiselle kasvoi liian suureksi pidemmän tauon takia. Yliopistossa tuli sitten käytyä judossa ja siinä sivussa hieman potkunyrkkeilyä. Nämäkin sitten jäivät koulujen jälkeen.

Nyt on taas koittanut paluu nahinointiin ja tällä kertaa thainyrkkeilyn muodossa. Vielä näin hieman alle kuukauden treenanneena homma tuntuu kivalta ja ehkäpä tätä voisi harrastella hieman pidempääkin.
Kuvake
Leiska
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 315
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Lieto
Etulaji: Hokutoryu Jujutsu
Sivulajit: Potkunyrkkeily, Koden enshin ryu kenjutsu, BJJ
Yhteystiedot:

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

#110

Viesti Leiska »

Kahtotaas, noi takalajit on ollut aika pintaraapaisuja, ettei niitä paljoa edes loppujen lopuksi tullut harrastettua, mut kaiken loppumiseen oli syy. Judossa tuli oltua pienempänä ja se loppui, kun jäin muutamista treeneistä välistä ja olin mukamas hirveästi muita jäljessä! Muut sitten aikuisiällä, toi eurojujutsu jäi töiden takia, kun oli muutenkin huono kunto, niin ei jaksanut raskaan työpäivän jälkeen millään treeneihin, sitten toi kungfu (en tiedä tarkemmin, jotain itsepuolustus kungfua) loppui, kun sen opetus loppui paikassa, jossa harjottelin, taichi:ssä en käynyt kun muutamia kertoja, kun oli aina sillä viikolla myös taekwondoa ja nyrkkeilyä ja ne kiinnosti enemmän, jotka sit taas loppui muuton takia. En ole kesän jälkeen käynyt potkunyrkkeilyssä, kun en vaan ole saanut aikaseksi, mutta en missään nimessä ole sitä jättänyt, pitäis vaan jotenkin saada aikaa ja energiaa käydä siinä ja hjj ja bjj mielellään jokaisessa joka viikko :p
ekavekara
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8
Lauteille: Kesäkuu 2010

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

#111

Viesti ekavekara »

Ensimmäinen kosketus kamppailulajeihin tapahtui yliopiston judoseurassa joskus vuonna yksi ja kaksi. Pian kuitenkin huomasin, että se on massa joka judossa jyrää eikä hintelällä kaverilla ollut oikein mahdollisuuksia otteluissa. Sen jälkeen kokeilin aikidoa, mutta se taas oli liian monimutkaista yksinkertaiselle ihmiselle. Liikesarjan loppu ehti jo unohtua sillä välin kun tein alkua. Näiden kahden puolivälistä löytyi sitten Hokutoryu ju-jutsu (tosin siitä ei silloin vielä ainakaan treeneissä käytetty nimeä Hokutoryu), jota treenasin sitten vähän pidempään. Se loppui loukkaantumiseen tai oikeastaan siihen, että kivut olivat niin kovat että treenit oli pakko lopettaa. Se oli todella kova paikka silloin parikymppisenä, tuntui että koko elämältä putosi pohja pois.

Vuosien kuluessa olen kokeillut ju-jutsua eri seuroissa aina silloin tällöin, mutta puolesta vuodesta vuoteen joku paikka (yleensä selkä) on hajonnut ja on pitänyt lopettaa. Jokunen vuosi sitten löysin Krav Magan. Sitä paikat on kestäneet hyvin, koska siinä ei juuri ole heittoja ja potkujenkaan ei aina tarvitse välttämättä nousta päähän asti. Muut murheet elämässä saivat lopettamaan lajin parin vuoden treenin jälkeen, mutta edelleen uskon ja toivon jatkani sitä "heti ensi kauden alusta lähtien" ja "heti kun kunto taas kestää".

Tällä hetkellä olen BJJ-kurssilla sekä kohottamassa kuntoa että treenamassa mattotekniikoita joita Magassa ei juuri tule vastaan. Toivottavasti ensi kesänä/syksynä sitten taas takaisin Magailemaan.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

#112

Viesti MtJ »

Itse jätin aikanaan karaten siksi, että tykkäsin treenata matsia ja sparria, enkä saanut niitä tarpeeksi karaten parissa. Lisäksi osa aivan oleellisista jutuista jäi tämän takia retuperälle (suojaus, monipuolisemmat heitot ja kaadot, lähiottelut..)

Sitten vuosia myöhemmin löytyikin thainyrkkeily, joka vastasi omia odotuksiani pystylajista. Ja treenikin oli just sitä, mitä piti; paljon sparria, paljon pystytekniikkaa, keskityttiin vain olennaisimpaan. Karatessa oli kuitenkin muutakin, josta taas itse en tykännyt niin paljon.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

#113

Viesti Daddy »

Itseltäni jäi Judo aikoinaan sen takia, että koin sen liian "degeneroituneeksi" lajiksi. Jotenkin jäi muuten tuosta niin mainiosta lajista se kosketuspinta todellisuuteen liian ohueksi minulle. Esim vyöhön ei saanut tarttua koska säännöt sen kieltää vs tositilanteessa se voisi olla juuri toimivin teknikka.

Krav Magan osalta homma hyytyi vähän siihen, mitä onkin tuotu jo esille: liian graavi laji tositilanteisiin silloin, kun hätävarjelutilanne on huomattavasti lievempi kuin välittömästi omaa henkeä uhkaava. Mutta ennenkaikkea kaikki lajin perustekniikat tuli käytyä läpi moneenkin kertaan - eikä minua innosta treenata vain sen takia, että pääsisin tasojärjestelmässä eteenpäin.

Erikseen haluan mainita, että minua erityisesti häiritsi Magassa pari asiaa. Ensinnäkin oli outoa, että harjoiteltiin ensin "vyökoetekniikka" ja sitten sellainen, joka toimii jos vastapuolella on toppatakki päällä tms. Toisekseen ymmärsin niin, että Magan perusjippo on lyödä kämmentyvellä, mutta kuitenkin edistyneemmät huiskivat nyrkillä - ja tämä oli kuulemma virallisen opin mukainen tekniikka. Outoa tämä on siksi, että esitettiin tosi monta perustelua sille, että miksi kämmentyvi on nyrkkiä parempi.

Defendo ja Defendo Blue on kyllä mulle passeleita lajeja. Harmi vaan, että olen nyt niin totaalisen PeeAa, että ei mitenkään pysty maksamaan kurssimaksua ym. Niin ja usein mulla on töitä just sillon kun on treenitkin. Kiitos muuten Tampereen defendojengille, että huomioivat tämän ja minulla on mahdollisuus osallistua maksamalla kertamaksun aina erikseen, jos satun intoutumaan/pääsemään johonkin treeniin!
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

#114

Viesti Dojon Jäykin »

Menet tarpeeksi isoon seuraan jossa harjoittelet mukana. Semmoiseen jossa aina pyörii 20+ ihmistä lavalla. Kukaan ei kiinnitä huomiota oletko maksanut jäsenmaksun vai et jos ohjaajat vain vaihtuvat usein. Mihinkään korttiin ei sitten myöskään saa leimoja tai merkintöjä, mutta treenata saa. Öhöm...
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

#115

Viesti DeusVult »

Tietysti jos treenit vaikka päättyvät nimenhuutoon tai vastaavaan, niin kannattaa miettiä jotkut hyvät vastaukset kysymyksiin "kukas sä oikeestaan olet ja mitä sä täällä teet?"... :)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

#116

Viesti Andy »

Daddy kirjoitti: Itseltäni jäi Judo aikoinaan sen takia, että koin sen liian "degeneroituneeksi" lajiksi. Jotenkin jäi muuten tuosta niin mainiosta lajista se kosketuspinta todellisuuteen liian ohueksi minulle. Esim vyöhön ei saanut tarttua koska säännöt sen kieltää vs tositilanteessa se voisi olla juuri toimivin teknikka.
No ei se nyt kauhean toimiva tekniikka ole jos tositilanteessa häviää diskauksella sen takia.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
TommyV
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 362
Lauteille: Marraskuu 2009

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

#117

Viesti TommyV »

Andy kirjoitti:
Daddy kirjoitti: Itseltäni jäi Judo aikoinaan sen takia, että koin sen liian "degeneroituneeksi" lajiksi. Jotenkin jäi muuten tuosta niin mainiosta lajista se kosketuspinta todellisuuteen liian ohueksi minulle. Esim vyöhön ei saanut tarttua koska säännöt sen kieltää vs tositilanteessa se voisi olla juuri toimivin teknikka.
No ei se nyt kauhean toimiva tekniikka ole jos tositilanteessa häviää diskauksella sen takia.
Menee jo vähän OT mutta tuollaista vyö sääntöä ei kyllä ole ollut ainakaan 20 vuoteen jos koskaan. Itse asiassa tekniikka kirjassa on monta heittoa jossa pitää ottaa vyöstä kiinni.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

#118

Viesti Daddy »

Dojon Jäykin kirjoitti: Menet tarpeeksi isoon seuraan jossa harjoittelet mukana. Semmoiseen jossa aina pyörii 20+ ihmistä lavalla. Kukaan ei kiinnitä huomiota oletko maksanut jäsenmaksun vai et jos ohjaajat vain vaihtuvat usein. Mihinkään korttiin ei sitten myöskään saa leimoja tai merkintöjä, mutta treenata saa. Öhöm...
Pitäs varmaan luikkia tommosena ninjana johonkin Hesan seuraan. Mun naama taitaa olla vähän turhan tuttu yhdelle sun toiselle alan touhuajalle tällä kylällä. Mjolrin tietää mun pärstän kanssa, että ei voi edes Valkeakoskelle sen takia mennä pummilla reenaan. :D
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

#119

Viesti Daddy »

TommyV kirjoitti: Menee jo vähän OT mutta tuollaista vyö sääntöä ei kyllä ole ollut ainakaan 20 vuoteen jos koskaan. Itse asiassa tekniikka kirjassa on monta heittoa jossa pitää ottaa vyöstä kiinni.
No kun tarkemmin muistelen, niin noin tosiaan taitaa olla. Oliko vielä niin, että vain ja ainoastaan heiton ajan saa pitää vyöstä kiinni?
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Oletteko joskus jättäneet jonkin lajin ja mistä syistä?

#120

Viesti Daddy »

Andy kirjoitti:
Daddy kirjoitti: Itseltäni jäi Judo aikoinaan sen takia, että koin sen liian "degeneroituneeksi" lajiksi. Jotenkin jäi muuten tuosta niin mainiosta lajista se kosketuspinta todellisuuteen liian ohueksi minulle. Esim vyöhön ei saanut tarttua koska säännöt sen kieltää vs tositilanteessa se voisi olla juuri toimivin teknikka.
No ei se nyt kauhean toimiva tekniikka ole jos tositilanteessa häviää diskauksella sen takia.
brushteeth

No eis vaan. Homma kun ainakin mulla menee niin, että niin pelaa kuin treenaa. Eli jos sinne ydinjatkeeseen on joku juttu hierottu, niin sitten se pelaa just sillä hierotulla tavalla tositilanteessakin. Ei ole iso juttu ei, mutta mulle jostain syystä tämmösetkin asiat merkkaa.

Muuten Judo oli oikein mukava laji kaikin puolin, tykkäsin kovasti.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 57 kurkkijaa