Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vyöarvot eri lajeissa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
bob
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1145
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Nummela

#121

Viesti bob »

Heh. Mulla on ollu sininen vyö kymmenen vuotta. Kieltämättä on ollut välissä passiivistakin aikaa, mutta olen kyllä treenannutkin siitä useamman vuoden ja vetänyt junnutreenejä.
Kuvake
kala
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 932
Lauteille: Huhtikuu 2005

#122

Viesti kala »

Yamazu kirjoitti: Niin, ja oppilaat käyvät (edes suht) säännöllisesti harjoituksissa (ja ehkä jopa treenaavat / kelaavat asioita itse*).

* nuo "omat treenit" on mielestäni hyvinkin tärkeä asia, pitäisi tehdä -tavalla tai toisella - jokaisen treenin jälkeen, jotta saisi ehkä sen maksimaalisen hyödyn
Ja minun mielestäni kehittymisen kannalta aivan olennainen tekijä. Kamppailutaidon olemus lähtee kuitenkin sisältä, omasta itsestä. Pelkissä ohjatuissa harjoituksissa käymällä saa vain pinnallisen kuvan lajista. Oman kehon tuntemuksen ja sitä kautta kyky kehon tehokkaaseen käskyttämiseen vaatii asioiden miettimistä oman kehon kautta.

Tätä asiaa ei yleensä korosteta. Kaipa se tulee itsestään, siis sisältä, niille joille ylipäätään tulee. Ainakin ne, jotka itsekseen pohtivat harjoituksissa käsiteltyjä asioita, tuntuvat edistyvän nopeammin ja jatkavan kauemmin kuin harjoituksissa vierailijat.
Sitten kun vielä saisi itsensä lisäämään omia treenejä... :)
karate ni sente nashi

"Civilized men are more discourteous than savages because they know they can be impolite without having their skulls split."
Conan The Cimmerian
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#123

Viesti AriJ »

kala kirjoitti: Tätä asiaa ei yleensä korosteta. Kaipa se tulee itsestään, siis sisältä, niille joille ylipäätään tulee. Ainakin ne, jotka itsekseen pohtivat harjoituksissa käsiteltyjä asioita, tuntuvat edistyvän nopeammin ja jatkavan kauemmin kuin harjoituksissa vierailijat.
Sitten kun vielä saisi itsensä lisäämään omia treenejä... :)
Kuinka itse olen tätä mm. toteuttanut - treenimatkoilla esim. Japanissa olen joko paluumatkalla treeneistä (juna) tai sitten viimeistään kämpillä (suihkun jälkeen :shock: ) suoltanut ajatukset paperille. Suosittelen. Tosin, tämä on minun tapani, jollekulle muulle saattaa sopia jokin toinen.
______________________
Kuvake
kala
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 932
Lauteille: Huhtikuu 2005

#124

Viesti kala »

Yamazu kirjoitti: Kuinka itse olen tätä mm. toteuttanut - treenimatkoilla esim. Japanissa olen joko paluumatkalla treeneistä (juna) tai sitten viimeistään kämpillä (suihkun jälkeen :shock: ) suoltanut ajatukset paperille. Suosittelen. Tosin, tämä on minun tapani, jollekulle muulle saattaa sopia jokin toinen.
Paperille olen itsekin pyrkinyt pääkohtia ja periaatteita laittamaan. Valitettavan usein homma on siihen sitten jäänytkin, kun olisi pitänyt pohtia muistiin kirjoitettuja juttuja ja kokeilla niitä käytännössä l. tehdä itselleen niihin liittyviä harjoitteita ja todellakin harjoitella ne.
Noh, ehtiihän tässä vielä. Samurai-asenteella vaan. :)
karate ni sente nashi

"Civilized men are more discourteous than savages because they know they can be impolite without having their skulls split."
Conan The Cimmerian
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#125

Viesti tabitha »

Itse käyn aika usein tekniikoita yms. läpi "mielikuvaharjoitteluna" omassa päässä, jos on tarvetta (ennen vyökoetta tai näytöstä) Olen huomannut, että etenkin näytöstä varten treenattaessa mielikuvatreeni auttaa todella, todella paljon.

Jos yritän ajatella tai selittää jotain lajiini/lajeihini liittyviä asioita, minun pitää ponnistella paljon enemmän kuin silloin kun teen niitä fyysisesti itse. Treenaan niin paljon, että sillä vähäisellä vapaa-ajallani en jaksa juurikaan ajatella treenijuttuja. Ikinä en jaksaisi katsoa esim. yhtäkään aikidovideota, ja lyhyen esittelymonisteen kirjoittaminen ko. lajista harrastemessuja varten oli tuskaa, johon motivaatio täytyi kaivaa kiven alta.

Harjoittelen kyllä kehittääkseni itseäni, mutta ennen kaikkea harjoittelen koska pidän harjoittelemisesta. Vyöarvoja olen suorittanut lähinnä sen takia, että on niin ihq saada niitä.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

#126

Viesti Jussi*M »

Katojen opettelussa helpottaa katan läpikäyminen mielessä heti tuoreeltaan ja monta kertaa, jo treenien mahdollisen loppuverryttelyn aikana.

Kotimatkalla ratin takana kaikki ajatukset kataan syventyneenä vastaa noin promillen humalatilaa?? :shock: Onneks siihen aikaan ei ole enää lapsia liikenteessä...
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#127

Viesti kenttiensankari »

Itselleni katat jäävät hyvin mieleen, kaikki muut liikesarjat sitten eivät. Minulla ei ole kovin suurta mielenkiintoa opetella liikesarjoja kuin vasta viime hetkellä ennen vyökoetta. Jonkinsorttista laiskuutta ehkä mutta kun ei inspaa niin ei inspaa.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#128

Viesti AriJ »

kenttiensankari kirjoitti: Itselleni katat jäävät hyvin mieleen, kaikki muut liikesarjat sitten eivät. Minulla ei ole kovin suurta mielenkiintoa opetella liikesarjoja kuin vasta viime hetkellä ennen vyökoetta. Jonkinsorttista laiskuutta ehkä mutta kun ei inspaa niin ei inspaa.
Sanoisin, että periaatteessa tuo muotojen muistelu riittää - siitähän se kaikki muu ponnistaa, eikö?
______________________
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 19110
Lauteille: Helmikuu 2005

#129

Viesti Jussi Häkkinen »

kenttiensankari kirjoitti: Itselleni katat jäävät hyvin mieleen, kaikki muut liikesarjat sitten eivät.
Mitä muita liikesarjoja karatessa teilläpäin on? OK, Kenshuho, mutta se on muodoltaan sangen "katamainen", vaikka lyöntiharjoitus onkin.
Minulla ei ole kovin suurta mielenkiintoa opetella liikesarjoja kuin vasta viime hetkellä ennen vyökoetta. Jonkinsorttista laiskuutta ehkä mutta kun ei inspaa niin ei inspaa.
Kokeiles tehdä vaikka kolmena päivänä viikossa liikesarjat läpi. 10 toistoa per liikesarja (putkeen, eli uusi alkaa heti kun edellinen on loppunut). Tee huolellisesti. Alkaa yllättävän hyvin jäädä kupoliin eikä vie hirveästi aikaa.

Helpottaa muuten sitä muutakin treeniä (hmm, onko karatessa muuta kuin katan harjoittelua...tätä voineekin moni miettiä pitkään. Tai toisin päin: Onko harjoittelu karateharjoittelua jos ei harjoitella katalähtöisiä asioita?).


Oman muistiinpanotapani keskeisenä välineenä on valokuvamuisti (joo, filmiä on). On sangen hauskaa "kelata" päässään treenejä tai leiriä läpi kotimatkan ajan (leirit kun yleensä ovat hitusen kauempana). Joskus tulee muistiinpanojakin tehtyä, etenkin jos vireystila on ollut hitusen matalampi (ts. väsymystä ennen ja jälkeen leirin sekä sen aikana).

Itse lajia ajattelen aikalailla aina kun on hetki luppoaikaa (tai esim. tekemistä, joka ei vaadi 100% paneutumista). Mielikuvaharjoittelu on myös kunniassa - ja sinällään koomisesti esim. räväkän kata- tai sovellussuorituksen ajattelu tuo pienen hien pintaan.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#130

Viesti MarkkuT »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Onko harjoittelu karateharjoittelua jos ei harjoitella katalähtöisiä asioita?
Missä menee katalähtöisyyden raja? Potkunyrkkeilyn sanotaan saaneen alkunsa karatesta. Eivätkö potkunyrkkeilyn tekniikatkin siis ole katasta lähtöisin? ;)
Ain't no one.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 19110
Lauteille: Helmikuu 2005

#131

Viesti Jussi Häkkinen »

mawashi kirjoitti: Missä menee katalähtöisyyden raja? Potkunyrkkeilyn sanotaan saaneen alkunsa karatesta. Eivätkö potkunyrkkeilyn tekniikatkin siis ole katasta lähtöisin? ;)
No, kun potkunyrkkeilyn tekniikka/periaatelistaa mietin, ei sieltä juuri poikkeuksia tuohon löydy. :)

Asentokin on Naifanchi-katasta tuttu.

"Twisting to the left or right from the Naifuanchin stance will give you the stance used in a real confrontation" - Choki Motobu
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#132

Viesti AriJ »

Jussi Häkkinen kirjoitti: "Twisting to the left or right from the Naifuanchin stance will give you the stance used in a real confrontation" - Choki Motobu
Tuo on sangen hyvä lainaus kuvaamaan Kataa!
______________________
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#133

Viesti MarkkuT »

Jussi Häkkinen kirjoitti: No, kun potkunyrkkeilyn tekniikka/periaatelistaa mietin, ei sieltä juuri poikkeuksia tuohon löydy. :)
Eikö karate-nimityksen käyttö sitten ole ihan oikeutettua sellaistenkin tyylien kohdalla, joissa kataa ei enää siinä perinteisessä muodossaan harjoiteta? Se sisältö kun kuitenkin tul(l)ee katasta...

Itselläni ei ole mitään suurempia intohimoja tuota nimiasiaa kohtaan. Kunhan lämpimikseni näppäilen... ;)
Ain't no one.
Kuvake
kala
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 932
Lauteille: Huhtikuu 2005

#134

Viesti kala »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Helpottaa muuten sitä muutakin treeniä (hmm, onko karatessa muuta kuin katan harjoittelua...tätä voineekin moni miettiä pitkään. Tai toisin päin: Onko harjoittelu karateharjoittelua jos ei harjoitella katalähtöisiä asioita?).
Ainahan voi kehittää oman katan, jos kokee jo valmiit katat riittämättömiksi. Ja katso, meillä on karatea. :)
karate ni sente nashi

"Civilized men are more discourteous than savages because they know they can be impolite without having their skulls split."
Conan The Cimmerian
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#135

Viesti kenttiensankari »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Mitä muita liikesarjoja karatessa teilläpäin on? OK, Kenshuho, mutta se on muodoltaan sangen "katamainen", vaikka lyöntiharjoitus onkin..
Sen lisäksi on renzokuwasat(anteeksi väärinkirjoitus) joita on kait 16 erilaista liikesarjaa(noissakin tapahtui vähän vaihtelua kun Matsuoi jäi pois kuvioista). Ekat niistä on tosin katoista napattuja pätkiä (ananku, wanshu ja seisan)(Tämä on se muutos Suomessa Matsuoin jälkeen). Yksin noi vyökokeessa tehdään mutta treeneissä on joskus pistetty miettimään parin kanssa puolustajan liikkeet noille liikesarjoille.

Kokeiles tehdä vaikka kolmena päivänä viikossa liikesarjat läpi. 10 toistoa per liikesarja (putkeen, eli uusi alkaa heti kun edellinen on loppunut). Tee huolellisesti. Alkaa yllättävän hyvin jäädä kupoliin eikä vie hirveästi aikaa.
Joo, kunhan vielä muistaisin ne että vois treenata :oops: Noh, muistan mie nuo katapätkät. Onneksi on Imatralle tulossa vyökoeleiri jossa nuo varmaan käydään, jospa sen jälkeen jäisi kupoliin.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 105 kurkkijaa