Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kokemuksia lajin vaihtamisesta. Kropassa ja päässä.

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Kokemuksia lajin vaihtamisesta. Kropassa ja päässä.

#16

Viesti Lowclass »

Ymmärretty täysin.
Olen jopa samaa mieltä.
Nyt kolme lausetta... Ilman sädekehää Laotse aikoinaan sanoi että oman tietämättömyytensä tietäminen on tiedon ensi aste.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6416
Lauteille: Lokakuu 2009

Kokemuksia lajin vaihtamisesta. Kropassa ja päässä.

#17

Viesti Ile »

Lasse Candé kirjoitti: Minä kun olen aina ollut kyseenalaistavaa sorttia ja samalla huomaan että dojolla olen yksi imitoivimmista oppilaista niin näkisin että opetuksen kyseenalaistaminen on vähän eri asia kuin mitä äkkiseltään ajattelisi..
Jos nyt ymmärsin oikein, niin taidan ajatella melko samoin. Tiedän olevani hyvin kyseenalaistavaa sorttia, mutta se ei ilmene siten, että juurikaan opetustilanteessa kyselisin "entä jos..." tai "eikö olisi helpompi..." tms..

Ennemminkin yritän tehdä ja sisäistää sen harjoituksen mahdollisimman hyvin ja hahmottaa osana kokonaisuutta. Ja tällä tasolla voin toki sitten kyseenalaistaakin suhteessa aikaisemmin oppimaani. Ja siis kyseenalaistaa myös sen aikaisemmin oppimani.

Sitten lajin vaihtamisesta. Minulla noiden päälajien (ks. profiilini) osalta ei ole ollut ainakaan suurta vaikeutta. Ehkä noissa asiat ovat olleet yksityiskohtien tasolla joko sopivasti aivan erilaisia ja sitten yleisempien perusasioiden osalta sopivasti toisiaan tukevia. Ja jotkut jutut sopivasti samanlaisia ;)...

Mun mielestä ns. poisoppiminen on yleensä aika nyanssikamaa verrattuna tyhjästä lähtemiseen. Kamppailun monet peruselementit ovat kuitenkin sellaista aika kumuloituvaa tavaraa ja uuteen lajiin siirryttäessä vanhoista pohjista on käytännössä aina enemmän hyötyä kuin haittaa. Harjoittelussa asenteena toki on hyvä olla se täysin avoin mieli.

Voin sanoa, että nuoruuden aikidoharjoittelussa omaksutuista asentoon ja keskikehon käyttöön liittyvistä jutuista on ollut iso hyöty vaikkapa nyrkkeilyssä jne...

Jos puhutaan esimerkiksi voimantuotosta, niin mun mielestä se, joka osaa hyvin yhden voimantuottotavan oppii toisenkin helpommin kuin se, joka lähtee tyhjästä. Kyse on siitä, että ylipäänsä on syvällisesti oppinut käyttämään kehoaan.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kokemuksia lajin vaihtamisesta. Kropassa ja päässä.

#18

Viesti AriJ »

Enemmän Bujinkan Dôjôilla tapahtuvaa treenausta koskevat viestit siirretty sitä käsittelevään ketjuun.
______________________
timppa000
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 529
Lauteille: Tammikuu 2008

Kokemuksia lajin vaihtamisesta. Kropassa ja päässä.

#19

Viesti timppa000 »

Aika usein "kyseenalaistavat" kysymykset tuntuvat tulevan siitä että joku aloittelija haluaa kuulla opettajan mielipiteen, onko toisessa lajissa opetetussa tavassa jotain huonoa. Näitä kysymyksiä tuntuu tulevan varsinkin peruskurssien ip-tekniikoiden yhteydessä (kuristuksista yms. vapautumiset), kun johonkin edestäpäin kuristuksesta vapautumiseen tuntuu olevan vähän joka lajissa oma patenttitekniikkansa. Voin kuvitella opettajan väsymystä nähdä jälleen uusi variaatio ja yrittää antaa siihen heti perään jonkinlainen arvio itselleen tuntemattoman tekniikan toimivuudesta opettamaansa tekniikkaan verrattuna.

Jossain lajissa tuli joskus ihmeteltyä noinkohan nämä aina toistetut kädenvääntötekniikat toimivat oikeassa tilanteessa, jos kaksi kertaa vahvempi bodari tarttuu kiinni ja vastustelee vääntöä. Meni jonkin aikaa ennenkuin ainakin luulin sisäistäväni ettei siinä varsinaisesti harjoitella tekniikka kuinka päästä irti kyseisestä tilanteesta, vaan toistetaan selkäytimeen perustekniikkaa jota tullaan hyödyntämään sitten niissä varsinaisissa tekniikoissa joissa perustekniikkaa höystetään iskuilla sun muilla pehmitystekniikoilla, ja joiden voi olettaa toimivan paremmin vahvempaa ja vastustelevaa henkilöä vastaan. Alkuaikoina olisinkin saattanut kysäistä miksi harjoittelemme aina samoja muutamia tekniikoita, ja esittää epäilykseni josko ne sellaisenaan toimivat kadulla. Eivät ehkä toimikaan, sellaisenaan.

Vähän sama kuin jos jalkapalloilija laitetaan harjoittelemaan pallolla paikallaan kikkailua jaloilla ja päällään, saattaa hän ihmetellä ettei sellainen paikallaan yksinään kikkailu toimisi tosimatsissa kun pari vastapuolen pelaajaa juoksee kohti ja pitäisi maalejakin ehtiä tekemään.
People who live in glass houses
should not walk around naked.
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Kokemuksia lajin vaihtamisesta. Kropassa ja päässä.

#20

Viesti Lowclass »

Suomalaiset ovat kysyvää kansaa ja hyvä niin. Todella hyvä. Usein tulee kuultua että mun lajissa tehdään näin jne, ja ite oon sitä mieltä että ns opettajan pitää pystyä perustelemaan jokainen liike ja asento. Mikä taas on paras on toinen juttu, sen päättäköön jokainen kun kokemus karttuu. Kyllä usein maalaisjärjellä pärjää niissä, eli toimiiko tämä esim bodaria vastaan.. Edestäkuristuksista tuo on vielä suhthelppoa.

Fiksun pitäis pidättäytyä toisten lajien mollaamisesta vaikka oma mielipide olis mikä. Tekniikoiden toimivuuden miettiminen taasen eri asia... Paljon mielipiteitä vähän totuuksia.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kokemuksia lajin vaihtamisesta. Kropassa ja päässä.

#21

Viesti Andy »

Entinen aikidon ammattiopettaja kertoo kokemuksiaan lajin vaihtamisesta. Syynä vaihdokseen oli se, että salille tuli käymään BJJ-harrastaja, joka pyöritteli häntä miten halusi.

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kari Aittomäki ja 6 kurkkijaa