Joo, alkaa mennä aika kasvatustieteelliseksi tämä keskustelu Minäkin koitan sotkea tähän jotain käsityksiäni: noihin termeihin liittyy erilaiset tiedonkäsitykset ja oppimiskäsitykset. Behavioristisessa opettamisessa tietoa koitetaan "siirtää" niille oppilaille sopivilla ärsykkeillä, koulumaailman esimerkkeinä voisi olla vaikkapa tehtävänä laittaa oppilas lukemaan jokin kirjan kappale ja sitten kysellä siitä asioita tyyliin "minä vuonna tapahtui asia x". Kamppailukontekstissa mielestäni normaali tilanne missä ohjaaja ottaa jonkin tilanteen ja näyttää siihen tekniikat x ja y joita sitten harjoittelijat rupeavat toistamaan, on behavioristista opetusta.DeusVult kirjoitti: Pystytkö vähän avaamaan noita termejä ja sitä miten ne näkyvät opetuksessa ihan käytännön tasolla? Itsellä ainakin jäi tuo psykologian opiskelu lukion pakollisiin kursseihin, eikä wikipedian artikkelitkaan konstruktivismista, kognitivismista ja behariovismista oikein selvennä asiaa.
Konstruktivistisessa opettamisessa sitä tieto taas lähdetään "rakentamaan", eli oppilaat laitetaan ajattelemaan ja yritetään saada heidät keksimään itse ratkaisuja ongelmaan. Kamppailukontekstissa konstruktivistinen opetustilanne voisi olla sellainen, että ohjaaja valitsee jonkin tilanteen ja laittaa sitten harjoittelijat kekesimään siihen ratkaisuja pienissä ryhmissä. Ohjaaja ei itse kerro suoraan mitään ratkaisumallia, vaan joko seurailee taustalla tai osallistuu tarvittaessa keskusteluun (mutta ei edelleenkään näytä mitään valmista tavaraa suoraan). Toinen esimerkki konstruktivistisesta opetuksesta on mielestäni vapaa sparri, eli kun harjoittelijan täytyy itse tehdä ratkaisunsa, analyysinsä niistä, soveltaa osaamaansa jne.
En ole kasvatustieteen guru tai mitään sinne päinkään, joten nämä selitykset voi olla kyllä pielessäkin
Edit: Mjölnir vastasikin jo tässä välissä, ja olen kyseisen viestin sisällön kanssa täysin samaa mieltä.