Minun piti kirjoittaa Vajrapanista hieman lisää, joten tässä tulee. Pahoittelen pitkää viestiä. Minun ei pitänyt myöskään olla tietokoneella pariin päivään, mutta sain tähän viestiin hyvän inspiraation eilisestä keskustelusta opettajani kanssa.
Kuva 1. Vajrapani
Vaikka buddhalaisuutta pidetään tavanomaisesti rauhanomaisena uskontona, moniin buddhalaisuuden haaroihin kuuluu useita sotaisia jumalolentoja/suojelupyhimyksiä/valaistumisolentoja. Shaolin-temppelin kannalta tärkein näistä on
Vajrapani (Jīngāngshǒu Púsà 金剛手菩薩).
Kuva 2. Salamavaltikka
Vajrapani on buddhalainen valaistumisolento eli bodhisattva. Nimensä mukaisesti Vajrapani on
vajran eli salamavaltikan kantaja. Vajra on buddhalaisuudessa ja hindulaisuudessa esiintyvä symbolinen esine, joka kuvastaa mm. maskuliinisuutta, ylivoimaa, ihmetekoja, perinteitä ja myötätuntoa. Esimerkiksi hindujumala Indra käytti salamavaltikkaa tuhotessaan Vritra-lohikäärmeen, mutta se on kokonaan toinen tarina. Voin kertoa siitä ehkä joskus myöhemmin toisessa ketjussa.
Vajrapania on palvottu vuosisatoja Kiinassa buddhalaisuuden suojelijana. Hän käyttää tiukkoja ja paljastavia vaatteita, jotka paljastavat hänen lihaksikkaan ylävartalonsa. Vajrapani yleensä kuvataan pitelemässä nimikkoasettaan, mutta etenkin Shaolin-temppelissä hänet nähdään pitelemässä gun-keppiä syistä, joihin palaan tarkemmin tämän viestin lopussa. Hänen fyysinen uhonsa on luultavasti yksi syy, miksi uskontoon kallistuvat kamppailulajien harrastajat vielä tänäkin päivänä pitävät häntä tärkeänä jumalhahmonaan.
Usein buddhalaisuuden suojelupyhimykset ovat saaneet paikkansa Buddhan suojelijoina, koska he tuntevat uskon viholliset omasta kokemuksestaan. Monet heistä olivat alun perin paholaisia, jotka Buddha sai käännytettyä kaidalle polulle. Paholaisen perinnöstä johtuen Vajrapani kuvataan usein taiteessa helvetin tuli pään ympärillä ja suuret torahampaat suussa. Esimerkki tällaisesta ulkomuodosta on tämän viestin ensimmäinen kuva.
Kuva 3. Vajrapani kuvattuna 1200-luvun kivitaulussa, joka löytyy edelleen Shaolin-temppelistä.
Shaolin-temppelissä Vajrapania palvotaan nimenomaan buddhalaisuuden suojelijana. Häntä on palvottu siellä vähintään 1200-luvulta asti. Todisteena niistä ajoista Shaolin-temppelissä on vielä tänäkin päivänä nähtävissä vuosisatoja vanha kivipaasi, johon Vajrapani on kuvattu (kuva 3). Shaolin-temppelissä on tapana ajatella, että jos Buddha itse tarvitsee Vajrapanin väkivallan tekoja suojakseen, niin miksi buddhalainen temppeli olisi sen suhteen yhtään erilainen? Täten Vajrapanin jumalaisella esimerkillä munkit oikeutetaan tarttumaan aseisiin ja suojelemaan viattomien henkiä pahuuden edessä.
Tämän lisäksi buddhalaisissa teksteissä on useita väkivallalle oikeutettuja uskonkappaleita. Nämä ottamani esimerkit löytyvät kirjasta
The Shaolin Monastery: History,religion and the Chinese Martial Arts (Meir Shahar):
1. Eräässä sutrassa kerrotaan Buddhan tappaneen entisessä elämässään useita hindulaisuuden pappeja, koska nämä olivat pilkanneet buddhalaisuuden opetuksia. Sama sutra kertoo näiden pappien olleen
icchantikoja, eli olentoja, jotka eivät voi koskaan saavuttaa valaistumista.
2. Toisessa sutrassa
Manjusri kohottaa keihäänsä Buddhaa vastaan todistaakseen kaiken maailmassa olevan ainoastaan illuusiota. Koska kaikki ovat perimmäiseltä olemukseltaan tyhjyyttä, Buddha ja Manjusri ovat molemmat myös tyhjiä. Täten rikosta, uhria tai väkivallan tekijää ei ole edes olemassa.
3. Buddhalaisuudessa puhutaan myös ”myötätuntoisesta tappamisesta”. Tämä tarkoittaa sitä, että jos muita vaihtoehtoja ei ole murhan estämiseen, niin lähes-murhaajan tappamista voidaan harkita ennen kuin tämä kerkeää tappaa ketään. Tällaisen henkilön, lähes-murhaajan, tappaminen vapauttaisi hänet pahasta karmasta ja rangaistukselta tuonpuoleisessa. Tällainen tappaminen on ainoastaan sallittua, jos teko tulee pyyteettömästi, koska silloin lähes-murhaajan tappanut ihminen ottaa kantaakseen kaikki tämän synnit, pahan karman ja rangaistukset tuonpuoleisessa
Kuva 4: Vajrapani gun-sauvan kanssa kuvattuna.
Palataan vielä hetkeksi, miksi Vajrapani kuvataan usein Shaolin-temppelissä salamavaltikan sijaan gun-sauvan kanssa. Syy löytyy historiasta ja legendoista. Gun-sauvalla on Shaolin-temppelin historiassa ja legendoissa oma tärkeä roolinsa.
Erään Ming-dynastian aikaisen tarinan mukaan paikalliset ryövärit hyökkäsivät temppeliin, mutta Vajrapani pysäytti heidät. Hyökkäyksen aikana Vajrapani ilmestyi keittiöstä gun-sauva kädessään ja ajoi rikolliset tiehensä. Edellä mainittu legenda nosti gun-sauvan lähes jumalaisen aseen tasolle Shaolin-temppelin munkkien keskuudessa, ja siitä lähtien Vajrapani on kuvattu kyseisen aseen kanssa.
Yhteenveto:
Buddhalaisissa teksteissä mainittu ”myötätuntoinen tappaminen” ja Vajrapanin jumalainen esimerkki antavat yhdessä Shaolin-munkeille oikeutuksen harjoitella ja suorittaa väkivallantöitä. Koska he pitävät itseään buddhalaisuuden suojelijoina, väkivalta on heidän mielestään oikeutettua tietyissä viitekehityksissä. Vaikka buddhalaisuuden suojelu sisältäisikin kiellettyä väkivaltaa, niin ne teot voi tehdä myötätunnosta pahantekijöitä kohtaan.
Näiden lisäksi Shaolin-temppelissä väkivallan harjoittamiselle on myös muita syitä esim. eri keisarien valtuutukset tiettyinä ajanjaksoina, mutta niitä en selitä tässä viestissä.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Tämä oli minun näkemys Vajrapanista. Vaikka olen jonkin verran opiskellut buddhalaisuutta, en ole buddhalainen. Jotkut kohdat olen saattanut myös ymmärtää väärin yllä olevista asioista. Joku fiksumpi voi korjata tarvittaessa.