Moi! Luo tili ja ota osaa iloiseen keskusteluun. 🙂

Koolla on väliä

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 17200
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 15 kertaa
Tykätty: 46 kertaa
Viesti:

Koolla on väliä

#1

Viesti Andy »

Koon vaikutuksesta treeneihin on ollut paljonkin juttua, mutta tässä ketjussa voitaisiin keskittyä koon ja kokoerojen vaikutukseen itse kamppailuun. Puhun tässä nyt lähinnä pystyssä tapahtuvasta kamppailusta, kun en painista niin ymmärrä, mutta toki siitäkin olisi mukava saada näkemyksiä. Kamppailulajeissa mietitään usein miten voittaa isompi vastustaja. Melko isona kaverina käsittelen asiaa kuitenkin myös siltä kantilta, että mitä jos on itse toista isompi.

Miten iso koko vaikuttaa? Siitä on sekä etuja että rajoitteita. Selvimmät edut ovat kasvanut voima ja ulottuvuus. Iskunkestävyys kasvaa myös mutta ei suhteessa yhtä paljon kuin iskuvoima. Osa iskunkestävyydestä tulee myös siitä, että pää on ylempänä ja sinne on hankalampi lyödä kovaa.

Entä rajoitteet? Usein ajatellaan, että isot ovat hitaita. Noh, Usain Bolt on 195cm pitkä ja painaa 95 kiloa. Miksi kaksi 60-kiloista ottelijaa näyttää kuitenkin aina paljon nopeammilta kuin kaksi 90-kiloista? Siksi että lyhyemmät raajat liikkuvat tiuhempaan tahtiin. Edellisestä seuraa se, että isolle kaverille hankalin etäisyys on puolietäisyys. Kaukaa isompi voi lyödä kovaa niin kaukaa ettei toinen yllä. Aivan lähellä taas voi voimalla ja painolla horjuttaa toista ja lisäksi kun pääsee painamaan ylhäältä, se antaa etua. Polvet ovat myös tehokkaita pidemmällä kaverilla, kun ne yltävät helposti päähän. Mutta puolietäisyydellä pienempi kamppailija voi käyttää hyväksi sitä, että hän pystyy iskemään useamman lyönnin sekunnissa ja toisen on vaikea ehtiä siihen mukaan.

Isojen kamppailijoiden helmasynti on huolimattomuus. Kun omilla voimilla kykenee horjuttamaan kaikkia treenikavereita, nämä eivät pysty kuittaamaan jälkitilanteisiin ja palautukset, tilanteen jälkeinen suojaus yms. unohtuu helposti. Tähän ei oikein ole muuta lääkettä kuin isot treenikaverit.

Jokainen huonoa raskaan sarjan nyrkkeilyä seurannut on nähnyt kaksi jättiä halailemassa toisiaan ja yskimässä keuhkoja pihalle. Moni iso mies selittää itselleen, ettei jotenkin voi olla kovin hyvässä kunnossa, kun on niin iso. Osittain tämä on totta että pienemmän henkilön on helpompi saada parempi VO2max-arvo, mutta pääosa isojen kundien - ja etenkin isojen naisten - huonosta kunnosta johtuu vain siitä ettei ole lenkkeilty riittävästi.

No mikä on ison miehen pahin painajainen? Tietysti vielä isompi mies. Mitä siis tehdä, jos vastaan tulee varsinainen jättiläinen? Ensimmäinen asia on se, että jättiä ei saa pelätä. Jätin olemus herättää helposti kunnioitusta ja jos sen päästää viemään kamppailua, niin se kävelee yli niin kuin on tottunut tekemään. Eli pää täytyy pitää. Jätin kanssa pitäisi päästä edellämainitulle puolietäisyydelle, mutta sinne ei voi vain kävellä, koska se lyö ennen kuin päästään perille. Lähestyminen pitäisikin tulla joko oman hyökkäystekniikan suojista tai väistön kautta. Kaukoetäisyydellä alapotku etujalkaan on hyvä tekniikka, koska sillä voi hyökätä toisen vahvimman hyökkäysetäisyyden rajoilta ja sitä on muutenkin hyvä viljellä, kun pyrkii pysymään toisen voiman edestä poissa. Jättiläiset ovat usein myös huonossa kunnossa, joten kovan temmon jatkuva pitäminen on hyvä idea.

Siinä vähän mietteitä kokoeroista.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Koolla on väliä

#2

Viesti PDC »

Andy avaa taas hyvää settiä :)

En tiedä voiko tästä keskustella juuri tässä, mutta itseäni kiinnostaisi kuulla sellaisesta pähkäilyä, että miten ison opettajan tekniikka voi olla liikaa suunnattu muille isoille ihmisille. Jos opettaja ei ole tietoinen, niin se mitä opettaa voi olla niin sanottua "isojen tekniikkaa". Siis missä painopisteet on kokoa hyväksi käyttävää, eikä niin teknisyyttä, ilman, että opettaja sitä ehkä tiedostaa.

Voi olla, että esim. potkunyrkkeilyyn ei päde niin helposti, mutta joihinkin muihin missä väännetään kenties.

Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1403
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Koolla on väliä

#3

Viesti Lowclass »

Mikkihiiri vs mustapekka. Story of my life.

Kuvake
MikaR
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 980
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Pohjanmaa
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Koolla on väliä

#4

Viesti MikaR »

Naiset jotka haikailevat ison perään ovat tosiasiassa vain itse löysää tavaraa.
Vasara riivisi

obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3408
Lauteille: Maaliskuu 2009
Tykännyt: 2 kertaa
Tykätty: 1 kerran

Koolla on väliä

#5

Viesti obmijoy »

pikku painijat on kyllä melkosia jätin kukistajia


ps ja ot
naiset haluaa näyttää pieniltä miehen rinnalla ja jos ottaa tosi ison miehen on varaa lihottaa itseäänkin ja silti näyttää viellä pieneltä

normipainossa pysyvät naiset haluvat korkokengät jalassakin katsoa miestä ylös päin
epävarmat turvaavat kokoon ajatuksella toimivat turvaavat asenteeseen ja täyspäisyyteen

tää on vähän hassu juttu, ku elämässä ratkaisee kuminkin se kuka sitä latua jaksaa pisimpään ja fiksuimin hiihtää

maltti, usko tavoiteisiin ja eheä elämän suunta
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 17200
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 15 kertaa
Tykätty: 46 kertaa
Viesti:

Koolla on väliä

#6

Viesti Andy »

Kyllä, on olemassa "isojen miesten tekniikkaa". painoluokkalajeissa tietysti lähtökohtaisesti ajatellaan vastustajan olevan suunnilleen saman kokoinen, mutta on tekniikoita ja taktiikoita, jotka sopivat paremmin isoille ja sellaisia jotka sopivat paremmin pienille.

Sarjojen pituus on yksi tyypillinen esimerkki. Isot kaverit lyövät pikemmin 2 lyöntiä+potku kun pienemmillä voi tulla 4 lyöntiä+potku ja kenties vielä lyönti jatkoksi. (Tietysti yksittäiset lyönnit vakiomenettelynä ovat vain huonoutta eivätkä mitään ison miehen tekniikkaa.) Isojen on myös helpompi tehdä oma tekniikka kaverin lyöntien väliin, koska lyönnit tulevat harvempaan tahtiin.

Esimerkiksi Hokutoryussa näkyy mielestäni aika selvästi, että lajin ykköstykit ovat kaikki isoja ja vahvoja miehiä (paitsi Kimmo Tenhunen, joka on pieni ja vahva). Tämä ei tarkoita sitä, että ratkaisut eivät olisi teknisiä. Ne ovat vain eri tavalla teknisiä ja sopivat isoille ja vahvoille miehille, jotka saavat sellaisella tekniikalla parhaat tehot irti.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1403
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Koolla on väliä

#7

Viesti Lowclass »

Viesti hävisi johonkin..

Joidenkin fiksujen laskelmien mukaan n 90:n kg jälkeen ei painolla ole kuulemma ole juuri merkitystä, toki tekniikkaa pitää silti olla. Siksi ei Halmekaan pärjännyt eli pelkkä massa ei riitä.

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 17200
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 15 kertaa
Tykätty: 46 kertaa
Viesti:

Koolla on väliä

#8

Viesti Andy »

Kyllä sillä on. On aivan eri asia onko lyönnin takana 90 kiloa vai 110 kiloa. Ero ei ole yhtä iso kuin 70 ja 90 kilon välillä, mutta iso silti. Usein on lisäksi niin, että kaverit ei enää juuri pitene jostain 85 kilon tietämistä vaan se yleisin pituus on välillä 180-190 senttiä. Tietysti ne yli kaksimetriset jätit sitten ovat myös painavia, mutta suurin osa isoista äijistä on max. 195cm.

Läski ei tietenkään mitään auta, eli tässä puhutaan toimintakelpoisesta massasta. Jos lihottaa itsensä 90 kilosta 110 kiloon, niin kamppailukyky vain huononee.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1403
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Koolla on väliä

#9

Viesti Lowclass »

Toistan vain lukemaani, en menetä yöuniani. Enkä helpolla myöskään väitä mitään. Toki lyönnin takana oleva paino vaikuttaa etc. Kaikki ei ole aina silti matematiikkaa. Nimim vähemmän kokenutta o,1 tonnia painavaa pitänyt jabilla kaukana. Rasvaprosentin ollessa hänellä pieni tietysti. Siksihän näistä kiistellään kun lopullista totuutta ei ole.

Gracies mm alussa, tuli aina kokeneempi veli kun edellinen vihdoin sai takkiin, ketkä muistaa??

Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Koolla on väliä

#10

Viesti Samppa »

Andy kirjoitti: Isojen kamppailijoiden helmasynti on huolimattomuus. Kun omilla voimilla kykenee horjuttamaan kaikkia treenikavereita, nämä eivät pysty kuittaamaan jälkitilanteisiin ja palautukset, tilanteen jälkeinen suojaus yms. unohtuu helposti. Tähän ei oikein ole muuta lääkettä kuin isot treenikaverit.
Tää on tullut kyllä hyvin esiin seuratessa erään seurakaverin matseja ja sparreja. Yli puolessa matseista vastustaja on "paskonut housuun" sen takia, että ei ole tottunut koviin ja nopeisiin potkuihin, ja loppu matsi ollutkin sitten yhtä maalia. Blokit ollut huonoja jne. Oma arvaukseni on just tämä, että todella monella isolla kaverilla ei siellä omissa treeneissä ole sopivia treenikavereita ketkä vetelis tarpeeks raskaita potkuja, niin on totuttu ottamaan ne vastaan vähän miten sattuu ja isomman koon turvin tuutattu takaisin.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 89791
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 70 kertaa
Tykätty: 25 kertaa
Viesti:

Koolla on väliä

#11

Viesti Mika »

Taitaapi Samppa puhua tästä tykistä:

[youtube][/youtube]

Pyydä miestä lauteille. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Koolla on väliä

#12

Viesti Vanhakankea »

Andy kirjoitti: Jokainen huonoa raskaan sarjan nyrkkeilyä seurannut on nähnyt kaksi jättiä halailemassa toisiaan ja yskimässä keuhkoja pihalle. Moni iso mies selittää itselleen, ettei jotenkin voi olla kovin hyvässä kunnossa, kun on niin iso. Osittain tämä on totta että pienemmän henkilön on helpompi saada parempi VO2max-arvo, mutta pääosa isojen kundien - ja etenkin isojen naisten - huonosta kunnosta johtuu vain siitä ettei ole lenkkeilty riittävästi.
Tää on ollut ja on minusta kummallinen hokema jota kuulee: "Iso miehet väsyy helpommin". Itse en ole tohon kaivanut faktaa mutta musta toi on kuulostanut potaskalta eli juurikin niin kuin Andy sanot, kestävyystreeni on jäänyt. Toki varmasta on olemassa isoja kavereita joilla ei ole edes edellytyksiä kestävyyskunnon rakentamiseen mutta eiköhön sitä kuitenkin hyvin pysty rakentamaan.

Ja tokihan iso väsyy, jos ei pääse ottelemaan omalla rytmillä kun vastassa on vaikka 30 kiloa kevyempi herhiläinen joka liikkuu kokoajan ja vie peliä.

Tämän olen konkreettisesti huomannut lukkopainissa, isojen kavereiden (+90kg) kanssa tuskin edes hengästyy kun tahti on rauhallisempaa. Taasen tuon alle olevien kanssa joutuu pitämään vauhtia. Jostain syystä oma kestävyyskunto on edelleen suht hyvällä tasolla vaikka aktiivisen treenailun ja yleensä säännöllisen liikunnan uudelleen aloitukseen meni 16 vuotta ja tuli 30 kiloa painoa josta suurin osa rehellistä läskiä.

Hyvä aihenosto.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä

Kuvake
luupää
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6369
Lauteille: Marraskuu 2006
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 10 kertaa

Koolla on väliä

#13

Viesti luupää »

Miksi 30kg painavampi ylipäätään lähtisi tanssimaan samalla tahdilla?

IMHO on parempi ylläpitää painetta ja pistää se toinen osapuoli liikkeeseen. George Foreman oli aika haka tässä kun teki comebackin vatsakkaana keski-ikäisenä grillimestarina. Parkkeerasi keskelle, "leikkasi" kehän ja pysyi toisen naaman edessä paljon vähemmällä hapella ja kaloreilla.

Silloin joskus kun mulla oli vielä mieskunto ja vyötärö tallella niin menin armosta kerran pelaaman tukevoituneen isukkini kanssa kössiä. Lopuksi juoksin nöyryytettynä seiniä päin ja sain kuulla vuositolkulla notta poika tätä peliä ei voiteta juoksemalla vaan juoksuttamalla.

Vähemmästäkin alkaa tuntemaan oidipaalista vihaa ja alkaa odottaman perintöä. :oops:

Isot kaverit ovat oletusarvoisesti hitaampia, kömpelöitä ja siitin on, tai ainakin näyttää suhteessa paljon pienemmältä (ettäs tiedätte) mutta nämä ovat enimmiltä osin tekosyitä. Ei ole mitään syytä miksi 120kg kaveri ei pystyisi potkimaan takakiertopotkuja päähän. Vaikka iso maha tai lihasmassa vaatiikin happea, niin hapenottokykyä voi treenata aivan kuten lähtönopeuttakin. Pitää vaan ottaa huomioon omat edut ja haitat ja alkaa kehittää sitä hommaa niistä lähtökohdista. Jos painaa + 100kg niinei pidä yrittää leikkiä 60kg.

Siitä olen Andyn hieman eri mieltä ettei rasvasta olisi yhtään mitään hyötyä kamppailussa. On toki epäterveellistä eikä läskiä voi supistaa, mutta massaa voi siitä huolimatta hyödyntää. Lihapiirakan arvonta sikseen (isolla miehellä on iso nälkä ja sen pitäisi olla lieventävä asiahaara), niin tulee mieleen useampi judoka tai painija joka on pärjännyt ihan kv. tasolla pytystä huolimatta. Sitten on vielä jenkkifutarit ja sumopainijat.

Jos vastaan tulee painorajat ja niin se on homma erikseen.

Sparrikavereiden puute on ongelmallista. Ei totu vastaanottamaan isoja (sillain ei homolla tavalla) eikä pysty hyödyntämään vapautuneesti niitä omia vahvuuksiaan. Se ison pelko (yhä ei homolla tavalla) toimii myös toiseen suuntaan ja monelta isolta kaverilta menee spasmat sekaisin kun häntä ei yhtäkkiä pelätäkään…

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 17178
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 45 kertaa
Tykätty: 33 kertaa

Koolla on väliä

#14

Viesti Lasse Candé »

luupää kirjoitti: Siitä olen Andyn hieman eri mieltä ettei rasvasta olisi yhtään mitään hyötyä kamppailussa. On toki epäterveellistä eikä läskiä voi supistaa, mutta massaa voi siitä huolimatta hyödyntää. Lihapiirakan arvonta sikseen (isolla miehellä on iso nälkä ja sen pitäisi olla lieventävä asiahaara), niin tulee mieleen useampi judoka tai painija joka on pärjännyt ihan kv. tasolla pytystä huolimatta. Sitten on vielä jenkkifutarit ja sumopainijat.
Heh, väsyneenä ja ylipirteänä luin lieventävä ashihara. :lol:

Mutta reagoin Andyn tekstissä samaan. Pääperiaate on oikea, mutta esim kinkkilajeissa ja sumopainissa käytetään läskimassaa hyväksi. Mainitsen kinkkilajit koska monet isot tyypit niissä demoavat todella tehokasta lyhyttä voimantuottoa. Jos massan saa "kanavoitua" tekniikkaan, on sama mistä massa tulee. Toki se pitää ensiksi saada liikkeelle, ja välityksen pitää sitten pelata jotta "kanavointi" onnistuu.

KFM:n biomekaniikkaketjuun linkittämissä fasciavideoissa (ketjun puolenvälin paikkeilla) äijä tuo esitelmässä esiin että sumopainijat saa fasciat tehokkaammin käyttöön kuin laihat. Ihan en pointtia anatomiatasolla ymmärtänyt, mutta se on kai jotain sen suuntaista että samalla voimalla (lihassupistuksella jossain) saa isomman voiman (kahden kappaleen vuorovikutuksen) aikaiseksi. Periaate on kai jotakuinkin sama kuin pyöränvaihteissa jossa "mennään momenttien kautta" ja pienemmällä vaihteella saadaan isompi voima "kohteeseen" samalla voimalla "lähteessä". Toki työ on jotakuinkin sama, eli matkassa "häviää".

Olisi mielenkiintoista kuulla, mikäli jollakulla on tuohon anatomiaan kommenttia. Saattaa nimittäin myös olla että ymmärsin vähän väärin..

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 17200
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 15 kertaa
Tykätty: 46 kertaa
Viesti:

Koolla on väliä

#15

Viesti Andy »

No sen kyllä myönnän, että sumopainissa läskistä on hyötyä. Ja voi olla muissakin paineissa, joissa suoritukset perustuvat vastustajan kehon liikuttamiseen. Tällöin toisen on vaikeampi saada isoa massaa liikutettua ja oma vääntökin on tukevampaa.

Sen sijaan lajeissa, joissa suoritukset perustuvat oman kehon liikuttamiseen (lyöminen ja potkiminen) läski on kokonaisuutena haitallista. Siksi raskaan sarjan ykköstykit ovatkin yleensä melko tiukassa kunnossa, vaikkei painorajaa olekaan.

Kuva

Kuva

Väsymisestä vielä. Isomman kanssa kamppaileminen on myös erittäin raskasta. Etenkin jos joutuu kamppailemaan voimalla voimaa vastaan. Hyvä keino isommalle onkin hakea sidontatilanteisiin ja pyrkiä horjuttamaan pienempää vastustajaa. Tämä väsyy nopeasti kamppaillessaan tasapainostaan ja väsynyt pienempi vastustaja onkin sitten helppoa survoa voimalla maan rakoon.

Se mitä pitää välttää on kuten edellä sanottiinkin juokseminen pienemmän ja nopeamman kaverin perässä. Turha sitä on yrittää nopeudella väkisin saada kiinni, kun ei se onnistu kuitenkaan. Ajaa mieluummin nurkkaan ja hyökkää silloin kun se ei pääse karkuun tai antaa kaikessa rauhassa kaverin tulla itse lyötäväksi. Senhän on pakko tulla lähelle jotta yltäisi lyömään ja sitä ennen on tilaisuus iskeä etäisyydeltä josta toinen ei vielä yllä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 8 kurkkijaa