Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Mikä kehon osa liikkuu lyötäessä ensimmäisenä?

Käsi
16
25%
Hartia
2
3%
Lantio
10
16%
Jalka
4
6%
Useampi yhtaikaa
24
38%
Muu (mikä?)
4
6%
En tiedä
3
5%
 
Ääniä yhteensä: 63

Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

#61

Viesti DeusVult »

joksanen kirjoitti: Tarkasteltaessa etäisyyttä, jossa yhdellä askeleella on lyöntietäisyydellä, tämän huomaa ehkä parhaiten. Jos - karrikoiden - astuu etäisyydelle ensin, tulee itse lyödyksi. Jos lyö ensin itse ja ottaa sitten askeleensa, ei välttämättä saa perille voimakkainta osumaa, mutta on kuitenkin suojassa aseensa takana (paitsi jos lyö lyöntinsä yli).
Jos haluaa karrikoida, pitää karrikoida yhtä paljon kumpaankin suuntaan. :) Se että lyöt miekalla ensin ohi, ja sitten astut lyöntietäisyydelle on ihan yhtä väärin kuin että jos astut ensin lyöntietäisyydelle ja sitten vasta lyöt. Asiat tapahtuu tottakai enemmän tai vähemmän yhtä aikaa. Ikkyu kirjoitti hyvin ja avasi samaa asiaa jota minäkin jo aikaisemmassa viestissäni yritin.
Kun kyse ei varsinaisesti ole siitä kuka lyö koviten, vaan kuka osuu ensin ja sen ansiosta myöhemmin lisää.
Periaatteessa joo, mutta toisaalta ei sitten kuitenkaan. Emmehän kuitenkaan puhu urheilumiekkailusta. Sen ensimmäisenkin osuman tulee olla sellainen että sillä on kunnollinen vaikutus vastustajaan - on nimittäin laiha lohtu jos osuit vastustajaan heikolla lyönnillä ensimmäisenä, jos hän tämän jälkeen osuu sinuun voimakkaalla lyönnillä.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 20845
Lauteille: Joulukuu 2007

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

#62

Viesti Lasse Candé »

Tuo onkin osa tästä väännöstä tuo terminologiapuoli. Se että "käsi lähtee ensin" voi jonkun kielenkäytössä tarkoittaa sitä että yhteys luodaan sinne käteen saakka ja tämä voi käytännössä tarkoittaa sitä että koko kokonaisuus liikkuu ja sitten vasta lopussa tämä liike kanavoidaan lyönniksi. Itse painotan aina sitä ettei latailla ja tämä latailu voi tarkoittaa käytännössä myös sitä että käsi ei liiku tarpeeksi muun vartalon mukana, jolloin se lataa suhteessa muuten liikkuvaan vartaloon. Pitäisi melkein videoida jotta voisi demota mitä tarkoitan milläkin, mutta tekemättä jää.


Jopon pointti ponnistamisesta on mielenkiintoinen. On huomattavaa kyllä että liikkuminen tapahtuu ainakin ekalla videolla enemmän päkiöillä kuin lajeissa joissa ns kävellään. Käytännön tasolla noissa kuitenkin on samat palikat. Kyse on vain opetusmenetelmästä ja sanavalinnoista.


Tuokin on terminologiajuttu että lähteekö lyönti keskustasta vai jalasta. Kun lyödään hyvin ei jätetä mitään kohtaa käyttämättä missään vaiheessa, oli se vartalonrytmi mikä tahansa. Oma mielikuvani on keskustasta raajoja kohti ja joka suuntaan muutenkin. Kun ns "käytän läpi aaltoja" voisi kai sanoa että lyönti "lähtee jaloista", mutta sekin on vain yksi tapa muotoilla että tekee hitaammin.



Selviö on tämä: Lyönti voi ns "lähteä kädestä" vain jos etäisyys on niin lyhyt että käden ojennuksen aikana ehtii viedä vartalon oikealle etäisyydelle. Muussa tapauksessa kättä joko viedään muun vartalon mukana ensiksi tai "lyönti" on oikeasti jotain lyönnin ja työnnön väliltä. Tämä siis on selviö, sillä muuten käsi ojennetaan liian hitaasti, koska lähtöoletus. Tätäkin tapahtuu, koska joku ymmärtää väärin että "käsi ensin". Liian kaukaa ei voi lyödä "käsi ensin"-tavalla.

Siinäkin tapauksessa että samaan aikaan edetään, lyönti lähtee kyllä koko vartalosta. Mikään muu ei liene mahdollista tai sitten en tajua. Toki se että mikä liikkuu ensin voidaan ajatella toisena kysymyksenä.


Tässä onkin hyvä tiedostaa näiden kaikkien asioiden ero. Uskoisin että osa ufosta opetuksesta perustuu siihen että jokin sinänsä hyvä neuvo (yhdistettynä hyvään demoon ja hyvin bongattuun korjauskohteeseen) on viety väärään paikkaan väärällä selityksellä ja väärällä demolla. Ja sitten se elelee omaa elämäänsä.

Meillä on tähän kaikkeen vaikeuteen harjoite / testikenttä jota kutsutaan tobikomizukiksi. Hemmetin vaikea tekniikka vaikka kyseessä on kaikessa yksinkertaisuudessaan sisäänmenolyönti. Ja halmehe, ne perC:nvatkailut on korkeintaan oizukeja, muttei junzukeja. :D (Tosin kaikenlaista on näkynyt..)
JarkkoP
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 250
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Mikkeli

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

#63

Viesti JarkkoP »

Nyrkkeilyssä lyödään jaloilla( joo, on tietysti toinenkin koulukunta, mutta antaa olla). Mikä kehon osa liikahtaa ensimmäisenä on täysin riippuvainen tilanteesta, jossa lyödään.

Yksinkertainen käytännön testi. Lyökää vastuskumeilla esim. suoria lyöntejä. Aika nopeasti käy ilmi, kuinka saa iskettyä "parhaiten".

Venäläiset ovat tutkineet varmaan aika kauan sitten, että lyönnit lähtisivät ukkovarpaan tyvestä. Vuosi sitten Zaur Antia kävi läpi seminaarissa läpi kahta eri tapaa iskeä. Hän käytti termejä ballistic punch ja non ballistic punch. Olen setin muutaman kerran katsonut videolta, mutta en ole nähnyt kovinkaan kustannustehokkaaksi lähteä purkamaan ja analysoimaan tarkemmin, kuinka hyödyntää iskutapoja käytännön tasolla. On vain eri tapoja lyödä. Tapa määräytyy sen mukaan, että kuinka paljon aikaa on käytettävissä, ja kuinka paljon voimaa halutaan tuottaa. Toki lyöntitapaan vaikuttaa myös yksilölliset ominaisuudet.
twitter.com/JarkkoPitkanen
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

#64

Viesti joksanen »

Andy kirjoitti: Sitä pidän epätodennäköisenä, että käden liikkuminen ensin olisi jotenkin tuotu miekkailusta hanskalajeihin.
Ei varmastikaan itse asia. Mut uskoisin että mantra on.

Ei mulla oo mitään todistetta tähän, muuta kuin että se löytyy 1300-luvun miekkamanuskoista. Enkä usko että tuota edeltävältä ajalta on olemassa nyrkkeilymanuskoja. En siksi, että nyrkkeily olisi muka keksitty myöhemmin, mutta uskon ettei sen piirissä ole ollut samanlaisia manuskoja laativia akateemikkoja ;)
DeusVult kirjoitti: Jos haluaa karrikoida, pitää karrikoida yhtä paljon kumpaankin suuntaan. :) Se että lyöt miekalla ensin ohi, ja sitten astut lyöntietäisyydelle on ihan yhtä väärin kuin että jos astut ensin lyöntietäisyydelle ja sitten vasta lyöt.
Hih, joo pitää. Mut en nyt hahmota ohilyömisen merkitystä karikatyyriin. Kun mä karrikoin nyt nimenomaisesti ajoitusta, jolloin itse lyönti on oikein. Jos lyönti päättyy kovasti ohi vastustajan silhuetista, se ei varmaan oo kovin oikein.
Kun kyse ei varsinaisesti ole siitä kuka lyö koviten, vaan kuka osuu ensin ja sen ansiosta myöhemmin lisää.
Emmehän kuitenkaan puhu urheilumiekkailusta. Sen ensimmäisenkin osuman tulee olla sellainen että sillä on kunnollinen vaikutus vastustajaan
En puhu urheilumiekkailusta minäkään. Sitä suuremmalla syyllä pitää osua ensin, jotta homma laukeaa siihen tai voi ainakin osua helpommin uudestaan. Mut, luonnollisesti mikätahansa raapaisu ei riitä. Kyllä asioissa optimit on. Täsmennyksenä sanoisin, että ajattelen että ase aloittaa liikkumaan ensin, mutta keho ja ase ovat perillä samaan aikaan. Mikä voi olla vaikeaa jos ase liikkuu vain vähän ja keho paljon. Mut noin periaatteessa. Koska periaatteestahan tässä keskustellaan, kai?
Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 819
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Turku
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

#65

Viesti Ikkyu »

joksanen kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: Jos haluaa karrikoida, pitää karrikoida yhtä paljon kumpaankin suuntaan. :) Se että lyöt miekalla ensin ohi, ja sitten astut lyöntietäisyydelle on ihan yhtä väärin kuin että jos astut ensin lyöntietäisyydelle ja sitten vasta lyöt.
Hih, joo pitää. Mut en nyt hahmota ohilyömisen merkitystä karikatyyriin. Kun mä karrikoin nyt nimenomaisesti ajoitusta, jolloin itse lyönti on oikein. Jos lyönti päättyy kovasti ohi vastustajan silhuetista, se ei varmaan oo kovin oikein.
Tarkoitus oli kai se, että lyödessä ennen kuin on lyöntietäisyydellä ei lyönti luonnollisestikaan yllä vastustajaan.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

#66

Viesti DeusVult »

joksanen kirjoitti:
Andy kirjoitti: Sitä pidän epätodennäköisenä, että käden liikkuminen ensin olisi jotenkin tuotu miekkailusta hanskalajeihin.
Ei varmastikaan itse asia. Mut uskoisin että mantra on.

Ei mulla oo mitään todistetta tähän, muuta kuin että se löytyy 1300-luvun miekkamanuskoista.
Mä en oo kyllä tollaseen manuskaan vielä törmännyt, tosin enhän mä nyt varmaan ihan kaikkia ole edes lukenut. ;)
Enkä usko että tuota edeltävältä ajalta on olemassa nyrkkeilymanuskoja. En siksi, että nyrkkeily olisi muka keksitty myöhemmin, mutta uskon ettei sen piirissä ole ollut samanlaisia manuskoja laativia akateemikkoja.
Manuskoissa esitellään myös aseetonta "vapaaottelua", eli akateemisuus tai sen puute riittäne selittämään nyrkkeilymanuaalien puutetta. On syytä olettaa että nyrkkeily nykymuotoisena on tosiaan keksitty myöhemmin, vaikka ainakin wikipedian mukaan jotain nyrkittelyä harrastettiinkin jo antiikissa. Mutta tämä on aihee vierestä.

Hih, joo pitää. Mut en nyt hahmota ohilyömisen merkitystä karikatyyriin. Kun mä karrikoin nyt nimenomaisesti ajoitusta, jolloin itse lyönti on oikein. Jos lyönti päättyy kovasti ohi vastustajan silhuetista, se ei varmaan oo kovin oikein.
***** joo Ikkyu ehti väliin ja selvensi.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

#67

Viesti PDC »

Olen tietämätön nöösiäinen ja kukaan ei puhunut tästä (en huomannut), joten vastaan pää jotta saa vettäkin myllyyn!

[youtube][/youtube]

Start 0:42
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 5

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

#68

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

DeusVult kirjoitti:
joksanen kirjoitti:
Andy kirjoitti: Sitä pidän epätodennäköisenä, että käden liikkuminen ensin olisi jotenkin tuotu miekkailusta hanskalajeihin.
Ei varmastikaan itse asia. Mut uskoisin että mantra on.

Ei mulla oo mitään todistetta tähän, muuta kuin että se löytyy 1300-luvun miekkamanuskoista.
Mä en oo kyllä tollaseen manuskaan vielä törmännyt, tosin enhän mä nyt varmaan ihan kaikkia ole edes lukenut. ;)
Enkä usko että tuota edeltävältä ajalta on olemassa nyrkkeilymanuskoja. En siksi, että nyrkkeily olisi muka keksitty myöhemmin, mutta uskon ettei sen piirissä ole ollut samanlaisia manuskoja laativia akateemikkoja.
Manuskoissa esitellään myös aseetonta "vapaaottelua", eli akateemisuus tai sen puute riittäne selittämään nyrkkeilymanuaalien puutetta. On syytä olettaa että nyrkkeily nykymuotoisena on tosiaan keksitty myöhemmin, vaikka ainakin wikipedian mukaan jotain nyrkittelyä harrastettiinkin jo antiikissa. Mutta tämä on aihee vierestä.
Muistaakseni nykyisen nyrkkeilyn taustalta löytyy jonkinasteiset miekkailujuuret. En valitettavasti pääse tarkistamaan tätä väitettä Lounasheimon raamatusta koska eräs nimeltä mainitsematon lestadiolainen sarjahuorintekijä ei ole palauttanut sitäkään kirjaa. Jos luet tämän sinä kelvoton kurja, niin tiedä että syntisen paikka on helvetin tuli!

Wiki kelvatkoon toistaiseksi:
James Figg (1695 – 7 December 1734) was an English bare-knuckle boxer. He is widely recognized the first English bare-knuckle boxing champion, reigning from 1719 to 1730 or 1734. Many of the bouts at the time consisted of boxing, wrestling and fencing with sharp swords. Figg was also a great fencer that engaged in sword duels and singlestick matches. He was born in Thame in Oxfordshire and fought his early prize fights there. In 1719 he started his own school and taught boxing, fencing, and quarterstaff. William Hogarth painted his portrait. Although records were not as precise back then, the common belief is that Figg had a record of 269-1 in 270 fights. His only loss came when Ned Sutton beat him to claim the title. Figg demanded a rematch, which he won, and also went on to retire Sutton in a rubber match. After 1730 he largely gave up fighting, and relied on his three protégés to bring in spectators: Bob Whittaker, Jack Broughton, and George Taylor. Taylor took over Figg's business upon Figg's death in 1734, though Broughton went on to become his most famous protégé.[1]

Figg was inducted into the International Boxing Hall of Fame in 1992. A blue plaque dedicated to him was unveiled at The James Figg Pub (formerly The Greyhound Inn), Cornmarket, Thame, on 14 April 2011.[2]
http://en.wikipedia.org/wiki/James_Figg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

#69

Viesti Kari Aittomäki »

Mua ikäänkuin vaivaa tuo kysymyksenasettelun pikkuristiriita..
Jos liikkuva mies lyö vaikka vaan sen etukäden, voiko silloin sanoa jotta käsi liikkuu ensin? Kun jo pelkkä asento tukee lyömistä, jalkatyöstä nyt puhumattakaan.

Nåjaa, sivuseikka.
Lyömistä on niin monenlaista. Ois hauska nähdä jonkun yrittävän halkoa klapeja sitenettä kirves liikkuu ensin.
Saattas hiukan kestää.
Tai toisaalta, karkuunjuoksevan kanan teurastaminen kirveen olantakavedoin saattaa olla kyllä reipasta liikuntaa sekä hauskaa seurattavaa mutta tuskin kovin funktionaalinen tapa saada aikaan kanapaisti.
Tämä siis kommenttina (lyömä)miekkailu-keskusteluun.
Uskoisin että varsinaisen huitelun kanssa vähintään yhtätärkeän taidon muodostaa askel-kellotus.

Niin kyllähän Figg aina miekkailupohjalta ponnistaneena esitetään..
Oikeestihan mies oli sutenööri ja shoumies ja alkuperäinen nyrkkeily hooranyrkkeilyä, jossa mimmit otti pennyt nyrkiin ja anto palaa. Sitte ku kilahti niin voittaja oli löytyny.
Mulle selitettiin aikanansa se miekkailuvaikute jabina.
Kuinka sen etukäden saatto survasta päinrynkäävän huitelijan tööteriin ja kenties jatkaa takakädellä..
Ripostitekniikkaa siis.
Bruce Lee käytti sormijabin esikuvana juurikin pistomiekkailun torjuntasurvaisua.

Itte edustan koulukuntaa joka lyö enimmin jaloilla, raskaasti ja moukaroivasti.
Mutta voihan sitä pekällä kädelläki antaa, ajoitushan se on tärkeintä.

Hyvä keskustelu.
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

#70

Viesti diesel 64 »

Kyllä minä jalkoihin kallistun edelleen...

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 5

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

#71

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Kari Aittomäki kirjoitti: Niin kyllähän Figg aina miekkailupohjalta ponnistaneena esitetään..
Oikeestihan mies oli sutenööri ja shoumies ja alkuperäinen nyrkkeily hooranyrkkeilyä, jossa mimmit otti pennyt nyrkiin ja anto palaa. Sitte ku kilahti niin voittaja oli löytyny.
Mulle selitettiin aikanansa se miekkailuvaikute jabina.
Kuinka sen etukäden saatto survasta päinrynkäävän huitelijan tööteriin ja kenties jatkaa takakädellä..
Ripostitekniikkaa siis.
Bruce Lee käytti sormijabin esikuvana juurikin pistomiekkailun torjuntasurvaisua.

Itte edustan koulukuntaa joka lyö enimmin jaloilla, raskaasti ja moukaroivasti.
Mutta voihan sitä pekällä kädelläki antaa, ajoitushan se on tärkeintä.

Hyvä keskustelu.

Miten piparikauppa liittyy tähän ooteehen?
:smt003 :smt003

Kyllähän nyrkkeily oli noihin aikoihin jotain ihan muuta kuin mitä se on Herramme vuonna 2012, mutta Figgsiä pidetään ihan yleisesti jonkinasteisena kantaisänä ja olen lukenut aika monesta paikasta että heebo olisi tuonut siihen elementtejä miekkailusta...tosin miekkailusta en ymmärrä muuta kuin että tervävä pää menee naapuriin...
06.10.05 - By: M.C. Southorn: James Figg was born to a poor farming family in Thames Village, Oxfordshire in 1695. He was the youngest of seven children. Figg took to the martial arts early, and he was already reknowned as a master of the short-sword and cudgel when he took up unarmed fighting. Based from The Greyhound Inn in Cornmarket, Thame, Figg travelled far and wide working the fighting booths of the popular fairs of the time. He was soon a regular at such festivals as the Southwark fair, where he challenged all comers at both armed and unarmed combat “from noon ‘till night”. It was here that he was first spied by the Earl of Peterborough, who became his patron and took him to London.

With the Earl’s patronage, Figg opened a fighting academy in the Tottenham Court Road district. He called it “Figg’s Amphitheatre” and became an instructor, and later, a promoter of some of his 1000 students.

His business card, designed by his artist friend William Hogarth (who later painted his portrait) declared Figg to be the “master of the noble science of defence” available to teach the use of the “small backsword and quarterstaff at home and abroad”. Although there are records of prizefights in England dating from 1681 (the first being between the Duke of Albemere’s butler and his butcher), Figg is the first to have attained national celebrity thanks in part to his association with Hogarth.

The boxing of Figg’s day was not so much boxing as streetfighting. Bare knuckles and open-hand blows were allowed, as was grappling, and hip-throws. Kicking a man when he was down (known as “spurring”) and eye-gouging were permitted as well. In these respects the sport was less civilized than it had been in ancient Greek times, and in fact, it closer resembled Pankration (Greek no-holds-barred fighting) than it did Pygmahia (Greek boxing). Thanks to his Academy, Figg popularized both armed and unarmed fighting techniques, and added the parries of the sword and staff to the conventional unarmed combat of the time.

In 1719, the 24-year-old Figg declared himself Champion of England. His claim was universally accepted, as he had beaten all the other major fighters including Tim Buck, Tom Stokes, Bill Flanders and Chris Clarkson.

In 1720, Figg effectively franchised sold his Amphitheatre to one of his students and set up shop at a place called The Boarded House in the Bear Garden, located in Marleybone Fields on Oxford Street in London. At this establishment contests between men, between women, and between baited animals were held. A printed article from the period featuring a challenge from one Rowland Bennett of Ireland asserts that, having seen a demonstration by James Figg, Bennett became “fully persuaded that if the proper method is executed against him, he (like Sampson with his hair off) is like other men.” Bennett offered
the following challenge: “For a trial of which I do now invite him to meet me and exercise the usual weapons fought on the stage.”

Bennett is referring to the custom of the time that had fights consist first of a sword duel to first blood, then of a fistfight to first fall, and finally of a match of cudgels (clubs) to first fall. The winner of two out of three of these matches would win the contest. This method of combat was all the more risky considering antibiotic medicine did not exist, and there was little to prevent an infected wound from becoming fatal.

Figg replied that he would “give the said Rowland Bennett the opportunity of putting this proper method in execution,” promising that he would, “not fail to meet at the place and time appointed”. Figg goes on to express his hopes that “spectators may from thence receive entire satisfaction” and he closes by promising all that his methods will be “by the way of the old style”. The article ends, like all good advertisements with, “The doors will be opened at four and the matters mount at six precisely.”

Figg retained his claim to his Title against Rowland Bennett, and also against such fighters as Philip McDonald (the Dublin Carpenter), James Stokes (Citizen of London), and William Finn of Ireland. In all, Figg was believed to have had around 270 fights, and he only lost once, in 1726, to a pipe-maker named Ned Sutton. Figg, then 31, claimed he was ill and demanded and received a re-match, which he won. Sutton demanded and received a third bout to determine who was The Champion once and for all.

In this third fight, Sutton was stabbed in the knee in the first round and was thus forced to retire before the unarmed round could begin so Figg regained his Title.

Shortly after this fight James Figg went into semi-retirement. He still called himself “Champion”, yet he preferred to promote his young protégés, who tended to favour unarmed prizefighting over swords and cudgels.

In the years following his unofficial retirement, Figg’s Amphitheatre attracted hundreds of young boxers – enough to keep the master in the business of fight promotions until his death in 1734 at the age of 38 (most likely of tuberculosis). With Figg gone The Championship of England was up for grabs and there is some confusion as to who exactly was the heir to The Title. Regardless of this, and in spite of the vast differences between today’s sport and that of the early 18th century, the modern lineage of

The Heavyweight Championship of the World begins with James Figg.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

#72

Viesti Paappa »

diesel 64 kirjoitti: Kyllä minä jalkoihin kallistun edelleen...

[youtube][/youtube]
Tuo ei ollut ehkä ihan paras esimerkki. Itselleni olen antanut selittää sen syöksyn näin:

Rapiirimiekkailussa vasen käsi (jos siis miekka on oikeassa kädessä) laukaisee syöksyn heilahtamalla taakse. Samanaikaisesti miekkakäsi työntyy eteen. Jalat seuraavat liikettä vasta sitten kun miekka on ojentunut jonkin matkaa. Tällä on kaksi tarkoitusta, ensinnäkin luodaan uhka johon vastustajan on pakko reagoida ja toisaalta saadaan vartalon tuki sille pistolle. Jälkimmäinen on tärkeää muun muassa siksi, että pää oli rapiirilla eräs tärkeimmistä kohteista ja tarvitaan vartalon tukea sille, että saadaan tungettua se kärki kasvojen luista läpi aivoihin. Keskushermosto-osuma oli siis tavoiteltava asia, koska pisto vartaloon ei tapa kovin nopeasti. Espanjalaisethan pitivät kättä lähes suorana normaaliasennossakin, mutta he eivät tehneet syöksyä, vaan kärki vietiin askeleella perille.

Eli lyönnissä vertailukohtana se lyövä käsi aloittaisi liikkeen, koska se toinen käsi täytyy kuitenkin pitää suojaamassa tarvittaessa. On muuten sellaisiakin miekkailutyylejä joissa tuota vasenta ei viedä taakse. Lyömämiekkailussa on sama peli, kärjen pitää olla kunnolla liikkeellä ennen kuin astutaan eteenpäin.

Off-topic, mutta halusin selventää asiaa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

#73

Viesti Jussi Häkkinen »

DeusVult kirjoitti: Tällainen lyönti voi päättyä vain kahdella tavalla: joko lyöt ohi (koska et ole ehtinyt astua tarpeeksi lähelle vastustajaa sinä vaiheessa kun miekka olisi ollut tarkoitus osua), tai sitten kurotat miekalla ja ikään kuin juokset itse miekan perässä, jolloin lyönnistä katoaa kaikki voima etkä ole tasapainossa lyönnin osumishetkellä.
OT: Sangen hienovarainen ero, mutta kokeiles leikkausta sisäänastuen, miekalla lähtien. Ei tarvitse juosta miekan edessä, liike on miltei samanaikainen mutta miekka vie sikälikin, ettei astu ensin toisen miekkaan ja lyö vasta sitten.

Leikatessa sillä, että lyönti tuntuu jotenkin "putoavalta" ja kaikki rakentuu samanaikaisesti - miekan kärjen vieden - tulee ainakin noilla käyremmillä viistellen kaikista luontevimmat ja parhaat leikkaukset.

Sama on tullut havaittua myös nyrkillä hutkiessa. Hyvä lyönti ei sinällään tunnu "vahvalta" vaan vähän kuin "putoaisi kaivoon". Sellaisilla on myös leukaluu helähtänyt iloisimmin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3862
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

#74

Viesti Puni »

Kuulin niin mainion ajatuksen kysymykseen, että pakko jakaa, vaikka se ei voimantuoton kannalta lienekään kovin oleellista, Joulupukin suusta: "No ilma tietenkin".
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 18953
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Mikä liikkuu lyönnissä ensin?

#75

Viesti Andy »

Tätä keskustelua aloittaessani en tullut itseasiassa edes ajatelleeksi aseella lyömistä. Itselläni ei ole mitään hajua siitä, miten miekalla, taistelukirveellä tai ketjukuulalla lyönti kannattaa aloittaa ja voi ihan hyvin olla, että siinä homma menee eri tavoin kuin nyrkillä lyödessä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa