Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

janttu
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Joulukuu 2012

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

#1

Viesti janttu »

Olen harrastanut aikidoa reilut 4 vuotta ja ajatus sivulajista houkuttaa aina vaan enemmän, koska aikidossa (tai ainakin seurani harjoittelumenetelmissä) on puutteensa. Tahtoisin oppia tekemään sellaisia atemeita, joita ei täytyisi väistää pelkästään siksi kun niin on sovittu. Olisi muutenkin kiva saada laajempi käsitys itsepuolustuksesta ja kamppailusta yleensä. Samalla tahdon kuitenkin kehittyä aikidossa mahdollisimman hyväksi, joten tahtoisin mieluiten sellaisen sivulajin, joka tukee aikidoa tai ei ainakaan haittaa sitä pahasti.

Olen ajatellut, että voisin käydä sivulajin harjoituksissa pari kertaa viikossa niin kauan kuin mielenkiintoa riittää. Ehkä siis muutaman vuoden ajan, ellen innostu lajista tosissani. Aikatauluihini sopivia lajeja on ainakin 4:

krav maga
karate (wado ryu)
potkunyrkkeily
hokutoryu jujutsu

Mikähän niistä olisi paras valinta? Onko joku lajeista sellainen, joka sopii aikidon kanssa erityisen huonosti yhteen? Tahtoisin kuulla etenkin niiden kokemuksia, jotka on harrastanut aikidoa ja jotain yllä mainituista lajeista, mutta muidenkin mielipiteet on tietysti tervetulleita.
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

#2

Viesti T-T »

Kaikista tärkeintä olis tiedostaa se, että mihinkä sä tarvitset sitä sivulajia (esim. mihinkä osa-alueeseen) ja minkä tai mitkä asiat haluat kehittyvän sivulajin avulla paremmaksi?
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1619
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

#3

Viesti injunjack »

Miksi vain Wado???
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

#4

Viesti PDC »

Jos atemeita ym. ajattelee niin kyllä itse menisin potkunyrkkeilyyn. Eli opit lyömään, potkimaan, sijoittumaan ym. Itsepuolustusta nyt pitäisi aikidossakin toki tulla. Ite ainakin ottaisin sivuun sellaisen, missä pääsee nopeasti itse asiaan, ja kuvittelisin, että se potkunyrkkeily on näistä todella hyvä tukemaan. Miksei karatekin toki. Mutta voi olla, että jos aikidotreeneissä paljon treenaa kihon wazaa niin ei sitä jaksa samalla tavalla sitte muissa. Eli potkunyrkkeily. Vaikka aloitetaanhan siinäin perusteista :D

edit. Ja toki muuten hokutoryu, mutta itse sitä voisi mennä nakki sekasin makkaran kanssa, jos olet vasta alussa aikidossa.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

#5

Viesti obmijoy »

PDC kirjoitti: Jos atemeita ym. ajattelee niin kyllä itse menisin potkunyrkkeilyyn. Eli opit lyömään, potkimaan, sijoittumaan ym. Itsepuolustusta nyt pitäisi aikidossakin toki tulla. Ite ainakin ottaisin sivuun sellaisen, missä pääsee nopeasti itse asiaan, ja kuvittelisin, että se potkunyrkkeily on näistä todella hyvä tukemaan. Miksei karatekin toki. Mutta voi olla, että jos aikidotreeneissä paljon treenaa kihon wazaa niin ei sitä jaksa samalla tavalla sitte muissa. Eli potkunyrkkeily. Vaikka aloitetaanhan siinäin perusteista :D

edit. Ja toki muuten hokutoryu, mutta itse sitä voisi mennä nakki sekasin makkaran kanssa, jos olet vasta alussa aikidossa.
täysin samaa mieltä
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

#6

Viesti Lasse Candé »

Jo ennen kuin näin lajilistauksen meinasin ehdottaa Wadoa. Mulla ei ole tyypillisesti tapana tehdä näin näissä ketjuissa, mutta olkoon poikkeus. Itse olen miettinyt taas Aikidon aloittamista ja oma lajini on Wado. Mitä tekemistä katsoo, näen enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja. Hahmottamistapa on jotakuinkin sama. Pohjalla oleva malli on jotakuinkin sama. Vain käytännön tasolla pinnallisesti katsottuna juttu on eri. (Lyöntipotkupainotus vs horjutuskaatotmspainotus)

Sanoisin että sopivat suht saumattomasti yhteen. Tämä ei ehkäpä koske kaikkia muita karateja samalla tavalla, sillä ajoitusopissa saattaa olla suuri karate ni sente nashista kumpuava ero. Meidän sente-ajatus lienee yhtenevä ihan käytännön tasolla aikidon ajoitusajattelun kanssa.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin Krav magassakin on samaa. Sanoisin että jos atemiosaamista haluat oppia aikidoon sopivista lähtökohdista niin nuo lienevät parhaat vaihtoehdot. Hokutoryusta en tiedä. Voi olla hyvä sekin. Potkunyrkkeily taas hyvänä vastapainona, jos sitä kaipaat. Wadossa on hyvä metodiikka sinulle sopivan lyömisen ja potkimisen treenaamiseen.
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

#7

Viesti Kalle Koskinen »

Mene juttelemaan vetäjien kanssa ja katsomaan edistyneempien treenejä ja valitse se laji missä tuntuu olevan kivoin porukka ja paras spiritti. Ei lajilla väliä, mikäli on motivaatiota oppia. Aivotyötä vain sitten kehiin sen kakkoslajin kanssa, jotta saat sieltä uusia ulottuvuuksia aikidoosi.
TeeVee
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 74
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Lahti

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

#8

Viesti TeeVee »

Itse jättäisin Hokutoryun pois vaihtoehdoista. Siinä ja aikidossa on paljon samoja tekniikoita ja voi olla todella vaikea pitää lajit erillään. Helposti sitten teet aikidossa jujutsua ja päin vastoin.

Itse treenaan aikidon ohella myös karatea. Tiedän aikidotreenaajia, jotka treenaavat myös potku- tai thainyrkkeilyä.

Kuten Lasse sanoi, on myös minusta karatessa ja aikidossa paljon samaa, mutta painotus on eri. Lisäksi pidän sitä helpottavana tekijänä, että molemmissa on sama kieli. Aikidossa opitun taistelujapanin pohjalta voi karatessa päätellä tekniikan nimestä, mitä siinä suurin piirtein tehdään, vaikka en olisi tekniikkaa aiemmin tehnytkään :)
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

#9

Viesti ka1 »

Määpä ehottaisin, että BJJ, mutta koska halusit atemeitakin, niin sanonpa vapaaottelu.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

#10

Viesti Andy »

Onko vapaaottelu mielestäsi krav magaa, wado ryuta, potkunyrkkeilyä vai hokutoryuta?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

#11

Viesti ka1 »

Andy kirjoitti: Onko vapaaottelu mielestäsi krav magaa, wado ryuta, potkunyrkkeilyä vai hokutoryuta?
Hienoa, että olet tarkkaavainen, mutta vaihtoehtoja ei nähdäkseni rajattu vain noihin neljään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

#12

Viesti Lasse Candé »

Kannattaa muuten janttu lähettää nimimerkille Korppi yksäriä tai toivoa että löytää ketjuun. Hänellä saattaisi olla sanottavaa karatesta ja Aikidosta. Samaten halmehe.

Ainakin Korppi lienee pitkän linjan aikidokaajia.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

#13

Viesti obmijoy »

siksi suosittelin tuota kb jotta lyöntimyrskystä selviäminen helpottuu
muut lajit eivät vahvista tuota lähikontaktilla tapahtuvaa lyöntoko,pinaatiosta selviytymistä

kun lähimatsaaminen on omaksuttu voi kakoslajin vaihtaa esim hjj kas senkin treenaaminen on helpoa jos on etevä kb ja aikidossa
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

#14

Viesti Kari Aittomäki »

Aikido on hyvin erityinen mindset jota todella ihailen..
Aikanaan koin suurena puutteenani sen.. erimoisen ki'ni, kutenmulle sanottiin.
Ja heitettiin leiriltä ulos.

Tämän erimoisuuden takia katsoisin että kb tai vapaaottelu ei ole vaihtoehtoja ja sittetaas hjj tosiaan turhankin lähellä.
Aikido/karate-komboja, aidosti toimivia sellaisia on useita. Katotaan kohta mitä.

Näkemäni perusteella hapkido voisi olla hyvä lisä, tietysti hapkidoitaki on monenlaisia.
Venäläisten systema voisi olla kovastiki sopevaa, lisäksi tulis kontaktipintaa Daitoryuhun.. mikäli nää nyt vielä samallasalillla vatkaa.

Karate on minusta kuitenki se ykkösvalinta.. Jos pätevä seura löytyy.
Tämänukon
Kuva
kehittämä sankukai oli tiettävästi verrattain lähellä aikidon lähestymistapaa, melkolailla samalla tavalla kuin sittemmin ashihara.
Sankukai tuolloisenaan lie kuitenkin saavuttamattomissa, Nanbukin kehitti myöh Nanbu-don.

Ashihara voisi siis olla kokeilemisen arvoinen, jos se masokistinen underdog-meininki ei käy kypsyttään.. :D
Eli ashiharan vastustajan linjojen leikkaaminen muistuttaa jonkinverran aikidon jalkatyötä.
Ja tuhomässiosastoon kyllä hallussa.

Muchomacho-karate ja aikido-kombo ei ole niin hassu ku vois kuvitella, mä kävin Ranskassa
yhen sällin luona joka opetti aikidoa (hyvin) sekä kiukkaria (paremmin) ja otti thaikkumatseja, pärjäs.
Se sälli oli thaikkupainissa aivan pirullisimpia mitä, aikidotausta todella tuntu.
Ihan ku ois paininu varjon kanssa.

Mutta tyylinä se wadoryu taitaa todella olla paras, se liukuva rätkiminen soveltuu tosihyvin ja ennekaikkea kovantason opettajia on saatavilla.
Suosittelen hankkiin perustason taidot ja lahjomaan halmeheelta pari oppituntia, se todella tajuaa ja osaa. Pikkuvinkki: Viinimiehiä. Kirjanki aiheesta tehny.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Mikä sivulaji aikidon seuraksi?

#15

Viesti Jorge »

Kari Aittomäki kirjoitti: Muchomacho-karate ja aikido-kombo ei ole niin hassu ku vois kuvitella, mä kävin Ranskassa
yhen sällin luona joka opetti aikidoa (hyvin) sekä kiukkaria (paremmin) ja otti thaikkumatseja, pärjäs.
Se sälli oli thaikkupainissa aivan pirullisimpia mitä, aikidotausta todella tuntu.
Ihan ku ois paininu varjon kanssa.
Onko aikido muuten Ranskassa isokin juttu? Judohan on siellä tunnetustikin varsin kovatasoista ja juttelin tuossa juuri viime viikolla erään ranskalaisen elämäntapakamppailijan kanssa, jonka nykyiseenkin treenivalikoimaan kuuluvat vapari, BJJ, thaikku, judo ja kiukkari, ja hän sanoi kovasti kaipaavansa aiemmin treenaamaansa aikidoa, kun se on niin hyvä laji (ja nykyään ei juuri ole mahdollista treenata sitä)

Itse en aikidoa tarkemmin tunne, jotta olisin osannut kysyä tyyleistä tms., mitä on harjoiteltu.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 39 kurkkijaa