Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Salin vaihtaminen

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Monellako salilla olet harjoitellut nykyistä päälajiasi vähintään 3kk

1
9
30%
2
11
37%
3
7
23%
4
0
Ei ääniä
5
0
Ei ääniä
6
1
3%
7 tai yli
0
Ei ääniä
En treenaa
1
3%
Muu tilanne (mikä?)
1
3%
 
Ääniä yhteensä: 30

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Salin vaihtaminen

#1

Viesti Andy »

Luin tänään vanhasta FightSportista Mika Ilmenin haastattelua, jossa hän suositteli treenaamaan useilla eri saleilla. Käytännössä tämä tietysti onnistuu lähinnä pääkaupunkiseudulla ilman että tarvitsee muuttaa treenin perässä. Kuten moni varmaan tietääkin, itsellä tuli töiden takia muutettua vuodeksi ensin Jyväskylään ja sitten Vaasaan, missä pääsin treenaamaan paikallisilla saleilla pidempään. Tästä tulikin monenlaista mielenkiintoista kokemusta, josta ehkä myöhemmin lisää.

Mutta kuinka moni on treenannut omaa ykköslajiaan useammalla eri salilla? Lajin vaihtoa en nyt lasketa vaan nimenomaan saman lajin treenausta. Millaisia kokemuksia siitä on? Onko siitä ollut hyötyä ja jos niin minkälaista? Entä mahdollisesti haittaa? Puhutaan nyt siis ainakin useamman kuukauden treeneistä eikä mistään satunnaisvierailusta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Salin vaihtaminen

#2

Viesti AriJ »

Itse olen treenannut tavallaan kahdella...

1) minun ja Mika-sensein Lappeenrantaan avaama Suomen eka sali (jonka jatkumoa ovat luonnollisesti kaikki muut salit joiden vastaava opettaja olen ollut / olen)
2) reilu vuoden vierailu Bujinkan Dojo Finlandilla

Hyvin oli erilaista harjoittelu näillä saleilla, ja lopulta poistuinkin vierailusalin miesvahvuudesta.
______________________
Kuvake
Janne Oksanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1576
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Praha
Takalajit: paini, potkunyrkkeily, ju-jutsu, judo, bujinkan

Salin vaihtaminen

#3

Viesti Janne Oksanen »

Minä kävin bujinkanin peruskurssin aikoinaan Bujinkan Reihan Dojon Jyväskylän konttorissa. Sitten teloin itseni ja tuli pari vuotta taukoa. Luulin palaavani saman dojon treeneihin, mutta samoissa tiloissa samaan aikaan (tosin eri päivänä) olikin nyt Shinden Dojon peruskurssi. Erheeni selvisi minulle vasta myöhemmin, mutta jatkoin treenaamista Shindenillä, kun olin puhunut muutaman kaverinkin mukaan kurssille.
Learning budo is like playing snakes and ladders without the ladders.
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Salin vaihtaminen

#4

Viesti airakti »

Vastasin hätäpäissäni 3:lla, mutta pitäis varmaan laittaa pari lisää. Aloitin -75 Wadokanissa, -77 siirryin Meidokaniin, siellä mut laitettiin vetäjäksi koska olin Wadon ylin vyö ( 14v) en pitänyt treenien vetämisestä, tällä tapettiin lapsen treenaminen joten vedin henkeä muutaman vuoden, -84 aloitin taas Wadokanissa, siihen aikaan karate oli voimissaan ja seuroja perusteltiin sinne ja tänne, "vanhat" treenajat oli kysyttyjä joka seuraan, en kummiskaan lähtenyt houkutusten mukaan. Wadokan oli tuohon aikaan tosi kilpa seura, hyviä ottelijoita oli tosi paljon, olisin halunnut mukaan ja kyselinkin silloiselta Senseiltä (Pauli Nerg) josko voisin osallistua matsi treeneihin. En ollut hänen mielestään kelvollinen (oli varmaan oikeassa, ei musta piste Karatekaksi olisi ollut), Wadossa meni sitten vuosia, jotenkin siellä oli niin sisään lämpiävä henki että päätin etsiä uuden seuran, -91 menin sitten Helsingin Karate Klubille kyselee että saanko tulla seuraan ( siihen aikaan oli niin paljon treenajia tulossa Karateen että piti anella :-) ) Erik Piispa, silloinen EM, ei olis mua ottanut seuraan treenamaan, mutta Keppana (Keijo Mikkonen) otti, (Piispan kanssa tultiin sitten myöhemmin hyvin juttuun, viimeksi pikkujouluissa v1ttuilin sille että koitetaanko kumpi osaa Karatea :-), ei halunnut koittaa) Klubissa treenailin ja Aittomäki tuli sinne kanssa ja jossain vaiheessa, olisko ollut -95(Kari korjaa jos olen väärässä) Kari aloitti kiukkusian silloin ja seurasin häntä, pari vuotta meni Kiukushinkaita treenatessa, olin aina tervetullut harjoittelemaan ja oli aina tosi hyvät treenit ( Karille kiitokset, olet paras Karate opettaja jota mulla on ollut)sitten Kiukkari loppui ja menin takas KarateKlubiin, mietin että alan olee jo aika vanha että kunhan huiskin mukana (toki käyn kerran viikossa kaverini kanssa kickbokraamassa, mua ei hakkaa kukaan :-) ) Olin lueskellut potku.nettiä(kiitos hyvästä saitista)Seibukan jätkien kirjoitus alko ottaa pattii niin paljon että laittelin viestejä että haluan tulee treenaa teidän kanssa, eka yhteyden otto ei tuottanut tulosta, vastaus oli että hmmm... ei nyt, mutta seuraavan ilmoituksen laittoi inunjack, otin häneen yhteyttä ja hän toivotti tervetulleeksi treenaamaan, sillä tiellä ollaan, Seibukan on antanut mulle tässä muutamassa kuukaudessa enemän kuin Wado vuosikymmenissä, kiitos hyville vetäjille Jackille ja Villelle. Muutenkin kun arvioin koko kamppailu-uraani, niin Seibukan yhteisö todellakin tarkoittaa yhteisöä, ei ole tullut ennen vastaan, hienoa :-)
TimppaA
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3865
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Salin vaihtaminen

#5

Viesti Puni »

Hmm, nykytilanteessa kiertelen pitkin suomea melko aktiivisesti, oman ja kavereiden lajien perässä. Mutta alunalkujaan olen kyllä ollut aikaslailla koulu-uskollinen, ikä, maantiede yms selitykset huomioon ottaen. Toiset on luotuja kulkemaan, toiset on liikkeellä luonnostaan.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Salin vaihtaminen

#6

Viesti Andy »

Lähinnä ajattelin asiaa siis siltä kannalta, että miten salien vaihto on vaikuttanut kehitykseenne.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Salin vaihtaminen

#7

Viesti Benu »

Itsellä on kokemusta oikeastaan neljästä salista.

Ensin aloitin treenaamisen Hangossa, missä olin kyllä niin aloittelija etten oikein edes ymmärtänyt lajista mitään. Mutta pirun hyvä meininki oli ja se olikin syy miksi jäinkin lajin piiriin. Olenhan toki käynyt siellä myös jälkeenpäin paljon painimassa ja pelkästään hyvää sanottavaa.

Vaasaan muutettuani aloitin ensin kamppailukeskuksella, joka ei oikein ollut vapaaottelu tai BJJ sali. Pikemminkin siellä oli HJJ päälajina ja potkunyrkkeily vahvana kakkosena. Joten aika yksin siellä sitten oltiin muutaman toisen hepun kanssa. BJJ:n kannalta oli vain yksi ainoa luonteva suunta, ja se oli perustaa oma sali joka tukisi BJJ:tä monella tapaa (leirit ja kilpailiut).

Joten perustin jätkien kanssa oma seura. Se homma lähtikin sitten hyvin vetämään, eikä voi kun muistella hymysuin tuota aikaa. Itse kehityin todella paljon tuona aikana, ihan siis ihmisenä, valmentajana ja ottelijana. Todella antoisaa hommaa.

Nyt muutettuani Espooseen olenkin sitten käynyt Vantaalla painimassa, tosin aika epäsäännöllisesti. Täytyy sanoa että ihan eri juttuhan se tuolla on painia, mitenkään vähättelemättä vanhoja treenikavereita. Nyt voin keskittyä itseeni paljon enemmän ilman valmentajan vastuuta. Tosin ainahan mussa tulee elämään pieni valmentaja, siitä en pääse ikinä eroon. Mutta todella kovia sparrikavereita tuolla on, ja aina löytyy sen tasosia treenikavereita että turpaan tulee.

Mielestäni Kaksi viimeistä salia ovat olleet hengeltään aika samanlaisia, rento meininki mutta silti ollaan yleensä asian ytimessä.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
bantza
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1122
Lauteille: Elokuu 2007

Salin vaihtaminen

#8

Viesti bantza »

Onn BJJ:tä treenannut kolmella eri salilla, mutta aina niin, että olen treenannut samaan aikaan kahdessa paikassa. Minulla on aina ollut yksi "pääsali" ja sitten olen ikäänkuin vieraillut. Käsittääkseni mitään ongelmaa tässä ei ole ollut, vaikka toinen näistä saleista on jopa kuulunut eri tiimiin. En tosin ole mikään kilpailija, jos se mitään vaikuttaa. Omaan kehitykseeni se on mielestäni vaikuttanut varsin positiivisesti. Eri saleilla on huomannut, että salikohtaisesti on täysin erilaisia tyylejä. Temput, jotka omalla salilla ei mene ollenkaan läpi, menee toisella salilla kuin veitsi voihin. Ja taas toisen salin jätkät on jossain osaalueilla niin vahvoilla, että tuntuu ettei osaa itse mitään. Eli tuttujen kavereiden kanssa ei siis löydä niitä omia heikkouksiaan niin helposti kuin vieraitten kanssa.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4956
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Salin vaihtaminen

#9

Viesti Mänzy »

Andy kirjoitti: Mutta kuinka moni on treenannut omaa ykköslajiaan useammalla eri salilla? Lajin vaihtoa en nyt lasketa vaan nimenomaan saman lajin treenausta. Millaisia kokemuksia siitä on? Onko siitä ollut hyötyä ja jos niin minkälaista? Entä mahdollisesti haittaa? Puhutaan nyt siis ainakin useamman kuukauden treeneistä eikä mistään satunnaisvierailusta.
Treenaan vakituisesti kahdella eri salilla tälläkin hetkellä. Hyötynä on ainakin se, että pääsee vaihtamaan harjoitusparia useammin ja tulee kohdattua useammanlaisia kehoja. Se estää myös hyvin klikkiytymistä, kun jatkuvasti käy muuallakin kuin vain omalla dojolla. Haittana voisi olla se, että treenejä on samanaikaisesti, eikä pääse molempiin. :)
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Salin vaihtaminen

#10

Viesti PetriP »

Andy kirjoitti: Lähinnä ajattelin asiaa siis siltä kannalta, että miten salien vaihto on vaikuttanut kehitykseenne.
Käytännön pakosta olen yleensä vaihtanut salia, mutta muutama vaihto on opettanut uusia puolia judosta. Hämmästyttävän eri lailla eri saleilla treenataan kun lajilla on kuitenkin suomessakin jo yli 50 v ikää.

Salia vaihtamalla olen joskus saanut parempaa opetusta joskus huonompaa. Sparraukseen tulee tietty vaihtelua aina kun vaihtaa poppoota
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Salin vaihtaminen

#11

Viesti joksanen »

Musta Ilmenin vihje oli ihan hyvä, etenkin jos samassa kylässä on useampia saman lajin seuroja tarjolla. Löytyy se porukka jossa tuntee saavansa eniten panokselleen vastinetta.

Itse olen vaihtanu wingisalia muuttaessani Turusta Hollantiin ja takaisin. Kyllähän noilla vaikutuksensa aina on. Ja en varmasti olis tässä, jos en olisi vaihtanut.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: shakkinyrkkeilija ja 79 kurkkijaa