USA:ssa kamppailulajien bisnesmalli "alkoi" -60 luvun lopulla ja malli kopioitiin aika pitkälle Arthur Murrayn tanssikouluista. Siitä lähti kehittymään eri suuntiin mutta vasta -90 luvulla alkoi näkyä että toiminta alkoi olla ammattimaista. Markkinoinnin yksi rakentajista oli Education Funding Company ja palkkasivat Jay Abrahamin auttamaan markkinoinnin ja myynnin kehittämisessä. Itse olin osallisenaPoint kirjoitti:make1212 kirjoitti:Saako kysyä millä alalla? Kamppailulajit? ( kysyn kun en tiedä, ei ole kuittailua.. )Point kirjoitti: Sinulla on ainakin tuo Some markkinointi hallussa ja olette rakentaneet hyvän palvelukonseptin...)
Terveisin,
Markku Parviainen
http://www.k30xtaekwondo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.markkuparviainen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä viittasin Häkkiseen, joka on markkinoinnut Somessa mielestäni hyvin onnistuneesti vaatetusalan yritystään.
Oppia markkinoinnista ja miksei muistakin hyvistä toimintamalleista voi ottaa muilta aloilta kuin omalta alalta (tässä tapauksessa kamppailulajit/liikuntapalvelut). Joskus voi olla parempi bencmarkata jotain aivan toista alaa, joka toimii samalla liiketoiminta alueella (maantieteellisellä/kulttuurisella) kun kopioida tapoja "omalta alalta", mutta täysin eri ympäristössä.
Jayn koulutuksessa 1997-8 ja oli kyllä kallista ( mutta laadukasta )
Nykypäivänä asiat on hieman erilaista. Nyt alkaa löytyä koulutettuja ihmisiä lajien sisältä ja kyllä he lainaa todella paljon konsepteja eri aloilta ( kokeilee ja testaa )
Terveisin,
Markku Parviainen
http://www.k30xtaekwondo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.markkuparviainen.com" onclick="window.open(this.href);return false;