Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Montako liikesarjaa osaat?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Montako kataa saat läpi?

0
21
27%
1
4
5%
2
5
6%
3
2
3%
4
2
3%
5
1
1%
6-7
5
6%
8-10
11
14%
11-15
3
4%
16-20
8
10%
21-25
6
8%
26-30
2
3%
31-40
1
1%
41-50
3
4%
+50
3
4%
 
Ääniä yhteensä: 77

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Montako kataa osaat?

#106

Viesti Andy »

Harjoittelemani tyyli oli siis varsinaisesti Sankukai, jossa oli oma heiwa-niminen katasarja ykkösestä vitoseen. Ilmeisesti tyylin perustajan Yoshinao Nanbun käsialaa. Osasin joskus nekin.

Sitten kun Nanbu siirtyi karatesta nanbudoon ja Rolf Koivumäestä tuli itsenäinen auktoriteetti, hän vaihtoi tyylin katat Shotokanin katoihin. Peruste oli ymmärtääkseni se, että niillä pärjäisi paremmin katakisoissa. Kilpatoiminta alkoi tuolloin olla kuitenkin laskussa ja jossain vaiheessa palattiin heiwa-katoihin ja sitten ne korvattiin ns. randorikatoilla, jotka olivat paritekniikkasarjoja samaan tyyliin kuin judon katat (tekniikat tietysti ihan erilaisia). En tiedä mikä on tyylin katatilanne nykyään.

Nuo heianit siis treenattiin kuitenkin enemmän tai vähemmän shotokanin oppien mukaan. Luulen kuitenkin, että tekniikoiden suoritustavoissa oli tiettyjä muutoksia, jotka perustuivat sankukain omiin oppeihin. Lähinnä se, että torjunnoissa käytettiin toista kättä enemmän ns. ohjaukseen ennen varsinaista torjuntaa. Käytin muistelun apuna Shotokanin katavideoita ja ainakin luulen, että olen harjoitellut näitä hieman eri tavalla kuin videon suoritus oli.

Sankukai oli tuolloin hyvin rajussa muutostilassa ja käytännössä joka leirillä tuli jotain uutta juttua, joka sitten joko jäi tyyliin tai poistui myöhemmin. Siihen aikaan en itse kylläkään tiedostanut asiaa kovin selvästi, kun uudet opit tulivat yleensä oman opettajani kautta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Montako kataa osaat?

#107

Viesti Kari Aittomäki »

Tuo peruspaketti tunnetaan kyokushinissa nimeltä Taikyoku, ilmeisesti Kiinaanpäin kumartaen.
Meillä oli rivissä shotokantaustaisia veikkoja jotka hiukan pitkästy ku ei tullu siltäosin uutta kamaa.

Onnea vaan Andylle projektista. Oliko treeninjälkeiset hyrinät oleellisesti erilaiset kuin a)silloinennen b)kickboxingsession jälkeen?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Montako kataa osaat?

#108

Viesti Lasse Candé »

Taikyoku on eri sarja. Se on alunperin Funakoshin sarja. Gigo nähtävästi loi, mutta isänsä promosi ja opetti myös. Kyokushinkaissa tehdään käsittääkseni sekä Taikyokua että Pinania. Pinaneita olen nähnyt videolla. En muista oliko nimellä heian vai pinan, mutta sen sijaan että numero olisi esim "shodan"-muodossa, se oli videolla muodossa "sono ichi".

Sitten kiukkarissa tehdään noita katoja pyörähtämällä väärältä puolelta tai muutoin luovasti. Enkä kiistä kyseisen harjoittelun tehokkuutta, vaan annan pelkän pinnallisen kuvauksen.

Taikuokut ovat pinaneita yksinkertaisempia. Niissä on vain kaksi liikettä. Erittäin hyvää settiä siihen että pystyy toistamaan monesti peräkkäin ja saa käätymisiä ja liikkeitä eri kulmiin. Wadossa ei ole Taikyokua, mutta opettajani teettää ensimmäistä ja olen itse tehnyt sitä melko paljon.

Järkevää ihan jo sen takia, että Wadossa on lähes jokaisella aluksi vaikeuksia kääntyä viistoon. Tätä isommat käännökset ovat kuitenkin oikeasti vaikeampia ja jos ne saa ensiksi toimimaan, viisto onnistuu sillä tasolla. Isommat liikkeet myöskin pakottavat oikeaan liikesuunnan ideaan. Viistolla jengi lähtee hakemaan väärän idean suunnasta ratkaisua. Kun he ensiksi tottuvat oikeaan ideaan, he hakevat viistoonkin sitten ratkaisun oikeasta suunnasta. Asento on myös opetuksellisesti helpompi selittää jos sen pääsuunta on jokin pääilmansuunnista. Jokainen kataa japsiformaatissa (mutta missä on viistoja suuntia) opettanut tietää kuinka vaikeaa aloittelijan on omaksua mitä asennon tulee olla, kun mennään viistoon. Se on liian vaikeaa jo pääsuuntiinkin.

Mutta siis taikyoku ja pinan/heian ovat kaksi eri asiaa ja monissa tyyleissä on molemmat.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Montako kataa osaat?

#109

Viesti Andy »

Pointtina minulla on tässä se, että olen kamppailulajeihin liittymättömän syyn takia oleillut viime aikoina usein Torniossa. Siellä on seura, jossa harjoitellaan defendoa ja kyokushinkaita. Olen toistaiseksi käynyt defendotreeneissä ja välillä ohjannut itse K1-treeniä. Olen kuitenkin ajatellut, että aikataulujen sattuessa sopivasti, voisin osallistua myös kyokushinkai-treeneihin. Tämän johdosta hankin karatepuvun ja muistelin nuo katat niin että osaan ne valmiiksi ainakin läpikävelytasolla, jos niitä siellä treenataan.

Fiilikset katatreenistä oli samantyyppiset kuin soolona tehdystä tekniikkatreenistä muutenkin, lajista riippumatta. Erona siis paritreeniin, joka on tunnelmaltaan erilaista.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Montako kataa osaat?

#110

Viesti Andy »

Päivitin osaamisen kuuteen. Tekki shodan tuli lisää.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2462
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Montako kataa osaat?

#111

Viesti tapsaattori »

En yhtään. Mutta vois opetella jonkun, mikä ei vaadi liikkuvuutta tai nopeutta. EI myöskään hyppyjä. Mutta vois kuitenkin terveyttä/liikunnallisuutta edistää. Tai Chin tyylinen liikehdintä vois sopia mulle.. Vinkkejä otetaan mieluusti vastaan...
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Montako kataa osaat?

#112

Viesti Lasse Candé »

En nyt tiedä tuosta liikkuvuusvaatimuksesta... Noillahan voi treenata sitä liikkuvuutta.

Treenaa se modernin taichin 24-sarja tms. Varmaan maailman tehdyin liikesarja, löytyy lukuisia videoita ja paljon kirjoja. Ja hankit jostain jonkun joka opettaa sen sulle, kun liikesuunnat ja karkeat liikkeet ovat tutut videoilta ja kirjoista tai nettilähteistä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Montako kataa osaat?

#113

Viesti Mika »

Se ei kuitenkaan ole kata vaan taolu (tai joissakin eteläisimmissä tyyleissä kuen). :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Montako kataa osaat?

#114

Viesti Lasse Candé »

Andy kirjoitti:Montako kataa osaat? Katoiksi lasketaan tässä nyt vain pitkähköt soolomuodot. Ei paritekniikkakatoja. Toisaalta sarjan nimen ei tarvitse olla kata ja myös mm. kiinalaisten lajien liikesarjat tai musical forms -esitykset lasketaan mukaan.

Osaamistasoksi riittää se että katan saa käveltyä läpi, bunkaita tms. ei tarvitse osata. Eri lajien ja tyylien katat lasketaan kaikki yhteen. Äänestystulos jää näkyviin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Montako kataa osaat?

#115

Viesti Mika »

Joo, toki, mutta tämän aiheen pitäisi olla Saunassa, ja otsikon tulisi olla Montako liikesarjaa osaat? :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Montako kataa osaat?

#116

Viesti Lasse Candé »

Samaa mieltä, paitsi että kuten sanoin tuolla aiemmin, kata on suomenkieltä. Vähän niinkuin judo.

En tiedä millä kaikilla tavoilla "liikesarjan" voi tulkita, mutta jos tässä ei tarvitse aloittaa samaa keskustelua tuosta kuin mikä jo käytiin ketjussa, muutos voisi olla ihan hyvä. Tai sitten laittaa "kata" lainausmerkkeihin taikka liikesarjan jälkeen sulkuihin.

Onhan tässä myös sellainen vaihtoehto, että Andy halusi suunnata tätä vahvasti karatesuuntaiseen settiin. Varmasti ketjunimelle ja alueelle oli jokin peruste. Mitä Andy tuumaa ehdotuksesta ja romuttaako se jotakin alkuperäisestä ideasta?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Montako kataa osaat?

#117

Viesti Andy »

En muista kyllä yhtään, miksi olen avannut keskustelun Dojoon. Vai onko se jopa siirretty? Itseasiassa luulin että ketju olisi Sauna-alueella ja yllätyin kun se ei ollutkaan siellä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Montako kataa osaat?

#118

Viesti Lasse Candé »

Omastakin mielestäni se oli Saunassa ja äänestäjien nimet näkyivät. En tosin ole varma näkyvätkö ne tietokoneella. Mun tabletilla ei näy, vaikka kääntää ruudun enemmän asioita näyttäväksi.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Montako kataa osaat?

#119

Viesti injunjack »

Mielenkiintoinen seikka olisi myös tietää, kuinka moni harjoittelee säännöllisesti merkitsemäänsä lukumäärää, ja ymmärtää harjoittelemansa sisälllön, vai kuinka moni on vaan ns. katakeräilyä.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Montako kataa osaat?

#120

Viesti Andy »

Minulla ei ole mitään hajua osaamieni katojen alkuperäisestä tarkoituksesta. Siis ainakaan sen enempää kuin mitä itse olen päätellyt liikkeistä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 52 kurkkijaa