Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Montako liikesarjaa osaat?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Montako kataa saat läpi?

0
21
27%
1
4
5%
2
5
6%
3
2
3%
4
2
3%
5
1
1%
6-7
5
6%
8-10
11
14%
11-15
3
4%
16-20
8
10%
21-25
6
8%
26-30
2
3%
31-40
1
1%
41-50
3
4%
+50
3
4%
 
Ääniä yhteensä: 77

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Montako liikesarjaa osaat?

#136

Viesti Jussi Häkkinen »

injunjack kirjoitti:Sekä päivittämään osaamisensa, joitain pikku muutoksia on suorituksiin tullut.
Pidän tätä mielenkiintoisena, itse kun olen pyrkinyt tekemään nimenomaisesti Measara-sensein opettamalla tavalla.

Shimabukuro ei ainakaan näytä kovasti muuttaneen tekemistään.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Montako liikesarjaa osaat?

#137

Viesti Jussi Häkkinen »

Kari Aittomäki kirjoitti:Mulla on todellisia vaikeuksia lukea tätä ketjua.. Tulee niin mieleen se takavuosien vieraileva, pienikokoinen karatesankari (nahkarotsin selkään kirjailtuna KARATE).
Ensilauseensa oli "mä osaan kakstoista kataa".
Voi olla että osasi mutta kakatoa ei osannut vastaanottaa. Tai sikäli osas että putos.

Viiskyt kataa.. joopa joo.
Ei mulla muuta.
Niin. Otsikon määrittämässä mielessä. Se ei ole kovinkaan paljon, etenkin kun lasketaan mukaan eri tyylien versiot, joita visiitillä käydessään tarttuu mukaan väkisinkin.

Tuon päälle koryun ja bujutsujen/budojen katat. Niitä on yhdessä tyylissäkin roppakaupalla ja ne ovat paljon lyhyempiä kuin karaten liikesarjat - silti liikesarjoja.

Ei tuo kummoista ole, kun tasoksi riittää että "saa mentyä läpi soolosuorituksena" - ei noita oikein saa unohdettuakaan.

Sitten kun mennään sisältöön - eli katan varsinaiseen sisällölliseen osaamiseen - rajaan sen n. kymmeneen karaten puolella. Muissa erikseen, kunkin lajin mukaan.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Montako liikesarjaa osaat?

#138

Viesti Lasse Candé »

Niin, siis niitä karaten katoja paljon lyhyempiä japsilajien liikesarjoja EI PITÄNYT laskea mukaan.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Montako liikesarjaa osaat?

#139

Viesti TimoS »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Shimabukuro ei ainakaan näytä kovasti muuttaneen tekemistään.
Ei siellä dramaattisia muutoksia ole, sanoisin niitä pikemminkin tarkennuksiksi.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Montako liikesarjaa osaat?

#140

Viesti injunjack »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
injunjack kirjoitti:Sekä päivittämään osaamisensa, joitain pikku muutoksia on suorituksiin tullut.
Pidän tätä mielenkiintoisena, itse kun olen pyrkinyt tekemään nimenomaisesti Measara-sensein opettamalla tavalla.

Shimabukuro ei ainakaan näytä kovasti muuttaneen tekemistään.
Ei sitä tarvitse pitää mielenkiintoisena. Se on normaalia. Kyse ei ole isoista asioista, mutta.....
Jo Measarakin on snadisti saattanut muuttaa asioita, mutta kaukaa saarilta on muutamia pikku nyanssimuutoksia tullut vuosien varrella, joita ei välttämättä videoita katsomalla huomaa.
Sanon edelleeen että seibukanin osalta tekemisesi kaipaa ajantasalle saattoa ja päivitystä. Varsinkin jos Seibukanin treenaajana meinaat edelleen esiintyä.
10 vuotta poissa tyylin piiristä, ilman opettajaa yksin tehden, ei yleensä paranna kenenkään suorituksia ko. tyylin osalta.

Lasse; Hear, Hear...
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Montako liikesarjaa osaat?

#141

Viesti Lasse Candé »

En nyt ole ihan varma, mutta onko tässä jonkinlaista närää Karin ja injunjackin toimesta Jussin suuntaan? Tuo nyanssipäivitysjuttu ja Jussin treenailun laajempi pohdinta on puoliksi mielenkiintoinen sivuraide ja puoliksi henkilön melko arvelluttavaakin ruodintaa. Tätä arvelluttavuutta ei vähennä yhtään se, että hakataan olkinukkea jostakin tyylin edustajana esiintymisestä, kun Jussi ei tässä niin edes tee ja on muutenkin kertonut vuosien varrella tänne lukuisissa yhteyksissä treenikuvioidensa hiipumisesta.

Vähän joutuu hämmästelemään että mistä moinen reaktio sitten...
Näyttää erikoisesti defenssimekanismilta jotakin vastaan, mutta en kummankaan tapauksessa ymmärrä alkuunkaan että mitä.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Montako liikesarjaa osaat?

#142

Viesti Jussi Häkkinen »

injunjack kirjoitti:Ei sitä tarvitse pitää mielenkiintoisena. Se on normaalia. Kyse ei ole isoista asioista, mutta.....
Jo Measarakin on snadisti saattanut muuttaa asioita, mutta kaukaa saarilta on muutamia pikku nyanssimuutoksia tullut vuosien varrella, joita ei välttämättä videoita katsomalla huomaa.
Sanon edelleeen että seibukanin osalta tekemisesi kaipaa ajantasalle saattoa ja päivitystä. Varsinkin jos Seibukanin treenaajana meinaat edelleen esiintyä.
Nimenomaan näin - treenaan edelleen karatea ajoittain, Seibukanin tapaan (koska se on oppimani tapa). Periaatepuolen en usko muuttuneen miksikään, joka onkin hyvä ja myös aika hyvin opittu.

Toisaalta, en usko sinulla olevan myöskään minkäänlaista auktoriteettia ylitseni tässä asiassa, vyöarvosi toki on varmasti mennyt ohi. Jos/kun palaan tyylin pariin, palaan opettajani kautta ja häneltä otan vastaan mahdolliset päivityksetkin.

Timo: Hyvä kuulla vahvistus ajatukselleni. Ed. tyylissä muutokset (no, lähinnä Suomen aiemman pääopettajan henkilökohtainen sekoilu) söivät pohjan ja hajottivat tyylin.

Lasse: Niin, tuo ero on siinä ja siinä. Iaipuolen ja muut selvästi lyhyet soolokatat jätin noista pois. Pelkästä karatesta tulee - tyylivariantit laskien - 3+5+5+5+8+6+2+2+1+3+4=44 + 5 kepukoidenvispauskataa. Tuohon päälle taekwondot, taijit ja nämä pidemmät (yli 5 liikettä) lapaseen tarttuneet nipponit = helposti yli 50.

Ja tottakai täällä on joillakin mennyt hiekkaa rakosiin. Minun on helppo muistaa liikesarjoja, olen visiteerannut useilla saleilla (ihan uteliaisuuttani) ja minusta on hauska muistaa asioita. Joillekin taas katojen ja liikesarjojen muistaminen on vaikeaa - ymmärrän hyvin, jos tämä hiertää ja saa defenssit pintaan. En ole esiintynyt Seibukanin edustajana - treenaan silti sen minkä ehdin, joka on viikoittain hyvänä viikkona muutaman tunnin, huonona ei yhtään - ja millä tavalla voin. Tekemäni tapa on Seibukanin tapaa tehdä karatea (johon on voinut jotain pientä muutosta tapahtua - todennäköisesti jotain, joka korjataan leirillä kerran ja jonka jälkeen teen sen uudella tavalla, koska muuttaminen on periaatetason samana pysyessä helppoa), koska se nyt vain sattuu olemaan se oppimani tapa.

Ja, kuten todettua, kun palaan lajin pariin, opettajani kyllä tekee tarvittavat korjaukset. Pidän häntä siihen luotettavimpana tahona enkä tahdo kärsiä rikkinäisistä puhelimista.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Montako liikesarjaa osaat?

#143

Viesti injunjack »

Nyt menee pahasti ohi aiheen. Anteeksi siitä.

En koe olevani auktoriteetti kuin omille oppilailleni. Älä lue rivien välistä mitään, mitä siellä ei lue.
Eikä ainakaan mua hierrä mistään kohtaa montako liikesarjaa kukin osaa. Toiset enemmän kuin toiset.

Ja tule ihmeessä leirille/leireille sitten päivittämään osaamisesi. Tosin, ei kukaan enään odota näkevänsä sua millään leirillä. Yllätä meidät kaikki....
Tässä maassa on aktiivisella dan-tasolla hyvin vähän rikkinäistä puhelinta, jos lainkaan.

Anteeksi uudelleen ketjun sotkemisesta ketjun kannalta irrelevanteilla asioilla :lol:
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Montako liikesarjaa osaat?

#144

Viesti Kari Aittomäki »

Heh, ihan luulojen välttämiseksi..
Minähän ihailen Häkkisen älyä ja kynänkäyttöä, jäsentelykykyä.
Ja koska kuten kaikilla, nettipersoonani on ihanneversiointia siitä mitä oikeasti olen, koen olla sosiaalinen ja mukava.
Tarkoittaa käytännössä sitä, että ohitan negatiivisiksi kokemani piirteet jokahemmossa ja koetan keskittyä siihen, mitä aina kyseiselläkin sällillä voisi olla juuri minulle annettavaa.

Häkkiset ja Andyt mukaanlukien ja etenkin. Eli en tietääkseni ole koskaan takertunut lapsuksiinsa, koska ne eivät ole olennaisia.
Väitän silti että minulla on veikkojen hahmotuksiin valtavasti suurempi kontaktipinta kuin vastoinpäin.
Koska olen intoilija.

Mitä tuohon huvittuneisuuteeni tulee, kyse ei ole defenssistä, todellakaan. Vaan ihan vaan siitä itsestään, huvittuneisuudesta. Kaskun aikanaan kataajat ja muut teoreetikot hakivat uskottavuutta nillittämisestä. Eräänlainen antimatsaamis-liike, tappelusta nyt puhumattakaan.
Se huvitti minua silloin ja huvittaa yhä.
Myllyttäjä kun olen, olin.
Tämä sanottuna, mun tärkeimmäksi katsomani karateopettajani oli Erik Raittinen, moninkertainen katan Suomen mestari ja hyvin pikkutarkka opettaja.
Jolta sain eksaktiuden eli tarkkuuden tärkeyden joka on on auttanut minua omaksumaan syvämukilointitaitoja ja analysointia.

Ja jep, myös minulle on helppoa oppia liikesarja jopa yhden session aikana.
Airakti muistanee että treenasin tokadanin koetta varten peräti vartin. Innostuneisuus on mukava asenne.

Mutta samalla..
Katat, katamuutokset ja koko politikointi oli se perussyy miksi aikanaan lopetin shorinjiryun seuraamisen ja hakeuduin kiukkariin.
Alko yksinkertaisesti ottaa päästä se joutavointi, koska anti varsinaiseen kiinnostukseeni oli pakkasen puolella.
Pidin toki kontakteja yllä.

Sävyni johtui myös topicista. Mä nyt en yksinkertaisesti pidä tärkeänä katojen määrää. Se ei kerro mitään, ei ainakaan mitään kiintoisaa.
Mun subjektiivisen kiikaroinnin kautta.
Antaa toki varmaan ja toivoakseni kehyksen seibukaniaan.
Hahmotuksen kautta.

Kehittääkö se tappeluominaisuuksia.. se taitaa olla toinen kysymys.

Eli. Minulla ei ole yhtään mitään Jussi Häkkistä vastaan. Eikä katoja.
Päinvastoin.
Kunhan vaan naurelen.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Montako liikesarjaa osaat?

#145

Viesti Jussi Häkkinen »

Kari, karaten kamppailullisuus - ja koko karate - on siinä katassa. Silti, liikesarjasetit ovat itsessään lähinnä hupia ja ajanvietettä sisällöttöminä. Sitä rumaa tanssia ja kuriositeettia. Varsinainen kamppailullinen kataharjoittelu (eli se karaten tapa harjoitella kamppailua) on harvemmin soolokävelyä.

Silti, jos historia kiinnostaa vähänkin, on noita hauskakin vertailla. Missä vaiheessa taekwondo perustajat treenasivat karatea (näkyy suoraan Kukkiwonin poomsentekotavassa), miten joku moderni tyyli on muuttunut, ketkä todennäköisesti olivat opettajia....se on sitä toista puolta.

Minulla on aina ollut kiinnostus nimenomaisesti katan sisältöön - eli siihen, millä tavalla ja millaista kamppailua karaten myötä opitaan. Se on ainoa tapa oppia sitä, mikä varsinaisessa lajillisessa mielessä on karatea. Itse liikesarjojen oppiminen ei ole ollut itsetarkoitus - se vain on tapahtunut. Nykyisellään kun elämässä ei ole aikaa tai säännöllisyyttä käydä treeneissä (työtä, paljon), ne parhaiten sisäistetyt katat pitävät sen sisältönsäkin elossa, kunhan niitä joskus toistelee.

Ei riitä kehään, mutta ei ole tarkoituskaan. Pitää kunnossa ja itsepuolustusvalmiuden nollaa parempana. Ei onnistu, jos sisältöä ei tunne hyvin.

Muut sarjat ovat sitten huviksi ja dementian ehkäisyksi.

Ja minuakin huvittaa aina, kun itseään karatekana tai karatetaustaisena pitävä dumaa kataa vaikkei tiedä siitä...no, mitään. Tyhjää muotoa ei oikein voi katana pitää ja kun mielikuva selkeästi kumpuaa niistä, ei keskusteluun vain ole rouheita.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Montako liikesarjaa osaat?

#146

Viesti Akuma »

Tämä nyt ei ole mikään newsflash kenellekään potku-konkarille sinänsä, mutta korostanpa sitä silti - kata on opetusväline.

Jahka opettaja on katan kautta saanut asiansa sanottua JA JOS oppilaan suunnitelmissa ei ole opettaa samaa kokonaisuutta enää eteenpäin, kataa ei enää tarvita.
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Montako liikesarjaa osaat?

#147

Viesti Aihki »

Opetusväline mille asialle tarkalleen?
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Montako liikesarjaa osaat?

#148

Viesti TimoS »

Aihki kirjoitti:Opetusväline mille asialle tarkalleen?
Minusta tuohon sopii Jussin "allekirjoituksessa" oleva toteamus
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Montako liikesarjaa osaat?

#149

Viesti Aihki »

Vaikka en olekaan tuossa kohden Jussin kanssa eri mieltä, niin en ihan suoraan yhdistäisi kataa siihen. Tietysti jos asiaa katsoo vain kokonaisuuden kannalta niin onhan se noin, mutta joskus on hyvä nähdä puut metsässä.

Toisaalta haluaisin kuulla muidenkin mielipiteitä siitä mitä katsovat katojen antavan. Tai olevan antamatta.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Montako liikesarjaa osaat?

#150

Viesti Andy »

Minusta tässä pitäisi ymmärtää se, että osatun katamäärän merkitys riippuu henkilöstä ja tämän harjoittelemasta kamppailusysteemistä.

Minä en muuttunut viiden uuden katan opettelulla yhtään kovemmaksi kamppailijaksi. En potkunyrkkeilykehässä enkä itsepuolustuksessa. Ainakaan siis muuten kuin mitä se treeni paransi hapenottokykyä. Näin siksi, että kamppailutaitoni ei perustu katoissa oleviin tekniikkoihin vaan ne ovat päälleliimattua kamaa.

Sitten taas jos mietitään jotain liikesarjakilpailijaa, niin hänellehän on aivan elintärkeää osata ne kisoissa arvosteltavat kilpakatat. Jos hän ei osaa niitä, niin suorituskyky on täysi nolla vaikka olisi muuten miten kova jätkä. Toisaalta vain ne tietyt liikesarjat ovat hyödyllisiä eikä sellaisista, joita ei kisoissa kysytä ole mitään hyötyä, vaikka niitä osaisi sata.

Sitten taas jos oma kamppailutaito ja sen opetus perustuu katoihin, niin niillä on osaamista laajentava merkitys. Jos katassa 1 on pelkkiä lyöntejä ja potkut treenataan vasta katassa 2 niin katan 1 hyväkään hallinta ei kehitä potkutekniikkaa mihinkään.

On varmaan muitakin tapoja, joilla liikesarjat voivat niveltyä kamppailutaitojen oppimiseen. Esimerkiksi niin että ne nähdään mielekkäänä ja motivoivana tapana harjotella perustekniikkaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 51 kurkkijaa