Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tehokkain lajiyhdistelmä?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Tehokkain lajiyhdistelmä?

#31

Viesti Mjölnir »

Mika kirjoitti: Totta kai, mutta sen lisäksi tilanteiden muitakin aspekteja käsitellään. Niistä on varmasti hyötyä varsinkin niille, jotka eivät ole joutuneet painimaan vasten tahtoaan.
Kyllä.

Parhaiten painimaan oppii treenaamalla painia. Parhaiten lyömään oppii treenaamalla nyrkkeilyä. Parhaiten itsepuolustusta oppii treenaamalla itsepuolustusta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tehokkain lajiyhdistelmä?

#32

Viesti MtJ »

Mulle tulee tässä mieleen ampuminen, koska alkuasetelma on aseteltu niin, ettei rangaistuspuolta edes pohdita :D Jos nyt haluaa hakea sitä ultimate yhdistelmää, niin varmasti joku katkaistu haulikko on lähellä optimia ja sillä voi tilsiä useammankin ihmisen huonoon kuntoon.

Sitten jos rupeaa hakemaan sitä asiaa sen kautta, että mitä rangaistuksia tulee, joutuuko jopa linnaan ja vahingoittuuko se toinen osapuoli kuinka pahasti, niin ainakin itse ajattelen, että painilajit+IP-lajit on lähellä sitä optimia, jossa voi vielä päästä hyvään lopputulokseen, vahingoittamatta toista liian pahasti.

Lyönnitkin on aina kuitenkin lyöntejä ja kenkiminen ei vaan ole vaihtoehto. Jotkut painavat talvikengät jalassa tulee tosi pahaa jälkeä, jopa ihan vahingossa (jos se toinen vaikka horjahtaa ja kenkä osuu päähän, niin sehän voi jumankauta kuolla).

Eli itselleni optimaalinen treenaus itsepuolustukseen voisi olla oikeasti se itsepuolustuslaji (sellainen, jossa tätä puolta pohditaan) ja sitten mahdollisesti lisänä painilajit (jossa tulee sitä ymmärrystä toisen kaatamisesta ja hallinnasta ilman lyöntejä+potkuja).

En tykkää ollenkaan ideasta, että itsepuolustukseen treenattaisiin potkuja, kyynärpäitä, lyöntejä tai polvia. Ne on yksinkertaisesti aika rajua settiä, jos ajattelee tuollaista perusjamppaa, joka ei oo ikinä treenannut yhtään mitään. Tietysti onhan se tehokasta vetä kyynärpää läpi kasvoihin, ihan varmasti tipahtaa ja kerrasta. Pahimmalta tuntuu se, että toinen tipahtaa ja lähtee hallitsemattomasti kaatumaan taaksepäin. Takaraivon osuessa hallitsemattomasti maahan/lattiaan/asfalttiin voi henki olla menoteillään. Ja kuka ihme katsoo ennen lyöntiä, mihin toinen kaatuu? Takana voi olla mitä vaan, vaikka pyöräteline tai joku rappusen reuna. Jäisistä lumikököistä puhumattakaan.

Sitä ei treenannut sälli ihan äkkiä usko, miten kova vaikutus esimerkiksi naamaan lyömisellä on sellaiseen ihmiseen, joka ei ole kontaktiin tottunut. Se säväys on ihan huomattavan kova ja aivan hipaisustakin saattaa perusjamppa tipahtaa tai lävähtää lujaa taaksepäin. Vaikka aina mennään sen kovimman mukaan, eli että vastaan hyökkii 7 vuotta thainyrkkeilyssä, vapaaottelussa, sekä vapaapainissa kilpaillut kaveri, niin todellisuudessa se vastaan hyökkäävä sälli on suurella todennäköisyydellä semmoinen ihminen, joka ei ole ikinä harjoitellut mitään kamppailua.

Sinne kun linttaat jonkun combon perille, niin jälki on sitten sen mukaista. Ensiavun kirjoista löytyy sen "itsepuolustuksen" jälkeen murtumaa, sijoiltaan mennyttä leukaa, irronnutta hammasta ja katkennutta kitalakea.


Toisaalta kun miettii (hirtehisesti), niin pystylaji + 400m juoksu voisi olla rangaistuksen välttelijälle ihan optimi treenitausta.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Tehokkain lajiyhdistelmä?

#33

Viesti PDC »

Mtjllä hyvä pointti. Itse yritän treenata lyöntejä ja potkua pääasiassa juuri siksi, että tajuaa niiden mekaniikan, miltä se tuntuu itestä ja toisesta ja niin edespäin. Both way street.

Vähän kun jossain "kata treenauksessa" joskus näkee sitä, että tehdään lukot ym. tiukasti, mutta sitten se jolle lukkoa tehdään, niin ei painoteta sitä, että yritä myös elää mukana, hae rentoutta, että voit selvitä/itse hyökätä sen lukon jälkeen.

Jos jäpittää, ei tule paremmaksi pakenijaksi -> vastahyökkääjäksi. Sama jos vain treenaa turpaan vetoa sen itsensä takia, että voisi tehdä sen toiselle.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 103 kurkkijaa