Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vetääkö realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Vetääkö realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

#1

Viesti Jasse »

Lueskelin jokin aika sitten kirjaa "Salaisuus" jossa esitettiin etta ihminen vetaa puoleensa asioita joita ajattelee. Tassa on mielestani pointtia. Itse en ole paljon muuta ajattellut yli kahteenkymmeneen vyoteen kuin kamppailulajeja ja elamani kirjahyllya myoten on sita taynna.

Olen myos huomannut etta kun valilla keskityn eenmman realistisetn IP-tilanteiden harjoitteluun ja pohdiskeluun, kamppailu-urheilun sijaan, loydan itseni melko nopeasti rael life realistisesta tilanteesta. Ei niin etta milestani niihin hakeutuisin, mutta kuitenkin.

Onko muilla vatsaavia kokemuksia? Tai muuten ajatuksia ilmiosta?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vataako realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

#2

Viesti Mika »

Tämä onkin hyvä kysymys. Heh, jotenkin sitä ajattelisi, että ainakin tarkoitus olisi päinvastainen.

Jään odottamaan kommentteja avaukseen. Tässä ollaan oikeasti aika syvissä vesissä nyt.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Oskari
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 702
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: ...

Vataako realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

#3

Viesti Oskari »

Mulla on samoja tuntemuksia. IP-lajien harjottelu on itella johtanut myoskin siihen etta tilanteita on enemman kuin ennen. Tai ehka niita potentiaalisia uhkatilanteita ei vaan ennen tunnistanut samalla lailla? Kiinostuksen kohteiden ollessa kamppailulajien puolella, duunitkin helposti menee sinne turva/suojeluammattien puolelle, jossa taas niita tilanteita tulee useemmin.

Veikkaan myos etta nimenomaan katutilanteita treenatessa kropankieli menee sellaseen jamaan etta ne ketka tykkaa ottaa tuijotuskisoja, alkaa niita ottamaan helpommin..

Nimim. Miettiny viimeaikoina monta kertaa: "miten ma jouduin tahankin?"
------------
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Vetääkö realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

#4

Viesti Rojola »

Tuskinpa, riippuu täysin ihmisestä itsestään? Tietty jos on taipuvainen tilanteisiin "ajautumaan" niin sitten on ehkä suurempi kiinnostus reenailla räbäsädä-juttuja, jolloinka...

Richard Dimitri kertoi semmallaan, että hän oli taipuvainen joutumaan tilanteisiin, mutta kun hän muutti asennettaan ja tapojaan - niin tilanteetkin jäivät.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Vetääkö realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

#5

Viesti Jorge »

Jasse kirjoitti: Onko muilla vatsaavia kokemuksia? Tai muuten ajatuksia ilmiosta?
Lähinnä kokemus on siitä, (mainitsin aikaisemminkin) että jotkut treenaajat puhuvat aika paljon tilanteista joihin ovat "joutuneet"; samoissa ympyröissä, joissa treenaamattomat eivät niihin joudu :smt017

Sitten sellainen keittiöpsykologinen arvio, että kun tarpeeksi harjoittelee kontaktia ja skenaarioita, niin poistuu pelko tuollaisia "tositilanteita" kohtaan. Mutta pelko voi olla myös suojaava mekanismi eli se treenaamaton kavahtaa tilannetta - tietoisesti tai alitajuisesti - eikä ajaudu siihen niin pitkälle.

Tämä sitten perustuu vain omaan mietintääni, joten lähteitä ei ole ;)
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Vetääkö realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

#6

Viesti Point »

Itselle tulee mieleen, että kun ip-tilanteita harjoittelee, niin sitä tulee työkalupakkiin runsaasti uusia keinoja, joita ei olisi ennen tullut mieleenkään käyttää.

Ennen:

"Kulta! Minkälainen päivä oli?"
"Ihan ok. Joku hullu meuhkasi tossa parkkipaikalla. Varmaan huono päivä"
"Mikäs sillä?"
"No, en jäänyt kysymään?"

Jälkeen

"Kulta, minkälainen päivä?"
"Ihan ok. No, joku hullu meuhkasi tossa parkkipaikalla ja kun vilkaisin sitä, niin se yritti käydä kimppuun. Oli pakko sitten tipauttaa se.
"Mites sille kävi?"
"En jäänyt kysymään"
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: Vetääkö realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

#7

Viesti YJT »

Itse lähtisin siitä, että harjoittelu kasvattaa tietoisuutta ip-tilanteista jolloin potentiaalisia tilanteita havaitsee helpommin, ja ne myös luokittelee helpommin ip-tilanteiksi eikä vain "nykyään ei uskalla kadulla kulkea" -tilanteiksi.

Voi tietysti olla, että herkemmin menee väliin tilanteisiin tai että uskaltaa oikaista pimeän puiston läpi ja sitä kautta tulee lisää tilanteita, mutta tämä ei liene merkittävä lisäys.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Vetääkö realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

#8

Viesti Jasse »

Semmonen pointti tuli mieleen etta niita tilanteita tuskin tulee kovin helposti jos vaan saan sahaa duunin, kodin ja treenisalin valia. Ihan sama kuinka paljon pyoris tositilanteet mielessa. Mutta jos kukkuu usen diskoissa ja kuppiloissa niin siella sitten helpommin sattuu se "tositilanne" kohdalleen, varsinkin jos semmoisia on lahiaikoina meditoinut.

Viime yona uppouduin oikein kunnolla kuvittelemaan etta aseelliset kostajat tulevat kotiovelleni koputtamaan ja kuinka siita tilanteesta selviaisi ja pikkasen jo alko jannittamaan kun kuulin auton parkkeeraavan lahelle.. Mutta ei ne tullu. Ehka ensyona. :D Jatkan meditointia.

Mikan kanssa samaa mielta etta nyt liikutaan syvissa vesissa...
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Vetääkö realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

#9

Viesti Aihki »

Ei ainakaan vielä tai sitten Karate ja JJ on yhdistelmä, jota kukaan vakavastiotettava Streetidiootti ei ota vakavasti. En kyllä joutunut tappeluihin aikaisemminkaan, ilmeisesti kukaan ei näe minun kimppuun käymisellä saatavan yhtään uskottavuuslisää.

Olen kyllä huomannut muutaman kerran katselleeni kapakassa tilannetta noin yleisesti sillä silmällä ja todennut, että yleensä ei aiheuta muita toimenpiteitä kuin ongelma seuraavasta olutlaadusta.

Kukaan ei vielä ole tuonut esiin sitä varsinaista peikkoa eli "pitäisiköhän edes hieman kokeilla?"
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Vetääkö realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

#10

Viesti tabitha »

Silloin kun minulla ei ollut vielä ollenkaan kokemusta "katutappeluista" halusin kovasti tietää millaista se on. En ihan aktiivisesti kaivanut verta nenästäni, mutta kieltämättä pikkuisen odotin että milloin sattuu omalle kohdalle. Ja sitten kun se tapahtui se oli oikeastaan vähän pettymys. Fyysisesti treeneissä joutuu kovempaan koitokseen ja sattuu enemmän viikoittain. Henkisesti ne oli tietty todella kuormittavia tilanteita. Ja joo, olen tyytyväinen että on jotain kokemusta ja että ne oli niistä ehkä 10-prosenttisesti itse provosoiduista typeristä nujuista jotka kaverit keskeytti heti. Ja se vakavampi väkivaltatilanne tuli vasta myöhemmin. Silloin tajusin miten vaarallista tilanteiden haluaminen on, koska voi käydä ihan helvetin pahasti. Lakkasin miettimästä koko asiaa ja ajattelin että jos joku mut tappaa tai hakkaa invalidiksi niin se on joku elämään kuuluva kiinteä riski jonka hyväksyn. Tilanteita tullut muutama tämän jälkeen. Enimmäkseen enempi siltä "naurettavaa kukkoilua" osastolta.

Mutta joo luulisin että se että "haluttais päästä kokeilemaan" näkyy kyllä olemuksesta ja naamasta ja sitten niihin tilanteisiin joutuu. Sen huomaa toiset ääliöt joita kuumottaa sama juttu. Sen lisäksi että tahtomattaankin provosoi.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Mappe
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 302
Lauteille: Elokuu 2011
Etulaji: Taekwondo
Takalajit: Judo, Jujutsu

Vetääkö realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

#11

Viesti Mappe »

Todella hyvä aihe! Uskon kyllä, että hyvinkin moni itsepuolustuslajien harrastaja ainakin jossain vaiheessa salaa hieman toivoo, että pääsisi tosipaikan tullen vähän testailemaan oppimiaan juttuja. Sitten on vielä erikseen ne kaverit jotka ihan tietoisesti hakeutuvat näihin tilanteisiin. Normi kadun tallaaja joka pyrkii ennakoimaan vaaratilanteet ei juuri koskaan kyllä väkivalta tilanteisiin joudu. Monet lajien harrastajat lisäksi haluavat kyllä ulkoisesti kaikin tavoin viestittää olevansa ns. kovia jätkiä mikä joissain tapauksissa saattaa aiheuttaa sen, että joutuu tormäyskurssille muiden alfaurosten kanssa muita ihmisiä useammin. Jos oikeasti haluaa olla rauhassa ei ulospäin välttämättä hirveästi kannata esille tuoda omaa kovuuttaan. Että näin poijaat! :smt003
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Vetääkö realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

#12

Viesti tohtorismies »

Ei.

Yksilö vetää, Esa Tyynismaa käytti aikoinaan termiä asiasta että "sarvet kasvaa päähän" ja ne pitää puskea pois.

Jos ihan realistisesti asiaa ajattelee niin meidän perusharrastajien tasolla niin turpaan leipomistahan tässä treenataan ja varsinkin tietyssä "iässä" monelle miehelle tulee muutenkin se kreegah bundolo/taistoon vaihe.

Siihen kun lisätään piilevää itsetunnon kanssa olevaa ongelmaa niin helpolla niihin "tositilanteisiin" alkaa ajautua sen takia kun niitä oppejaan haluaisi testata.

Jännitystä siis.

Mutta monesti kilpalajien kilpailijoilla ei ole tätä ongelmaa kun se treeni/kilpailut toimivat semmosena kanavana sille ihmisen luontaiselle kilpailu vietille.

Sekä olipahan kyseessä laji kuin laji missä joutuu kirjaimellisesti pistää jossakin muodossa koko olemuksensa enemmän tai vähemmän täysiä peliin ja testata sitä omaa taito tasoaan.

Itse voin myöntää avoimesti että itselläni oli tälläistä oiretta ihan liikaa aiemmin. Mutta tutustuttuani senshidoon sekä sc yi quanin kautta soomalaisen wannabe nurkeilijan maailmaan vimosen vuoden aikana olen pistänyt itseäni siinä määrin likoon että se turha olettaminen mistään on tippunut ja mihinkään turhaan uhmaan ei ole mielenkiintoa/tarvetta.

Senshido on avannut tätä aihetta meikäläiselle ihan hemmetisti kun hommassa on käsitelty sitä väkivaltaa kokonaisvaltaisesti ja se ego on loppujenlopuksi 99% kaikessa mähinässä se määrittävä tekijä. Kirjaimellisesti muuttanut ajattelu kantaa lähes kaikesta.

Joten, kaikki vaan päästelemään ne höyryt sieltä koneesta niin ei tarvitse "joutua" mihinkään tilanteisiin.

T.Lieksan marginaalilajimiesten marginaalilajimies.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Vetääkö realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

#13

Viesti Rawson »

Olen tohtorismiehen kanssa asiasta samaa mieltä. Ymmärrän toki, että ip harjoittelun tarkoitus on parantaa itseluottamusta, mutta jos se johtaa tilanteisiin ajautumiseen on treenaaminen antanut mielestäni väärän kuvan väkivallasta. Ip:täkin voi treenata niin, että harjoittelussa voi kokea oikeaa pelkoa ja kipua. Silloin ollaan tietysti oman comfort zonen ulkopuolella. Henkisesti ja fyysisesti tuo on tietysti raskasta, mutta tarve ajaantua minkäänlaisiin tilanteisiin vähenee huomattavasti.
Purple belt papa power
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Vetääkö realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

#14

Viesti Ile »

Hyvä aihe. Mites meni se vanha sanonta... "Jos kädessä on vasara, niin kaikki ongelmat alkavat näyttää nauloilta" tai jotain. Aina on pientä vaaraa, että väline alkaa viedä tekijää, ja tämä Jassen esiinnostama asia pitää jokaisen kamppailijan kai jotenkin taklata. Vaikka ei se suurelle osalle mikään iso ongelma liene.

Tosin asiaa ei ole mielestäni helppo arvioida ihan ketjun otsikon mukaisella tarkkuudella. En lainkaan kyseenalaista Jassen omaa kokemusta asiasta, mutta tietysti asiassa on aika paljon muitakin muuttujia kuin se, että mistä lajista on kyse.

Esim. omassa tuttavapiirissäni liipasinherkimmät kamppailijat ovat tulleet kisalajipuolelta. Heidän kohdallaan ei tosin mielestäni ole ollut niinkään kyse siitä, että olisi herkemmin jouduttu "itsepuolustustilanteeseen" vaan ennemmin siitä, että on tavallaan haettu sitä "matsitilannetta" väärässä paikassa ja väärillä motiiveilla. Mutta siis tässäkin puhutaan taas melko pienestä otoksesta ja saattaa mennä jopa ohi alkuperäisestä kysymyksenasettelusta.

Omalla kohdallani fyysiseen kontaktiin edenneiden tositilanteiden määrä on melko vähäinen, mutta voin tunnistaa harjoittelun merkityksen ainakin siinä, että olen mennyt sivullisena väliin tilanteeseen, johon harjoittelemattomana tuskin olisin mennyt. Ja muistan kyllä joitakin itseeni kohdistuneita uhkatilanteita, joissa todennäköisesti olisin "luopunut oikeuksistani" ja väistynyt (tai väistynyt herkemmin) ilman harjoittelutaustaa - näistäkin onneksi vähällä selvitty.

Toisaalta on vaikeampi arvioida sitä, että kuinka monta kertaa olen sitten välttynyt agressiolta harjoittelutaustaan perustuvan levollisen itsevarmuuden vuoksi. Nähdäkseni osa konfliktia hakevista urpoista (riidanhaastajatyypit) nimittäin etsii vastapuolesta jonkilaista heikkoutta tai hermostumista, niin että joko saadaan ylipäänsä helpohko uhri tai sitten tavallaan pakotetaan uhri reagoimaan jotenkin pelokkaan agressiivisesti, jolloin saadaan "oikeutus" hakkaamiselle. Luulen, että tällaisilta on olen kyllä silloin tällöin välttynyt lajitaustan ansiosta. Uhoton pelottomuus toimii aika hyvin jos se on aitoa.

Sitä en kovin hyvin tunnista, että oikea osaaminen ja itsevarmuus yleisesti ilmenisivät jonkinlaisena "saa tulla koittamaan" -tyyppisenä uhoavana kehonkielenä. Todennäköisesti tässäkin asiassa on niin, että poikkeukset kuuluvat ja näkyvät kauas, mutta enemmistöä ei huomata.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Vetääkö realistinen harjoittelu puoleensa realistisia tilanteita?

#15

Viesti Mjölnir »

Olen hakeutunut useammin tilanteisiin. Nykyään yleensä puutun lähes kaikkeen, mihin en olisi ehkä joskus uskaltanut puuttua. Esim ilkivaltaan, varkauksiin, kiusaamiseen jne.

Tosin, hyvin harvoin olen joutunut enää jv-hommien lopettamisen jälkeen käyttämään voimakeinoja.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 63 kurkkijaa