Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Alapotku
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 227
Lauteille: Heinäkuu 2011
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Defendo
Sivulajit: Libre Fighting, Baraw Sugbo, kuntonyrkkeily, Combat Hapkido
Takalajit: Thaiboxing

Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

#1

Viesti Alapotku »

Kysyisin käytännön kokemuksia toimivista veitsen torjunnoista niiltä, jotka ovat joutuneet veitsellä uhatuiksi tai veitsihyökkäyksen kohteiksi. Mitä hyökkääjä teki ja minkälainen tekniikka toimi tai ei toiminut tositilanteessa? Kuviteltuja "tositilanteita" dojolla ei lasketa.

Ainoa oma kokemukseni on nuoruudesta. Olin 18 v, kun eräs tuttu tyttö suuttui humalassa jostain, otti veitsen ja uhkasi sillä minua n. puolen metrin päässä vatsastani. Nappasin vaistomaisesti häntä kädestä kiinni molemmilla käsilläni ja väänsin, jolloin tyttö pudotti veitsen ja alkoi itkeä, kun olin "ilkeästi" satuttanut hänen kättään. Ei ollut kuulemma "todella" tarkoittanut pahaa. Tuossa tapauksessa olin nopeampi (ja selvempi), se ratkaisi tilanteen edukseni, vaikka en tuolloin osannut mitään tekniikkaa. Mieleeni jäi kuitenkin ajatus, että aseeton voi voittaa veitsen kanssa riehuvan.

Yritän nyt opetella käytännössä toimivia veitsen torjuntoja. Combat Hapkidossa niitä on, osa toimivilta tuntuvia, toiset ehkä eivät minun tekniselle tasolleni ja nopeudelleni sopivia. Tekniikan kun pitäisi olla sellainen, etteivät vastustajan vastatoimet tee sitä tyhjäksi, vaikka en olisikaan selvästi nopeampi kuin hän.

Kokeilin ranteeseen tarttumista ja vääntöä toisen lajin mustavyöhön. Ei toiminut osaavan puukottajan kanssa. Hän nappasi nopeasti veitsen vapaaseen käteensä ja "viilsi" kurkkuni. Toki tilannetta vinoutti se, että minä tein oman suoritukseni hitaasti, hän vastatoimen normaalinopeudella.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

#2

Viesti Mjölnir »

Lähtökohta on se, että MIKÄÄN ei toimi osaavaa puukottajaa vastaan.

Mutta onneksi suurin osa puukottajista on osaamattomia.

Veitsitorjuntoihin liittyy paljon myyttejä, joita kukin käyttää promotakseen omaa uskomustaan ja lajiaan, mutta pääsääntöisesti veitsihyökkääjä ei ajattele mitään hämäämistä tai sitä, että puolustautuja tekisi jotain veistä vastaan. Hän vain hyökkää. Ruumiinavausten jne. perusteella suurin osa puukottajista ei edes vaihda kulmaa, puhumattakaan siitä, että vaihtaisi kättä; hän vain tulee suoraan, pistää kahvaa myöten, vetää puukon ulos ja pistää mahdollisesti uudestaan. Mutta ei edes aina näin.

Voisin kertoa toimivia veitsitekniikoita, mutta en jaksa avata tätä matopurkkia, koska AINA voi tehdä tyhjäksi toisen tekniikan, jos tietää, mitä hän yrittää. Eli menee vaan turhaksi jähnäämiseksi. Veitsipuolustautumiseen ainut toimiva konsepti on se, että estät vastustajaa osumasta, vaikutat häneen jollain tavalla, joka joko tekee hänet kyvyttömäksi hyökätä tai ostaa sinulle aikaa irtautua.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

#3

Viesti tabitha »

Ei oo mun oma kokemus, mutta entisen lajin opettaja joka työssään on kohdannut teräaseen useita kertoja opetti. Mikä vain astalo, keppi tms. käteen jos on saatavilla ja nopeita toistuvia iskuja veitsikäteen samalla peruuttaen. Tai mikä vaan tuoli tms. etäisyyden pitämiseen. Jos ei ole niin sit on asiat huonosti. On niistä ihmiset selvinneet mutta tämän kaverin neuvo oli että erittäin hanakasti etsitään jotain kättä pidempää, muuten on heikoilla.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Niksoni
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 203
Lauteille: Syyskuu 2010

Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

#4

Viesti Niksoni »

Hyvä neuvohan tuo muuten on että koittaa saada jotain kättä pidempää/jotain millä heittää. Siitä huolimatta vieroksun hieman tuota peruuttamista. Peruuttamalla annat lähinnä lisää tilaa käydä päälle.
Whatever doesn't kill you...It's gonna leave a scar
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

#5

Viesti ninja »

kiertopotku veitsikäteen toimii aina..
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Kuvake
Niksoni
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 203
Lauteille: Syyskuu 2010

Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

#6

Viesti Niksoni »

ninja kirjoitti: kiertopotku veitsikäteen toimii aina..

Jet Lin ja Stathamin leffoissa joo :D
Whatever doesn't kill you...It's gonna leave a scar
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

#7

Viesti Mjölnir »

Niksoni kirjoitti: Hyvä neuvohan tuo muuten on että koittaa saada jotain kättä pidempää/jotain millä heittää. Siitä huolimatta vieroksun hieman tuota peruuttamista. Peruuttamalla annat lähinnä lisää tilaa käydä päälle.
Olen samaa mieltä. Peruuttaminen on vaihtoehto vain, jos aikoo oikeasti saada jotain kättä pidempää, tai oman aseen esille tms.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

#8

Viesti tabitha »

Joo järki sanoisi ettei tuo voi toimia kovinkaan kauaa, koska ihminen liikkuu eteenpäin nopeammin kuin taaksepäin. Ainoaksi vaihtoehdoiksi jää sitten juosta karkuun tai kiinni. Ja sit kun mennään kiinni, ei enää päästetä irti.

(En edelleenkään ole kvalifioitu puhumaan tästä aiheesta, mua ei ole uhannut kuin pikkusisko Fiskarsin saksilla kun olin 10v.)
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Niksoni
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 203
Lauteille: Syyskuu 2010

Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

#9

Viesti Niksoni »

Ilman muuta mikäli tiedät olevasi nopeampi niin juokset karkuun. Vaihtoehdot eivät silti ole tuossa. Eteenpäinkään suoraan ei ole pakko suunnata mutta parempi sekin kun perääntyä ja antaa lisää tilaa hyökkääjälle. Ihminen joka hyökkää veitsellä keskittyy yleensä (varsinkin maallikkona) lähinnä siihen käteen jossa hänellä on veitsi sekä siihen kohteeseen johon on ajatellut hyökätä. Tämä siis hyökkäyksen hetkellä tapahtuvaa eikä niin että hän väijyy ja miettii tapaa hyökätä. Silloinhan on parempi koittaa pitää se oma asemansa ja blokata tai väistää veitsen isku ja suorittaa itse mahdollisimman nopea vastahyökkäys. Ajatuksena esimerkiksi niin että hyökkääjä koittaa pistää veitsellä suoraan. Liikut itse samalla joko eteenpäin, tai etuviistoon (mielummin hyökkäävän käden ulkopuolelle) ja koitat viedä hyökkääjältä tilaa pois. Samanaikaisesti kun liikut suoritat vaikkapa toista kättäsi käyttäen jonkun torjunnan ja esimerkiksi toisella kädellä hyökkäät joko hyökkääjän asekäteen niin että saat veitsen pois tai johonkin kehon herkkään kohtaan joka aiheuttaa hyökkääjälle välitöntä suurta kipua. Tässä siis vaan pelkistetysti yksi esimerkki. Tärkeintä on veitsihyökkäyksen vastaanottamisessa sen asian tiedostaminen että jos se tulee perille niin pitämään sitten kontrollia edes niin että se veitsi ei pyörisi niillä alueilla missä on itselle välitön hengenvaara osuessa. Saanpa aikaan sekavaa tekstiä tähän aikaan. Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan.


Ja niinkuin itse sanoit että ihminen liikkuu eteenpäin nopeammin kun taaksepäin niin tämä on juuri se syy miksi et voi pakittaakaan kauaa ilman että hetken päästä se hyökkääjä tekee rumaa jälkeä...tämän takia pitää ottaa hyökkääjältä alkuunsa luulot pois. Ainoastaan pakittaminen lähinnä silloin kun havittelet itse jotain käteesi jolla olet vahvemmilla kuin paljain käsin.
Whatever doesn't kill you...It's gonna leave a scar
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

#10

Viesti ninja »

Jos järki pelaisi yhtään ks. shokkiskenaariossa, niin ryntäisin täydellä vauhdilla päin ja koittaisin "juosta läpi". Voisi toimi varsinkin fyysisesti pienempää vastaan. Tämä antaisi puukottajalle ainoastaan yhden tilaisuuden pistää. Ja se täytyisi sitten ottaa vastaan. Tämä tietenkin vain jos muut ulospääsytiet poissa laskuista.
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Illu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Re: Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

#11

Viesti Illu »

Itse olen tositilanteessa käyttänyt mm. Magan 360 -torjuntaa vaistonvaraisesti, sekä Defendon kahdella kädellä tehtäviä hallintatekniikoita veitsihyökkääjää vastaan.

Nämä siis samalla kertaa. Parin ensimmäisen osuman (toinen tuli käteen ja toinen suojaliiviin) jälkeen sain torjuttua iskuja vaistonvaraisesti 360 torjunnalla, ja kun pääsin "käyntiin", sain tehtyä vastahyökkäyksen, joka keskeytti hyökkäystä sen verran, että pääsin rakentamaan hallintaa veitsikädestä.

Tilanne loppui, kun sain käden hallintaan ja työkaveri sai riehujan kuristettua tajuttomaksi.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

#12

Viesti Paanari »

Vastaan nyt vaikka ei pitäisi. hähähä
On olemassa yksi tekniikka/taktiikka joka toimii terää vastaan. Se on semmonen että, pysyttelet yksin himassa, kurkit verhojen välistä pihamaalle ja raportoit ahkerasti vallesmannille pihalla tapahtuvaa liikehdintää.
Sitten jos roskapussia viedessä naapurin "vahinko" kannabiskoruineen tulee esittelemään uutta perhosveitseään niin...
Juokset yhtä kovää kuin pursiseuralainen juottolaan. Hölkkää jos et pysty ottamaan niin, mäjäytät roskapussukalla käteen tai lävistykseen. Tätäkään jos et kykene tekemään niin pyrit käyttämään takkia, t-paitaa tms kilpenä... vaatii nopeutta saada se käden ympärille... onhan sulla aikaa treenata sitä kun kurkit pihalle.

Oikeesti on vain yksi mahdollisuus, on kyettävä siihen ekaan viiltoon/pistoon saamaan ranteen alueellesen verran voimakas isku että voi haaveilla vastatekniikasta...
Tosi pelissä saat osumaa ja veri lentää...
Tämä "leffakin" on nähty....

Koitat vaan viedä hyökkääjan mukanasi autuaamille metsästysmaille...
Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

#13

Viesti Daddy »

Mjölnir kirjoitti: ... Veitsipuolustautumiseen ainut toimiva konsepti on se, että estät vastustajaa osumasta, vaikutat häneen jollain tavalla, joka joko tekee hänet kyvyttömäksi hyökätä tai ostaa sinulle aikaa irtautua.
Joo kuulostaa perusperiaatteeksi oikeastaan ainoalta järkevältä - ja soveltunee täysin mihin tahansa hyökkäykseen. Oli hyökkijällä sitten minkälainen ase tahansa tai pelkät lentopallomailat käytössään.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

#14

Viesti Alioppilas »

Verbaalinen de-eskalointi on uhkatilanteessa omiaan, sen onnistuessa ei välttämättä tarvitse tehdä torjuntoja.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Käytännössä toimivat veitsen torjunnat

#15

Viesti Jorge »

Jos en nyt väärin muista, niin jossain (videolla?) oli analysoitu veitsihyökkäyksiä ja aika iso osa niistä oli tullut yllättäen; ainakin se veitsi oli siis tullut kohteelle yllätyksenä, sen sijaan, että sitä olisi esitelty ennen hyökkäystä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 45 kurkkijaa