Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Minimimääräykset salille

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Minimimääräykset salille

#1

Viesti joksanen »

Luvattuna byrokraattien ja paperinpyörittäjien maana Suomessa todennäköisesti on olemassa kamppailusalille jonkinlaiset minimivaatimukset kaikenlaisten yksityiskohtien suhteen. Löysin googlettamalla Painiliiton julkaiseman ohjeen (pdf)[/linkki], joka pohjautuu RT-korttiin. Mutta mulle on edelleen hiukan hataraa, mitkä kaikki mistäkin on määräyksiä ja mitkä suosituksia.

Onko jossain esimerkiksi ihan aikuisten oikeasti käsketty, että naisille ja miehille on oltava omat vessat?
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Minimimääräykset salille

#2

Viesti Puni »

On. Jos ei oo kiire, voin ettiä kortit jossain vaiheessa, jos on, etsi itse:
http://www.ym.fi/fi-fi/maankaytto_ja_ra ... yskokoelma" onclick="window.open(this.href);return false;
KMikko
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 151
Lauteille: Kesäkuu 2014
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Aikido

Minimimääräykset salille

#3

Viesti KMikko »

Jos perustaisin kamppailusalin tilaan, joka ei täytä kamppailusalin minimivaatimuksia, mitä tästä seuraa?
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Minimimääräykset salille

#4

Viesti Puni »

Jos rakennusvalvonta on yhtään perillä hankkeesta, välitön käyttökielto ja uhkasakko parhaassa tapauksessa. Rakennuslupaprosessi osaa joskus saada kosmisia mittasuhteita hankaluudessaan.

Ongelma on siinä, että rakennusvalvonnan viranomaiset ovat melko omavaltaisia sellaisissa asioissa, joissa on tippaakaan tulkinnan varaa.

Tossa vähän lisää mainoksella varustettua pykälälistaa:
http://www.puuinfo.fi/sisustaminen/ohje ... kuntatilat" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Minimimääräykset salille

#5

Viesti Mika »

Puni jos kuka on oikea mies vastailemaan näihin kysymyksiin, mutta heitän täältä sivusta vielä yhden linkin: http://www.edilex.fi/rakentamismaaraykset" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Minimimääräykset salille

#6

Viesti joksanen »

Mähän en ole rakentamassa mitään, niin sinällään voi vähän mennä tutkan alta. Etenkin kun haussa on tosi pieni, jopa alle 100m2 paikka.

Mut mua kiinnostaa kyllä just esim vessojen, pukkareiden, suihkujen ja ilmanvaihdon tilanne. Jotenkin pölöä kyllä, jos paikassa pitäisi olla omat vessat eri sukupuolille. Kyllä mä kotonakin osaan ihan hyvin käydä unisex-pöntöllä.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Minimimääräykset salille

#7

Viesti Ile »

Ihan pikaisena kommenttina, että vastuu määräysten noudattamisesta toki riippuu siitä missä roolissa henkilö toimii. Kärjistettynä vertailuna on aika eri juttu rakentaa/rakennuttaa itselleen tilat kaupallisen kamppailutoiminnan harjoittamista varten kuin mennä tutun harrastusporukan kanssa vuokralle johonkin läävään ja ruuvata sinne pari säkkiä kattoon...

Kas, Joksanen ehtikin jo itse väliin...
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Minimimääräykset salille

#8

Viesti DeusVult »

No huh huh. Ei taida suomenmaassa olla sellaista asiaa, jota ei olisi jollain säännöillä ja ohjeilla määrätty ja rajoitettu.

Siis puhutaanko tässä nyt uuden salin rakentamisesta, vai jonkun olemassaolevan tilan käyttämisestä kamppailuharjoitteluun? Meinaan vaan että tiedän eräänkin ammattiopettajan tässä lähellä, jonka salilla ei ole peseytymistiloja, ei erillisiä wc-tiloja miehille ja naisille, ei puulattiaa, ei esteettömyyttä, ei varauloskäyntejä eikä varmaan mitään muutakaan pykälien mukaisia vähimmäisvaatimuksia. Lisäksi tulee mieleen muutama muukin sali, joita ei tasan tarkkaan ole alunperin suunniteltu liikuntatiloiksi, joskaan en ole varma kuinka paljon niissä harjoitetaan ammattimaista liikunta(kamppailu)opetusta.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Minimimääräykset salille

#9

Viesti joksanen »

Mä mietin just tuollaista jälkimmäistä tapausta. Jonkun valmis tila, joka rukataan niin että se "riittää", mut voi olla että viralliset vaatimukset on jotain muuta.
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Minimimääräykset salille

#10

Viesti Ralle Ryökäle »

On tämä ihanuuksien ihmemaa tosiaan.
Pidetäänhän leirejäkin tyyliin missä vaan, jonne voi tatamit kasata. Näille kaikille luvatta toimineille seuroille siis takautuvat sakot kymmenien vuosien ajalta :lol:
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Minimimääräykset salille

#11

Viesti Puni »

Tuollaisessa käyttötarkoituksen muutosta koskevassa hankkeessa pätevät saman säännöt siinä mielessä, että luvat "pitäisi" olla, mutta useasti niiden saamiseksi pitää esittää kaikki mahdolliset kevätjuhlaliikkeet.

Itse olen kyllä treenimestat tehnyt omin luvin, uskaltaisin väittää, että ei-kaupallinen toiminta ei niinkään kiinnitä huomiota.

Tärkeimpiä mitoittavia tekijöitä lienevät sellaiset, jotka vaikuttavat porukan ulossaantiin hädän hetkellä ja jos jotain helkkarin kerrostalon pommaria miettii, niin kyllä siellä on jo se ja jokunen muukin määräys täytetty.

Pyydän nyt huomioimaan, että refleksillä ajattelen sitä kautta, että mennään pykäliä nuolien, ehkä perseitäkin siinä sivussa.
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Minimimääräykset salille

#12

Viesti voipa »

Sellainen hommeli tuli vastaan tuossa oman salin kohdalla aikoinaan, että yleisötilaisuus asettaa mm. paloturvallisuudelle vaatimuksia. Yleisötilaisuushan on esim. peruskurssin ensimmäinen harjoituskerta, jonne yleensä kutsutaan kaikki mahdolliset ihmiset vapaasti. Toki ne vaatimukset taitavat päteä sillä saralla treenitilalle jälkeenkin päin vaikka siellä treenaakin vain periaatteessa yksityisen klubin omia jäseniä.
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Minimimääräykset salille

#13

Viesti Puni »

^juuh, samaa pelastussuunnitelmaa sellainenkin vaatii, poistumistiet, hätävalot jnejne, melkoinen läjä nippeliä jos sitä läjää alkaa tökkimään.
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Minimimääräykset salille

#14

Viesti joksanen »

Onko pelastussuunnitelma (poistumistiet, hätävalot jne) se tärkein juttu, jonka jälkeen saisi olla henkisesti rauhassa?

Mä olen katsonut treenitilaa, joka on kakkoskerroksessa kapean portaikon päässä. Siellä ei tällä hetkellä ole lainkaan suihkua ja vessojakin vain yksi. Kyseessä on jotakuinkin sadan neliön tila, ja mä väittäisin että tullaan toimeen yhdellä suihkulla ja vessalla. Ei meitä koskaan niin paljoa ole kerralla paikalla, että se suurta ongelmaa synnyttäisi. Mut toinen poistumistie käytännössä tarkoittaisi ikkunakeikkaa.
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Minimimääräykset salille

#15

Viesti Puni »

Se ei ole ihan niin yksinkertainen setti, tässä vähän vihjeitä
http://www.spek.fi/Suomeksi/Paloturvall ... uunnittelu" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos haluaa mennä pykälien mukaan, joutuu kyllä koko kokonaisuuden suunnittelemaan, itse pidän silti tärkeimpänä juuri käyttötavasta riippumatonta turvallisuussuunnittelua. Ennen esimerkiksi omakotitaloissa oli paloportaat jonkin makuuhuoneen ikkunan alla, ei se mitenkään dramaattista ole, toki kerrostaloissa voi tuottaa pieniä ongelmia.

En minä kyllä heti muista, että jonkin random tilan takia, siis "epävirallisesti" puuhastellessa olisi missään vaadittu vessoja, oman seurankin treenit on kaikenmaailman päiväkodeilla ja nuokkareilla ja sellaisilla, jossa sulassa sovussa puetaan käytävilllä tai vuoronperään jossain perähuoneessa.

Siksi toisekseen, en minä oikein saa tuota käännettyä julkiseksi tilaksi mielessäni, joten miksi ihmeessä pitäisi nähdä vaivaa, jos ei joku oma koira pure ja ala kitisemään puutteista?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa