Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

Kaveri
11
19%
Sukulainen
7
12%
Lehti- tai muu ilmoitus
6
10%
Nettikirjoitus tai -ilmoitus
1
2%
UFC tai muu televisio- tai nettivideo
3
5%
Hetken mielijohde
5
9%
Tarve tai halu puolustaa itseäni
10
17%
Ammatti
2
3%
Muu syy, mikä?
13
22%
 
Ääniä yhteensä: 58

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

#1

Viesti Mika »

Joskus lapsena selailin Kung Fu -lehteä. Se varmaankin jäi jotenkin alitajuntaan. En tiedä.

Ala-asteikäisenä muutama kaverini harrasti nyrkkeilyä. Tykkäsin kovin mutten jostain syystä vaihtanut jalkapalloa nyrkkeilyyn. Kuudesluokkalaisena kävin paikallisen nyrkkeilyseuran mukana Norjassa kisamatkalla kannattajana. Jyri Kjäll lainasi loppuotteluun tennareitani. :D

Teininä muistan kun aikido tuli kaupunkiin, ja siitä puhuttiin paljon. Yksi kaveri ehdotti lajin aloittamista. Olihan se rujoa nivelten rikkomista! Jostain syystä sekin jäi puheeksi.
Hieman myöhemmin potkunyrkkeily ja taekwondo olivat kaikkien huulilla. Parista kummankin lajin kilpailijasta puhuttiin paljon.

Choy Lee Fut Kung Fu aloitti kurssit kotikaupungissani. Sitten kynnys ylittyi. Miksi juuri kung fu, mietin edelleen... Se lehti?

Miten sinä, [you], aloitit kampittelusi?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

#2

Viesti Mika »

Niin joo, olihan Shotokan karate kovaa jo silloin, kun olin vielä ala-asteella. Pari vähän vanhempaa kaveria harrasti sitä. Willy Ortiz oli pelätty äijä. Teini-iässä yksi hyvä kaverini harrasti Shotokania, ja kyllähän se kiinnosti, kun kävin salin reunalla muutamat harkatkin katsomassa.

Miksi, oi miksi en kaikista noista vaikutteista huolimatta aloittanut kamppailemista jo nuorempana? :D En varmaan koskaan täysin ymmärrä...
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

#3

Viesti Andy »

Ihan lapsena kävin noin vuoden painimassa vanhempien viemänä, mutta en laske sitä mukaan koska se ei ole samaa jatkumoa nykyisen urani kanssa.

Ollessani 7. luokalla hyvä kaverini kertoi nähneensä koulun sienällä ilmoituksen karatenäytöksestä ja pyysi minua mukaan. Vastasin: "Ootko sä hullu." :D Illalla minulla ei kuitenkaan ollut muutakaan tekemistä, joten päätin kuitenkin mennä katsomaan.

Näytöksessä vakuutuin paitsi paikallisten karatekoiden taidoista, myös ohjaajan äänestä joka huokui karismaa, joten ilmoittauduin kaverin kanssa kurssille. Olimme hieman alle ikärajan, mutta saimme luvan tulla "jos osaatte käyttäytyä".

Kaveri treenasi noin puoli vuotta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

#4

Viesti Lasse Candé »

Sukulainen.

Elikkäs vanhemmat laittoi. Muualta pieneen kylään muuttaneiden vanhempien hurrilapsen oli ihan hyvä omata edes jotain valmiuksia. Ja sitten se että olin melko epäliikunnallinen. Vanhemmat olivat vähän huolissaan, varsinkin kun vertasivat urheilua rakastavaan isoveljeen. Ryhtikin oli mitä oli. Jotenkin kakarana oli vähän sellainen vastentahtoinen meininki sekä fudiksen että karaten treeneihin menossa välillä. Mutta usein taas oli kivaa ja kun treenit olivat käynnissä oli tietenkin kivaa.

Yleisemmin kaikkeen korikseen, fudikseen, karateen ja muuhunkin liikuntaan mitä keksi löytyi suuresti intoa koko lapsuuden ja nuoruuden, mutta kyllä minä sanoisin että seuratoiminnan suhteen oli sellaista tervettä suostuttelua vanhemmilta mukana josta olen heille ikuisesti kiitollinen. Vasta teini-iän loppupuolella tapahtui jonkinnäköinen itsenäistyminen liikunnan suhteen. Menee jokseenkin käsi kädessä sen kanssa kun tultiin pisteeseen jossa en enää ollut epäliikunnallinen, edes verrattuna joukkuetovereihin ja karaten kanssaharrastajiin. Ehkäpä se että on hyvä motivoi tai sitten muuten vain oli kivaa kasvaa epäliikunnallisesta pojasta fyysiseksi mieheksi.

Varsinkin karatesta olen kiitollinen. Jos ei ole vahvaa luontaista taipumusta voi olla aika siinä ja siinä -arpapeliä se että jatkaa treenaamista lähemmäs kymmenen vuotta (ehkä 7-8), missä kohtaa suurinpiirtein voi sanoa että juttu on jo jonkinnäköinen kandidaatti elämäntavaksi. Lahja on arvokas sillä sen voi ottaa mukaan ihan minne tahansa ja sitä voi harrastaa miten vanhana tahansa, toisin kuin vaikkapa jalkapalloa.
Kuvake
Leiska
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 315
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Lieto
Etulaji: Hokutoryu Jujutsu
Sivulajit: Potkunyrkkeily, Koden enshin ryu kenjutsu, BJJ
Yhteystiedot:

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

#5

Viesti Leiska »

"joku muu" eli piti saada kuntoa kasvatettua, koska oli erittäin tosi super huonot elintavat ja oikeen muu liikunta ei kiinnostanut tarpeeksi. Vähän kaiken harrastushan kiinnostaa, mutta näin laiskalle piti olla tosi mielekästä ja ne vaan ninjailut on, en oikein osaa perustella miksi. Varsinkin gi päällä on tosi mukavaa :) Nytten kun on kuntokin päässyt edes johonkin tasolle, niin vähän jaksaa muutakin liikuntaa välillä, mutta ei muuhun harrasteluun ole lähellekkään niin kovaa mielenkiintoa, että jaksais laiska äijä laittaa videopelit tai komediasarjat kiinni ja lähtee hikoilemaan :p
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

#6

Viesti taikuri »

Sukulainen.

Kuusivuotiaana ollessani aloitti äitini minulle perus ukemeiden yms. opettamisen. Kahdeksan vuotiaana sitten siirryin Dojolle. Ensimmäinen seurani oli Holjutai. Silloin lajeina siellä Judo, Taido ja Aikido. Judoilin siis.

Jatkumonahan nämä kampittelut ilmeisesti menevät. Oma poikani (täyttää joulukuussa 9) brassijutsuilee nyt toista vuottaan.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

#7

Viesti flammee »

Vastataan tähän vaihteeksi toisen tulemisen, eli nykytreenin suhteen, eli "muu syy".

Sukulainen alunperin, en ollut sitä ennen liikunnallinen, siitä se sitten hiljalleen lähti ja voitin ujoutta sen verran että uskaltauduin myöhemmin muihinkin lajeihin mukaan. Taido oli varmaan se omin ja treenattavin juttu tässä jatkumossa ja sai aikaiseksi parhaat himotreenailukaudet.

Sitten välissä joku vuosi juoksua, se nyt vaan on huippua, hieman samantuntuista kuin unissa lentäminen. Yksipuolisuus, lihashuollon puute, väärät tekniikkaideat ja huono tuuri kai sen pilasivat, eli enää ei kroppa kestä pelkkää juoksua. Joten siksi kamppailulajeihin, siis että ylipäätään saa riittävästi treeniä viikossa kasaan ja jotta tulee sitä monipuolista tekemistä ja lihashuoltoa, joka kamppailulajeihin on yleensä jollain tasolla sisällytettynä. Venyttelyynkin on ihan eri motivaatio jos tavoittelee potkukorkeutta kuin siinä tapauksessa että tekee sitä vain välttääkseen ongelmat. Tälleen muutaman kuukauden 1-2 viikottaisella treenikerralla voin sanoa että kroppa onkin jo paljon paremmassa kunnossa kuin ennen alkeiskurssia. Juoksulla saavutettu kankeus on jo melkeen kokonaan poissa, eikä ole ylimääräisiä kolotuksia, akillsejänteitä lukuunottamatta, mutta nekään ei häiritse jos treeneissä tekee niitä rasittavia juttuja, kuten hyppyjä ja juoksemista, kaippa siellä on joko hyvä lämmittely tai riittävän lyhyet pätkät...

Lajinvalinta oli sinänsä aika helppo, paikkakunnan ainoa laji jossa potkitaan. Kokemuksesta tiedän että jos treenaan kamppailulajia jossa ei potkita, niin ennemmin tai myöhemmin rupeaa tekemään mieli harrastaa lajia jossa potkitaan. Eli muut vaihtoehdot - kuntonyrkkeily tai judo ei kelpaa. Jonkin verran pohdiskelin myös lähipaikkakuntien lajeja, mutta kun minusta autolla ajaminen pitempää väliä (tässä tapauksessa n. 40 km) on vaan tosi p*rseestä, niin ei kai niitäkään vaihtoehtoja tosissaan voinut harkita.

kynnys oli kasvanut yllättävän korkeaksi tässä muutaman vuoden mittaisella kamppailutauolla, sitä on jo sen verran vanhempi kuin keskimääräiset harrastajat.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

#8

Viesti JanneM »

Toi koodi... :lol: :lol:

VAstasin kaveri, UFC sekä muu syy joka on oma luontainken halu.

Mä luin kirjastoautosta kaikki karate, judo ja jujutsukirjat ja maailman kamppailutaidot kirjat mitkä löyty. Varmaan jo ennen kun opin lukemaan, niin kattelin kun lakanahiipparit veteli mavalla kallion päällä. Eipä vähän siitiä. Kaikkein kovinta oli kuitenkin jujutsu. Sehän kun on kovin laji maailmassa.
Jokunen kaveri aloitti judon ala-asteen alku puolella, mutta en mennyt mukaan. Osaksi koska olen pelkuri ja osaksi koska olen aina ollut hyvin tietoinen ylipainostani. Pelkäsin etten pärjää ja mulle anuretaan kun takki aukeaa.
Kuudennen luokan alussa kuitenkin tuli kaverit kertomaan, että nyt on Taekwondon peruskurssi alkamassa. Sinne siis. Taidettiin olla Markun ja Aleksin kanssa nuorimmat kurssilaiset. VUotta nuoremmalla Tonilla oli jo keltainen vyö. Vähänkö se oli kova. Odotin, että vetäjänä on joku pieni kiinalainens sensei. TOni kun oli kertonut, että mestari Park on tulossa vetämään peruskurssin ekat treenit. Mestari Park Jong-Man on n.180cm pitkä raskassarjalainen. Ei ollut pieni kiinalainen se ei.. :D Olin kuitenkin äärimmäisen vakuuttunut, että tää on kova juttu. Musta vöinen Risto veti sitten muut treenit ja melko nopeasti. Markku ja omana opettajanani pitämä Matti saivat mustat vyöt. se oli jotain aivan älytöntä päästä mukaan siihen tilaisuuteen kun joku saa mustan vyön. Taekwondoa harrastin 16 vuotta. Enkä ole oikeastaan vieläkään lopettanut. Olen tauolla. Ollut vuodesta 2006.

TAmpereella asuessani pyöritettiin kaverin kanssa omaa taekwondoseuraa ja tuomaroin sekä olin mukana liikesarjakilpailuiden ensi aallossa. Aina maajoukkueessa saakka (ei tainnut olla muita minun sarjaan) Olin käynyt vuonna 2003 alkupuoliskolla Jyväksylän fight clubilla toteamassa, että painiminen ja naamaanlyominen on ihan aunarista, kun salin perustaja TIno houkutteli kerran mukaan sparraamaan. Ihan typerää touhua. VUotta myöhemmin Tampereella ystäväni Petri, kenen kanssa katselimme paljon Pride ja UFC tapahtumia videolta, houkutteli minut puoli väkisin Tampereen ensimmäiselle vapaaottelun peruskurssille. AJattelin että käyn vain katsomassa miltä se näyttää, mutta en kehdannut mennä salin laidalle istumaan, niin otin treenikamat mukaan. Jarno ketä pidän edelleen vapaaotteluvalmentajanani oli ja on vieläkin melko karismaattinen kamppailija joten 8kk myöhemmin ottelin amatööri Shooto ottelun. Nykyään en enään niin paljoa vihaa naamaan lyömistä ja painimisesta jopa pidän. PIdin kuitenkin matsin jälkeen pitkähkön tauon ja tullessani 2005 Koreasta hankin puvun kun halusin saada Jiu-Jitsussa kolme natsaa valkoiseen vyöhön, että pääsen nokittamaan Petrin kenellä oli kaksi. EN ikinä saanut näitä natsoja vyöhöni. Treenaan aj opetan Jiu-Jitsua kuitenkin edelleen.
Defendoon minut yllytti useampikin vanhempi DEfendo ohjaaja. JArkko houkutteli ohjaajakoulutuksiin jo varmaan 2006 ellei aiemminkin ja Potkua lukiessanis varsinkin Mjölnirin kirjoitukset ja karisma sai minut kokeilemaan Defendoa jossa sitten Jyrkin ammattitaito, persoona ja lajin toimivuus voimankäyttöammateissa sai minut täysin mukaan toimintaan. SItäkin tehdään aika isosti nyt. täällä ja maailmalla.

Kiitos kuuluu siis kaikille näille ihmisille ja kirjastoauton kuljettajalle. Niin ja ne UFC videot. Niitä tuli katsottua paljon lapsena. SIellä BRasilialainen hippiäinen tuli koko suvun saattelemana häkkiin ja niputti itseään isommat miehet. Eipä vähän kova juttu. :D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 1

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

#9

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Vastasin joku muu. Ukko ja jokunen setämies antoivat oppeineen ja sankaritarinoineen alkusysäyksen ja lopullinen niitti tuli ala-asteella kun pari pahista aloitti kaken. Luupään hädintuskin planeetalle mahtuva ego ei voinut antaa niin kovaa tasoitusta.

:D

Edit:olisin tod.näk aloittanut nyrkkeilyllä mutta se oli no-no sen ikäisenä. Yksi sedistä oli saanut aivovamman tapaturmanomaisesti kehässä.

Edit2: tarkemmin ajateltuna piti alunperin aloittaa judolla mutta alkeiskurssi oli jo täynnä.
Sinänsä sääli.
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

#10

Viesti Tapani »

Mulla syynä oli se, että pienikokoisena kaverina halusin oppia puolustamaan itseäni. Tai olin kyllä jo ennen kamppailun aloittamista varsin itsevarma tyyppi, mutta etsin itsevarmuudelle fyysistä perälautaa. Olin jo pitkään ollut kamppailulajeista kiinnostunut ja yhden Hokutorya treenanneen kaverin kanssa jotain juttuja harjoitellutkin.

Choy lee futin aloitin, koska olin kiinnostunut jossain vaiheessa Kiinasta (aikaisempi Japani-innostus oli jossain vaiheessa lientynyt). Samalla salilla, jossa kävin treenaamassa kalpamiekkailua treenattiin choikkaria, ja sillä porukalla oli hemmetin siistit treeniasut ja reteet jutut pukkarissa. Ekoissa treeneissä toinen Sipilän veljeksistä teki lähtemättömän vaikutuksen.
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

#11

Viesti Tapani »

Mulla syynä oli se, että pienikokoisena kaverina halusin oppia puolustamaan itseäni. Tai olin kyllä jo ennen kamppailun aloittamista varsin itsevarma tyyppi, mutta etsin itsevarmuudelle fyysistä perälautaa. Olin jo pitkään ollut kamppailulajeista kiinnostunut ja yhden Hokutorya treenanneen kaverin kanssa jotain juttuja harjoitellutkin.

Choy lee futin aloitin, koska olin kiinnostunut jossain vaiheessa Kiinasta (aikaisempi Japani-innostus oli jossain vaiheessa lientynyt). Samalla salilla, jossa kävin treenaamassa kalpamiekkailua treenattiin choikkaria, ja sillä porukalla oli hemmetin siistit treeniasut ja reteet jutut pukkarissa. Ekoissa treeneissä toinen Sipilän veljeksistä teki lähtemättömän vaikutuksen.
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

#12

Viesti Puni »

Ihan alunperin periaatteessa kaksi syytä. Koko kylä treenasi shotokania, toinen taisi olla antaa välillä kiusaajille jotain muutakin kun älyllistä haastetta. Pelleilyksihän se meni.

Itse katson varsinaisesti aloittaneeni epäkiinnostavasti kaveriporukan mukana TKD:ssa, hirvee uho ja iso lössi että nyt mennään ja ruvetaan vähintään osapäiväninjoiksi Varkaudessa, ekan viikon jälkeen meitä taisi olla jäljellä kolmasosa ja kuukauden jälkeen yksi.

Paluu TKD:n pariin sitävastoin oli huomattavan mielenkiintoinen sattuma, silloinen kuNppari tökkäs jostain työpaikaltaan irroittamansa lapun ja työnsi sen läskipullalle suuhun saatesanoilla "etkös sinä joskus valehdellut jotain TKD:ta treenanneesi". Ei se nöyryytys sinänsä, mutta vähän aikaa piti pohdiskella miten sopeutuisin ITF-tyyliin. Koukkuun jäin perinteisesti ekoissa treeneissä, on Miettisen Juha sen verran kovan luokan ohjaaja Tammisaaressa.

Kolme on hyvä luku, jokainen hyvä näytelmä vaatii vähintään kaksi encorea.
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

#13

Viesti fatman »

Mulla on varmaan vaihdevuodet, kun vuorotellen olen hihitellyt ja vetistellyt näitä viestejä lukiessa.

Kavereita saan syyttää kiittää kamppailulajien ja nimenomaan karaten pariin ajautumisesta.
Vuosi oli -81 tai -82 kun kaverit keksivät että lähdetään karatea treenamaan. Vähän änkytin vastaan ja ehdottelin judoa, kun se oli niinkun pehmeempää ja silleen. Karatessahan lyötiin kämmensyrjällä niskaan ja murskattiin lautoja ja tiiliä ja potkittiin päähän ja muuta hurjaa.

Kokondo oli juuri aloittanut ja ilmoittauduttiin sitten alkeiskurssille. Pari-kolme vuotta treenailtiin ja suoritettiin vihreät vyöt. Sittemmin on hippailussa ollut taukoja, eri lajejakin on kokeiltu ja kakessa vyön värikin vähän tummeni. Mutta kyllähän lyöminen ja potkiminen on kivaa. Kivempaa kuin painiminen räteillä tai ilman.

Parasta hommassa on ollut motoriikan ja kehonhallinnan oppiminen. Näin ei-kilpailullisena henkilönä tavoitteellinen harjoittelu ilman "kilpailupakkoa" on myös ollut oikein sopiva juttu.

Tällä hetkellä hippailu on ihan vaan mielekästä hengästysliikuntaa punttiksen ohella. Paluu karaten pariin vähän kyllä kiinnostaisi. Sitä voisi mukavasti harrastella ihan vanhoille päiville asti. Vielä ei kuitenkaan kipinä hehku tarpeeksi.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

#14

Viesti Veepee »

Luulisin, että itsellä se lähti tavallaan ihan hetken mielijohteesta. Kunnankirjastossa oli tullut innokkaasti selailtua muistaakseni ainakin Max Jensenin "Judo - valkoisesta mustaan vyöhön" -kirjaa ja Auvo Niinikedon "Jujutsu - itsepuolustuksen perusta" -teosta. Lopulta nelosluokan jankkasin vanhemmilleni että haluan aloittaa... sanoinkohan silloin "itsepuolustuslajin" vai "kamppailulajin"? Ehkä puhuin silloin itsepuolustuksesta :D Ei minulla mitään varsinaista syytä silloin ollut, halusinpahan näyttää siistiltä gi ylläni. Tai jotain. Ehkä jalkapallo ei ollut enää tarpeeksi coolia ja ymmärsin ettei minusta koskaan tulisi siinä oikeasti hyvää.

Noh, äiti lopulta taipui, mutta kun hän ei halunnut laittaa minua minkään lyöntipotkulajin pariin, niin minut vietiin sitten judon peruskurssille. Se oli hauskaa noin neljä vuotta. Sitten se ei ollut hauskaa kaksi vuotta. Sitten vaihdoin taidoon. Se on ollut hauskaa siitä asti. Ja on vieläkin.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Mikä tai kuka sysäsi sinut aloittamaan kamppailulajiharrastuksesi?

#15

Viesti MtJ »

Silloin 80-luvun puolivälissä karate oli kova juttu. Ja kun yksi toinenkin yläasteella oli menossa karateen ja puhui siitä välitunnilla muistaakseni, niin pitihän se aloittaa. Sitten yhtäkkiä heräsi kilpailukipinä ja sen saattelemana mentiin karaten sparrikisojen kautta vielä sekä potkunyrkkeilyyn, että thainyrkkeilyynkin. Ja välissä kaiken maailman mahdollista kamppailua, jos vaan joku sparraamaan suostui. Ihan kaikki kävi tai noh, jalkavoittoisista lajeista en saanut jotenkin fiilistä. Aina piti olla päähän lyömistä, siitä tykkäsin.

Eniten harmittaa se, etten aloittanut judoa. Mikä typerys olenkaan ollut, kun en ottanut edes "sivulajiksi" sitä. Hakkaan kuvaannollisesti välillä päätäni seinään tämän takia, eli ruoskin itseäni typerästä päätöksestä jättää judo väliin.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 63 kurkkijaa