Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#16

Viesti AlexMachine »

tohtorismies kirjoitti:
AlexMachine kirjoitti: Tämä on muuten mielenkiintoinen ketju. Pitää oikein ajatuksella lukea ja tutustua aiheeseen. Kiitos!

Ollos hyvä. On tämä minunkin mielestäni mielenkiintoinen aihe. Ihan historiallisenkin sekä erinäisten perinteitten harjoittajien kokemus pohjaisen tiedon takia.

Sulla muuten on siellä reeneissä aiheesta tietäjä paikan päällä..
Juu niin arvelinkin ja piti eilen kysyäkin asiasta mutta kaiken hauskan keskellä unohtui. No tammikuussa sitten.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#17

Viesti carenza »

tohtorismies kirjoitti: Allrighty then!!

Elikkäs tavoitteena on keskustella jännitysharjoittelusta. Nyt näyttää potkukin sen verran aikuistuneen että ehkäpä saamme aikaiseksi ihan oikean keskustelun ilman turhaa kiistelyä.

Jännitysharjoittelua esiintyy ainakin white crane, yi quan ja monen karate tyylin katoissa. Ilmeisesti(!?!?, tähän historialliseen linkkiin @TimoS voisi ottaa kantaa) White crane ilmeisesti on ollut osittain yi quaninkin kehityksessä (Wang Xiangzhai sai daijuunsa White Crane heebolta ja rupesi treenaamaan sen kanssa.)

Mielenkiinotoisena kuriositeettina Yi quan shi lissä on samaa askellusta kuin esimerkiksi sanchinissa sekä tensho katassa.

Tavoitteenahan ainakin ite jumppaamassa yi quan tyylissä sillä konkreettisella lihasten jännittämisellä on saada aikaan "synergistä kropan käyttöä" eli että saadaan yhdenaikaistettua kropan liike ja pidettyä rakenne/kineettinen ketju kasassa.

Isometrinen harjoitteluhan on erittäin tehokas tapa parantaa nopeusvoimaa ja saada lihakset reagoimaan erittäin nopeasti sekä voimakkaasti. Käsittääkseni esimerkiksi venäläisessä nyrkkeilyssä on hyödynnetty ainakin jossain määrin "alkuräjähdyksen" aikaan saamiseen isometrisiä harjoitteita. Kuten esimerkiksi tässä [video][/video] Sekä sellainen herrasmies kuin Jack Dempsey käsittääkseni hyödynsi isometrisiä harjoitteita paljon.

http://articles.elitefts.com/training-a ... velopment/" onclick="window.open(this.href);return false; Tässä on tarinaa nopeasta voimasta sekä harjoittelusta.

Eli kirjoitelkaa omia kokemuksia, oivalluksia, havaintoja,kysymyksiä, ihan mitä tahansa aiheeseen liittyen.

Sana on vapaa, höpötetään kun jumppaamisesta höpöttäminen on kivaa :smt003 .
Myös Wingissä on käytössä isometriset harjoitteet ja Brucehan teki näitä myös :)
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#18

Viesti tohtorismies »

Asiaa.

Mimmosta kamaa siellä wingin suunnassa on?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18973
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#19

Viesti Andy »

Mitenkäs sellainen asia kun minun ymmärtääkseni isometrisen voimaharjoittelun pääasiallinen teho on kovasti nivelkulmaspesifinen. Eli siinä kehittyy voimatasot lähinnä juuri siinä nivelkulmassa missä harjoitus tehdään. Jos siis haluaisi tehoja iskun lähtövaiheeseen, pitäisi tämän ajatuksen mukaan tehdä harjoittelua lähinnä lyönnin alkuasennon tienoilla. Tuossa aloitusviestin videolla tämä idän ihme tekee sitä kuitenkin nimenomaan iskun loppuvaiheeseen.

Miksi näin?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#20

Viesti tohtorismies »

Andy kirjoitti: Mitenkäs sellainen asia kun minun ymmärtääkseni isometrisen voimaharjoittelun pääasiallinen teho on kovasti nivelkulmaspesifinen. Eli siinä kehittyy voimatasot lähinnä juuri siinä nivelkulmassa missä harjoitus tehdään. Jos siis haluaisi tehoja iskun lähtövaiheeseen, pitäisi tämän ajatuksen mukaan tehdä harjoittelua lähinnä lyönnin alkuasennon tienoilla. Tuossa aloitusviestin videolla tämä idän ihme tekee sitä kuitenkin nimenomaan iskun loppuvaiheeseen.

Miksi näin?

Niin se on nivelkulma spesifinen ja se on noin 20 astetta muistaakseni mihin se siirtymä tulee.

Ite olen tehnyt/teen/teetättänyt sitä loppua siksi(kuten aiemmista viesteistä näet) sitä loppua siksi että sillä parannetaan individualistista tekniikkaa.

Sillä saa tuunattua aika paljon sitä oman kropan asentoa osuma hetkeä varten. Ihan lihastasolla aktivaatioissa, sekä todennäköisesti huomaa just kaikkea pientä miten joku sentti lonkan asennossa sinne tai tänne parantaa vetoa, tai sentti enemmän ylävartalon kiertoa tms tms.

Saa lyönnin paremmin "puremaan".

Eli käytännössä saa itse säädettyä tekniikkaansa paremmaksi omien fyysisten ominaisuuksien mukaan ettei se kroppa anna "periksi" osuma hetkellä.

Oppii lyömään sieltä "lattiasta" asti että se koko kroppa on muutenkin lyönnin takana kuin vain se "että minulla on hyvä voimakas lyönti koska se on opetettu oikein ja olen opetellut oikein", aika vaikea sitä lyönnin tehoa on loppujen lopuksi parantaa jos "hyvä" tekniikka on jo olemassa. Käytännössähän tuo on vain yksi tapa saada sieltä omasta kropasta feedbackkiä siitä mikä on "oikein."

Luonnollisesti ne tuunaukset mitä tekniikkaan tekee pitää sitten ottaa siihen lyömiseen ja "opetella uudelleen" että se siirtyy mihinkään. Eihän se siihen lyömiseen tuu jos samoja vanhoja tapojaan toteuttaa.

Ota sysipaskin(mikä se ikinä onkin) lyöntisi ja testaa.

Selvensikö?

Edit. Näitä samoja juttuja löytyy mitä olen höpöttänyt Steve Morriksen blogista. Ihan tämmönen perus "seinätreeni" on ilmeisesti aika wanha tapa viritellä sitä tekemistä ja ei ole mihinkään lajiin sinällään sidoksissa.

Niinkuin minä asian hahmotan niin punttipojat hakevat väillä lihasten supistumista ja kamppailumielessä haetaan "painetta" sen halutun raajan päähän.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18973
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#21

Viesti Andy »

Nyt minulta meni vähän ohi. Eikö aluksi puhuttu nimenomaan lyönnin lähtökiihdytyksen ("alkuräjähdyksen") nopeuttamisesta? Ja nyt on kyse jostain muusta?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#22

Viesti tohtorismies »

Andy kirjoitti: Nyt minulta meni vähän ohi. Eikö aluksi puhuttu nimenomaan lyönnin lähtökiihdytyksen ("alkuräjähdyksen") nopeuttamisesta? Ja nyt on kyse jostain muusta?
Ei se Antti haittaa vaikka sinulta meni ohi.

Minä selitän.

Alussa mie mainitsin siitä lähtökiihdytyksestä kun sitä nyt on helppo jumpata noin ja saada sitä tehoa liikkeeseen ihan ilman mitään "virallista opetusta". Vaikka ite nyt olenkin kaikenlaisista jännityksistä tuolla sc yi quan hommassa sitä "virallista opetusta saanut".

Mutta tossa videossahan sitä loppuasentoa tehdään niin siinä nimenomaan voi säätää sitä impakti hetkeä tehokkaammaksi.

Joko aivan puhtaasti "pelkästään lihaksia jännittämällä" tai sitten säätelemällä niitä hienoja vipuvarsia kropassa. " onclick="window.open(this.href);return false;

Vaikka se tekniikka olisi miten hyvin tahansa opetettu niin kyllä kait ne loppujen lopuksi ne hienosäädöt on yksilökohtaisia, ja ovenkarmien töniminen voi toimia ihan hyvänä apuna siihen.

Aika monella se tekniikka vuotaa enemmän tai vähemmän vaikka enemmänkin olisi jumpannut.

Mulle se nyt on ihan yksi ja sama uskooko joku tai ei mutta ihan hyvää jumppaa se on.

Sinälläänhän koko iso treenin alue on aika laaja, paljon käytetty, mutta vähän tutkittu kamppailukontekstissa.

Testaamalla se selviää.

Oli miten oli jos näitä iso treenaajia katselee wanhoista lajeista niin ei se minun mielestäni "ole normaalia" miten jäätävän räjähtäviä ja kovia 70+ miekkosia siellä on.

JA jumalauta jos erehdyt julkisesti myöntämään että olet saanut ovenkarmien tönimisestä edes marginaalista hyötyä niin voi sitä katuskottavuuden menetystä kun brändään sut second course yi quan mieheksi :smt003

Jarno Heikkinen
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4042
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#23

Viesti fatman »

Kannattaa lukea tuo Ross Enamaitin artikkeli. Mr Enamait selittää asian hieman selkeämmin kuin tohtorismies. ;)

Kyse on siis oikeastaan sovelletusta kontrastiharjoittelusta. Tutummassa versiossa tehdään kuormitettu suoritus, jonka perään esim lajisuoritus, jossa pyritään hyödyntämään kuormitetun suorituksen herkistämää lihasten hermotusta. Tohtorismiehen ja Enamaitin selittämässä versiossa kuormitettu osuus on korvattu isometrisella osiolla.

Tämä on oikein hyvää ja käyttökelpoista tavaraa sekä kamppailutekniikan "räjähtävyyden" parantamiseen, kuin myös voimaharjoitteluun nopeusvoiman parantamiseen. Tai oikeastaan minkä tahansa nopeutta vaativan (urheilu)suorituksen parantamiseen.
Lyömähommaan tuo isometrinen versio toimii varmaan paremmin, kun siinä pääsee ja joutuu myös tarkkailemaan oman asennon "vuotoa" käytännössä ihan oikeassa lyöntiasennossa.


Punttihommissa olen huomannut, että esim isommalla painolla suoritetun kyykkysarjan jälkeen kun vähentää painoa, niin kevempi kuorma lähtee huomattavasti rivakammin liikkeelle.
Jos siis nopeusvoimaa haluaa parantaa, niin voi tehdä raskaamman, mutta lyhyen (ei hapoteta eikä väsytetä lihasta) sarjan, pudottaa sen jälkeen painoa 50-65 % 1RM kuormasta ja suorittaa korkeintaan viiden toiston sarjoja maksimaalisella nopeudella. Suoritusnopeus näissä nopeussarjoissa ei saa hidastua yhtään.

Tämä toimii myös toisin päin. Tehdään ennen kovia kyykkyjä hyppyjä, loikkia tms. jotka mukavasti herättävät hermotuksen. Ei taaskaan väsytetä kroppaa loikkimalla, vaan tehdään terävästi ja rennosti. Hyppyloikkimisen jälkeen kyykyttely saattaa sujua terävämmin.
Samaa voi tietysti soveltaa yläruhoonkin; läpsypunnerrukset jne.

Kaveri on kertonut treenanneensa potkuja (ja lyöntejä) vedessä (vastusosio), jonka jälkeen on tehty normisuorituksia kuivalla maalla. Toimii kuulemma kuin tauti. Potkuista toimii ehkä tai ainoastaan kiertopotkuun. Lisäksi saattaa olla hyvä jos saa pidettyä jostain kiinni. Jos siis potkaistaan oikealla jalalla on altaan reuna vasemmalla puolella ja pidetään kiinni altaan reunasta tai mahdollisesti reunassa olevasta putkesta.
Lyönneissä ei tarvitse pitää mistään kiinni ja ainakin koukuissa toimii mukavasti.


Hyvä aihe! Näitä kontrastijuttuja pitäisi itsekin muistaa käyttää enemmän.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#24

Viesti AlexMachine »

Okei eli siis jos olen teettänyt 4 kg kuntopallolla nyrkkeilylyöntien omaisia työntöjä/heittoja esim 20 kpl ja sen jälkeen samaa lyöntiä ilman vastusta, ollaan alkuvaiheessa ja oikeilla jäljillä?
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#25

Viesti Rawson »

Tein eilen testin, jossa hyödynsin jännitysharjoittelun parasta ominaisuutta. Ts. mahdollisuutta harjoitella "kopissa". Työpäivän aikana tein jokaisen wc käynnin yhteydessä 2 x 5 s jännitykset seinää vasten + ilmaan lyönnit päälle. Koska tykkään kahvista, tulee noita wc käyntejäkin kohtuudella. Työpäivän jälkeen sitten normaali nopeusharjoittelu säkillä ennen voimatreeniä. Täytyy sanoa, että suorat lähtivät kyllä iloisesti heti ensimmäisistä iskuista lähtien.
Purple belt papa power
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Jännitys/isometrinen harjoittelu kamppailulajeissa

#26

Viesti tohtorismies »

fatman kirjoitti: Kannattaa lukea tuo Ross Enamaitin artikkeli. Mr Enamait selittää asian hieman selkeämmin kuin tohtorismies. ;)

Toki, siksi minä sen siihen liimasinkin kun selkosanainen mies on.
Rossin artikkelissa ei ole sinällään käsitelty "vuotojen" tarkkailua ja parantuneen tekniikan siirtämistä itse asiaan.

Itselleni on se selvyys että jos keskusteluun osallistutaan niin liitemateriaaliin perehdytään ja kokeillaan oikeasti ymmärtää mitä toinen osapuoli sanoo, muutenhan tämä on vain jonniin joutavavaa mielipiteiden huutelua.

Tätähän sinun ei luonnollisesi olisi tarvinnut kenellekkään mainita erikseen.

Ja sehän myö kaikki potkussa älytään :smt003 Ja tämä on sitten ihan perkeleen kovaa sarkasmia internet kirjoittelua vastaan, ei sinua fatman

Tämä epäselvyys on muuten tarkoituksellista, halu on herättää keskustelua sekä saada ihmiset kokeilemaan ja ajattelemaan.


fatman kirjoitti: Kaveri on kertonut treenanneensa potkuja (ja lyöntejä) vedessä (vastusosio), jonka jälkeen on tehty normisuorituksia kuivalla maalla. Toimii kuulemma kuin tauti. Potkuista toimii ehkä tai ainoastaan kiertopotkuun. Lisäksi saattaa olla hyvä jos saa pidettyä jostain kiinni. Jos siis potkaistaan oikealla jalalla on altaan reuna vasemmalla puolella ja pidetään kiinni altaan reunasta tai mahdollisesti reunassa olevasta putkesta.
Lyönneissä ei tarvitse pitää mistään kiinni ja ainakin koukuissa toimii mukavasti.


Hyvä aihe! Näitä kontrastijuttuja pitäisi itsekin muistaa käyttää enemmän.
Ali ja kai(?) Marciano veivasi veden alla kanssa.

Jarno Heikkinen
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 94 kurkkijaa