Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#1

Viesti Tyttö »

Rakkaalla lapsella on monta nimeä, sanotaan.

Keskustelimme aiheesta eräässä kamppailuvalmentajakoulutuksessa. Jotkut kokevat vetäjä-sanan loukkaavana, toiset haluavat olla ennemmin opettajia kuin valmentajia.

Minkälaisia ajatuksia ja tunteita otsikossa mainitut termit herättävät teissä? Onko jokin mielestänne toista parempi, koetteko jonkun jopa loukkaavana? Onko termien sisällöissä eroa?

Eräs teinix-ryhmän harjoittelija kutsuu minua opettajaksi, mikä kuulostaa minusta oudolta. Olen tottunut olemaan ohjaaja. Silti tunnen jonkinlaista ylpeyttä, että hän kutsuu minua sillä nimellä.

Hieman samanlaista keskustelua voisi toki käydä sanoista harjoittelija vs. harrastaja.
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#2

Viesti Lasse Candé »

Vetäjä on hyvä ja neutraali sana. En ihan ymmärrä mitä loukkaantumista siinä on.
Se sopii hyvin sekä valmentajalle että opettajalle.

Kuulostaa typerältä kutsua opettajaa valmentajaksi, samoin kuin valmentajaa opettajaksi. Valitettavasti Wadossa opettajia kutsutaan Suomessa joissain yhteyksissä valmentajiksi.

Ohjaaja on myös hyvä neutraali sana joka tarkoittaa täsmälleen samaa kuin vetäjä.
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#3

Viesti Tyttö »

Lasse Candé kirjoitti: Vetäjä on hyvä ja neutraali sana. En ihan ymmärrä mitä loukkaantumista siinä on.
Se sopii hyvin sekä valmentajalle että opettajalle.

Kuulostaa typerältä kutsua opettajaa valmentajaksi, samoin kuin valmentajaa opettajaksi. Valitettavasti Wadossa opettajia kutsutaan Suomessa joissain yhteyksissä valmentajiksi.

Ohjaaja on myös hyvä neutraali sana joka tarkoittaa täsmälleen samaa kuin vetäjä.
Aika pitkä keskustelu tästä käytiin. :)

Esimerkiksi itse vierastan termiä "vetäjä" tai "vetää treenejä". Minun korviini se kuulostaa siltä, että hommassa ei olisi ajatusta tai ammattitaitoa mukana. Että harjoittelijoita ei varsinaisesti opeteta, vaan pyydetään tekemään jotain. "Kunhan tässä vedin treenit..." Ohjaaja kuulostaa siltä, että hän ohjaa opettelua ja siis tekee jotain oppimisen eteen.

Mitä tarkoitat sillä, että on typerää kutsua opettajaa valmentajaksi tai toisinpäin? Ymmärsinkö oikein, että koet näiden termien sisällön erilaisena?
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#4

Viesti JariMarjamaa »

Olin vetäjä tai ohjaaja.

Joskus työhaastattelussa tuli kysymys "valmennat siis?"
Sanoin aina, ja ajattelen niin, että ei, en ole valmentaja.
Valmentaja status vaatii "ammattimaista" osaamista.

Opettaja termiin taas en ole lajiessa törmännyt. En ollut opettajakaan. Sekin vaatis jotain enemmän.
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#5

Viesti airakti »

Enpä ole tuota koskaan miettinyt mikä olen kun olen mennyt vetämään treenejä, vähän sama kun työelämässä en ole miettinyt titteliäni, aina olen kumminkin mennyt mentaliteetilla että annan kaikkeni, jos ja kun nyt puhutaan treenin vedosta, niin olen varmaan ollut kaikkea noita, vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja. Ainakin karate treeneissä noita kaikkia tarvitaan, riippuu aina henkilöstä ja ryhmästä kenelle olet treeniä vetämässä. Karatessa noille kaikille on yksi yhteinen nimi: Sensei. Ei tarvitse arpoa :-)
TimppaA
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#6

Viesti Lasse Candé »

"Vetäjä" on osin myös suomalaista mentaliteettia jossa ei oteta itseään ihan liian vakavasti vaikka ollaankin huippuasiantuntijoita.
Lisäksi siinä on sellainen "yksi porukasta" -meininki. Tarkemmin kun ajattelen nämä ovat sama asia.
Pidän juttua positiivisena. Haukkumasanana tuota ei voi käyttää.
Voin tietenkin olla myös väärässä koska nyt tullaan sille alueelle missä mielipiteet ovat varsin subjektiivisia.

Kärjistäen: Opettaminen on sellaisen opin jakamista jota toisella ei ole. Valmentaminen on sitä että valmennettava kasvatetaan tehokkaaksi johonkin tarkoitukseen.
"Opettaja" sopii paremmin opetusjärjestelmälajeihin ja "valmentaja" urheilulajeihin. Molemmissa rooleissa on tietenkin usein sekä opettamista että valmentamista, mutta näkisin asian näin.
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#7

Viesti Tyttö »

airakti kirjoitti: Karatessa noille kaikille on yksi yhteinen nimi: Sensei. Ei tarvitse arpoa :-)
Minuakin on muutamaan otteeseen sanottu senseiksi. Työkaverit katsoivat kyllä kerran kummissaan, kun eräs harjoittelija tervehti keskellä Helsingin keskustaa minua senseiksi.
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#8

Viesti Jopo »

Itse olen lähtökohtaisesti vetäjä. Mikon kanssa voisi ehkä puhua symbioottisesta valmennussuhteesta, todellisuus on kuitenkin enemmän pienryhmätreenailua. Nähdäkseni valmentaja vastaa suurista linjoista ja pitkistä periodeista. Mihin ollaan menossa ja millä keinoilla. Jos ja kun rasitustasoja lasketaan tai kausitusta sovelletaan ovat ne valmentajan tekemiä ja perustelemia ratkaisuja. Vetäjän fokus yksittäisessä treeneissä, viikossa korkeintaan.

Opettaja-valmentaja termistön suhteesta olen Lassen kanssa samoilla linjoilla.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#9

Viesti tonik »

Mun mielestä mestari on hyvä.

;)
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#10

Viesti Tyttö »

Tämä on mielestäni juurikin se mielenkiintoinen juttu tässä keskustelussa. Useimmat ovat sitä mieltä, että termit tarkoittavat samaa asiaa, mutta kuitenkin jokin termeistä tarkoittaa kuitenkin hieman eri asiaa.
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#11

Viesti Jopo »

Mielestäni termit ovat jokseenkin asennelatautuneita, eivätkä ole ainakaan urheilulajien piirissä ristiinkäytettäviä. Sen lisäksi, että näen termit eri merkityksellisinä ne vaikuttavat asenneilmapiiriiin yleisesti. Sensei ja opettaja luovat paljon autoritaarisemman ilmapiirin. Ei sillä etteikö osa valmentajistamme käyttäisi valtaansa jokseenkin diktatorisesti.

Se, että kutsuisin jotakuta mestariksi vaatisi, että hän sellainen olisi. Siis olisi voittanut arvokilpailut.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
AnttiA
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 113
Lauteille: Huhtikuu 2010

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#12

Viesti AnttiA »

Itse tunnistan itsessäni ohjaajan, vetäjän, opettajan ja sensein, mutta en valmentajaa (vaikka joskus SVUL:n C-, B- ja A-valmentajakoulutuksia käynytkin).
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#13

Viesti Andy »

Vetäjä ja ohjaaja ovat minusta synonyymeja. Käytän mieluiten termiä ohjaaja mutta saatan ihan hyvin myös sanoa esimerkiksi että: "Vedän treenejä Kickboxing Teamissa." Vetäjä/ohjaaja on siis henkilö jonka ohjeistuksen mukaan harjoitus suoritetaan.

Saatan myös sanoa että: "Opetan salillamme potkunyrkkeilyä." Tästä tietysti voisi ajatella että olen opettaja mutta mutta...

Pidän opettajaa ja valmentajaa ainakin melkein synonyymeinä. Kamppailu-urheilussa käytetään sanaa valmentaja ja "perinteisissä" lajeissa sanaa opettaja. Kamppailukontekstissa rinnastan siis opettajan nimenomaan käsitteeseen sensei, joka on siis opettaja japaniksi.

Mielestäni opettajan ja oppilaan tai valmentajan ja valmennettavan välinen suhde on ennenkaikkea henkilökohtainen. Pelkkä treeneissä käyminen ja massaopetukseen osallistuminen ei tee jonkun oppilaaksi/valmennettavaksi. Se on vain treeneissä käymistä ja ohjauksen saamista.

Opetus- tai valmennussuhde syntyy siitä että opettaja/valmentaja vastaa jonkun kehityksestä lajissa. Sillä ei ole merkitystä onko tavoitteena kilpailumenestys, kyky puolustautua väkivaltaa vastaan vai nirvanan saavuttaminen. Oleellista on että opettaja/valmentaja enemmän tai vähemmän vastaa toisen kehittymisestä tai ainakin niistä keinoista joilla tämä pyrkii kehittymään.

Mitään kyvykkyysaspektia en tähän sotkisi. Kenties opettajan/valmentajan metodit ovat niin poskellaan että niistä on oppilaalle haittaa eikä hyötyä kehittymisessä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että hän ei olisi opettaja tai valmentaja. Hän on vain huono sellainen.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#14

Viesti Andy »

Mestari on sitten oma juttunsa. On kahdenlaisia mestareita ja englannissa näille on kaksi eri sanaakin: champion ja master.

Kamppailu-urheilussa champion on selvä asia. Hän on henkilö joka on voittanut jonkun mestaruuskilpailun. Esimerkiksi minä olen Suomen mestari ja tarvittaessa sanonkin sen. En silti oleta ihmisten puhuvan minusta "mestari Andyna". :D Ihan vastikään esittelin erään näyttöparinani toimineen kilpailijan aloittelijaryhmälle, josta useimmat eivät häntä tunteneet tyyliin: "Tämä kaveri tässä on N.N., seuran kilpailijoita ja hallitseva Suomen mestari."

Master-tyypin mestareista ei yleensä kamppailu-urheilussa puhuta. Jossain yhteydessä voisin ehkä sanoa jotain sellaista että: "N.N. on kyllä todellinen mestari, aivan käsittämättömän hyvä." En kuitenkaan kutsuisi ketään "omaksi mestarikseni". Tähän liittyy arvolataus että kyseessä olisi joku yleisesti yläpuolellani oleva myyttinen hahmo.

Joissain lajeissahan mestarintitteli on institutionalisoitu siten että tietyn korkean dan-arvon saavuttanut henkilö on automaattisesti tai voidaan nimittää mestariksi. Usein tämän yläpuolella on vielä suurmestarin titteli. Ainakin taekwondossa ja muissakin koreanlajeissa sekä hermopistelajeissa on usein näin.

Sitten on vielä se tapa että mestari tarkoittaa lähinnä päävalmentajaa/-opettajaa. Eli ei ole lainkaan kyse siitä onko henkilö hyvä vai huono, hän on vain sen salin korkein lajiauktoriteetti eli koulun mestari. Tätä ei yleensä käytetä Suomessa, paitsi ehkä joissain kiinalaisissa lajeissa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
fudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 916
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu

Vetäjä, ohjaaja, opettaja, valmentaja?

#15

Viesti fudo »

airakti kirjoitti: Karatessa noille kaikille on yksi yhteinen nimi: Sensei. Ei tarvitse arpoa :-)
Jep.
Lasse Candé kirjoitti: "Opettaja" sopii paremmin opetusjärjestelmälajeihin ja "valmentaja" urheilulajeihin.
Olen samaa mieltä.
Tyttö kirjoitti: Työkaverit katsoivat kyllä kerran kummissaan, kun eräs harjoittelija tervehti keskellä Helsingin keskustaa minua senseiksi.
Minulle on käynyt muutaman kerran jokseenkin samoin mm. jalkapallokatsomossa ja torilla. Erikoisinta yhdessä tällaisessa kohtaamisessa oli se, että tervehtijän — siis opetettavani — äidinkieli oli japani.
空手に先手なし
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 57 kurkkijaa