Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

#16

Viesti tohtorismies »

Elina kirjoitti: Mutta se on tahdosta riippumaton refleksi.

No joo, jos ihan pilkulleen mennään. Mutta aika moneen metodiin on kyhätty treenejä millä päästään suurinpiirtein samoihin nopeuksiin.

Yllättävänkin yksinkertaisia treenimuotoja.

"second course" hommissa ala Timo Heikkilä homma on impulssi harjoittelun nimellä, Englannin lahja kamppailulle eli Steve Morris höyryää pak mein "scared power" käsitteestä jne jne. " onclick="window.open(this.href);return false;

Itse olen käyttänyt (voi luoja mua siunatkoon kun erehdyn näitä höpöhöpöjäni tänne kirjoittamaan) niinkin yksinkertaista metodia että säikytän ihmisen(heitän mitsillä tms päin naamaa varoittamatta :smt003 ) ja ikäänkuin pistän ihmisen toistamaan sen fiiliksen sitten itse esimerkiksi lyödessä.

Yleensä sitä nopeutta tulee rutkasti lisää. Tässä on vaan juurikin se ongelma että pitää päästä sille reaktiiviselle asteelle ja siinä on omat mentaalipuolen haasteensa. Kajuutan kun pitäisi olla ihan nollilla että tuollaisen "säikähdyksen" toistaminen onnistuu.

Toivottovasti ei nyt kuulosta ihan höpöltä :lol:
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

#17

Viesti Elina »

Nyt en, Lasse, ihan ymmärrä. Tarkoitin tuolla määrittelyllä sitä, että käsitteet ovat aika sekaisin ja kun asioista puhutaan sekaisin käsittein, niin keskustelu on aika turhaa.

Itsekin tuossa nyt puhut tekniikasta ja samaan hengenvetoon viittaat kehoon + tahtoon. Joka kyllä minun ymmärtääkseni tarkoittaa hermotusta ja se, kuten todettu, on suoraan yhteydessä sinne lihassolutasollekin...
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

#18

Viesti Elina »

tohtorismies kirjoitti:
Elina kirjoitti: Mutta se on tahdosta riippumaton refleksi.

No joo, jos ihan pilkulleen mennään. Mutta aika moneen metodiin on kyhätty treenejä millä päästään suurinpiirtein samoihin nopeuksiin.

Yllättävänkin yksinkertaisia treenimuotoja.

"second course" hommissa ala Timo Heikkilä homma on impulssi harjoittelun nimellä, Englannin lahja kamppailulle eli Steve Morris höyryää pak mein "scared power" käsitteestä jne jne. " onclick="window.open(this.href);return false;

Itse olen käyttänyt (voi luoja mua siunatkoon kun erehdyn näitä höpöhöpöjäni tänne kirjoittamaan) niinkin yksinkertaista metodia että säikytän ihmisen(heitän mitsillä tms päin naamaa varoittamatta :smt003 ) ja ikäänkuin pistän ihmisen toistamaan sen fiiliksen sitten itse esimerkiksi lyödessä.

Yleensä sitä nopeutta tulee rutkasti lisää. Tässä on vaan juurikin se ongelma että pitää päästä sille reaktiiviselle asteelle ja siinä on omat mentaalipuolen haasteensa. Kajuutan kun pitäisi olla ihan nollilla että tuollaisen "säikähdyksen" toistaminen onnistuu.

Toivottovasti ei nyt kuulosta ihan höpöltä :lol:
Ei, kun tämä on justiin sitä, missä ollaan siellä ytimessä :D Eli, että onko tämä mahdollista ja mitkä ovat ne fysiologiset perusteet.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

#19

Viesti Elina »

Elina kirjoitti: Kannattaisiko teidän nyt määritellä ensiksi se, mitä tarkoitatte nopeudella? Nyt moni sotkee nopeuden fyysisenä ominaisuutena ja taitojen kehittymisen kautta tulevan nopeuden, ja ne eivät ole ollenkaan sama asia.
Selvennykseksi vielä, eli nopeus fyysisenä ominaisuutena = luustolihassolujen energia-aineenvaihdunta, luustolihassolujen hermotus; taitojen kehittymisen kautta tuleva nopeus = motorinen oppiminen.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

#20

Viesti Andy »

Aloitusviestissä puhuttiin nimenomaan nopeudesta ominaisuutena ja myös ketjun nimi on nopeusominaisuuksien kehittäminen. Siksi nähdäkseni itse puhun asiasta kun puhun nopeusominaisuuksista ja nämä muut nopeuden aspektit ovat enemmän tai vähemmän off-topicia.

Jos joku väittää tietävänsä tavan jolla luonnostaan hitaasta henkilöstä tehdään nopea niin kannattaa tehdä itsestään miljonääri pikajuoksuvalmentajana. Nopeus nyt vain on vahvasti luontainen ominaisuus jonka harjoittaminen on vaikeaa. Siksi on yleensä käytännöllisempää hakea nopeutta muuta kautta kuin ominaisuuksien parantamisella, jonka mahdollisuudet ovat rajalliset. Lajitekniikan parantaminen on tietysti se ykkösjuttu tässä mutta on muitakin konsteja.

On esimerkiksi mahdollista valita suoritettavat tekniikat siten että iskutiheys saadaan suuremmaksi tinkimällä muista ominaisuuksista. Sellainen hyökkäyskombinaatio kuin etusuora pelkällä käden ja hartian ojennuksella, takasuora puolittaisella vartalon käännöllä ja voimakkaalla hartian ojennuksella ja kiertävä takajalan potku joko vartaloon tai jaloille on hyvä esimerkki. Tässä saadaan kohdistettua vastustajaan kolme iskua yhdellä vartalonkierrolla. Kaksi ensimmäistä eivät tietenkään ole kovia mutta sitähän vastustaja ei tiedä vaan joutuu ottamaan ne pois jolloin toivottavasti saadaan sisään se kolmas kova tekniikka joka tulee nopeasti kahden ensimmäisen jälkeen.

Käytännössä rakensin koko ottelutaktiikkani sen faktan pohjille että vastustaja on lähes varmasti minua nopeampi. Ratkaisu oli pitää pitkää etäisyyttä jolloin minulle jää hyvin aikaa tunnistaa lähestyvä hyökkäys ja hyökätä vastaan vastustajan lähestymisvaiheessa. Mikäli vastustaja pääsee lähelle pyrin mieluummin clinchiin ja vetämään polvia kuin puolietäisyyden lyöntikilpaan jossa käsinopeudessa jäisin kuitenkin kakkoseksi.

Olen 10 vuotta miettinyt ratkaisuja näihin ongelmiin ja tehnyt myös nopeusharjoituksia joilla oli kyllä havaittava vaikutus mutta silti rajallinen. Mielestäni on aivan absurdia väittää että todellisuudessa koko tilannetta ei ole olemassa. Tai ehkä se on vain mielikuvituksen tuotetta että jossain spurttilähdöissäkin jäin aina kaikille muille miesurheilijoille ihan tolkuttomasti?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

#21

Viesti Mika »

@tohtorismies, kiitos linkistä. Siinä ei kuitenkaan perustella tuota väitettä vaan lähinnä vain jutskaillaan. Miten siis fysiologisesti refleksit saadaan tahdonalaisiksi?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

#22

Viesti tohtorismies »

Pitäisi varmaankin sanoa refleksinomainen.

Käsittääkseni melkeinpä kaikissa fali/fajing you name it harjoitteissa kytätään. Veikkaisin että aika monesta joka on tehnyt fali/fajing treenejä klassisempien kiinalaisten puolella niin se tekeminen tuntuu aika samalta kuin säpsähtäessä. Sellainen äärimmäisen repivä ja nopea liike.

Esimerkiksi fajing termin yhteydessä olen kuullut sellaisen kuvauksen että se on kuin "aivastus".

Itse olen testaillut hitaan ihmisen kanssa kaikessa yksinkertaisuudessaan sellaista että yritän saada ihmisen säpsähtämään, sitten palastelen esimerkiksi lyöntiä palasiksi ja yritän saada ihmisen toistamaan tahdonalaisesti saman fiiliksen tietyissä lyönnin osasissa.

Kuulostaa varmasti tyhmältä mutta kyllä tuo vaikuttaa toimivan aika hyvin nopeuden lisäämiseen.
Aika helppo tehdä mutta vaatii aika paljon keskittymistä ja heittäytymistä siltä suorittajalta itseltään.

Eli pähkinänkuoressa. Rentous+säpsähdyksen tunteen toistaminen=nopeutta.

Onko muuten tankuloilla mimmosia fali treenejä?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

#23

Viesti Mika »

Okei, nyt ymmärrän. :) Ja ihan varmasti tuollaista reaktionopeutta voi kehittää. Luulisin että alkuvaiheessa eritoten asennemuokkaus on se, joka saa aikaan ehkä jopa isojakin muutoksia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
PiPi
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 55
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Kuopio
Etulaji: Taido

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

#24

Viesti PiPi »

Andy. Kirjoitit otsikoksi "Nopeusominaisuuksien kehittäminen". Mitä ominaisuuksia tarkalleen ottaen tarkoitat?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

#25

Viesti Lasse Candé »

Elina kirjoitti: Nyt en, Lasse, ihan ymmärrä. Tarkoitin tuolla määrittelyllä sitä, että käsitteet ovat aika sekaisin ja kun asioista puhutaan sekaisin käsittein, niin keskustelu on aika turhaa.

Itsekin tuossa nyt puhut tekniikasta ja samaan hengenvetoon viittaat kehoon + tahtoon. Joka kyllä minun ymmärtääkseni tarkoittaa hermotusta ja se, kuten todettu, on suoraan yhteydessä sinne lihassolutasollekin...
Millä tavalla mielestäsi siis ketjussa sekoitetaan nopeus fyysisenä ominaisuutena ja taitojen kehittymisen kautta tuleva nopeus? Itselleni kun näyttää siltä että tämä sekoitus tapahtuu vasta tuossa kohtaa kun sinä sanot tässä että jälkimmäisestä on yhteys ensimmäiseen. :)

Minulle kaikki tämä on fine. Jotta päästäisiin eteenpäin, voisitko kertoa minkälainen yhteys sinne lihassolutasolle on, mihin voidaan noilla harjoittelujutuilla vaikuttaa joita itse mainitsin (fyysinen ja henkinen sekä niiden yhteensovitus) ja mitä tuloksia tällä saadaan aikaiseksi sitten taas tekniikan nopeutumisessa? Minua ei henkilökohtaisesti niin paljoa kiinnosta jos nopea lyönti on nopea koska biologiaa ollaan sorkittu vai koska tekniikka on parantunut.



Onko sanan "nopeusominaisuus" määritelmästä miten laaja konsensus? Kun jo nopeus voi tarkoittaa eri asioita ja ominaisuus myös aika paljon muutakin kuin jokin geneettinen seikka, on mielestäni ihan paikallaan kysyä, käytetäänkö jostakin niin hyvinmääritellystä kuin mitä Andy ajaa takaa todellakin noin sumeaa nimitystä kuin "nopeusominaisuus"?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

#26

Viesti Mika »

Ilmoituksessani ketjun jakamisesta ehdotin uuden ketjun nimeksi Nopeusominaisuuksien kehittäminen. Joku ylipotkija sitten toimi näin.

Tässä PDF:ssä on mainittu sama termi. @jarkko varmaan tietäisi tuosta enemmän, kun kyse on Taekwondoliitosta. Samoin tässä gradussa on mainittu sama termi. Nuo löysin kahden sekunnin googlettamisella äsken, joten niitä voisi löytyä lisääkin (oletus-Googleni on .com).
Lasse Candé kirjoitti: Minua ei henkilökohtaisesti niin paljoa kiinnosta jos nopea lyönti on nopea koska biologiaa ollaan sorkittu vai koska tekniikka on parantunut.
Monia muita tämä nimenomaan kiinnostaa ja paljon. Siihen mihin voidaan vaikuttaa myös vaikutetaan. On siis tärkeää tietää, mihin voi vaikuttaa. Nopeus on hyvä kortti tässä pelissä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

#27

Viesti Andy »

Lasse. Sinun kannattaisi varmaan lukea joku valmennuksen perusteos tai ainakin sen nopeusharjoittelua käsittelevä osa niin pääsisit hieman kartalle. Itse en ole innostunut yrittämään kirjoittaa sellaisesta referaattia tähän.

Se onko tekniikan nopeus teknisen tason, luontaisen nopeuden vai nopeusharjoittelun ansiota on kovasti oleellista kun yritetään kehittää sitä lisää. On turha uhrata kovin paljon harjoitusaikaa asiaan jolla on mahdoton saada suurempaa kehitystä, kun lajisuorituskykyä (ei siis välttämättä suoritusnopeutta) voisi samalla treeniajalla kehittää paremmin tekemällä jotain muita harjoituksia.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

#28

Viesti Lasse Candé »

Andy kirjoitti: Lasse. Sinun kannattaisi varmaan lukea joku valmennuksen perusteos tai ainakin sen nopeusharjoittelua käsittelevä osa niin pääsisit hieman kartalle. Itse en ole innostunut yrittämään kirjoittaa sellaisesta referaattia tähän.
Ihan validi pointti, mikäli tässä olisi kyse siitä kuinka Lasse voi opiskella aihetta parhaiten. Nähdäkseni ketju ei kuitenkaan käsittele tätä.


Se onko tekniikan nopeus teknisen tason, luontaisen nopeuden vai nopeusharjoittelun ansiota on kovasti oleellista kun yritetään kehittää sitä lisää. On turha uhrata kovin paljon harjoitusaikaa asiaan jolla on mahdoton saada suurempaa kehitystä, kun lajisuorituskykyä (ei siis välttämättä suoritusnopeutta) voisi samalla treeniajalla kehittää paremmin tekemällä jotain muita harjoituksia.
En nyt ymmärrä onko tämän tarkoitus olla jotenkin juuri minulle suunnattu, kun jotakuinkin sanot tuossa lopummalla pointtini.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

#29

Viesti Ile »

Tossa Mikan linkittämässä pdf:ssä on muuten erittäin hyvää asiaa. Iso osa jutusta on kuvattu lajispesifin harjoittelun kautta, mutta samalla logiikalla kannattaa mielestäni ilman muuta lähestyä myös oheisharjoittelua.

Se on tietysti oma keskustelunsa, että paljonko minkäkin lajin harjoittelijan kannattaa käyttää aikaa esim. erilliseen voimaharjoitteluun, mutta näkisin, että nuo vastaavat opit - joista muuten tosiaan löytyy hyvin tietoa ihan googlettamalla, kuten itsekin näiden asioiden suhteen ihan maallikkona olen todennut - kannattaa ilman muuta huomioida voimaharjoittelussa sarjapituuksissa/vastuksissa, suoritustavassa, palautumisajoissa etc...

Jotkuthan ovat sitä mieltä, että esim. pystyottelulajien harjoittelussa ja niiden oheisharjoittelussa on "perinteisesti" painotettu vähän liikaa kestävyysominaisuuksia suhteessa nopeusominaisuuksiin.
PiPi
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 55
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Kuopio
Etulaji: Taido

Nopeusominaisuuksien kehittäminen

#30

Viesti PiPi »

Andyn kysymykseen on hieman vaikea vastata ennenkuin hän kertoo mitä nopeusominaisuuksi hän tarkoittaa.
Jos kyse on siitä pystyykö nopeita lihassoluja taikomaan lihaksiin lisää, vastaus lienee suhteellisen helppo.

Jos kyse on reaktionopeuden kehittämisestä, mennään pitkälti hermostolliselle puolelle.

Nopeus koostuu monista eri asioista joihin kuuluu mm. Hermo-lihasjärjestelmän tehokas toiminta, taito ominaisuudet, solujakauma, ympäristö, lämpötila, kehonkoostumus yms yms.

Jos tässä tivataan, että voiko kaikki voittaa Usain Boltin juoksussa oikeanlaisella harjoittelulla, niin vastaus on ei. Samoin on mahdotonta kaikkien tehdä penkkipunnerruksessa uutta maailmanennätystä. Samoin on mahdotonta kaikkien rikkoa maratoonin maailmanennätystä.

Kaikilla ominaisuuksilla on rajansa ja kaikkiin ominaisuuksiin vaikuttaa jollakin tapaa myös geenit.

Mutta on tyhmää väittää, että nopeutta ei voi kehittää. Sitä voi.

Nopeusharjoittelun optimaalisen määrän pitäisi lähteä esim. Lajianalyysistä, jossa määritellään lajisiorituksissa vaadittavat ominaisuudet.
Jos laitetaan kaksi yhtä nopeaa henkilöä rinnakkain ja laitetaan toinen tekemään järkevää nopeushrjoittelua ja toinen syömään sipsiä, kummanko luulette voittavan harjoitusjakson päätyttyä?

Onko olemassa nopeutta vaativaa suoritusta, jossa ei tarvita minkäälaista tekniikkaa/taitoa? Voiko tekniikan silloin poistaa yhtälöstä, kun puhutaan nopeudesta?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 62 kurkkijaa