Kamppailulajitiede ja tiede kamppailulajeissa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Ylipotkijat: Totte, TimoS, JanneM, Mjölnir, Tyttö

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit ketjussa: 7
Lauteille: joulu 4, 2007

Kamppailulajitiede ja tiede kamppailulajeissa

Viesti Lasse Candé » elo 15, 2017, 13.12

Tässä pari viestiä ennen jakoa, jotka alustavat tuota hermopisteosuutta tästä, mutta ehkäpä sopivat paremmin alkuperäiseen ketjuunsa.

Jos jutun taustoja haluaa tiirailla, niin tästä ensin lainatusta viestistä lähtee katselemaan vähän taaksepäin...
viewtopic.php?p=908345#p908345

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Lasse Candé kirjoitti:Koettu toimivuus on aivan pätevä argumentti lopputuleman suhteen.

Aivan - kyseisen yksilön kohdalla. Jotta argumentilla olisi mitään muuta painoa kuin anekdoottiarvo, sen esittäjiä täytyisi joko olla useita tai sitten sen esittäjän täytyisi olla jollain vahvistetulla tavalla neutraali.

Ja epäluotettava kertoja on ihan yleinen konsepti, ei missään määrin henkilökohtainen. Mikäli siis kokija on esim. jonkin rakenteen (vaikkapa harrasteseura), hän on lähtökohtaisesti epäluotettava kertoja. Jotta kertoja ei olisi epäluotettava, hänen neutraaliutensa pitää olla jollain tavalla todennettavissa.

Käytännössä jokainen on epäluotettava kertoja normaalissa arkikontekstissa, ellei neutraaliutta ole jollain tavalla varmistettu. Empiirinen kokemus on siis aina lähtökohtaisesti epäluotettava - sitä kautta voidaan todeta ilmiön, asian tms. olevan mahdollisesti olemassa - ei varmuudella, koska kokemus voi syntyä muutakin kautta - mutta sen toimintamekanismia tai muuta kokemiseen johtanutta syytä ei voida arvioida.

Ei nämä kai sinullekaan niin vieraita asioita ole (alasi tuntien toivottavasti eivät ole)?

Hermopiste- ja etätyrmäyskeskusteluissa on myös vahva peruste pyytää normaalikeskustelua vahvempaa todistusta, koska aihe on sekä kontroversiaalinen että ilmiön olemassaolo on vahvasti kyseenalaista (muulla kuin psykologisella tasolla, jolla sen olemassaolon tai ainakin esiintymisen voitanee katsoa olevan kohtuullisella tasolla vahvistettu).

Lasse Candé kirjoitti:Olen täysin samaa mieltä tuosta epäluotettavuudesta, jos asian tieteellistä relevanssia mietitään. Itse en vain tahdo rajoittua sellaiseen lähtökohtaan. Jos tarkkaa katsoo, on kyllä havaittavissa että tämä juurikin on sitä jatkumoa mikä lähti liikeelle "valistuneesta tieteellisestä arvauksesta", tms, mutta tahdon itse mieluummin katsoa sen heiton ohi. Ja sillä tasolla on hyvä saada tähän keskusteluun potentiaalisesti ikävähenkisen sanamuodon tarkoituksen selvennys, mikä juuri saatiinkin sinulta.

Olen itse myös tyyppillisesti melko agnostinen, mistä seuraa, että jätän esim tällaiset asiat erittäin avoimiksi. Kestän sen, etten voi tietää kaikkea, eikä siis ole pakottavaa tarvetta muodostaa mielipidettä. Kipupisteilijöillä tai kellään muulla ei edes ole velvollisuutta perustella mitään tasolla jolla olisi objektiivista skeptikot vakuuttavaa relevanssia. Riittää myös aivan hyvin vain lätkäistä settiä näkyviin niille jotka tunnistavat tai ovat edes kiinnostuneita.

Ei tämä ympäristö oikein pelitäkään vakuuttamiseen, mutta on hyvä että eri lajien harrastajat jakavat kokemuksiaan ja näkemyksiään silti. Ja ei siinä, osa kyseenalaistuksista on myös vienyt keskustelua eteenpäin, minkä takia ainakin itse toivon että siihen löytyy vielä kiinnostusta.
Entä nyt, eläintensuojelijat?

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Palaa sivulle Sauna

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa