Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Asennoista

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
VKA
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 832
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#31

Viesti VKA »

No kuten aikaisemmin puhuttiin, niin asennot kuten fence ja muut vastaavat sopivat siihen keskusteluvaiheeseen.
MUTTA sitten kun tilanne on "päällä", eli se fyysinen vaihe on jo alkanut, niin leuka alas, edellä mainitseminstani syistä.
Toki jos joku saa hommansa toimimaan leuka ylhäällä niin mikäs siinä sitten.
-------------------------------------------------------
"VKA, et näytä tajunneen kamppailulajien periaatteita alkuunkaan."
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#32

Viesti flammee »

Andy kirjoitti: Miksi vapaaottelijat pitävät sitten leukaa alhaalla? Ainakin ne, joiden kanssa minä olen treenannut.
Mistäköhän vapaaottelijat hakevat pystyosaamisensa? Mikähän on sellainen täykontaktikamppailu-urheilun muoto joka soveltus vaparin pystyosan tueksi? Ei ole juurikaan sellaisia lajeja joissa pienillä hanskoilla vedettäs pääosumia kovalla kontaktilla, joten eipä vaparin pystyosan tukilajiksi kauheasti vaihtoehtoja ole.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#33

Viesti Nelson »

VKA kirjoitti: No kuten aikaisemmin puhuttiin, niin asennot kuten fence ja muut vastaavat sopivat siihen keskusteluvaiheeseen.
MUTTA sitten kun tilanne on "päällä", eli se fyysinen vaihe on jo alkanut, niin leuka alas, edellä mainitseminstani syistä.
Toki jos joku saa hommansa toimimaan leuka ylhäällä niin mikäs siinä sitten.
Niin mutta lähinnä ihmettelen sitä, että jos tavoite on konfliktin välttämisessä ja tilanteesta pois pääsemisessä niin miten mikään otteluasento palvelee tätä tarkoitusta? Vai onko kyseessä kenties se, että yritetään välttää konfliktia mutta sitten kun se alkaa niin ei enää vältellä vaan tapellaan ja katsotaan kumpi on parempi, matsataan.
Kuvake
renne
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 406
Lauteille: Tammikuu 2005

#34

Viesti renne »

Mistäköhän vapaaottelijat hakevat pystyosaamisensa?
Potkunyrkkeilystä, nyrkkeilystä? Ainakin meidän salilla tuntuu käyvän.
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#35

Viesti Ronin »

Leuka suhteellisen alhaalla tottakai. IP-jutuissa leuan ylhäällä pitäminen olisi...eh, epäkäytännöllistä, koska itselläni sekä useilla muilla suosikkikohde iskuille on kurkku. Jos kurkku on leuan suojaama niin sitten iskut menee leukaan, mutta yleensä jos ehtii tähdätä niin samoille seuduille se menee. Samoin chin jabin saa erittäin paljon helpommin tehtyä jos leuka on ylhäällä.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#36

Viesti flammee »

renne kirjoitti:
Mistäköhän vapaaottelijat hakevat pystyosaamisensa?
Potkunyrkkeilystä, nyrkkeilystä? Ainakin meidän salilla tuntuu käyvän.
Aivan, se selittää tämän:
Andy kirjoitti: Miksi vapaaottelijat pitävät sitten leukaa alhaalla? Ainakin ne, joiden kanssa minä olen treenannut.
Ja se miks ne treenaa KB:tä eikä jotain "pystyleuka-kung fua", ei johdu siitä etteikö viimeksimainittu olisi vapaaotteluun soveltuvaa (tai oikeastaan en ota kantaa tähän asiaan), vaan siitä että KB keskittyy vain täyskontaktiotteluun pystyssä ja on kamppailu-urheilulaji, joten siinä ei ole kauheasti sellaista mitä vapaaottelija ei tarvitsisi vapaaotellessaan, eli siis vapaaottelija voi saasa, joka treenistä jotain hyödyllistä irti.. KF:ssa ei välttämättä, kun tavoite on kovasti erilainen..
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#37

Viesti Andy »

Minä kyllä suosittelen, että jos Tang Lang-porukka meinaa osallistua niihin vaparikisoihin, niin opettelette sen leuan pitämisen alhaalla. Muuten voi tulla iso pipi. :?

Olen itsekin treenannut kahta katulajia ja yhtä kehälajia ja mielestäni leuan ylhäällä pitämisessä ei ole järjen häivää. Siinä toisessa katulajissakin hoksattiin jossain vaiheessa, että se ei välttämättä ole se kaikkein terveellisin ratkaisu.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#38

Viesti joksanen »

Ronin kirjoitti: itselläni sekä useilla muilla suosikkikohde iskuille on kurkku
Myös WTssä lyönnin suosikkikohde on kurkku, mutta silti lajissa pidetään pää pystyssä. Ehkä asennossa sittenkin on joku muu salaisuus kuin vain sen hyvä tai huono suojaavuus...
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#39

Viesti Mika »

Andy kirjoitti: Minä kyllä suosittelen, että jos Tang Lang-porukka meinaa osallistua niihin vaparikisoihin, niin opettelette sen leuan pitämisen alhaalla. Muuten voi tulla iso pipi. :?

Olen itsekin treenannut kahta katulajia ja yhtä kehälajia ja mielestäni leuan ylhäällä pitämisessä ei ole järjen häivää. Siinä toisessa katulajissakin hoksattiin jossain vaiheessa, että se ei välttämättä ole se kaikkein terveellisin ratkaisu.
Nyt et kyllä tiedä mistä puhut, mutta saat vapaasti pitää mielipiteesi. Jos oikeasti luulet, että katutilanteissa leuan alhaalla pitäminen on tärkeää, selvä. :D

Se siitä. Mitä tulee sitten taas noihin vaparikisoihin, niin Andy, et hirveän uutta tietoa tarjonnut. Ja taas joku näkee, miksi perinteisiä lajeja pitää muokata muutenkin kuin vain "munille ei saa potkia, ei kai se nyt siitä voi olla kiinni!!! :D" urheilua varten.

Spekulaatio on silti ihan mukavaa. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#40

Viesti Samppa »

Omasta mielestäni leuka pystyssä asento toimii niin kauan, kun pystyy väistelemään tai blokkaamaan vastustajan lyönnit tai potkut kaukana päästä. Mutta yhtään osumaa en haluaisi itse siinä asennossa saada. Pienikin tönäsy pystyssä olevaan päähän saa kaverin morjestamaan ja tekemään hyökkäyksen jatkamisen helpoksi. Tietysti jos vastassa on joku perus kaduntallaaja, niin aivan sama. Toisaalta itseäni kiinnostaa kovin vähän tuo ip-treenaaminen joten ehkä sillä puolella joku pointti voi ollakkin. Ainakin näkee isommalle alueelle niin kauan kun taju on tallella :D

Edit: Tosin vaikuttaa kovasti siltä, että taas osa porukasta tarkoittaa "leuka rinnassa" asennolla hieman eri asiaa mitä toiset. Kuten mainittu, liika kyyry tuskin on hyväksi, jos on potkut/polvet mukana. Selkä voi olla "suorassa" vaikka leuka on piilossa.
pohjanpoika
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 172
Lauteille: Maaliskuu 2005

#41

Viesti pohjanpoika »

Ajatelkaapa ottelijaa joka ottelee pääpystyssä päästään tööttäämään kunnolla suoralla otsaan. Onko hänen niskansa kovassa kuormituksessa? Itse opettelin ottelemaan nyrkkeilytyylisesti jolloin hartiat on hiukan edessä leuka alhaalla juuri edellä mainittujen niskaongelmien takia. Tällöin vaikka lyönti osuu edellämainitulla tavalla pää ei niin helposti retkahda taakse
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#42

Viesti Nelson »

Edit: Tosin vaikuttaa kovasti siltä, että taas osa porukasta tarkoittaa "leuka rinnassa" asennolla hieman eri asiaa mitä toiset. Kuten mainittu, liika kyyry tuskin on hyväksi, jos on potkut/polvet mukana. Selkä voi olla "suorassa" vaikka leuka on piilossa.
Niin. Tuskinpa ketään sitä leukaa pystyssä sentään pitää.
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#43

Viesti kenttiensankari »

Leuka kyllä kannattaa pitää lähellä rintaa, muttei kiinni siinä. Itse saan leuan kiinni rintaan ja näköalueestani tulee niin rajoittuvainen että adrenaliinit päällä olisin kyllä yksi sokea maalitaulu. Itse pidän leukaa hieman normaalia alempana matsatessa mutta ihan hyvän näkyvyyden takia sitä ei voi pitää kovin matalalla.

Olen joskus pitänyt leukaa pystyssä ja saanut iskun, ei tunnu kivalta. Kypärä pelasti aika paljon siinä vaiheessa kun isku tuli.

IP tilanteen ja matsin ero on nimenomaan siinä että IP tilanteessa näköalue on erittäin rajoittunut ihan ilman leuan pitoja rinnassa. Sellainen puolivälin malli lienee kaikista sopiva noin yleisesti.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#44

Viesti joksanen »

joksanen kirjoitti: Nostapa siinä ruudun äärellä kätesi otteluasentoon, vaihda pääsi pystyisyyttä eestaas ja katso muuttuuko etukäden ja otsan välinen etäisyys.
Itse itseäni komentaen noudatin neuvoani ja mittasin näppituntumalla noin kymmenen senttimetrin eron. Päätä pystyssä pitämällä vastustajan pitää siis päästä kymmenen senttiä minua lähemmäs kuin kyyryssä. Tai vaihtoehtoisesti, minä saan mennä kymmenen senttiä lähemmäs häntä, ennen kuin hänen sormensa ylettyvät silmiini.

Esimerkiksi kikkarille kymmenen senttiä ei välttämättä paljoa merkitse. Minun omalle taisteluetäisyydelleni kymmenen lisäsenttiä tuo selkeän taktisen eron. Omalla etäisyydelläni yletyn ilman askelta lyömään vastustajaa. Tätä kutsutaan toisissa piireissä lähietäisyydeksi, toisissa keskietäisyydeksi.
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#45

Viesti Ronin »

joksanen kirjoitti:
Ronin kirjoitti:itselläni sekä useilla muilla suosikkikohde iskuille on kurkku
Myös WTssä lyönnin suosikkikohde on kurkku, mutta silti lajissa pidetään pää pystyssä. Ehkä asennossa sittenkin on joku muu salaisuus kuin vain sen hyvä tai huono suojaavuus...
Voisikohan kukaan valaista noita muita "salaisuuksia"? Meinaan jos ihan järkipohjalta lähdetään miettimään niin leuka on haavoittuvampi ylhäällä kuin alhaalla, kurkku on erittäin paljon haavoittuvampi jos leuka on ylhäällä kuin jos se olisi alhaalla jne. Täällä mainituista eduista sanoisin, että ne eivät ole tarpeeksi suuria, jotta olisin valmis altistamaan itseni siten chin jabille, kovalle osumalle pystyssä olevaan leukaan tai avonaiseen kurkkuun. Tänään tuli viimeksi kokeiltua tuota eroa: chin jab on todella helppo tehdä loppuun asti jos leuka on pystyssä ja mahdollinen, mutta huomattavasti haastavampi jos leuka on alempana.

Note: en pidä leukaa rinnassa kiinni, se olisi turhaa. Se vain on suht. alhaalla. Vähän kuin jos nyökkäisin jollekulle ja jättäisin pääni nyökkäyksen ala-asentoon.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 52 kurkkijaa