Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Helpossa olevat danit

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Helpossa olevat danit

#61

Viesti Vanhakankea »

Oho, sä ole tainnut olla Suomen eka 3.dan vapaaottelussa (Pankration). :-)
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 661
Lauteille: Elokuu 2009

Helpossa olevat danit

#62

Viesti halmehe »

JanneM kirjoitti:Palatakseni aiheeseen helpoimmat danit, niin tuossa juttelin erään kaverin kanssa ja hänellä on tavoitteena BJJ musta vyö ennen kuin täyttää 50v. Se olisi hänelle neljäs musta vyö eri kamppailulajeista. Minulla on vain kolmessa lajissa musta vyö. Nyt pitäisikin keksiä mikä on se laji missä saan mustan vyön ihan todella pienellä treenillä n. 3-5 vuodessa, että pysyn ko. herran kanssa samassa mustien vöiden määrässä?
Ihan vakavasti puhuen aikido vois tuoda jotain tuohon aiempaan repertuaariin. Olet ilmeisen isokokoinen joten kommentteja voimalla tekemisestä ja rentoudesta voi tulla vaikka tekisit rennosti ja ilman turhaa voimaa. Toisaalta uskon sun jo löytäneen ne perusasiat moneen lajiin mitä 1.dan vaaditaan. Liikkeet on varmaan osin uusia ja suoritustavoissa eroja. En jaksa uskoa aikidon, judon tai karaten olevan sulle ongelma tuon tavoitteen suhteen.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Helpossa olevat danit

#63

Viesti Paanari »

voipa kirjoitti:
Paanari kirjoitti:Itse itseään komentaen.
Nää nk. ajat on oma jutunsa, aktiiviset harjoittelu vuodet, tiettyjen hyym asioiden hallinta jne...
Ja jos mietityttää niin,ainhan voi hilpasta Hankasalmelle esittelemään epäilystään :D
Mutta sillon on isona riskinä että, Kalle hypnotiseeraa ja joudut kuskiksi ja sitten ajellaakin missä sattuu.
hähähähähä

Oikeesti kannataa vierailla Kallen luona, avartavia kokemuksia.
Jaska
Olen minä Kallen leireillä käynyt mieltäni avartamassa mutta et nyt vastannut itse kysymykseen.
Vastasimpa, itse itseään komentaen. Kalle on iso päälikkö kyllä se voi antaa ittelleen vaikka punaset henkselit...
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Helpossa olevat danit

#64

Viesti PetriP »

halmehe kirjoitti:
JanneM kirjoitti:Palatakseni aiheeseen helpoimmat danit, niin tuossa juttelin erään kaverin kanssa ja hänellä on tavoitteena BJJ musta vyö ennen kuin täyttää 50v. Se olisi hänelle neljäs musta vyö eri kamppailulajeista. Minulla on vain kolmessa lajissa musta vyö. Nyt pitäisikin keksiä mikä on se laji missä saan mustan vyön ihan todella pienellä treenillä n. 3-5 vuodessa, että pysyn ko. herran kanssa samassa mustien vöiden määrässä?
Ihan vakavasti puhuen aikido vois tuoda jotain tuohon aiempaan repertuaariin. Olet ilmeisen isokokoinen joten kommentteja voimalla tekemisestä ja rentoudesta voi tulla vaikka tekisit rennosti ja ilman turhaa voimaa. Toisaalta uskon sun jo löytäneen ne perusasiat moneen lajiin mitä 1.dan vaaditaan. Liikkeet on varmaan osin uusia ja suoritustavoissa eroja. En jaksa uskoa aikidon, judon tai karaten olevan sulle ongelma tuon tavoitteen suhteen.

Paitsi että lajeissa on kaikenlaisia vaatimuksia. Jos judossa meinaa saada 5 vuodessa mustan tarttis harjoitella sellainen4 kertaa viikossa ja olla kansallisella tasolla menestyvä ottelija. Se on hieman vaikeaa jos ikää on lasissa. Kilpailemattomalle 10 vuotta on varmaan ihan minimi missä mustan voi saada. Valtaosa ei pysty siihenkään.

Epäilisin että monessakin karate-tyylisuunnassa on minimiaika ja harjoitusmäärä vaatimuksia-
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Helpossa olevat danit

#65

Viesti voipa »

Paanari kirjoitti:
voipa kirjoitti:Vastasimpa, itse itseään komentaen. Kalle on iso päälikkö kyllä se voi antaa ittelleen vaikka punaset henkselit...
Muistaakseni 5 Aika oli ensimmäinen Kallesta käytetty lajiarvo. En tiedä montako Ajast'aikaa Kaspiniin kuuluu mutta miksei päämiehenä suoraan maksimit, niin ei tartte itse itseään ylennellä enää :D
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Helpossa olevat danit

#66

Viesti JanneM »

Lasse J kirjoitti:Kävimme katsomassa neljännesvuosisata sitten Kreikassa Kavalan kaupungissa sikäläisen seuran salia läheisellä Thassoksen saarella leireilleen porukkamme kanssa. Lupa treenien seuraamiseen järjestyi kivuttomasti, kun vetäjälle selvisi että olemme Suomesta ja minä tunnen A. Niinikedon. Kaupan päälle vetivät meille ex-tempore näytöksen, mutta mukaan treenaamaan emme pyynnöstä huolimatta päässeet. Vierailun päätteeksi seuran vetäjä, silloinen WAKOn hallituksen jäsen, nykyään edesmennyt Simos Zahopoulos länttäsi minulle ja vetäjäkollegalleni kummallekin käteen hienon diplomin jonka mukaan meillä on WAKO:n 3. Dan kickboxingissa, lightcontact karatessa, semicontact karatessa, full contact karatessa ja tietty kreikkalaisessa pankrationissa. Eli yhteensä 15 dania kertaheitolla. Ihan hyvä korotus, kun omasin siihen aikaan karatessa "vain" 2. Danin ja kaverillani oli 1. Dan :smt003 .
Toi on kyl kova.

Montas muuta WAKO potkiksen 3.daneja (tai korkeampia) Suomessa on?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
tänäskän
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 589
Lauteille: Heinäkuu 2006

Helpossa olevat danit

#67

Viesti tänäskän »

voipa kirjoitti: Muistaakseni 5 Aika oli ensimmäinen Kallesta käytetty lajiarvo. En tiedä montako Ajast'aikaa Kaspiniin kuuluu mutta miksei päämiehenä suoraan maksimit, niin ei tartte itse itseään ylennellä enää :D
Aikanaan kun itse Kaspinia aloittelin, oli Kaarlo Valkosella kaspinin 4. aika. Mun opettajillani oli silloin mustat vyöt, mutta ei aika-arvoa. Kaspinin musta vyö ei ole sama kuin 1. aika. Muutaman vuoden kun olin treenannut, kutsui Kaarlo Valkonen vuonna 2006 kaspinin treenaajia Hankasalmelle juhlistamaan pyöreitä vuosikymmeniään kaspinin parissa. Näihin aikoihin hän alkoi käyttää 5. aika-arvoa.
Näistä kaspinin arvoista on jossakin (tällä foorumilla?) kirjoitettu, että alun perin kaspinissa ei ollut vyöarvoja vaan oli 1.aika, joka tarkoitti 10 vuoden harjoittelua, 2.aika 20 vuoden harjoittelua jne. Varsinaiset vyöarvot sininen-, ruskea- ja musta vyö ovat Kaarlo Valkosen mukaan ottamia. Valkonen alkoi v. 2016 paikkeilla käyttämään arvoa 6. aika, joten siinä oli 10 vuotta edellisestä korotuksesta.
Selvennykseksi vielä, että kaspinin pääopettaja eli vanhempi opettaja, siis Kaarlo Valkonen myöntää aika-arvot ja omaa aika-arvoaan hän voi korottaa joka 10. vuosi. Mikäli olen asian oikein ymmärtänyt, ei Valkonenkaan aika-arvon korotusta pelkästään kalenterista katsonut, vaan todennäköisesti asetti itselleen tiettyjä tavoitteita ja vaatimuksia.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 18953
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Helpossa olevat danit

#68

Viesti Andy »

Minulla on ju-jutsupassissa helmikuulta 2002 Kallen allekirjoittama leirimerkintä, jossa hän ilmoittaa arvokseen "4. taso".

En tietenkään voi olla varma siitä, kutsuiko hän arvoasteita tuolloin vielä tasoiksi ja "aika" olisi myöhempi keksintö vai onko hän vain päättänyt kirjoittaa arvonsa lajin ulkopuoliselle helpommin ymmärrettävään muotoon.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tänäskän
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 589
Lauteille: Heinäkuu 2006

Helpossa olevat danit

#69

Viesti tänäskän »

Mulla on jonkinlainen muistikuva, että aikaisemmin olisi käytetty myös "tasoja", mutta sittemmin Valkonen otti käyttöön aika-arvot. Samasta asiasta kyse kuitenkin. Tämänkin olen jostakin lehtiartikkeleita lukenut. Voi olla vielä tallella jossakin.
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Helpossa olevat danit

#70

Viesti voipa »

Kiitokset selvennyksestä. Tuossahan on selvä logiikka eikä tarvinnut edes soittaa Kallelle asian selvittämiseksi.
Kuvake
Njor
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 153
Lauteille: Lokakuu 2012
Etulaji: karate
Sivulajit: nintendo

Helpossa olevat danit

#71

Viesti Njor »

Miksi?

Mitä kukaan tekee "helpolla danilla"?

With great power comes great responsibility.
Fight well - and if you´ll fall - surely Odin will take you to Valhalla.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 20845
Lauteille: Joulukuu 2007

Helpossa olevat danit

#72

Viesti Lasse Candé »

Oli ihan pakko miettiä, onko tuo hämähäkkimiesjuttu osa allekirjoitusta vai pointtia. :D

Sinänsä sillä ei ole väliä, onko danit "helpossa" vai ei. Enemmän väliä on sillä, käytetäänkö vyöjärjestelmää järkevästi ja mikäli vähän sinnepäin, suhtaudutaanko siihen myös niin.

Monissa lajeissa ei ole vyöjärjestelmiä. Niinpä sillä miten jotain vöitä myönnetään ei ole heikentävää vaikutusta tähän verrattuna, ellei sitten samassa anna vöille jotakin muuta merkitystä kuin että tosiaankin ovat ihan mitä sattuu.

Jos taas jossain lajissa saa danin vuodessa, mutta se on järkevästi pohdittu porras niin sitä edeltävän kuin sitä seuraavankin osalta, niin eihän siinä mitään. Meillä saa siinä kohtaa oranssin vyön ja se on vastaavasti järkevä porras. (Noin 9 kk itse asiassa.)



Se oranssi vyö ei ole great power, eikä tietenkään ole myöskään dani, ellei vaatimustaso siihen ole kova. Vaatimustason siihen ei tarvitse olla kova. Vai miksi pitäisi? Johtuuko se mustasta väristä ja jos näin, niin mikä tarkalleen siinä mustassa värissä on niin lajeja velvoittavaa?

(Jokin tuollainen ajatus on usein läsnä tuolla foorumin ulkopuolella. Njor tuskin tätä tarkoitti, mutta mielestäni tätä on hyvä painottaa riittävän usein, jotta harvempi moittisi lajeja joissa saa mustan vyön vaikkapa kolmessa vuodessa ja ylistäisi lajeja joissa siihen menee 10v. Näissä ajatuksissa kun on juurikin tuo outo perustason oletus että siinä mustassa on värinä jotakin maagista ja lajeja velvoittavaa. Vai mitä muita selityksiä tälle voi olla?)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 18953
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Helpossa olevat danit

#73

Viesti Andy »

Njor kirjoitti:Miksi?

Mitä kukaan tekee "helpolla danilla"?

With great power comes great responsibility.
Sillä saa arvostusta. Kuinka niin?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Helpossa olevat danit

#74

Viesti voipa »

Andy kirjoitti:Minulla on ju-jutsupassissa helmikuulta 2002 Kallen allekirjoittama leirimerkintä, jossa hän ilmoittaa arvokseen "4. taso".
Aijai. Hokkaripassiin ei pitänyt ottaa muita leirimerkintöjä kuin hokkarileirit. Itsekin kirjautin siihen 1985 tienoilla Keith Kernspechtin WT-leirin siihen ja heti tuli noottia.
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

Helpossa olevat danit

#75

Viesti Jopo »

Suurin ongelma kait tässä(kin) on se, että ajatellaan lajien olevan keskenään vertailukelpoisia. Tästä johdetaan, että myös vyö/tasojärjestelmät olisivat keskenään vertailtavissa. Tästä päästään aiihen hassuun lopputulemaan, että "helpot ja nopeat" danit tarkoittavat matalaa tasoa lajin sisäisesti ja varsinkin vertailuna toisiin lajeihin. Joissakin lajeissa mustavyö on kaukana häämöttävä maali ja toisissa lähinnä välivaihe voidakseen osallistua arvokilpailuihin, lienee sanomattakin selvää että suhtautuminen vyöhän lajin siaällä elää näiden mukaan. Lisäksi on vielä paljon näiden välin jäävää lajikulttuuria.
Bjj muodostaa tässäkin kohtaa hienoisen poikkeuksen. Judossa käsittääkseni sovelletaan aikatavalla enemmän.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 38 kurkkijaa