Helpossa olevat danit

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Ylipotkijat: Totte, TimoS, JanneM, Mjölnir, Tyttö

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit ketjussa: 38
Viestit: 14956
Lauteille: tammi 1, 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Viesti:

Helpossa olevat danit

#211

Viesti Andy » elo 13, 2017, 12.57

Minusta suoritusvarmuus on yksi ihan oleellinen juttu, jota voidaan vyökokeessa testata. Erityisesti perusasioissa. En näkisi ollenkaan huonona osuutena vyökokeessa vaikka sellaista, että pitää ensin tehdä sata kyykkyhyppyä ja sitten joku tyylin peruskata läpi kymmenen kertaa putkeen. Tällainen nähdäkseni testaisi hyvin sitä, onko suoritus ns. lihasmuistissa.
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit ketjussa: 32
Viestit: 13341
Lauteille: joulu 4, 2007

Helpossa olevat danit

#212

Viesti Lasse Candé » elo 13, 2017, 13.24

Tuossa on järkeä lähinnä, jos kyykkyhyppyjaksavuus on tärkeässä osassa.

Meillä kunto käytännössä pitää olla oleellisin osin kohdallaan ja taloudellisuus siinä määrin että kykenee tekemään sen yhdeksännen katan putkeen vielä kunnolla. Jos jommasta kummasta puuttuu, niin ei mene. Toisaalta yhdellä voi kompensoida toista, mikä on oikeastaan ihan hyvä asia.

Itse pidän ennakoitavuudesta, mitä tulee lähinnä teknisiä konsepteja testaaviin kokeisiin. Jos halutaan testata muuta, niin sitten testataan muuta. Valitettavasti yksi on vähän pois toisesta, koska jotkut ihmiset saattaisivat esim panostaa liikaa "sekoiluosioissa" pärjäämiseen ja esim treenata lähinnä kyykkyhyppyä. Olla jopa ylpeitä siitä kuinka "ei ole siitä kiinni että jaksanko kyykkyhypyissä".

Toisekseen ihan käytännön kannalta muutenkin pitkissä vyökoetilaisuuksissa turha pidentäminen on ongelmallista.

Mutta kukin tyylillään...
Entä nyt, eläintensuojelijat?

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit ketjussa: 38
Viestit: 14956
Lauteille: tammi 1, 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Viesti:

Helpossa olevat danit

#213

Viesti Andy » elo 13, 2017, 15.05

Lasse Candé kirjoitti:Tuossa on järkeä lähinnä, jos kyykkyhyppyjaksavuus on tärkeässä osassa.


Ei. :smt021 Pointti on se, että tehdään niitä kyykkyhyppyjä niin kauan että ollaan väsyneitä ja sitten väsyneenä tehdään sitä lajitekniikkaa, millä testataan suoritusvarmuutta. Mielestäni asia tuli edellisestä viestistä melko selkeästi esille.
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

xYm
nilkkaanpotkija
Viestit ketjussa: 1
Viestit: 31
Lauteille: joulu 10, 2014
Etulaji: Vapaaottelu
Sivulajit: Lukkopaini, potkunyrkkeily
Takalajit: Practical wing chug kung fu

Helpossa olevat danit

#214

Viesti xYm » elo 13, 2017, 16.32

Itselle on opetettu, että treenien alussa katsotaan tekniikkaa siitä syystä, että on hereillä ja pystyisi tekemään paljon onnistuneita toistoja. Treenien ja sparrien jälkeen on väsynyt eikä jaksa enää panostaa samanlaisesti tekniseen suoritukseen.

Yllämainittu siis ihan kamppailu-urheilusta. Olisiko vyökoe siis vähän kuin ottelu missä koeponnistetaan niitä treeneissä saatuja taitoja ja tehdään väsyneenäkin parhaansa niin hyvin kuin osataan. (Hakikohan Andy tätä pointtia)

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit ketjussa: 32
Viestit: 13341
Lauteille: joulu 4, 2007

Helpossa olevat danit

#215

Viesti Lasse Candé » elo 13, 2017, 18.00

Minun mielestäni se ei tullut selvästi esille, koska sata kyykkyhyppyä ja kyykkyhyppyjä väsymiseen saakka ovat kaksi eri asiaa.

Meillä ainakin väsyy vyökokeessa. Itselleni varsinkin perustekniikkaosio kuten myös katat ovat kuitenkin nykyään rapakunnossa helpompia kuin silloin kun olin hyvässä kunnossa. Mutta aina niissä jonkin verran väsyy silti.

Mielestäni se onkin hyvä merkki että ei niinkään väsy enää, vaikka kunto on paljon huonompi.

Itse pidän tuota väsytysajatusta oikein hyvänä treenissä, mutten niinkään vyökokeessa. Omasta mielestäni se tosin kannattaa tehdä mieluummin niin että tekee vain sitä kataa putkeen. Saa enemmän toistoja. Mutta en tietenkään poissulje mitään. Tapoja on monenlaisia, monenlaisiin tavoitteisiin.
Entä nyt, eläintensuojelijat?

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan


voipa
munillepotkija
Viestit ketjussa: 12
Viestit: 945
Lauteille: huhti 18, 2005

Helpossa olevat danit

#216

Viesti voipa » elo 13, 2017, 20.15

Joissain lajeissa "perinteisesti" tehdään loppupuolella kuntotesti eli x määrä punnerruksia, vatsoja, kyykkyjä, yms. Ovatpa nämä joskus jopa kirjattu vyökoevaatimuksiin, joissa vaadittavien toistojen määrät nousevat vyöasteiden myötä. Monesti lajin päämies ei tosin ole näitä itse koskaan suorittanut...

Tätä varten pitää kokelaan tietysti treenata näitä peruskuntoiluliikkeitä, jotta hän saa vaadittavat toistot tehtyä uupumatta kesken kaiken. Tässä on vähän sama homma kun ajattelee normitreenien lämmittelyä eli kannattaako sitä pidemmän päälle teettää peruskuntoliikkeinä vai lajinomaisesti. Kyllä ne väsytykset pitäisi saada lajin tekniikoillakin teetettyä.



Palaa sivulle Sauna

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa