Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Harjoittelun tehostaminen

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16362
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 151 kertaa
Tykätty: 263 kertaa
Viesti:

Harjoittelun tehostaminen

#1

Viesti Andy » joulu 17, 2016, 21.18

Kirjoitin seuraavan jutun Facebookiin, mutta ajattelin että se voisi herättää keskustelua myös täällä. Jutussa mainittu Teijo "Teukka" Ukkonen on nykyään jyväskyläläisen Sportfighters-potkunyrkkeilyseuran päävalmentaja, musta vyö ja kuusinkertainen suomenmestari. Lauri Suomela on KBT:n huippulupaus, jonka kanssa treenaan nykyäänkin.


ASIAA HARJOITTELUN TEHOSTA

Luin joitakin aikoja sitten taitoluistelusta tehdystä tutkimuksesta, jossa todettiin että huipputason taitoluistelijat käyttävät jääajastaan huomattavasti suuremman osuuden varsinaiseen harjoitteluun kuin keskitason taitoluistelijat.

Ilmiö on helppo havaita myös kamppailulajeissa ja varmaan vielä voimakkaampana, koska niitä treenataan yleensä parin kanssa. Kun katsoo tyypillistä harjoitusryhmää toimessaan, niin huomaa nopeasti että ne parhaat ja kokeneimmat treenaajat tekevät samassa ajassa paljon enemmän toistoja kuin aloittelijat.

Aloittelijoille tyypillistä on että jokaisen suorituksen jälkeen keskittyminen katkeaa, lasketaan kädet, pidetään pieni tauko jossa ehkä kommentoidaan parille jotain. Sitten otetaan uudestaan perusasento, mietitään miten homma pitikään aloittaa ja vasta sitten päästään uudelleen toimintaan. Sen sijaan että pidettäisiin koko ajan perusasento ja pienen liikkeen jälkeen tehtäisiin uusi hyökkäys.

Jos tapahtuu jokin virhe, keskittyminen karkaa monilla täysin: saatetaan kääntää pää pois, nauretaan ja käydään hommaa läpi parin kanssa, että mitenkäs se nyt menikään ja kuinka tämä ei nyt onnistu ja miten surkeita koko lajissa ollaan. Oikea tapa olisi tietysti pyrkiä reagoimaan kamppailullisesti järkevästi muuttuneeseen tilanteeseen jopa tekemällä eri tekniikka kuin mitä harjoitellaan - kunhan sen tekee turvallisesti. Ja se kommentti on korkeintaan ”Sori.” tai ””Varo vähän.” ja sitten jatketaan treeniä laskematta käsiä välissä.

Erityisen tyypillinen aloittelijaongelma on se, että kun ohjaaja neuvoo jotain, aletaan sen jälkeen muistella missä vaiheessa oltiin menossa, kumman vuoro oli tehdä aloite ja oliko siinä kaksi vai kolme toistoa jäljellä. Ja tätä pohditaan niin kauan että samassa ajassa olisi molemmat tehneet jo kymmenen toistoa tekniikasta. Aloittaa vain jostain ja jos toinen nyt saa kaksi toistoa enemmän niin mitä sitten? Aina ei mene nallekarkit tasan.

Ohjaajan kannattaa keskittyä näihin, jotta seuraan saadaan luotua treenikulttuuri, jossa harjoitustunnin aikana saadaan tehtyä mahdollisimman paljon toistoja. Ero voi oikeasti olla moninkertainen ja se näkyy myös oppimistuloksissa, jos yksi henkilö tekee treenin aikana 100 suoritusta ja toinen tekee 300.

Ja ei, pelkkä aivoton toistaminen ei tuo kehitystä. Myös toistojen laadulla on merkitystä. Mutta nyt on niin että ne jotka keskittyvät toimintaan eivätkä muuhun, tekevät myös parempia toistoja, kun niiden välissä oleva aika menee analysointiin, että kääntyiköhän tukijalka nyt tarpeeksi ja oliko lyönnin palautus riittävän nopea - eikä naureskeluun.

Aikoinaan Teukka Ukkonen valmensi minua jonkin aikaa ja hänen kanssaan treenatessa opin paljon keskittymisen merkityksestä. Jos paritreenissä huomio karkasi yhtään, niin Teukka löi saman tien – eikä välttämättä mitenkään erityisen hiljaa. :) Lauri Suomela on toinen, joka rokottaa kyllä heti, jos treenissä ei ole ajatus mukana ja (muun muassa) siksi hänenkin kanssaan harjoitteleminen on tosi kehittävää.

Toki tässä puhutaan nyt tavoitteellisten kilpaurheilijoiden treenistä eikä jotain harrastajaryhmän tyttöä voi samalla tavoin kolhia, mutta häntäkin voi ainakin koskettaa hanskalla, jos huomio karkaa treenistä.

Tämä toistojen laatu tuo myös helposti moninkertaisen tehon treeniin. Kun nämä yhdistetään, ero onkin äkkiä kymmenkertainen. Jokainen enemmän treenannut on varmaan nähnyt sen tilanteen, että joku tyyppi harrastelee kymmenen vuotta ja sitten toinen tulee ja alkaa vuoden intentiivisen treenin jälkeen pärjätä sille. Syy on tässä!
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Andy viestistä:
AlexMachine
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders


Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 14 kertaa
Tykätty: 70 kertaa

Harjoittelun tehostaminen

#2

Viesti Totte » joulu 18, 2016, 02.09

Hyvä kirjoitus. Olen joskus miettinyt asiaa kun on huomannut miten erilaista eri parien kanssa voi harjoittelu olla. Jos kyseessä on joku uusi tekniikka ja jokin menee hieman pieleen, on omasta mielestäni parempi jatkaa ja antaa minun hioa suoritusta muutaman toiston verran kuin pysähtyä ja kuunnella mikäs tässä meni parini mukaan pieleen.

Ja erot toistojen märässä voi tosiaan olla satoja prosentteja. Asia korostuu jos tehdän lyhyitä passeja.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara

Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5248
Lauteille: Lokakuu 2009
Tykännyt: 270 kertaa
Tykätty: 209 kertaa

Harjoittelun tehostaminen

#3

Viesti Ile » joulu 18, 2016, 09.31

Joo, hyvä teksti. Pitää oppia harjoittelemaan hyvin.

Ihan tuota faktapohjaa olisi varmaan hyvä silloin tällöin avata harjoittelijoille.

Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5260
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate
Tykännyt: 0
Tykätty: 16 kertaa

Harjoittelun tehostaminen

#4

Viesti kenttiensankari » joulu 18, 2016, 11.12

Hyvä aloitus ja tietysti täysin totta. Paritekniikan lisäksi tämä näkyy entistä voimakkaammin paditreenissä. Ero huonon, hyvän ja erinomaisen välillä voi olla aika suunnaton. Parhaimmillaan voi olla kuin rentoa sparria jossa saa sopivia ärsykkeitä ja haastaa osaamista, huonoimmillaan pitää varoa ettei hajoita itseään.

Sparrissa sama ilmiö näkyy myös aika selvästi. Ero hyvien ja huonojen erien välillä voi olla myös iso. Tässä mennään vielä enemmän henkilöön liittyviin asioihin. Joillakin tuntuu olevan vaikeuksia ottaa rennosti, kun taas jotkut aloittelijatkin voivat ottaa kohtuu fiksusti ja sparri on ainakin rauhallista ja kohtuu teknistä. Lisäksi sitten tyyleissä voi olla paljon eroa, toiset kyttää paljon tai ovat passiivisia ja toiset hakee aktiivisesti tapahtumia.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä

tapsaattori
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 784
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
Tykännyt: 23 kertaa
Tykätty: 40 kertaa

Harjoittelun tehostaminen

#5

Viesti tapsaattori » joulu 18, 2016, 19.25

Joo.. keskittyminen ja oikea asenne tekniikkaharjoittelussa on tärkeetä. Esim. painissa on mahdollista tehä jalkoihinmenoa löysästi niin että se näyttää kuitenkin suht koht tekniseltä. Parhaimmillaan se taas tehdään hyvästä otteluasennosta sulavasti ja vahvassa asennossa. Hommassa pää pitää olla mukana ja lihakset terävänä (ja lämpimät). Tuohon tehokkaaseen tekniikkaharjotteluun valmistautumiseen liittyykin mun fetissi tarpeeksi rankoista ja pitkistä alkulämmöistä.

Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 13191
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola
Tykännyt: 81 kertaa
Tykätty: 312 kertaa

Harjoittelun tehostaminen

#6

Viesti Kari Aittomäki » joulu 19, 2016, 00.45

Korkeaintensiteettinen treeni on luonnollisesti paitsi tehokkaampaa, myös sata kertaa mielekkäämpää.

Mikä on nykykesto? Mun aikana sarjat jaettiin erien pituiseksi, se rytmivaihtelu muodostu siten pieneksi ja kondiskin rakentui.
Joku Puolanveikkonen kun kävi vetääs kickboxingleirin, se treenin rytmi ja intensiteetti oli liikaa kovakuntoisimmillekin. Tehot jäi saavuttamatta ja treeniaihekin kärsi.
Hollantilaiset treenautti sen tunnin ja vartin, noin 50 minuuttia kovanintensiteetin rummutusta. Tulokset oli hyviä, sesssiot oli kovia mutta oppiminen ei kärsinyt.

Tuo nysväykseen ajantuhlailu pitää kovasti paikkansa, etenkin skabalajien ulkopuolisissa metodeissa. Se mua kiusas aina oikeestaan eniten, kaskun olin tullu treenaan.
Se asenne ei aina istunut sessioon..
Heh, aikidossa sällit alko hätäileen kun ukena ollessani en pitäny taukoa ollenkaan vaan pyörähdin jaloilleni ja "hyökkäsin" uudestaan. Toistoja tuli ja pakottomuus muuttu päkertämiseksi. Munmielestä niin tuli treenata jos Tissieriä maalina piti. Ei kelvannut.

Mikä on linja suhteessa tekniikan opetteluun? Ajallisesti siis.

Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3251
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 59 kertaa

Harjoittelun tehostaminen

#7

Viesti Kyynikko » joulu 19, 2016, 10.18

Kari Aittomäki kirjoitti: Heh, aikidossa sällit alko hätäileen kun ukena ollessani en pitäny taukoa ollenkaan vaan pyörähdin jaloilleni ja "hyökkäsin" uudestaan. Toistoja tuli ja pakottomuus muuttu päkertämiseksi. Munmielestä niin tuli treenata jos Tissieriä maalina piti. Ei kelvannut.
Oon aina ollu tårta på tårta ja hölöttäjä, joten oli silmiä avaavaa kun Westersund kerran jätti mut ja yhen Jarin omiin reeneihin. Selitti et tää on harjoittelutapa vanhassa jujutsussa. Juuri kuvaamallasi tavalla toistuvia hyökkäyksiä ilman vähäisintäkään taukoa, ihan tekniikkaharjoittelussa. Se on tavallaan se asenne, millä pitäisi vetää. Tulee niitä toistoja ja onhan se henkisestikin eri fiilis...
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 89074
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 722 kertaa
Tykätty: 246 kertaa
Viesti:

Harjoittelun tehostaminen

#8

Viesti Mika » joulu 22, 2016, 17.51

Olen lukenut ketjun pariin kertaan. Tämä on oikeasti tärkeä ajatus. En olekaan koskaan ajatellut sitä noin pitkälle. Jos vielä opettaisin, alkaisin painottaa tätä tehostamista.

Yksinkertainen on nerokasta. Nostan Andylle hattua erittäinkin hyvän ajatuksen tuomisesta esille. :tiphat:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 10733
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kalajoki
Tykännyt: 76 kertaa
Tykätty: 61 kertaa

Harjoittelun tehostaminen

#9

Viesti flammee » maalis 15, 2017, 21.08

Pistetään vaikka tähän ketjuun, vaikka ei liity sinällään Andyn avaukseen..

Tuli juoksukirjassa (Matt Fitzgerald - 80/20 running) vastaan tällainen knoppitieto ihmiskropan toimintamekanismista taitojen oppimisen suhteen... Sen mukaan kun juoksee ajattelematta ja yrittämättä tehdä tekniikkalle mitään, niin kroppa automaattisesti säätää tekniikkaa taloudellisemmaksi ja tehokkaammaksi, siis tekniikan yksityiskohtien ajoitus tai liikeradat voi muuttua paremmaksi, ei pelkästään sitä että suorituksesta tulee rennompi ja se hallitaan koordinatiivisesti paremmin .. Tätä ei siis tapahdu silloin kun koittaa ite tehdä tekniikalle jotain vaan pitää keskittyä mahdollisimman vähän siihen että miten se juoksu teknisesti ottaen tapahtuu, juostessahan onkin tyypillistä että ajatukset on ihan jossain muualla...

Soveltuisiko tämä myös kamppailulajien toistoharjoitteluun.. Monissa karatetyyleissähän tää onkin melko tyypillinen harjoittelutapa että tehdään paljon toistoja esim. luvun mukaan. Ehkäpä se että keskittyminen suoritustavasta karkaa ja tehdään "tyhmiä" toistoja, onkin juuri se optimaalisin tapa harjoitella, ja liiallisella miettimisellä ja keskittyneillä toistoilla vaan blokataan kehon oma tapa säätää tekniikkaa paremmaksi?

Tekniikan opetteluvaihe toki on eri juttu..

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16362
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 151 kertaa
Tykätty: 263 kertaa
Viesti:

Harjoittelun tehostaminen

#10

Viesti Andy » tammi 15, 2020, 00.50

On virheitä ja virheitä.

Jos tekniikka menee joka kerta väärin samalla tavalla, tuo "aivoton toistaminen" aiheuttaa vain urautumista väärään tekniikkaan ja sellaisen pois oppiminen on todella hankalaa.

Mutta jos kyse on siitä, että tekniikka menee joka kerta eri tavalla vähän väärin, siihen auttaa nimenomaan toistaminen ilman ajatusta. Silloin ennemmin tai myöhemmin päädytään johonkin itselle melko optimaaliseen suoritustapaan.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Andy viestistä (yhteensä 2):
ÔariPuni
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16029
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 557 kertaa
Tykätty: 260 kertaa
Kuukauden kynäilijä

Harjoittelun tehostaminen

#11

Viesti Lasse Candé » tammi 15, 2020, 19.15

Minä olen kokenut että suorituksen tekniikka menee seuraavalle levelille siitä, että sisällyttää mahdollisimman moneen toistoon mahdollisimman paljon jotain ideaa. Ja se idea voi myös olla että "vain tekee".

Mutta "vain tekeminen" voi oikeastaan tarkoittaa mielikuvana vaikka mitä, mikä riippuu ihmisestä ja esim tilanteesta jossa sai ohjeen ja ohjeen antajan mahdollisesta demosta sen yhteydessä.

Se "seuraava taso" tulee yleensä siitä, kun jollakin uudella lähestymisellä työstää jonkin verran. Ja näitä lähestymisiä tulee olla useita, jotta on millä harjoitella. On muuten yksi hienoimmista kokemuksista kokea pääsevänsä tekniikassa uudelle tasolle.
You may say that I'm a dreamer
But I'm not

- John Lennon

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 kurkkijaa