Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Paras IP-laji: KARATA

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Paras IP-laji: KARATA

#46

Viesti Aihki »

Yleinen uutisointi ei oikein tue oletusta, että esim. lapsiperheet olisivat jatkuvan väkivaltayritysten kohteena, mutta sitten eihän kukaan ole. Kuitenkin muistan uutisia ryöstöyrityksistä, jotka ovat kohdistuneet lasten vanhempiin, vanhuksilta ryöstetään laukkuja tasaisen harvakseen. Lisäksi on täysin sattumanvaraisia päällekäymisiä, joista varmaan hulluin ja omituisin esimerkki on kirveellä huitelu metrossa joku vuosi sitten.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Paras IP-laji: KARATA

#47

Viesti Andy »

Varmaan tyypillisin syy siihen että pakeneminen on hankalaa, on yksinkertaisesti se, että väkivaltatilanne sattuu sisätiloissa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Paras IP-laji: KARATA

#48

Viesti YJT »

Tietysti merkittävä osa väkivallasta tapahtuu tuttujen kesken, mutta yleensä näissä puhutaan kai nk. Satunnaisesta katuväkivallasta. Mikä ei tarkoita, etteikö esim. Väkivaltaisesta parisuhteesta pakenemista voisi harjoitella, tai ainakin valmistella.

Edit: Luin Andyn postauksen väärin, mutta väkivaltaisista parisuhteista pakenemista voi tosiaan harjoitella ainakin mielikuvaharjoitteluna, ja tehdä valmisteluja. Ja tämä ei tarkoita, että ensimmäinen kerta (tai toinen, tai kolmas...) kerta pitäisi antaa anteeksi, mutta valmisteluja voi tosiaan tehdä ennen kuin mitään tapahtuu.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Paras IP-laji: KARATA

#49

Viesti Andy »

Tarkoitin siis sisätiloilla lähinnä ravintolaa tai jonkun tutun kotia. Minua on esimerkiksi huidottu kirveellä tilanteessa, jossa kirvesmies oli minun ja oven välissä ja huoneessa oli useita ystäviäni, kaikki humalassa. Ratkaisin asian käymällä kirveeseen kiinni takaapäin ja vääntämällä sen itselleni, kun uhkaaja kääntyi minuun selin. Kukaan ei loukkaantunut eikä asiaa ilmoitettu viranomaisille (rikos olisi tapon yrityksenäkin jo vanhentunut) mutta hengenvaara oli ilmeinen.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Paras IP-laji: KARATA

#50

Viesti Lasse Candé »

Ileltä kyllä ihan hyviä pointteja, joskin menee hyvin paljon alkuperäisestä nähdäkseni Rojolan asettamasta kontekstista (mihin Aihki vastasi) ohi siinä, että tilanteisiin puuttuminen nyt ei lähtökohtaisestikaan ole pakenemista. Jos näkee tilanteisiin puuttumisen omana asianaan, niin tällöin vähemmän yllättäen pakeneminen ei toimi tähän.

Tätä ajatusta kun jatkaa, puuttuminenhan on enemmän rinnastettavissa järjestyksenvalvojan, poliisin tai jopa sotilaan toimintaan kuin karkuunjuoksijan. Aivan vastaavasti kuin noille ammatti tms -ryhmille opetetaan asioihin puuttumiseen ja muuhun aktiiviseen muita ratkaisuja kuin pakenemista, pakeneminen ei tietenkään toimi tilanteeseen puuttumiseen kovin hyvin.

Kaikenlaista itsepuolustuskeskustelua on tietenkin jo varmaan antiikin kreikasta saakka vaivannut sellaiset kysymykset kuin "miten käytät tätä tekniikkaa tai taktiikkaa silloin kun et pysty käyttämään sitä?" mutta mielestäni voitaisiin vaikka yhdessä olla samaa mieltä siitä, että silloin ei varmaan sitten lähdetä (onnistuneesti) karkuun. :D

Vedän silti takaisin hieman tuosta kyseenalaistuksestani, onko tilanteita joista ei voi mennä karkuun, vaikka liikkeelle lähtö olisi helppo. Onhan niitä tarkemmin ajateltuna ollut itsellänikin, mutta samassa täytyy kyllä sanoa, että on ollut komeljanttareiden omaa hölmöyttä satuttaa itseään ja toisiaan ja oma roolini ollut melko turvallisesti erotella. Tuo tilanne jossa vaihdetaan kadunpuolta on kyllä mielenkiintoinen.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Paras IP-laji: KARATA

#51

Viesti Totte »

En tietenkään väitä, että ei olisi olemassa tilanteita josta ei pääsisi karkuun. Jos tilanne kuitenkin näyttää siltä, että karkuun voisi päästä, kannattaa sitä melkein yrittää ensimmäisena ratkaisumallina. Onnistuessaan se on riskitön (ei voi tulla tuomiot hätävarjelun liioittelusta) ja epäonnistuessaankin se on melko riskitön (pysähdyt ja palaat lähtötilanteeseen). Itse asiassa, saat jopa itsellesi vallan päättää milloin pysähdyt ja siirryt käyttämään muita ratkaisumalleja.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Paras IP-laji: KARATA

#52

Viesti Andy »

Kuinka paljon sinun treeneissäsi Totte käytännössä harjoitellaan karata-tekniikkaa? Käsittääkö se suurimman osan treeniajasta, jos se on ensisijainen ratkasumalli? Jos ei niin miksi?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Paras IP-laji: KARATA

#53

Viesti Totte »

Andy kirjoitti:Kuinka paljon sinun treeneissäsi Totte käytännössä harjoitellaan karata-tekniikkaa? Käsittääkö se suurimman osan treeniajasta, jos se on ensisijainen ratkasumalli? Jos ei niin miksi?
Treenataan jonkun verran tilanteesta irtautumista, mikä antaa tietenkin mahdollisuuden toteuttaa pakoon menemistä. Lisäksi tietyissä skenaariotreeneissä kyllä lähdetään juoksemaan muutamalla askeleella kun tunnistetaan paikka päästä karkuun. Missään nimessä sitä ei treenata suurimman osan ajasta, eikä se myöskään ole Defendon ensisijainen ratkaisumalli.

Vaikka Defendo on melko kokonaisvaltainen laji, taitaa se varsinkin treenaamisen alkuvaiheissa keskittyä tilanteisiin mihin joudutaan jos ei päästä karkuun. Meillä ei myöskään ole varsinaisesti treenattu muitakaan taktisia keinoja millä pystyisi välttämään mahdollisia konfliktitilanteita (vaarallisten ihmisten tunnistamista, vaarallisten paikkojen identifioimista ja välttelyä, käyttäytymistä yöelämässä yms), vaikka näitä joskus sivutaan. Eli treenataan sitä, kun kaikki tuossa lueteltu tilanteiden välttely (ml. juokseminen) on pettänyt ja joutuu tekemään jotain fyysistä, sillä niistä tapauksista tavallisilla pulliaisella on vähiten kokemusta ja todennäköisesti heikoimmat taidot. Suuret linjat millä tavalla tilanteet vältetään on jätetty jokaisen oman harkinnan varaan.

Jossain muussa lajissa (esim. Senshidossa?) painotus voi olla toisenlainen. Mjölnir tai joku muu voi myös kertoa jos painotus Defendossa muuttuu harjoittelun mennessä pidemmälle. Mulla alle vuos treenia vyön alla.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Paras IP-laji: KARATA

#54

Viesti Lasse Candé »

Andy kirjoitti:Kuinka paljon sinun treeneissäsi Totte käytännössä harjoitellaan karata-tekniikkaa? Käsittääkö se suurimman osan treeniajasta, jos se on ensisijainen ratkasumalli? Jos ei niin miksi?
Kun tämä kysymys nyt toistuu ja aiemmin sanoit myös että loogisesti tulisi suurin osa ajasta käyttää pakenemisharjoitteluun, mikäli se on ensisijainen toimintamalli, niin käännetääs tämä toisinpäin ja kysytään sinulta: miten niin?

Sana "logiikka" nyt sopii vähän huonosti tällaisiin yhteyksiin, mutta jengin on varmaan helpompi ottaa kantaa osuuksiin, jos sinä vaikka määrittelet mikä kaikki lasketaan "karata-tekniikaksi"?

Lasketaanko siihen lyöntien, torjuntojen, irtautumisvääntötekniikoiden, kaatojen, veitsipuolustusten jne opettelu ja jos ei, niin miksei?

Mielestäni esim ketjun suht alkuvaiheessa olleen Mjölnirin laittaman videon toiminnasta kaikki oli "karata-harjoittelua" ja samassa paon turvaamiseen käytetyt tekniikat paljossa melko yleiskamppailullisia. Jotta ne kaikki taidot joihin tuolla harjoitteella tähdätään saisi niin hyviksi, että pakeneminen onnistuu mitä moninaisimmista tilanteista, laittaisin ainakin itse paukkuja 85%:sti kamppailutekniikkaan ja 15%:sesti pakenemiseen. Tai oikeammin kamppailutekniikat opeteltaisiin ensisijaisesti pakenemiseen tähtäävässä kontekstissa.



DV kun odotti jotakin pakenemisen suurta innovaatiota tuolla aiemmin, niin luulen että vuosi 2000 on nyt! :D
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Paras IP-laji: KARATA

#55

Viesti YJT »

Andy kirjoitti:Varmaan tyypillisin syy siihen että pakeneminen on hankalaa, on yksinkertaisesti se, että väkivaltatilanne sattuu sisätiloissa.
En osaa sanoa, onko tämä tyypillisin tilanne; ainakaan jos puhutaan tuntemattomien välisestä kävivallasta. Parisuhde- ja lähesiväkivaltaanhan viitattiin jo aikaisemmin, ja siinähän on merkittävä osa tilanteita jotka eivät näy ainakaan poliisin tilastoissa joten ei välttämättä voida sanoa, kuinka yleisiä ne tilanteet ovat. Joka tapauksessa, sisätiloissa tapahtuva väkivalta (myös tuntemattomien välinen) on kuitenkin varsin realistinen skenaario. Siihenkin voi toki varautua ennakolla esim. Tsekkaamalla poistumisreittejä valmiiksi ja huomioimalla aseeksisopivaa välinettä.

Itse kuitenkin pitäisin aina luotettavalla Stetson & Sleeve -metodilla tilastoituna ehkä tyypillisempänä tilanteena joukon piirittämäksi joutumista, tai tilannetta jossa tekijä(t) asemoi itsensä aiotun uhrin ja poistumistien väliin (jollaiseksi se kirvesmies -tilannekin voidaan lukea). Ainakin silloin, jos jätetään tuttavien kesken tapahtuva väkivalta pois laskuista. Tässäkin pitää luonnollisesti huomata, että eri ihmisryhmillä uhkakuvat ovat erilaisia. Esimerkiksi jos nuoriso hengailee perinteisissä nuorison hengailupaikoissa ja syntyy tappelu, niin voisin väittää että näissä tilanteissa tapahtuva väkivalta sisältää jos ei aina, niin hyvin usein tämän piirittämiselementin.

Mutta ehkä vähintään yhtä tyypillistä on, että tilanteesta voitaisiin irrota, mutta kun ollaan kerran aloitettu tappelu, niin siihähän ollaan kunnes voittaja on selvillä, eli ei ole harjoiteltu sitä irtoamista. Tämä näkyy myös siinä, että tappelua (pahoinpitelyä) jatketaan, vaikka hätävarjelutilanne olisi jo ohi. Pahimmillaan jäädään potkimaan maahan kaatunutta toista osapuolta.

Mutta loppujen lopuksi, ei kai ole kovin tärkeää, mikä uhkakuva on kaikkein todennäköisin (varsinkaan koska todennäköisyys ei ole kaikille sama). Paljon oleellisempaa on tunnistaa, onko jokin uhkakuva realistinen vai ei.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Paras IP-laji: KARATA

#56

Viesti Aihki »

Minusta on eroteltava toisistaan ainakin kaksi eri tyyppistä tilannetta:
- puolustat jotakuta, joka ei siihen itse pysty
- tappelu, josta voi lähteä heti kun pääsee irti
Ensimmäisessä vaihtoehdossa taitaa lakikin olla hivenen eri kuin jälkimmäisessä. Joka tapauksessa homman psykologiassakin on huima ero.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Paras IP-laji: KARATA

#57

Viesti YJT »

Totta kai nämä ovat erilaisia tilanteita; pakeneminen/tilanteesta irtautuminen toki liittyy molempiin.

Itsepuyolustuksessa ylipäätään on niin paljon muuttujia että usein on järkevää mainita, minkä tyyppisestä tilanteesta puhuu. Jotkut asiat ehkä ovat yleispäteviä, mutta eivät suinkaan kaikki tai ehkä edes suuri osa.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Paras IP-laji: KARATA

#58

Viesti Andy »

Ihan tarkoituksella peäsin kommentteja tuohon , että jos pakeneminen on ensisijainen taktiikka, niin eikö suurin osa treenistä pitäisi olla pakenemisen harjoittelua. Tämä on minusta sellainen asia, mikä itsepuolustusopettajan pitäisi ainakin pystyä jotenkin perustelemaan. Etenkin silloin, jos sitä pakememista ei käytännssä treenata ollenkaan.

Muistan tapauksen, jossa nuorena karatekana treenejä vetäessäni demonstroin puukkohyökkäystä. Kun nostin harjoituspuukon, näyttöpari lähti joksemaan täydellä vauhdilla salista ulos. Hölmistyneenä kutsuin hänet takaisin ja kaveri selitti silmät kirkkana, että sekä minä että senseimme olemme opettaneet, että puukkohyökkäystä pitää ensisijassa paeta. :smt003

Oppi oli selvästi mennyt hyvin perille, mutta sönkötin siinä sitten jotain sellaista, että "Joo, mutta nyt ei harjoitella sitä..." Jäin silti miettimään, että vaikka oppilaan reaktio oli tietysti hyvin järkevä, niin ei varmaan olisi silti hyvä idea koostaa harjoituksia pelkästään tällaisen toiminnan varaan.

En siis ole sitä mieltä, että suurin osa treenistä pitäisi olla pakenemista. Tämä esimerkiksi siksi, ettäselainen treeni ei ole kovin kiinnostavaa ja harrastajat loppuvat kesken. Järkevä harjoittelu on myös vaikeaa saliolosuhteissa, eli treeni pitäisi melkein tehdä ulkona tai jossain huoneistossa. Parhaiten tämä varmaan soveltuisi erillisiin lisätreeneihin tai Bar Fightin tyyliseen seminaariin.


Harjoittelemisen arvoisia asioita voisivat olla esim. seuraavat:

- Esteiden ylittäminen. Jos vedät 2m aidasta yli vauhdista kuin jänis, niin takaa-ajo varmaan päättyy siihen.

- Lukitun oven (rappukäytävä tms.) pika-aukaisu, avaimet valmiiksi, kummalla kädellä ote kahvasta jne.

- Autosta poistuminen nopeasti.

-Liukkaalla kadulla juokseminen, millaisista paikoista kannattaa juosta? Suomalainen erikoispiirre alalla.

- Portaissa juokseminen ylös ja alas.

- Kulman ympäri juokseminen, kuinka läheltä tai kaukaa kulma kannattaa ottaa?

- Pidempi takaa-ajo. Jos takaa-ajaja ei heti luovuta, kannattaako juosta täyttä vauhtia vai hiljentää vähän jotta jaksaa juosta pidemmälle? Jos vastustaja alkaa tavoittaa, milloin kannattaa kääntyä taisteluun ja miten ottaa juokseva vastustaja vastaan?

- Millaisiin paikkoihin kannattaa kaupungilla paetessa pyrkiä sisään ja millaisiin ei?

- Jos on huono juoksija - esim. ylipainoinen nainen - niin millaisissa tilanteissa on realistista edes päästä juoksemalla pakoon?

- Ajoneuvoilta pakeneminen jalan. Millainen este pysäyttää minkäkinlaisen ajokin?


En pitäisi tämän tyyppisten asioiden treenaamista muutenkin kuin teoriatasolla mitenkään naurettavana ajatuksena kokonaisvaltaisen itsepuolustuslajin piirissä. Etenkin jos doktriini on se, että ensisijaisesti pyritään pakenemaan hyökkäystä. Jos tästä joku ottaa kopin, niin kannattaisi ulkona juoksemisen osalta konsultoida parkourin harrastajia. Ja mahtaako jollain amerikangurulla olla tämän tyyppistä oppia jo mietittynä konseptinsa osana?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Paras IP-laji: KARATA

#59

Viesti Rojola »

Mielestäni oikein asiallisia pointteja, jotka ovat osittain jo arkipäivää esim. hoitolaitoksissa joissa ovia pidetään lukittuna. Kun potilas saa raivarin, niin hoitajan on kannattanut ainakin muutamaan otteeseen reenata mitenkä ovet avataan vauhdilla, jotta siinä kohtaa ei tarvitse enää harjoitella.
Andy kirjoitti:näyttöpari lähti joksemaan täydellä vauhdilla salista ulos. Hölmistyneenä kutsuin hänet takaisin ja kaveri selitti silmät kirkkana, että sekä minä että senseimme olemme opettaneet, että puukkohyökkäystä pitää ensisijassa paeta. :smt003
:peukku:
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Paras IP-laji: KARATA

#60

Viesti Totte »

Koska vastasin tuossa aikaisemmin vain lajin kannalta, mutta tuo pakoon juokseminen ei oikeastaan ole lajikohtainen juttu, niin avaan vielä vähän ajatuksia miksi henkilökohtaisesti pidän sitä takataskussa ensisijaisena ratkaisumallina tiettyihin tilanteisiin, mutta en silti treenaa sitä kovinkaan paljoa.

1) Minulla ei ole tämän treenaamiseen mitään opettajaa. Tämä tarkoittaa, että treenaaminen on hyvin hankalaa, sillä oikeat harjoitteet pitäisi kehittää itse. Treeniseuraa pitäisi löytää itse jne. Tämä söisi hyvin paljon aikaa sekä lajitreenistä, että ihan muusta elämästä.

2) Vaikka yllä olevan jaksaisi toteuttaa, se ei mielestäni olisi kovin hauskaa.

3) Osaan juosta jotenkin vaikka en ole treenannut sitä. Olen myöskin treenannut paikkojen identifioimista (skenaario + mielikuvaharjoittelu) jolloin pakoon juokseminen voisi olla järkevää. Karkaamisen yrittämisellä on nettopositiivinen vaikutus mun pärjäämismahdollisuuksiin: Se voi onnistua, mutta epäonnistuessaan voin edelleen käyttää kaikki niitä tekniikoita ja taitoja joihin olisin turvautunut mikäli en olisi ensin yrittänyt juosta pakoon.

4) Toisinpäin tämä ei päde. Jos treenaan pakenemista lajitreenin kustannuksella, vaikutus pärjäämisen todennäköisyyteen ei välttämättä ole nettopositiivinen. En voi ensin yrittää selvitä nujuamalla ja jos se epäonnistuu niin juosta pakoon (olen tajuton, joku roikkuu ryysyissä, olen maassa jne). Myöskin, jos pakoon juokseminen epäonnistuu, olen huonommassa tilanteessa kuin kohdassa kolme, sillä olen treenannut vähemmän "perinteistä" kamppailua.

5) Jotta pakenemista kannattaisi harjoitella pitää siis: a) Tarpeeksi iso prosentti olla sellaisia tilanteita joihin tämä ratkaisumalli soveltuu ensisijaisena vaihtoehtona, b) Pakenemisharjoittelun pitää lisätä pakenemistodennäköisyytta enemmän kuin se heikentää kamppailutehoa jos se epäonnistuu. En osaa arvioida millä ehdoilla tuo toteutuu.

Eli pakeneminen tietyissä tilanteissa ilman harjoittelua on freerolli (nk. ilmainen lounas). Jos joskus tajuankin, että olin väärässä, voin vain lopettaa pakenemisen. Jos taas uhraan lajitreeniaikaa pakenemisharjoitteluun en taas voi palata ajassa taaksepäin ja valita toisen taktiikan jos huomaan kolmen vuoden päästä olleeni väärässä.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 51 kurkkijaa