Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jäätyminen

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Jäätyminen

#1

Viesti Vanhakankea »

En käynyt kahlaamaan alueita/ketjuja, joten jos asiaa on jo omassa ketjussaan käsitelty niin poistettakoon tämä.

Toiminta terrori..-ketjusta poimin aihee, joka mielestäni vaatii oman ketjunsa eli jäätyminen. Aihetta voisi käsitellä 'jäädyin'/'en jäätynyt'/'harjoitteita jäätymisen estämiseksi'-näkökulmista.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Jäätyminen

#2

Viesti AlexMachine »

Hyvä aihe. Mielikuvaharjoittelu on varmasti tehokasta, jos ja kun on suurinpiirtein oikeat viitekehykset.
Oman salin kamppailija ei jäätynyt kun kaksi virolaista hyökkäsi autosta, baari-illan jälkeen tämän kamppailijan kimppuun. Mutta kertoi jäätyneensä kun oli ensimmäinen kolaripaikalla ja ojaan ajanut auto tulessa ja kaksi nuorta sisällä. Sai kyllä lopulta toimittua ja junnut ulos ikkunan kautta.
Maallikon päättely tästä on että ensimmäistä tilannetta oli vähän treenattu skenarioina ja varmasti mielikuvina.
Toista taas ei ja tuli+veri olivat uusia elementtejä ja jäätyminen tapahtui, koska ei ollut ns sisään ajettua toimitamallia tai edes lähellä sitä olevaa johon olisi voinut tarttua.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Jäätyminen

#3

Viesti MtJ »

Itse huomasin, että en jäätynyt, kun kalakaverilta katkesi kairan terään valtimo tämän vuoden helmikuussa ja piti tyrehdyttää erittäin runsas verenvuoto; tosin vaikeuksia oli löytää tarpeeksi pitävää paikkatarvetta siihen haavaan. Jätesäkki koitui sitten pelastukseksi, jottei koko auto olisi mennyt sisätiloilta piloille. Verta tuli haavasta sydämenlyöntien tahdissa ja suihkusi, ihan kuin jossakin splätterileffassa.

Yksi yleinen jäätymisen aiheuttaja tuo veri mielestäni. Jotkut jäätyy täysin paikalleen jo pienemmästäkin veren määrästä. Tässäkin lienee kyse, jos makaaberisti sanoo, harjoittelun vähyydestä.

Toinen on ihan varmasti väkivalta, erityisesti sellainen väkivalta, joka on rajua ja kohdistuu johonkin toiseen ihmiseen. Uskon, että en itsekään tiedä itsestäni, miten käsittelisin tilannetta, jossa kadulla olevaan ihmiseen kohdistetaan rajua väkivaltaa (vaikkapa aseella). Toivon kyllä, että pyrkisin suojaamaan itseäni.

Miten ihmeessä voisi sitten harjoitella esimerkiksi raa'an väkivallan kohtaamista tällaisessa rauhallisessa yhteiskunnassa? Etukäteen? Vai onko vaan alistuttava siihen, että jos tällainen tilanne tulee eteen, niin vasta sitten näkee miten itse reagoi vai jääkö paikalleen kykenemättä mihinkään?
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Jäätyminen

#4

Viesti Vanhakankea »

Jäätymättömyyden olen kokenut itse autokolarissa tai ehkä tämä ei täysin ole sitä, kun filmi katkesi jossain vaiheessa. :-)

Ajoin 80 kilometriä tunnissa, kun stopin takaa ajettiin eteen. Seurauksena puolinokkakolari, auto pyörähti pyörillään vastaantulevien kaistalle. Löin polven kojelautaan ja sain takapenkillä olleen litran lasipullon päähäni.

Kun vauhti loppui, virrat pois omasta autosta, turva vyö auki, ulos autosta. Nopea vilkaisu tilanteesta, havainto että törmännyt auto oli keskellä risteystä. Kävely autolle, rattia puristavalta ja tärisevältä kuljettav
jalta voinnin kysely, virtojen katkaisu autosta.

Sitten katkeaa hetkeksi filmi ja palautuu, kun 'käskytän' paikalle saapunutta ambulanssimiehistöä. Kun niille selviää, että olen toisen auton kuljettaja, minun käsketään pitää suuni kiinni, koska olen kuulemma shokissa. Tässä vaiheessa huomaan vasta veren, joka tulee päästä.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Jäätyminen

#5

Viesti Kari Aittomäki »

Jäätyminen liittyy vahvasti käyttämääni termiin sisäinen malli.
Tarkoittaa yksinkertaisesti ettei pidä pitää mitään itsestäänselvyytenä vaan olla valmiina reagoimaan mitä katalimpiin ylläreihin.
Esimerkiksi, ei ole sata-varmaa että vastaantulijan auto noudattaa liikennesääntöjä ja pysyy omalla kaistallaan.
Ei ole varma etteikö kadunvarrella seisoskeleva sälli huitaise puukolla kohti.
Eikä ole varmaa että se jäljitetty jänöjussi on piiloutunut sinneminne kokemus ja odotukset osoittavat.
Se on mikä on, ja se tulee ottaa vastaan sellaisenaan.
Tähän liittyy aistien käyttö eli se awareness mistä realityjutuissa puhutaan.

Elävä esimerkki. Ei kovin kauan sitten työntelin marketissa kärrejä kohti kassaa kun kello moikaisi rinnassa, eräs sälli käyttäyty.. oudosti. Täynnä virtaa ja energiaa ja sellasesti virittyneen jännittyneesti.
Lihava lompakko (jos muistatte termin) eli tasku jota tapaus koetteli toistuvasti oli selvä indikaattori kahvalle.
Koska kello kalkatti ja randomhyökkäyksiä oli tapahtunut ja sälli sopi profiiliin, lähdin seuraamaan.
Samalla kiinnitin huomion kanssakokkolalaisiin, jotkut vaistos jotain ja he jäätyivät liikkumattomiksi. Osa jopa reagoi minuun, katse kulki minusta levottomaan ja takaisin.
Mä olen aina ollut huono oleen huomaamaton.

Otinpa vielä hyllystä kunnon mahtisäilyketölkin ja laitoin kangaspussiini, joka on lujaa mutta pehmeää kangasta. Solmu ja improase oli valmiina, samalla avasin takin jonka nopeaa kilveksirepäisyä olen treenannut.

Mitään ei tietenkään tapahtunut ja tunsin itteni paitsi turhautuneeksi myös tutun vainoharhaiseksi ja joukkoonkuulumattomaksi. Säilykesoppa oli sentään hyvää tai ainaki syötävää.
Mutta nähdäkseni painetilanne-kokemus on ratkaiseva tekijä määrässä.

Heh, mä olen kerran käyttänyt käskyttämiseen mahtipontista estradilleloikkausta, muhevaa asentoa ja jykevää komentoääntä: Jäätykää! Olen epäjärjestysmies!

Ja ne jääty.
firepower
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8
Lauteille: Huhtikuu 2006

Jäätyminen

#6

Viesti firepower »

Ehkä tämä menee tähän. Tapahtui joskus. Sain kutsun asuntoon jossa tiesin soittajan äänestä jotta joku homma on päällä. Toki tuttuja, oletin, ja niin oli. Mutten aavistanut että vastassa on mies leipäveitsen kanssa.
Ihmiset juosksi karkuun, mitä nyt kaksiossa voi. Verta.
Ukko tuntee mutta tulee päälle.
Ukko kiini O-goshi ja ude-garami. Sitten muutama.
Mutta tilassa oli kuusi hahmoa ja kaikki olivat, osa säntäiliviä puppuja ja osa jäätyneitä.
Eli jäätymisiä olen todistanut.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 52 kurkkijaa