Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Puolustautuminen naisia vastaan

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Puolustautuminen naisia vastaan

#16

Viesti Andy »

Kari Aittomäki kirjoitti:
Andy kirjoitti:Ajattelin esimerkiksi sellaista, että onko jollain kokemusta jostain huudoista, elehtimisistä tai muista toimintatavoista, joilla sivulliset saisi ymmärtämään että nainen on tilanteessa se hyökkääjä.
Tässä taasen näkyy se kokemuksen ja kontaktipinnan ohkaisuus. Silminnäkijät tajuavat vain hyvin vähän näkemästään ja ei ole sellasta sadetanssia tai loitsua jolla havaintoja voisi manipuloida väkivallanteon suorittajalle suosiolliseksi.
Itse kun en ole joka alan ekspertti, niin kysyn asioita, joita en tiedä mutta jotka minua kiinnostavat. Jotenkin olettaisin että modernien itsepuolustuslajien piirissä joku olisi tällaistakin ongelmaa tullut miettineeksi ja tutkineeksi parhaita toimintamalleja. Kyseessä on kuitenkin suhteellisen yleinen tilanne verrattuna vaikka puukkohyökkäyksiin, joihin on vaikka miten paljon taktista oppia ja jopa erilaisia koulukuntia olemassa.


Kari Aittomäki kirjoitti:
Andy kirjoitti:Sitten jos naisella on teräase, niin tilanne on tietysti hyvin vaarallinen, mutta silloin varmaan muutenkin soveltuvat ihan yleiset toimintamallit teräasetta vastaan puolustautumiseen.
Hmniin.. ei senyt kovin vaarallinen tilanne ole jos kohde on keilassa, airaktinveli Ode sai kerran mimmiltä puukkoa mutta se tuli sivulta. Likka nukahti ja Ode sai tikkejä.
Niin. Tietysti jos kyseessä on mies joka kestää ongelmitta tunkiniskuja päähän ja jolle ampumavammatkin ovat vain hidaste, puukotetuksi joutuminen ei ole erityisen vaarallista. Meille tavallisille kuolevaisille puukkohyökkäys on kuitenkin varsin vakava uhka, vaikka hyökkääjä olisi nainen.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Puolustautuminen naisia vastaan

#17

Viesti airakti »

"siviili elämässä" en ole joutunut naispuolisten hyökkäysten kohteeksi, mutta ovella jököttäessäni muutaman kerran. Aina ne yllätti, tyhmä kun olin, en ottanut niitä vakavana uhkana. Muutaman kerran sattui, siis sen verran että alko v1tuttaa. Sen verran uskon tasapuolisuuteen, että sitä saa mitä tilaa, sukupuolesta riippumatta. Tulihan niitä tilanteita kun riepotin akkoja niin äijät ei hyväksynyt toimintatapojani, mutta eivät kuitenkaan puuttuneet tilanteeseen muuten kuin sivusta huutelemalla. Mulla ei ole mitään ongelmaa vastata siihen mitä tilataan, oli sitten ukko tai akka. En oikeastaan ymmärrä miksi koko asiaa pitää pohtia miten puolustautua naisia vastaan, vastaukseni on: Ihan saman lailla kuin miestäkin vastaan: Vähimmän haitan kautta.
TimppaA
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Puolustautuminen naisia vastaan

#18

Viesti Kari Aittomäki »

Ai että eläköön tasa-arvo ja tossa on nyrkki sun turpaas? :smt003
Niinpä se menee.

Andylle kiitos näpäytyksestä, en ollenkaan hoksannut kukkoilevani.
Heikko hetki. Olen pahoillani.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Puolustautuminen naisia vastaan

#19

Viesti Lasse Candé »

Riippuu aika paljon siitä, miltä tarkalleen ottaen pitää puolustautua. Enkä tarkoita tekniikkaa, vaan tarkoitan vaaraa fysiikalle vaiko vaaraa maineelle? Eli sivuten Jassen toisessa keskustelussa kauan sitten sanomaa hyvää pointtia siitä että kaikki väkivalta on lopulta henkistä väkivaltaa.

Mahtaako henkisellä tasolla voittaa sillä, että näyttää fyysisen dominanssin? Joskus, kyllä. Yleensä luultavasti ei. On hirveä asia sanoa, mutta jotkut naiset oikeasti kerjäävät saada turpaansa mieheltä. Oma ratkaisuni on Karin sanoman hengessä, että ei sitä jäädä katselemaan esim parisuhteessa tai yhden illankaan osalta. Kari puhui tarkemmin turn-offista, mutta uskon ajatusmaailman olevan sama. Viittaamatta enää muiden mielipiteisiin, ajattelen itse tällaisista asioista niin että jos joku nainen kerjää turpaansa, niin kyllä se sen miehen lopulta löytää, ei hätää. Ei tarvitse olla itse se.

Mutta kun siitä lähdetään, että tyypillisimmissä hyökkäilytilanteissa on siis tosiaankin kyse henkisestä väkivallasta, mitä toteutetaan fyysisen väkivallan kautta, vallankumouksellinen idea tähän on, että voittaa sen henkisen pelin. Sitä saa miettiä kuinka tämän tekee, mutta kun täällä on moni puhunut koppien ottamisen puolesta (tietyissä rajoissa), taitaa taustalla olla ymmärrys siitä, että ne eivät ole miehuudelle tai muulle minäkuvan kaltaiselle niin pahoja iskuja kuin miehiltä saatavat. Mikä tietenkin lopulta riippuu kaikesta. Alkaen siitä, onko ympärillä porukkaa ja onko ne Vihreiden nuoria vai varaston sovinisteja.



Itse ollut heitettyjen pikkuesineiden ja litsarin uhrina sekä saanut juoman syliini. Olosuhteista johtuen totaalinen kylmentyminen oli riittävä vastaisku ja näistä kahden ollessa ryhmätilanteita ei tarvittu mitään muiden puolelle voittamiseen. Juomajuttu oli vähän wittumaisempi ja julkisuuden takia ei siitä sen enempää. Kun aloin pohtimaan ja harjoittelemaan toimintaa mahdollisesti tulevia samanlaisia vastaan, tajusin aika äkkiä että kaikki fyysiseen liittyvä on malleissa poissuljettua. MtJ esim teki nähdäkseni oikein lonkkaheittäessään, mutta sitä ei tarvitse erikseen harjoitella. Kyllä sitä sitten tarvittaessa heittää ämmän hevon wittuun sekoilemasta.

Ja kuten huomata saattaa, en siis ota kantaa käytännössä ollenkaan terveydelle vaarallisiin tilanteisiin.
Peki-
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 226
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Shito-ryu Kempo Karate-Jutsu
Yhteystiedot:

Puolustautuminen naisia vastaan

#20

Viesti Peki- »

Meillä on harjoiteltu hyökkääjästä riippumatta siten, että pyritään tekemään ympäristölle selväksi, että toinen osapuoli on se, joka on rikkomassa henkilökohtaista koskemattomuutta. Tämä tehdään sanomalla/huutamalla voimakkaalla äänellä "Rauhoitu", "Lopeta", "Päästä irti" tai muita vastaavia tilanteeseen sopivia huutoja. Väkivaltatilanteessa kun saattaa käydä muuten niin, että ympäristössä olevat ihmiset huomaavat väkivaltatilanteen vasta siinä vaiheessa, kun itse on tekemässä vastatekniikoita ja silloin ulkopuoliselle tilanne saattaa näyttää siltä, että itse olisi se joka hyökkää.

Huutamista/käskyttämistä kannattaa oikeasti harjoitella. Kannattaa kokeilla treenata myös siten, että hyökkääjäkin käyttää ääntä ja uhkailee. Treenitilanteissakin se on yllättävän vaikeaa, mikäli ei ole aikaisemmin sitä harjoitellut. Ainakin itse huomasin alkuun, että joko sitä unohti käskyttämisen tai sitten unohti kokonaan hyökkääjän tarkkailun, kun koko ajan mietti, että mitä pitääkään sanoa tai keskittyi kuuntelemaan liikaa hyökkääjän puhumisia.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3419
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Puolustautuminen naisia vastaan

#21

Viesti Jasse »

Lasse Candé kirjoitti:Riippuu aika paljon siitä, miltä tarkalleen ottaen pitää puolustautua. Enkä tarkoita tekniikkaa, vaan tarkoitan vaaraa fysiikalle vaiko vaaraa maineelle? Eli sivuten Jassen toisessa keskustelussa kauan sitten sanomaa hyvää pointtia siitä että kaikki väkivalta on lopulta henkistä väkivaltaa.

Mahtaako henkisellä tasolla voittaa sillä, että näyttää fyysisen dominanssin? Joskus, kyllä. Yleensä luultavasti ei.
On hirveä asia sanoa, mutta jotkut naiset oikeasti kerjäävät saada turpaansa mieheltä. Oma ratkaisuni on Karin sanoman hengessä, että ei sitä jäädä katselemaan esim parisuhteessa tai yhden illankaan osalta. Kari puhui tarkemmin turn-offista, mutta uskon ajatusmaailman olevan sama. Viittaamatta enää muiden mielipiteisiin, ajattelen itse tällaisista asioista niin että jos joku nainen kerjää turpaansa, niin kyllä se sen miehen lopulta löytää, ei hätää. Ei tarvitse olla itse se.
Tuli joitain ajatuksia mieleen. Olen tosiaan sanonut, ja vieläkin sitä mieltä, että loppupeleissä kaikki väkivalta on henkistä. Tunnetun iskulauseen mukaan "Väkivalta lopettaa vidduilun." Minä sanoisin että "Voimankäyttö lopettaa väkivallan." Jos jos toinen osapuoli fyysisin toimenpitein siirtyy riittävän matkan päähän tai vaikkapa menettää tajuntansa niin väkivaltaa on vaikea suorittaa. Eli voi joko poistaa hyökkääjän paikalta, poistua itse, nukuttaa hyökkääjän tai nukahtaa itse.

Sitten niihin naisiin. Ovihommissa hysteeriset ja agresiiviset naiset ovat vaikeimpia asiakkaita. Rutata ei saa, eikä kunniaan tai edes käytöstapoihin vetoaminen auta. Monesti päin vastoin. Parasta kantaa ulos ja desinfioida kynnen- ja hampaanjäljet hyöhemmin. Itse olen hyvin alleginen naisille jotka kerjäävät turpaan tai kuvittelevat voivansa antaa minulle turpaan. Vapaa-ajalla kierrän tällaiset tapaukset kaukaa, mutta pari kertaa tilanne on päässyt eskaloitumaan jolloin olen joko poistunut tai käskenyt poistumaan.

Terveydelle vaaralliseen hyökkäykseen reagoisin... reagoimlla.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 97 kurkkijaa