Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kiertävä opetussuunnitelma

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kiertävä opetussuunnitelma

#1

Viesti Andy »

Kiertävä opetussuunnitelma - rotating curriculum - on järjestelmä, joka on yleisessä käytössä ulkomailla ja etenkin Yhdysvalloissa, kun halutaan opettaa ryhmiä, joissa on selkeitä tasoeroja. Systeemi toimii suunnilleen seuraavasti.

"Perinteisessä" järjestelmässä keltaisille vöille opetetaan tekniikat 1, 2 ja 3, oransseille vöille tekniikat 4, 5 ja 6 ja vihreille vöille 7, 8 ja 9. Ongelma tulee, kun samassa ryhmässä pitäisi opettaa yhtaikaa tekniikoita 2, 5 ja 8 eri vyöasteille. Jos ette ole kokeilleet niin voin kertoa, että se on hyvin hankalaa ja treeneistä tulee sekavat jo kahdellakin tekniikalla saati useammalla.

Kiertävässä opetussuunnitelmassa lähdetäänkin siitä, että vuosi jaetaan muutaman kuukauden blokkeihin, joiden aikana kaikille opetetaan samoja tekniikoita. Lisäksi systeemiin ainakin jenkeissä kuuluu lisäksi se, että vyökokeiden sisältö on kaikilla sitä viimeksi opetettua settiä.

Eli vaikkapa tammi-huhtikuussa kaikki treenaajat keltaisesta vihreään vyöhön harjoittelevat tekniikoita 1,2 ja 3. Huhtikuun lopussa kaikilla on vyökoe, jossa testataan tekniikoita 1,2 ja 3. Vihreiden vöiden tietysti oletetaan tekevän ne paremmin kuin keltaisten saadakseen uuden (sinisen) vyön. Toukokuussa alkaa uusi blokki, joka kestää elokuun loppuun ja siinä kaikki kelta-vihreävöiset harjoittelevat tekniikoita 4,5, ja 6, jotka testataan elokuun lopussa. Syys-joulukuussa on seuraava blokki, jossa treenataan ja testataan tekniikat 7, 8 ja 9.

Näin vuoden jälkeen olet edennyt uudesta keltavöisestä uudeksi sinivyöksi (vihreän jälkeen siis) ja olet oppinut tekniikat 1-9 riippumatta siitä, missä vaiheessa vuotta hyppäsit mukaan. Tässä on yksi esitys asiasta englanniksi: http://martialartsmanagementgroup.com/r ... riculum-2/

Pääasiallinen etu on tosiaan siinä, että kaikille tasoille voi opettaa samaa tekniikkaa ja eri tasoiset oppilaat voivat treenata yhdessä, jolloin aloittelijat kehittyvät nopeammin. Suomessa en ole kuullut, että tällainen olisi missään käytössä sellaisenaan. Varmaankin siksi, että useimmilla seuroilla on peruskursseja melko harvoin ja lisäksi vyöjärjestelmä ei tue tätä eikä ole paikallisen ohjaajan päätösvallassa. Kesäkausi aiheuttaisi myös omat ongelmansa.

Jos peruskursseja on usein, niin joku tämäntyyppinen järjestelmä voisi ehkä olla kätevä. Vaikkapa kahteen osaan jaettuna niin että aina peruskurssin mittaisen jakson aikana vapaaottelun jatkoryhmässä opeteltaisiin mattotreeneissä ensin kuristuksia ja seuraavan jakson aikana lukotuksia. (Tämä vain esimerkki jaosta.) Tällöin opittaisiin ensin kohtuudella joko kuristukset tai lukotukset sen sijaan että haparoitaisiin molemmissa. Kahden jakson jälkeen molemmat olisi siis käyty läpi. Lajista ja sen sisällöstä tietenkin riippuu miten jaottelua kannattaa tehdä.

Onko kellään kokemusta tämäntyyppisen järjestelmän toteuttamisesta?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Kiertävä opetussuunnitelma

#2

Viesti Huppu »

https://www.hipko.fi/aikuisten-kamppail ... jitsu-bjj/

Eikös Hipkolla vähän jtn tämän tyylistä tuossa bjj puolella ainakin pyöritetä?
Oss!
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Kiertävä opetussuunnitelma

#3

Viesti YJT »

Aikanaan treenasin Haganahia itseopiskeluna omalla kaveriporukalla. Suomea lähin paikka jossa lajista oli olemassa järjestettyä ohjausta oli Englannissa, laji muistutti hyvin paljon krav magaa mistä melkein kaikilla oli kokemusta, ja systeemi oli rakennettu tämänkaltaisen rotaatiokoulutusrungon ympärille.

En tiedä, miten homma toimisi järjestetyssä koulutuksessa, mutta ainakin itse koin että se soveltuu hyvin tämänkaltaisen lajin opettamiseen, missä tekniikoita oli rajallinen määrä, ja ne olivat varsin simppeleitä. Lisäksi se motivoi, kun ei tarvinnut hinkata pitkään tiettyjä perustason tekniikoita ennen kuin pääsi käsiksi seuraavan tason juttuihin.

Muistaakseni systeemissä edettiin tasoissa siten, että takana piti olla tietty määrä rotaatioita, ennen kuin pääsi osallistumaan tasokokeeseen. Mitä korkeammalla tasolla oli, sitä kovemmat luonnollisesti olivat vaatimukset. Lajissa ei muistaakseni ollut kovin montaa tasoa; ekalla / ekoilla tasoilla oli etukäteen tiedossa, mitä tekniikkaa tehdään, mutta korkeammilla tasokokeissa oli elävää harjoittelua eikä suorittaja tiennyt etukäteen, minkälainen hyökkäys oli tulossa. Korkeimmalle tasolle päästäkseen yhtenä vaatimuksena oli, että piti olla käyttänyt haganahin tekniikoita nk tositilanteessa, ja vieläpä menestyksekkäästi.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kiertävä opetussuunnitelma

#4

Viesti Lasse Candé »

Tuo vaatisi toimiakseen sellaisen järjestelmän, jossa ei tarvitse olla opetusjärjestystä. Esim Wadossa on selkeästi määritelty järjestys, jota toki voisi periaatteessa ronkkia uuteen uskoon joiltain osin tarvittaessa, mutta nimenomaan alussa järjestyksen seuraaminen on suht tärkeää.

Ehkäpä joissain lajeissa vaatimukset ovat vain listan kasvatusta, ilman mitään sen kummempaa systeemiä. Tällaisessahan asian voi tehdä noin.

Jos taas on tarkoitus että mitä alkeellisempi, sitä enemmän kaikki tekevät, niin sitten ei ihan sovellu.

Vahvaa mielipidettä en tosin uskalla muodostaa. Mitäs jos joku toteuttaakin Wado-opetuksen joskus noin ja sitten saakin hemmetin hyviä tuloksia?

Mutta yleisesti ottaen sekin toimii, että peruskurssin jälkeisiä asioita annetaan pienissä paloissa ja ylempien asioita niin harvoin, että sinne saakka päästyä niihin on kertyneiden vuosien takia törmännyt monta kertaa. Tärkeintä on se, kuinka yksittäiset treenit tällöin rakennetaan niin, että homma toimii eikä mene liialliseksi hämmästelyksi.

Leirit ovat myös yksi korjausliike tähän, kun niiden avulla on mahdollista tehdä settiä vyöryhmittäin.
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Kiertävä opetussuunnitelma

#5

Viesti voipa »

Oman kokemukseni mukaan kolmen eri tasoryhmän ohjaaminen samanaikaisesti vielä onnistuu niin, että pystyy keskittymään riittävästi joka ryhmään. Toki jos ryhmäkoot kasvavat isoiksi, niin järkevämpää on jakaa ne omille harjoitusajoilleen mutta aina tämä ei ole mahdollista eri syistä.

Helpompaa tuo eritasoisten harjoittelijoiden yhteisopetus lienee lajeissa, joissa ei tarvitse suorittaa mitään tasokokeita. En kuitenkaan pidä järkevänä sitä, että aloittelijat harjoittelevat vaativampia tekniikoita, koska se saattaa aiheuttaa turhia loukkaantumisia. Lisäksi se on turhauttavaa sekä opettajalle että oppilaalle. Esimerkkinä voisin keksiä vaikka hyppytakakiertopotkun, joka lajissa X voisi olla mustan vyön tekniikka, jota ei aloittelijoiden kannata lähtökohtaisesti harjoitella.
Kuvake
jonne.härkänen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 193
Lauteille: Joulukuu 2016
Paikkakunta: Lappeenranta
Etulaji: Wing Tsung
Sivulajit: Lukkopaini, Kombatan

Kiertävä opetussuunnitelma

#6

Viesti jonne.härkänen »

Gracie Barralla on tän tyylinen systeemi. On Fundamentals ja Advanced ohjelmat ja ne on jaettu muistaakseni 12viikon sykleihin joissa jokaisella viikolla on oma teemansa. Toiset tykkää, toiset ei...
“You must be shapeless, formless, like water. When you pour water in a cup, it becomes the cup. When you pour water in a bottle, it becomes the bottle. When you pour water in a teapot, it becomes the teapot. Water can drip and it can crash. Become like water my friend.” - Bruce Lee
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kiertävä opetussuunnitelma

#7

Viesti Andy »

Tässä systeemissä ajatuksena lienee se, että tasoerot eivät ole aivan valtavia. Sehän ei tietenkään onnistu, että jotain hyppytakakiertopotkua lähdetään opettamaan suoraan peruskurssilta tulleelle suorien lyöntien ja etupotkun jälkeen. Ulkomaillahan on tyypillistä, että ei ole peruskurssia vaan jonkinlainen alempien vöiden ryhmä, johon voi liittyä suoraan ja systeemi on kai ajateltu ennenkaikkea tällaista varten. Tai sitten "intermediate"-ryhmään, johon tullaan aloittelijoiden jälkeen ja josta lähdetään johonkin "black belt programiin".

Tyypillisesti kierto on vuoden mittainen, jonka jälkeen olisi tarkoitus siirtyä jatkoryhmään. Törmäsin tosin sellaiseenkin systeemiin, jossa kierto oli 3,5v mutta en aivan tajunnut miten se toimii. Silloinhan tuo ei tietenkään oikein hyvin toimi, jos samassa ryhmässä osa valmistautuu oranssin vyön kokeeseen ja osa 3.danin kokeeseen. Ja tuo opetusjärjestyksen oleellisuus tuli myös esille. Muuan opettaja esitti juuri tämän syynä miksi on luopunut tästä kiertävästä opetussuunnitelmasta.

Tämä systeemi melkeinpä vaatii sen, että paikallinen opettaja voi kehittää itse oman vyö-/opetusjärjestelmänsä tai että järjestelmä on valmiiksi kehitetty tällaista varten. Suomessa tämä on hieman ongelma, koska jos minä laitan pystyyn salin, jossa opetan lapsille Tsuikendoa ja alan pitää siinä vyökokeita niin muu lajiyhteisö pitää minua huijarina. WTF-taekwondossahan tämä toimisi kun 4.dan voi itse päättää millaista värivyöjärjestelmää käyttää.

Jos vyöjärjestelmää ei ole tai se ei ohjaa kovin voimakkaasti treenien sisältöä, niin tuo on tietysti kaikkein helpoin toteuttaa. Tällöin kai on yleensäkin tapana, että samassa ryhmässä kaikki treenaavat samaa asiaa tai mahdollisesti niin että kokeneemmat treenaavat jotain vaikeampaa versiota samasta tekniikasta. Mietinkin tätä niin että voisi olla hyvä idea, että yhden peruskurssin jälkeen opetuksen painotus olisi jutuissa A, B ja C ja sitä seuraavan kurssin jälkeen jutuissa D, E ja F. Kolmannen peruskurssin jälkeen taas painotettaisiin juttuja A, B ja C jne.

Tällöin opetus ei toistaisi itseään niin paljon ja vähän treenaavat aloittelijat kehittyisivät nopeammin, kun keskittyisivät tiettyihin juttuihin voimakkaammin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kiertävä opetussuunnitelma

#8

Viesti Kari Aittomäki »

Ei mahdottoman huono ajatus ollenkaan.
Tosiasiahan on että jyrkkä porrastreeni-hahmottaminen sopii vain keskiverroille ja jopa tappaa innovatiivisuuden.
Kuten on käyny monessa systeemissä kehitys-kiihkon jälkeen.

Sopii oikeastaan sellaisenaan sekä urheilu-, traditio- että tappelus-puuhasteluihin, oikeastaan raja kulkee vasta siinä kun treeni alkaa olla oikeasti vaarallista. Joka ilmiö on kaikkineen kovin kuriositeettinen ja vain harvojen hanukas.

Vaatii vetäjien didaktiikkataidoilta ja oppilaanlukukyvyiltä aika paljon, koska omat huomioni vastaavista (tosin suunnittelemattomista) sessioista on että innokkaita nousujohteisia kiinnostaa niin kovasti edistyneempi kama että oma peruspulla muuttuu taikinaiseksi.

Systeemillä on puolensa.
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Kiertävä opetussuunnitelma

#9

Viesti voipa »

Jos otetaan analogia koulumaailmasta, niin harvempi meistä hyötyy lukion oppimäärästä jos peruskoulu on vielä käymättä. Ihmelapset ovat sitten erikseen mutta heitä on niin pieni määrä, ettei heidän varaansa kannata järjestelmää rakentaa vaan tehdä sitten erillinen poikkeus säännöstä tarvittaessa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kiertävä opetussuunnitelma

#10

Viesti Andy »

Valtavilla tasoeroilla tuo ei tietenkään toimi. Kuitenkin koulussa on ainakin Suomessa yleensä käytössä jaksotusjärjestelmä niin, että jotain 5-6 viikkoa opiskellaan äidinkieltä, matematiikkaa ja biologiaa. Ja seuraavassa jaksossa sitten uskontoa, historiaa ja maantietoa. Tällöin kaikki oppilaat oppivat 8. luokalla samat asiat, mutta hieman eri järjestyksessä.

Mutta koulussa on yleensäkin niin että ohjaajalla on vain se yksi tasoryhmä, eikä useita vuosiluokkia kerralla samassa luokkatilassa. Jossain pienissä syrjäseutujen kouluissa kai on tätä että useamman vuosiluokan oppilaita opetetaan samassa luokkahuoneessa. Olettaisin että tämäkin olisi helpompi järjestää niin, että kaikilla on yhtaikaa matematiikan tunti eri tasoisilla tehtävillä sen sijaan, että 3-luokkalaiset opettelisivat matematiikkaa, 4-luokkalaiset historiaa ja 5-luokkalaiset kotitaloutta.

Jos palataan kamppailulajeihin, niin kuten Kari sanoi niin sitten kun mennään johonkin henkilökohtaiseen valmennukseen, sisäpiirioppilaisiin ja muihin vastaaviin, niin opetusta ei tietenkään voi pyörittää järjestelmän mukaan vaan oppilaan yksilöllisten tarpeiden mukaan. Mutta tämä onkin nimenomaan ryhmäopetuksen työkalu. Ja jos se huippuoppilas on mukana näissä alemman tason treeneissä, niin hänellekin lienee parempi, että treeniparit ovat keskittyneet johonkin asiaan ja oppineet sen edes kohtuudella sen sijaan että olisivat kaikessa aivan aloittelijoita.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kiertävä opetussuunnitelma

#11

Viesti Andy »



Tällä videolla puhutaan liikesarjojen opettamisesta kiertävällä systeemillä. Käytännössä tuo vaatii joissain tyyleissä liikesarjojen muokkaamista ja kaveri on itse luonut liikesarjat, jotka sopivat tähän opetusmalliin. Tämä on tietysti salikohtaista, miten mahdollista tämä on. Luulen että vaikka Seibukanissa Shimabukuro-sensei saattaisi tykätä hieman huonoa, jos katoja menisi muuttelemaan tämän johdosta.

Video on aika pitkä, mutta tästä aiheesta on puhe ensimmäisen 4 minuutin aikana.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kiertävä opetussuunnitelma

#12

Viesti Andy »

Pitkä video, joka vaatii perehtymistä. Tämä Greg Silva esittelee organisaationsa kiertävää opetussuunnitelmaa, joka on kolmen vuoden mittainen. Käytännössä materiaali käydään läpi 18 kuukaudessa eli tuon 36 kuukauden aikana hommat treenataan kahdesti läpi, minkä jälkeen on mustan vyön koe.

Tunnit on suunniteltu minuuttiaikataululla ja jokaiselle treenille on laadittu etukäteen oma suunnitelmansa. Harjoitteista on myös videot, joista ohjaaja voi tarkistaa sen sisällön. Varsinainen kamppailulajien Les Mills.

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Kiertävä opetussuunnitelma

#13

Viesti PetriP »

hyvin harvassa seurassa on loputtomiin tasoryhmiä. Eli jonkun asteinen rotaatio lienee pakko. Alkeis/perus -kurssi lienee aino taso jako mitä on. Se että onko suunniteltu vaikka vuoden mitaan mitä opetetaan onkin toinen juttu. mutta tyypillisesti judoseurassa käydään vuoden sisään melkein kaikki tekniikat läpi.

varmasti tosissaan treenaaville pitää olla omat treenit mutta monestitommosissa pitää olla yhteistyötä seurojen välillä
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kiertävä opetussuunnitelma

#14

Viesti Lasse Candé »

Eikös Bujinkanissa ole todella laajan skaalan kiertävä opetussuunnitelma, jossa on teemavuosia?

Voisiko joku kertoa ensinnäkin miten se toimii ja miten paljon se vaikuttaa seuroihin sekä näkyykö tässä yhteyttä tähän aiheeseen?

Olen siis ymmärtänyt, että Bujinkanissa ainakin jossain määrin on niin että yhtenä vuotena treenataan yhtä koulukuntaa tms, toisena toista, kolmantena kolmatta jne.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa