Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Erikoislyöntien ja erikoispotkujen torjunta

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

Erikoislyöntien ja erikoispotkujen torjunta

#1

Viesti kenttiensankari »

Facebookissa TimoS:n feedissä aukesi palanen mielenkiintoista keskustelua, kun alettiin puhua silmiinhyökkäämisen torjunnasta. Hiukan ehkä ivallisesti linkitettiin myös video jossa homma torjuttiin "veitsikäsi"torjunnalla. Tästä sain sitten kipinän tähän keskusteluun.

Onko lajeissanne ns. harvinaisempia tapoja hyökätä kuin perinteinen nyrkki naamaan tai potku kylkeen? Onko näihin hyökkäyksiin olemassa myös puolustuksia? Thainyrkkeilyssä pääsääntöisesti erikoisiskuihin toimii samat torjunnat kuin perinteisimpiin hyökkäyksiinkin. Torjuisin kiertolyönnin suurinpiirtein samalla tavalla kuin koukunkin. Tai koukkupotkun kuten koukkulyönnin, joskin etäisyys olisi eri. Takakiertotekniikat sitten pääsääntöisesti liikkeellä pois, tai jos olisin myöhässä niin reaktio olisi myös hyvin todennäköisesti sama kuin perinteisempiin tekniikoihin.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Erikoislyöntien ja erikoispotkujen torjunta

#2

Viesti Lasse Candé »

Erikoislyöntejä on ikäänkuin kahta kategoriaa. Kun takakiertopotku mainittiin, niin siis esim "takakiertolyönti" ("spinning back-fist/hammer-fist") on eri tavalla erikoislyönti kuin pilailuleffojen peace-sormimerkki suoralla silmiin. Ensimmäisen erikoisuus on liikeradassa ja toisen käden muodossa.

En itse näe missään erikoistorjunnassa mitään järkeä. Eli jääköön vitsi vitsiksi.

Sen sijaan olisin sitä mieltä että iso osa sormet silmiin -erikoistekniikoista on hakemista ja painamista, joten kai se torjuminen muuttuu lyöntiin nähden siitä, että tämä on jo ikäänkuin painia.

Toisaalta osa on löysällä kädellä tehtäviä räppäyksiä. Kyllä tällainen muuttaa torjuntareaktiota, kun havaittu ärsyke on erilainen.

Täytyy kysyä, onko kellään kokemusta normisuoran kaltaisesta silmiin tökkäämisestä ja näettekö tällaisessa mitään järkeä? Lähtökohtaisesti olen skeptinen...
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

Erikoislyöntien ja erikoispotkujen torjunta

#3

Viesti kenttiensankari »

Itse varmaan torjuisin tuon silmiinhyökkäämisen etäältä samaan tyyliin kuin vaikka jabin. Ja jos se olisi lähitilanne jossa haetaan peukaloita silmiin, niin varmaan samat periaatteet toimisi kuin thaipainissa.

Jussi Häkkinen esitti facebookissa mielenkiintoisen ajatuksen shotoukesta. "Saluunanovi" tyyppinen liike. Itselleni tämä kuulostaa hiukan erikoistorjunnalta, ihan vaan sen vuoksi että ainakin thainyrkkeilyssä se olisi sellainen. Voimakas torjuntaliike jossa heikennetään omaa asemaa samalla. tai ainakin termi saluunanovi antaa sellaisen kuvan. Koitan itse välttää kaikkia torjunta, jossa kättä ojennetaan liikaa ja samaa kättä ei voida enää käyttää kovinkaan fiksusti jatkoliikkeeseen. Ainoat poikkeukset ovat oikeastaan jos kädellä otetaan kiinni jostain, mutta ainakaan lyöntiin en tuota käyttäisi. Voisiko joku selittää tuon torjunnan ja millaisessa tilanteessa sitä käytetään? Varmaan hiukan avaisi itelleni enemmän mitä sillä haetaan.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Erikoislyöntien ja erikoispotkujen torjunta

#4

Viesti Jussi Häkkinen »

kenttiensankari kirjoitti: "Saluunanovi" tyyppinen liike. Itselleni tämä kuulostaa hiukan erikoistorjunnalta, ihan vaan sen vuoksi että ainakin thainyrkkeilyssä se olisi sellainen. Voimakas torjuntaliike jossa heikennetään omaa asemaa samalla.
Päinvastoin. Puhdistetaan torjuttavalta alueelta kaikki kohtituleva/itsessä kiinni oleva ja päädytään samalla ottelukelpoiseen asentoon/saadaan "aseet eteen" ja toimintavalmius on kaikkea muuta kuin erikoistorjunta - oikeastaan nimenomaisesti se ur-torjunta.

On muistettava, että toiminta alkaa tilanteesta, jossa ei ole otteluasentoa ja joka on mahdollisesti alkanut hyvinkin yllättäen. Tämä ei sinällään eroa valtavasti monen modernin itsepuolustuslajinkaan perusseteistä, jotka lähtevät samasta lähtökohdasta - ja jokaisella näillä on aika tavalla oma "perusjuttunsa". Jos otteluasento on jo päällä ja tilanne muistuttaa ottelua, toimitaan siihen parhaiten soveltuvalla tavalla.

Tuossa siis oma asema nousee heikosta toimintavalmiiseen ja samalla otetaan vastaan kohti suuntautuva hyökkäys. Molemmat kädet nousevat alhaalta/sivulta/takaa ylös kohtaan, jossa niitä voi käyttää melkoisen vapaasti.


Re: veitsikäsi sormihyökkäykseen: Renshinkanin yhdessä Yakusoku Kumite -tekniikassa hyökkääjä (uke) nostaa kämmensyrjänsä sormilyönnin maaliksi. Tämä ei siis sinällään ole torjuva tekniikka, vaikka hauskahko onkin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Erikoislyöntien ja erikoispotkujen torjunta

#5

Viesti Kari Aittomäki »

Minua on sörkitty kohti silmiä, yksi osuma ja sekin puolivahingossa.
Itse olen käyttänyt hyokkäyksia silmiin mutta en lyöntinä. Onnistumis% oli sata.
On hyvin tehokas ja lamauttava tekniikka kyllä.

BruceL:n kokonaisuudessa käytetään melkoisen vakiosti ripostimaista eli vastapistotyyppistä fingerjabia, jonka itse olen havainnut helpoksi ja hyväksi tavaksi ottaa tilanne haltuun, heikosti osuessaankin toimii hyvänä pakansekoittajana.. paitsi jos vastus on tottunut koukkutaituri.
Bokrauksessa likaisiin temppuihin kuuluu öögaan peukuttaminen, jota näki vielä 70-luvulla.
Ja onhan se realityjuttujen emmentaali sovellettavissa silmähyökkäykseksi.

Mä olen nähnyt terä-aseellisen silmiinsörkkimishyökkäyksen, uhri torjui passiivisella suojauksella eli sai viiltohaavoja kämmenselkiinsä. Sillä oli malttia odottaa ratsuväkeä eli mua. Kaskun karjuin tullessani. Töttöröö.

Nuo Jussin kuvailemat luudinnat ovat juu aivan peruskamaa ja toimivat juurikin reaktiivisesti.
Tuo juttemainen veitsikäsitorjunta on juu yhtä huvittava kuin se tönkkö V-sormihyökkimäkin.
Pökkelötekniikkaa.

Voisitte laajentaa hiukan ajatusta funtsailemalla esineitten hyötykäyttöä fingerjabimaisesti.
Mä olen kerran avannut puukon pois-ottotilanteen lasillisella vettä pläts. Hyvin kävi, saalispuukkokin oli komia.
Olen myös heittänyt piponi vastapuolen naamalle ja saanut siten ikkunan.
Sellasia.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Erikoislyöntien ja erikoispotkujen torjunta

#6

Viesti Lasse Candé »

Jahas, Kari ehti väliin...

Joo, ai saattana mä kävin katsomassa sitä keskustelua Timon seinällä ja nauroin, kunnes tuo oikeastaan ainoa järkevä selitys tuli esiin. Niin, siis tätä "torjuntaahan" teki nimenomaisesti uke, uke merkityksessä treenivälineolento. Oltiinpas me kaikki tyhmiä. Onneksi en ehtinyt nauramaan siellä. Ja hyvä ettei ketään vissiin haittaa keskustelun importointi tänne.

Minulla on myös vaikeuksia ymmärtää saluunaovikäyttöön nimenomaisesti shutoukea. (Veitsikäsitorjunta. Oikeastaan torjuva osa on kuitenkin käsivarsi.) Ymmärrän tämän torjunnan käytön kiertäviä hyökkäyksiä vastaan eteen laittaen ja silloin laajakaarisuudella voi toki olla lakaisuefekti jolla varmistetaan ettei tule torjunnasta läpi. Jos oman keskustan edestä joutuu lakaisemaan ulospäin, käytän mieluummin itse torjuntaa jossa käytetään käsivarren peukalonpuoleista luuta. Eli meillä kutsutaan sotoukeksi ja vaikkapa shotokanissa uchiukeksi. Jos jo keskellä kääntää käsivarren toisinpäin, pettää voimantuotto hartiassa helpommin. Mistä päästäänkin siihen, että tuleeko perinteisessä shutoukessa ranteen kiertoa, eli että kontakti saattaisi tulla jo peukalonpuoleisella luulla ja vasta siitä kääntyä pikkusormen puoleiselle luulle? Meillä Wadossa shutouke tehdään sillä tavalla, mutta koko torjunta ei ole meille kovin tärkeä. Jos Wadon soolokatat konstruoitaisiin tyhjältä pöydältä siellä tuskin edes olisi shutoukea, koska me ei varsinaisesti tehdä sitä muualla kuin katassa lähinnä kehonkäyttöharjoituksena.

Sen verran täytyy kuitenkin sanoa kenttiksen torjuntakäsitykseen, että itsepuolustuslajien oletukset hyökkäyksistä ovat täysin toiset kuin valmistautumis-sovittu-ottelu-lajien. Ottelulajeissahan nimenomaan yritetään provota vastustajalta ylireagointi jota päästään hyödyntämään. Oikeamielisen kimppuun hyökkäävä taas laittaa koko persoonansa likoon. Torjunnan on hyvä kääntää tämä asetelma päälaelleen, kuten Jussikin meinasi.

Mutta ei pidä yleistää... On säpsähdyksiä, on reippaita vastaanottoja ja on jopa hyökkäysmalleja joissa on suojaavuutta. Reippaissa vastaanotoissa on hyvä myös miettiä laajemmin. Yksi hyvä luonnehdinta ukewazalle on että se on raajamanipulaatiota. Meillä se voi esim tarkoittaa jumituttavaa painamista, hevon wittuun huitaisua, myötäilyä jne. Joissain lajeissa erikoistutaan jopa käsien satuttamiseen. Meidän näkökulmastamme tämä olisi läheisempää sukua nimenomaan torjuntatekniikoillemme kuin lyönneillemme. Käsittääkseni okinawalaisessa karatessa halutaan torjunnan selkeästi vaikuttavan vastustajaan sen lisäksi että se vain pilaisi hyökkäyksen ja sallisi kokeilla uudemman kerran josko onnistuisi paremmin. Meidän filosofia on toisenlainen, mutta muistelen lukeneeni ihan jonkun Okinawa-mestarin sanoneen että jos "ukettaa", niin sillä pitäisi niinkuin olla vaikutusta.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Erikoislyöntien ja erikoispotkujen torjunta

#7

Viesti TimoS »

Lasse Candé kirjoitti:Minulla on myös vaikeuksia ymmärtää saluunaovikäyttöön nimenomaisesti shutoukea.
Auttaisiko tämä Kimin vanha teksti ymmärtämään?
Käsittääkseni okinawalaisessa karatessa halutaan torjunnan selkeästi vaikuttavan vastustajaan sen lisäksi että se vain pilaisi hyökkäyksen ja sallisi kokeilla uudemman kerran josko onnistuisi paremmin. Meidän filosofia on toisenlainen, mutta muistelen lukeneeni ihan jonkun Okinawa-mestarin sanoneen että jos "ukettaa", niin sillä pitäisi niinkuin olla vaikutusta.
Lasse Candé kirjoitti:Mutta ei pidä yleistää...
;)
Tuokin jo riittäisi vastauksesksi, mutta lavennan hieman. Puhun tietenkin vain treenaamani tyylin näkökulmasta, mutta tuo on vain yksi tapa ottaa hyökkäys vastaan. Mielestäni tämä Hannun ja Kimin teksti on ollut aikaisemminkin potkussa, mutta sopii tähän: http://fssk.org/?p=173
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18919
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Erikoislyöntien ja erikoispotkujen torjunta

#8

Viesti Andy »

Erikoistekniikoiden tai siis nimenomaan liikeradaltaan erikoisempien tekniikoiden tehokkuus perustuu nimenomaan siihen, että vastustajalla ei ole valmiina toimintamallia sitä vastaan ja reagointi tulee myöhässä. Jos vastustaja ehtii reagoida liikkeeseen, seurauksena on yleensä perääntyminen ja/tai pään suojaaminen. Tätä voi myös käyttää hyväksi tekniikkavalinnassa ja jatkohyökkäyksessä. Toisaalta kannattaa myös harjoitella reagointia yleisimpiin erikoistekniikoihin.

Treenaamatonta ihmistä vastaan kamppaillessa on tietysti toisenlaiset lainalaisuudet.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Erikoislyöntien ja erikoispotkujen torjunta

#9

Viesti Lasse Candé »

Haha, luulin että Mitrunen on kirjoittanut todella vastaavaa tekstiä kuin minä, kunnes tajusin että lainaus oli kirjoittamastani tekstistä. :D

Kun kerroin etten hahmota nimenomaisesti shutouken käyttöä laajaan lakaisuun edestä ja tarkoitin että ymmärrän sen kyllä kauempana sivulla, laittaen torjuntaa eteen, niin ei tuo Timon ensimmäisenä laittama Mitrusen teksti kyllä asiaa mitenkään avannut.

Lähimmäksi kysymystä päästään tässä, jossa asia ei selity, mutta tietyllä tapaa voi kai sanoa ajatuksen saluunaovesta toistuvan.
Joissakin tapauksissa shutouken suorittamistapa on saanut sellaisen muodon, jossa yksinkertainen torjumiskaava pyyhkiä-hyökkäys-pois-linjalta on vaivalloinen suorittaa. Edellä mainitussa tapauksessa on tietysti ymmärrettävää, että liikkeelle haetaan jokin muu toimivampi merkitys, mutta silloin on jo otettu askel kohti eri periaatetta.
Mutta siis erityisesti ihmettelen tässä juuri pikkusormen puolen luun käyttöä vs peukalon puolen, kuten jo aiemmin sanoin ja kerroin myös miksi.


Tuossa toisessa linkissä on Mabunin (shitoryun perustaja) listaamat viisi torjunnan tapaa/periaatetta, Seibukanin näkökulmasta kiikaroiden. Hyvää yleisluontoista settiä, mutta juuri omaan pohdintaani tuo ei vastaa.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Erikoislyöntien ja erikoispotkujen torjunta

#10

Viesti injunjack »

Lasse Candé kirjoitti: Mutta siis erityisesti ihmettelen tässä juuri pikkusormen puolen luun käyttöä vs peukalon puolen, kuten jo aiemmin sanoin ja kerroin myös miksi.
.
Mistä ihmeen luusta sä höpötät? Ranteen luistako? Selvennäs hieman, ni ehkä osataan vastata.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Erikoislyöntien ja erikoispotkujen torjunta

#11

Viesti Kari Aittomäki »

Painotusero.
Jos tänäyttää shutomaisen torjunnan johonkin kohtiujeltavan raajan namiskuukkelikohtaan, vihuun ottaa kipiää ja se käsi kenties turtuu.
Toimii erityisen hyvin kiukkuisen mutta osaamattoman huitojan rauhoittamispyrkimyksiin. Mullekin on joku ilmeisesti työpaikallaan käskemään tottunut huitelija ryhtynyt tippa silmässä avautumaan kuinka hänen käteensä nyt koskoo kun nuin teit. Hän ilmeisesti ei ollut saamaansa palveluun tyytyväinen koska parkui apuva..
Enemmän mua huvitti sen naisseuralaisensa tirsk-ilme.. Jos ois ollu vähänkään raikkaampi tapaus olisin kenties heittänyt pikkuvinkin. A-vink.

Tämä kuvaus tarkoitti siis aggressivista torjuntaa pikkusormen puoleisella kädensivulla, kämmensyrjällä tai voihan sen kyynärvarrellakin komauttaa.

Sensijaan rotaation käyttö tuo graplaamis-elementin, lähikaratella soveltaessa erikoislyöntejä vilisevän tulkinnan.
Mä olen ottanut hitaan mutta korrektin suoran vastaan peukkupuolen luilla lähinnä ohjaten ja samalla lyhyen askeleen taakke ottaen - ja just oikealla hetkellä kämmensyrjän iskumaisesti esiin kääntäen. Ja tarttuen.
Aukaisi kivasti vihun leuan kuten kaikki nopeanlyhyet massatällit käsivarsiin. En kuitenkaan antanut tälliä leukaansa vaan tarkan shutomaisen työntöiskun kaulavaltimoalueelle..
Samalla lukiten sen oikean käden karatemaisesti omaa kroppaani vasten -> terävä lantiorotaatio -> jätkän spittarit vihelsi miltei katossa ja mukkelis.

Nappasin luontaisesti vielä venytysotteen käsivarren jänteestä ja ajattelin simauttaa poikki, mutta pysyvät vammat.. jätin ehjäksi.

Oletan että jos joku jaksoi visualisoida tapahtuman niin alkaa näyttää aika okinawalta.

Eli siis.. suora shuto torjuttavaan raajaan ois hyökkäävä torjunta.
Koppaavaa ja ohjaava kädenkäyttö on lähtöaskel.. muuhun.
Huomattavaa on koko kropan käyttö ja miltei yhtäaikaiset torjunta/vastalyönti-tekotapa.

Itse edustan molempia näkemyksiä ja jälkimmäisessä pientä taukoa koska kineettinen ketju manipuloitavassa raadossa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Erikoislyöntien ja erikoispotkujen torjunta

#12

Viesti Lasse Candé »

injunjack,

No mutta totta kai selvennän, kun noin kohteliaasti kysytään.

Höpötän kyynärluusta ja värttinäluusta. Kyynärvarressa tosiaankin on luita, vaikka niistä puhuminen saattaa näyttää ihan ihme höpötyksiltä. ;)

Ihmettelen siis torjuntaa ulospäin nimenomaan kyynärluun puolella (samalla puolella kuin pikkusormi) sen sijaan että käytettäisiin värttinäluun puolta (peukalon puoli).

Jotta nämä höpötykset eivät näytä aivan liian ihmeellisiltä, niin saat vielä kuvan jossa kokonaisuus näkyy, kun alkaa jo olla pikkujoulukausikin.

Kuva

Kuvassa luut ovat tieteellisillä nimillään radius ja ulna.



Karilta hyvää settiä!

Sanottakoon, että jos minä ymmärsin oikein alkuperäisen keskustelun, niin shutoukesta puhuttaessa ollaan tarkoitettu ainoastaan ulospäin suuntautuvaa. Sisäänpäin suuntautuvissa pidän itsekin järkevänä puolena nimenomaan pikkusormen puolta tai torjunnasta riippuen myös kämmenen puolta. Erityisesti olen itse puhunut koko ajan ulospäin suuntautuvasta shutoukesta. Meillä shutouke on vielä ollessaan keskilinjalla kiertämätön (peukalon puoleinen luu edellä mennään) ja kierto pikkusormipuolelle tapahtuu vasta kontaktin aikana, mikäli keskilinjatorjuntaa. Ja kuten olen jo kai pari kertaa ehtinyt sanoa, on täysin tavallista ja järkevää torjua linjan ulkopuolelta kiertäviä shutolla, mutta tämähän ei sitten enää olekaan se kuvailtu saluunan ovi, mistä tässä edes alunperin lähdettiin puhumaan.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Erikoislyöntien ja erikoispotkujen torjunta

#13

Viesti injunjack »

Huomenta.
Piti oikeen nukkua yön yli ennenkuin vastaan jotain. Ja juoda kahvia.
Kysyin mistä luista, kun kuvittelin sun tarkoittavan ranteen luita, en kyynärvärren luita. Varsinkaan kun meillä ei ole tarkoitus luilla torjua. Tai ainakin itse koen sen erittäin epämiellyttäväksi, eli epäonnistuneeksi suoritukseksi, aina kun niin käy.

Sitten asiaan. En ensin ymmärtänyt miksi tämä asia oli niin vaikea, mutta katsoin nyt äkkiä joutuubista muutaman ensimmäisen Wado shutouke suorituksen, ja nyt ymmärrän. Kyseessä on aikalailla erilainen työkalu kuin meillä, jo ihan voimantuotosta ja vartalonkäännöstä lähtien. Me emme myöskään tee shutoa "keskelle".

Kari jo avasi asiaa mainiolla tavalla. Kahdella kädellä tehtynä on tosiaan tarkoitus torjua, voimakkaastikin, ja apukäsi on hollilla tekemään omia juttujaan, lyömään, tarttumaan,painamaan, torjumaan, ja tämä silloin kun halutaan mennä itse lähellä...Meidän shuto mahdollistaa myös kakeuken ja horjutuksen helposti, kuten Karin esimerkkikin kertoo. Tai shuto voi olla yhdellä kädellä tehtävä sivuun ohjaus / varmistus, ettei se kohti tuleva nyrkki olekaan naamahakuinen ohjus, joka seuraa väistettävää. Eli voi hyvin olla ettei shuto edes osu...
Yleisin käyttö shutolle kumminkin lienee sellainen chudan alueen edestä pyyhkäisevä rääpäisy, "hus, prkl, mene pois paha kärpänen" eli reaktiivinen huitaisu häiritsevää tekijää kohtaan. Joka heilahtaa kuin saluunan ovi.

Selvensikö? Toivottavasti.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 61 kurkkijaa