Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Nyrkin kestävyys

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Nyrkin kestävyys

#16

Viesti Lasse Candé »

Väli kipeytynyt? Miten pieneltä alueelta? Jos vähän laajemmalta kuin miltä rystysten väli kuulostaa, tätä voisi mahdollisesti välttää vastaisuudessa miettimällä uusiksi peukalon roolia nyrkin muodostuksessa.

Yksi tapa on painaa etusormea peukalolla tiukemmin kohti muita sormia. Kun mietin asiaa, todellinen syy saattaisi kuitenkin olla lihasten jännittymisessä siinä peukalon juuressa etusormen puolella. Jos ongelmassasi on kyse tästä, on sitten seuraava haaste siinä että puristuksen tapa ei aseta peukaloa liian pahasti osumille alttiiksi esim osuessaan käsiin. Tästä peukaloaspektistahan Dempseykin tuossa varoittaa, toisena argumenttina power linen lisäksi tähtäämiseen nimettömällä.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Nyrkin kestävyys

#17

Viesti Paappa »

Pahimmillaan kipu ulottui siitä pinnasta noin 2 sentin syvyyteen kohti rannetta. Vaikea tätä on kuvata :D Jotta saan osuman kunnolla rystysille käännän koukuissa käden mielellään vähän yli, eli käsi ei ole osumassa vaakasuorassa. Onko tämä virhe?

Hyvä kun mainitset peukalon. Varsinkin uppercutteja lyödessä voi käydä niin että peukalo on vaarassa. Käden virheasento epäilemättä, mutta ongelma on sekin jos kaveri pitää pistehanskaa väärin.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Nyrkin kestävyys

#18

Viesti Lasse Candé »

Mulla ei riitä osaaminen koukuissa tähän aiheeseen liittyen riittävän pitkälle, mutta ennen kaikkea olen itse päätynyt lyömään koukkuja paljain käsin erittäin varovasti ja siis etten lyö lähellekään täysillä. Ne ovat ikävällä tavalla sekä kovanopeuksisia (mielessä m/s) että riittävän hyvin tuettuja siihen että tälleistä tulee myös ns painavia. Kun tähän lisää suoraan verrattuna huonomman osumakontrollin ja kaarevamman liikeradan, ollaan aika vaarallisilla vesillä.

Kohokoukkuja ei oikein saa mielekkäästi säkkiin edes lyötyä, mutta ala- ja yläkoukuissa olen itse säkkiharjoittelussa irrottanut kontekstista pelkäksi osumien kerryttämiseksi tai ellen, käyttänyt erittäin mallaavia lyöntejä todella varovasti.

Pistareissa taas kannattaa olla itsellä herkkyys sen arvoimisessa että osuuko oma nyrkki 90-asteen kulmassa vai eikö pitäjä osaa kääntää niitä oikein. Ellei väline ole todella säännöllisessä käytössä tai taustat melko pitkät, harvat osaavat käännellä niitä oikein päin, eli ihmiskunta on idioottimainen, ei välttämättä ihmiset. Ja jos ne eivät ole oikein päin, kannattaa vain hyväksyä että harjoitus huononi merkittävästi, yrittää hieman vaikuttaa josko saisi edes kerran jotakin osumaa muistuttavaa ja ennen kaikkea säästää nyrkit seuraavalle päivälle. Se että lyö paljaalla vinoon pistariin liian kovaa kun ei anna oikein mitään.

Itsekin säädän hieman kulmaa ranteessa, riippuen lyönnin tavasta tosin. Yksi ajatus on että sen suuntaisesti, miten lyönti kaartaa. En ole minäkään varma onko tässä järkeä, mutta olen kokenut järkeväksi, kun samalla katsoo ettei lyö liian kovaa. Kovemmissa lyönneissä pitäisi varmaan nyrkin sijaan säätää itse lyöntiä esim kaarevuudelta vähäisemmäksi, mutta tästä olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä. Ja kaarevuuden vähentämisellä tarkoitan että tekee lyönnistä ikäänkuin sivusuuntaisen suoran tai kohokoukun tapauksessa nousevan. Ehdotus kuulostaa voiman kannalta huonolta, mutta tämä ei ole suuri huolenaihe, kun todella harvan nyrkki kestää täydellä voimalla vedettyä koukkua.
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Nyrkin kestävyys

#19

Viesti tonik »

Samoille linjoilla pistaria kun paljaalla lyödään niin kannattaa säästellä. Jos pitäjä hyvä ja kulma oikea ni sit.
Itse tehnyt näissä siten että ainoastaan viimeinen erä paljaalla kädellä.
Koukuista niin ne vaativat hyvän rannekulman, oli sit pistarit tai säkki. Muuten menee ranne.
Lisäks käsi vaatii kovetuksen että pystyy niitä lyömään.
Itsekin sain pikkurillin ja nimettömän väliin eilen huonon osuman kun vetelin Dempsey tyylillä. Lisäks nahka lähti nimettömästä hiukan.
Syynä se etten ole niillä lyönyt. En osaa asiaa muuten selittää kuin että paikat kovenee.
Keski ja etusormen rystyset eivät minulla enää kipeydy eikä nahka lähde ainakaan kovin helposti.
Noista koukuista säkkiin niin taito on opittavissa.
Alakoukkujen optimi ranneasento mielestäni on pystynyrkki ja yläkoukuissa periaatteessa onkohan se nyt ruuvilyönti, eli pikkurilli ylimpänä.
Esimerkiksi Bobby gunn käyttää kyseistä lyöntiä, itsekin aloin sitä harjoitella nähtyäni lyönnin videolla. Tais mennä puol vuotta että sain toimimaan.
On toki muitakin rannekulmia, ei kai sitä ainoaa oikeaa tyyliä ole.
Miten sit ni aluks jättää vajaaksi, eli ei läpi.
Pikkuhiljaa lähtee ja jossain vaiheessa, kuukausia, menee myös alakoukut isolla kaarella säkin kovimpaan kohtaan.
Voisin vielä mainita että kannattaa näissä valikoida lyönnit. Elikkä jumppamielessä tehdyt sarjat ei sovellu, vaan muutaman lyönnin sarjat ajatuksella.
Tietenkin näissä on erimielipiteitä ja tyylejä tehdä.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Nyrkin kestävyys

#20

Viesti Ile »

Pikaisesti tuosta Lassen esiinnostamasta kaarevuuden vähentämisestä: itse olen huomannut joidenkin nimenomaan kokeneiden vetäjien opettavan koukun liikerataa niin, että "loppukiristysvaiheessa" se lyöntikäsi lähtee ikään kuin työntymään suoraksi.

Tämä voi olla ainakin aloittelijalle vaikeasti hahmotettavaa - varsinkin jos ei osaa voimantuotollisesti erottaa toisistaan lyönnin "rentoa" alkuosaa ja loppukiristystä - mutta vähintäänkin voinee sanoa sen, että koukkulyönnin ei pidä ajatella jatkavan "Aku Ankka -tyyppisesti" oletetun osumakohdan jälkeen kaarevaa liikerataa takaisin lyöjää kohti...
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Nyrkin kestävyys

#21

Viesti tonik »

Nyt ei linkkaaminen onnistu mutta george foreman hitting heavy bag- nimellä löytyy mitä itse ymmärrän ja tarkoitin kaarella.
Siinä toki isossa osassa myös hartian kääntö.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Nyrkin kestävyys

#22

Viesti Jussi Häkkinen »

Kuulostaa suhteellisen oudolta, että rystyset ovat samassa linjassa. Tulee mieleen, että lyödään ranne oudossa kulmassa - ei siten, että etusormen rystynen johtaa menoa (minkä Kari hyvin kuvasi) ja keskisormi komppaa, vaan siten, että osuma tulee "koko nyrkillä" ja ranteen asento on kuin vasaraa pitäisi. Tämä selittäisi myös ongelmat käden kestossa, koska rannekulman vuotaessa tuohon suuntaan nimetön ottaa kyllä rankkua.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Nyrkin kestävyys

#23

Viesti Lasse Candé »

Niin, sen verran täytyy vielä sanoa väliin tulleista viesteistä ohi, etten tarkoita pistariharjoittelun olevan jotenkin automaattisesti huonoa jos pitelijä ei osaa aina käännellä niitä. Sehän mahdollistaa lyöjälle pelin, jossa säätelee kätensä asentoa maalin mukaan ja saa monipuolista soveltavaa lyöntiharjoittelua. Siis jos voi hyväksyä sen, että harjoitus on tällöin muuta kuin peruslyöntien toistoa.

Paljain käsin en tykkää kaarevista pistareista yhtään, mutta tässä tapauksessa ne mahdollistaa valinnanvaraa kulman kannalta, säätämällä osumakohtaa. Suurin hyöty tietenkin kohokoukussa. Ongelma on siinä, että ollakseni suht tarkka lyöjä, tulee lähes väkisinkin huonoja osumia näihin kapistuksiin enemmän kuin suoriin.

Todella yleinen ongelma on että pitäjä ei osaa osoittaa pistareilla suoraan eteen, vaan osoittaa melko reippaastikin alas (tätä ihmettelen välillä etteivät he tajua) tai joidenkin tapauksessa että osoittaa molemmilla hieman sisäänpäin käännetysti, eli vähän toisiaan päin. Ja varsinkin yhdistelmissä on jostain syystä vaikeaa erotella asennot, mistä nämä yleiset virheet varmaan johtuvatkin. Toinen kun on suoran ja kohokoukun pidon välimuoto ja toinen suoran ja yläkoukun.

Itse muokkaisin mieluummin koukkuja muiksi ja jättäisin suorat suoriksi. Jos ei halua olla liian wittumainen pätijä, voikin korjata pitäjältä pelkästään suoran pidon tärkeänä perusteena ja muihin reagoida muokkaamalla lyöntiä itse. Ja olisi ihan suotavaa että vetäjä kertoisi kuinka niitä kuuluu pidellä missäkin harjoitteessa.

Mutta itse tuota voi käyttää 90-asteen etsimisharjoituksena. Yleisesti ottaen sitä kulmaa kannattaa hakea, asian tässä merkityksessä.



Sanottakoon vielä huomiona pitelijälle ja vetäjälle mutta semisti aiheesta ohi, pito eteenpäin on vaikeaa ymmärrettävistä syistä, liittyen ihmisten huonoon ranne-sormi-hallintaan ja kyynärpäätietoisuuteen. Hyödyt suojauksille, torjunnoille ja muille asioille joissa voi olla universaalia tekniikkaongelmaa voivat kuitenkin olla valtavat. Oppii hyvää avokäsijännitystä, tietoisuutta kämmeniin ja ehkä ennen kaikkea pitämään kyynärpäät alhaalla, mistä on hyötyä otteluasennon lisäksi suoriin lyönteihin. Jos vetäjä saa mainittua tätä sivulauseessa, asia saatetaan ottaa paremmin vakavissaan ja pitäjä saa toisenlaista treenihyötyä. Ainakin itse teen pistarin pitäjänä heti sen pisteen jälkeen kun maksimaalinen treenihyöty toiselle on taattu tilanteesta maksimaalisen treenihyödyn harjoitteen myös itselleni.
Kuvake
antti_lk
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 527
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj

Nyrkin kestävyys

#24

Viesti antti_lk »

Veikkaisin, että nyrkin ja ranteen lihasten monipuolinen vahvistaminen ja liikkuvuuden lisääminen auttaisi käden kestävyyteen. Vaikka puristusvoimaa löytyisikin, niin nyrkki voi silti olla lyömisen kannalta heikko. Toisaalta kaksi pienintä rystystä voivat olla sen verran hentoja (#geenit), että tuhovoimaisen "iron fistin" rakentaminen saattaa jäädä haaveeksi. Kaikkien nyrkit eivät vain kestä lyömistä ilman reipasta sitomista ja hyviä hanskoja – elämä on.

Näistä liikkuvuusharjoituksista on hyvä aloittaa. Omien havaintojen mukaan ne onnistuvat aika harvalta "untuvikolta" kunnolla.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Nyrkin kestävyys

#25

Viesti Paappa »

Eilen kokeilin sitä että puristin ensin pikkusormen ja nimettömän tiiviiseen nippuun ja sen perään keski- ja etusormen. Peukalolla tuin kahta viimeistä tähän kahden edellisen luomaan "perustukseen". Tuntui hyvältä, antoi tukevan fiiliksen ja osumista tuli suorissa parempia. Tätä kannattaa jatkaa. Koukut ovat edelleen vaikeita, paras vaihtoehto minulle tuntuu olevan korkkiruuvi eli pikkurilli ylempänä.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Nyrkin kestävyys

#26

Viesti Jussi Häkkinen »

antti_lk kirjoitti:Näistä liikkuvuusharjoituksista on hyvä aloittaa.
Kiitos! Tuossa oli yksi uusi juttu - ja tuntuu kohdistuvan juuri mukavasti tenniskyynärpäähäni (ompelurasitus, heh). Ylipäätään kova sarja.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Nyrkin kestävyys

#27

Viesti Kari Aittomäki »

Tajusin juuri että jos olisin jättäny sen rautakangen ja muitten raskaitten väkisinrepimisen ja keskittyny luontaisiin liikeratoihin ja yleensäkin motoriikkaan niin olisin lie - ehkä eri paikassa tai tilassa.
Hyviä ja varovaisia jumppajuttuja, muutama uusi.

Koukuista, onkos moni treenannut tai edes nähnyt sellasia tempaisevia koukkuja, pystynyrkillä?
Tempaus tarkoittaa liikerataa, joka suuntautuu ensin kohteen ohi ja sitten vastavedolla kohti lyöjää.
Hakaneula on nimeltään ja erittäin källi paljaalla nyrkillä.
Muistaakseni Sugar Ray L käytti vähä tonkaltaista, aika ajoin.

Tuo käden kestämättömyys ei minusta ole geeneistä niinkään kiinni vaan - käytetään positiivista hahmottamista - hyötyliikunnasta.
Mikäli niitä käsiä ei ole kunnolla käytetty se käsi on pehmeä vaikka mitä tekis.
Mun ikäpolven ja yhteiskuntaluokan teinipoikasilla oli jo aikaisin vammoja liian raskaista töistä mutta kaikilla oli sitkeyttä ja erittäin kovat nyrkit.
Vain koska niitä käsiä oli käytetty.

Mä katsoisin että avain käden lujittamiseen on huolellisessa nyrkinmuodostamisessa. Tässäkin asiassa karate on treenimetodina omassa luokassaan.
Juu, rentoudella on paikkansa ja matsatessa/varjossa niitä käsiä voi pitää auki, rentoina = nopeina.
Mutta lujitttamismielessä se kihontreeni tulis ottaa 100% vakavuudella pienimpiäkin yksityiskohtia myöten.

Mä aikanaan oikeen korostin sitä nyrkin tiukkana pitämistä, samalla kun teetin tappavan pitkäntylsiä persutekniikka-osioita.
Näki kun jätkillä alko forkut poltella ja sluibaamista yritettiin peitellä..
No pain no gain.

Kattelin ton powerlinen, optimin massankäytön kannalta optimi hahmotus.
Dempsey oli Suuri.
Kuvake
antti_lk
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 527
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj

Nyrkin kestävyys

#28

Viesti antti_lk »

Kari Aittomäki kirjoitti:Tuo käden kestämättömyys ei minusta ole geeneistä niinkään kiinni vaan - käytetään positiivista hahmottamista - hyötyliikunnasta. Mikäli niitä käsiä ei ole kunnolla käytetty se käsi on pehmeä vaikka mitä tekis.
On sanomattakin selvää, että käsien pitää olla vahvat ja treenatut, mutta kyllä geeneillä on silti merkitystä. Isot nyrkit (ja kädet) kestävät vuosikausia kestävää rankaisua huomattavasti paremmin kuin pienet ja hennot.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Nyrkin kestävyys

#29

Viesti MikaM »

Mielenkiintoinen väite. Yhdistit samalla pienen ja hennon. Perustuuko tuo nyt pinta-alaan vai mihin? Ihan purematta ei pysty nielemään tuota.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Sami Kaipio
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 60
Lauteille: Marraskuu 2010
Paikkakunta: Pori

Nyrkin kestävyys

#30

Viesti Sami Kaipio »

Koukut itse lyönyt aina peukalo ylöspäin ja sopinut itselle parhaiten. Itsellä käsi ei ainakaan pieni ja hento kun hanska numero 11ja sekin yleensä vähän ahdas. Töissä suurimmalla osalla käytössä 9 tai 10. En siis usko sen koon ainakaan vaikuttavan kestävyyteen. Polvi leikattu 4krt 2vuoden sisään niin matto pelit ja potkut on aikalailla pelattu. Olis kiva päästä edes lyömään kunnolla.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa