Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Treenaaminen ja äly

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Treenaaminen ja äly

#16

Viesti tapsaattori »

Tykkäsin käydä ennen matematiikan tenttejä salilla, koska se teki olotilasta levollisen ja keskittyneen. Pitkäaikaset vaikutukset lienevät yhteydessä unenlaatuun ym kaikkeen mitkä vaikuttavat ajatteluprosessiin. Mä en kylläkään kovin hyvin ymmärrä että mitä on älykkyys.. Mutta kovin tilannesidonnainen juttu se on
mokuso
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 222
Lauteille: Lokakuu 2011

Treenaaminen ja äly

#17

Viesti mokuso »

Liikunnan välittömia vaikutuksia älykkyyteen en osaa kommentoida, mutta tutkimuksissa on havaittu korrelaatiota motoristen taitojen ja esim. koulumenestyksen välillä. Ja tokihan taitolajin, kuten esim kamppailulajin, harjoittelu parantaa motoriikkaa.
Reba
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 266
Lauteille: Kesäkuu 2009
Etulaji: Muay thai

Treenaaminen ja äly

#18

Viesti Reba »

Mä oon yrittänyt opetella kamppailemaan ja myös tanssimaan. Mulla on todella huono rytmitaju, tai taju käyttää kroppaa/keskivartaloa ja musta molemmat on omiaan kehittämään niitä, tanssi ehkä helpommin.
Kamppailussa oon aina tuntenut itseni tyhmäksi, hitaaksi oppimaan. Vaadin satoja jos ei tuhansia toistoja että saan sen menemään jollain lailla lihasmuistiin että voin taas tehdä rennommin. Mun täytyy siis oppia ensin liikerata ennenkuin osaan tehdä rennosti ilman suurempaa ajatusta.
Tanssin koreografiat opetellaan paloina, se on oikeastaan kun katoja opettelisi. Sitten kun osaat päällisin puolin mitä teet missä järjestyksessä, voit tehdä sen jo sujuvammin ja smoothimmin. Koreografiat oppii huomattavasti nopeammin. Kun taas joku koko kropan käyttö lyönneissä ja potkuissa jos se ei tule luonnostaan, on suuremman työn takana. Siihen tulee vielä sitten sparraamiset, oppia lukemaan vastustajaa, väistöt, liikkuminen ym.

Kamppailu vaatii enemmän älyä kun tanssi, mutta vielä en oo siinä pisteessä että tietäisin lisääntyykö se äly kamppaillessa :lol:

Mutta kaiken kaikkiaan kaikenlainen liikkuminen on kyllä hyväksi mielelle.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Treenaaminen ja äly

#19

Viesti MarkkuT »

Justiinsa oli Hesarissa juttu aiheesta. Tässä viimeinen kappale sikälimikäli juttu on maksumuurin takana:
HS kirjoitti:LIIKKUMINEN voi mennä myös överiksi – sekä oppimisen että terveyden kannalta.

Jos liikunta yltyy pakonomaiseksi ja siihen liittyy syömishäiriön piirteitä, se muuttuu haitalliseksi.

Liian runsas ja kovatehoinen harjoittelu ei enää vähennä stressiä vaan aiheuttaa sitä. Liian myöhäiset harjoitusajat voivat häiritä unta. Lajit, joissa tulee iskuja päähän, ovat vahingollisia aivoille ja oppimiselle.

Oikein annosteltuna liikunta on kuitenkin välttämätöntä. Mikäli ruumista ja älyä ei harjoita, rappeutuvat molemmat.
Eli päähänlyöntilajien vaikutus plus-miinus-nolla? :D
Ain't no one.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Treenaaminen ja äly

#20

Viesti tohtorismies »

Aiheeseen liittyen mielenkiintoinen klippi Loman treeneistä.

45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 58 kurkkijaa