Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Treenaaminen ja äly

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Treenaaminen ja äly

#1

Viesti Kari Aittomäki »

Mahtoko joku nähdä ilmeisesti prisman totuus-sarjan liikuntajakson?

Oli tiettävästi tutkittu treenitehoja varsin mielenkiintoisesti, siten että mitäs jos se puhke ei olekaan mielekästä.
Eli miten saa tehoja irti vähimmällä vaivalla.

Lisäksi oli esitetty väite että tanssi (!) olisi paitsi mielekästä myös aivoja stimuloivaa!
Karkeasti väittäen lisäisi älliä.

Aika mielenkiintoinen kiikarointi, luulisi että aika iso osa treenaajia esim reality-tyyleissä on hiukan haluttomasti mukana.
Näitten (onnettomien) kannalta treenitehon maksimointi olisi lie aika hyvä kakku tarjota.

Älypuolen väite on vielä kiintoisampi. Niinku että onko esim kineettisyyteen pyrkivät tarkkarajaiset metodit aivoille suppeampia kuin vapaa varjo tai sparraus. So joraus.
Ja miten vaikuttaa äksiisi tai kata.

Itse en katsonut prismaa mutta kiinnostaisi ne älytestit, miten mulle selitettiin niin kehitys saattoi yksinkertaisesti olla oppimistakin.
Paha sanoa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Treenaaminen ja äly

#2

Viesti Mika »

Katsoin tuon jakson. Siinä on 50 minuutissa ihan viihdyttävästi lähestetty aihetta. Sanoisin että liikunnasta innostuneille varsinkin aloittelijoille siinä on kivasti kaikkea pientä tietoa. Tykkäsin! :jepa:

https://areena.yle.fi/1-4371843

Kamppailulajeihin en osaa tuota suoraan sitoa. Ehkä se voisi olla yksi näkökulma, mitä hyötyä on kovatempoisesta treenaamisesta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Treenaaminen ja äly

#3

Viesti Atticora »

Älyn osalta osalta ohjelmassa mietittiin, miksi älyä ja havainnointia mittaavat testit meni puolen tunnin salsan jälkeen paremmin, kuin vaikka juoksulenkin jälkeen. Mun mielestä ton tanssiosuuden anti olikin havainto, että kun aivoille antaa vähän lämpöä, suoriutuu paremmin tehtävästä. Mitä tulee älyn lisäämiseen pysyvästi (ohjelmassa ei tätä tutkittu), niin voidaan vertailla vaikka juuri tanssiharrastusta punnerruksien tekemiseen. Toinen varmaan harjoittaa aivoja enemmän kuin toinen. Ei mitään mullistavaa, mutta mielenkiintoista.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Treenaaminen ja äly

#4

Viesti MikaM »

Toisaalta, voi punnertaa ja sitten voi punnertaa ajatellen. Tätä ei kai tutkittu? Eli itse ainakin keskityn niin paljon kuin mahdollista myös ajattelemaan lihasten aktivointia, liikeratoja jne. Siis punnertaessa, Mikahan ei tanssi. Mutta että aivoille kyllä lämpöä myös punnertaessa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Treenaaminen ja äly

#5

Viesti Atticora »

Punnertaminen pelkkänä liikkeenä oli vain esimerkki. Sehän tossa mun mielestä olikin se ei-niin-yllättävä havainto, että liikunta on hyväksi aivoille, mutta liikunta ja aivojumppa vielä parempi. Tanssissa olisi molemmat sisäänleivottuna. Onhan kamppailulajeissakin paljon niitä "hoksottimia" ja muistia kehittävä asioita.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Treenaaminen ja äly

#6

Viesti injunjack »

Tanssi sopii kampittelijalle oikeen hyvin.
molemmat vaatii kehonhallintaa - tukee toinen toisiaan, kuvioiden opettelu on kuin jonkun perusdrillin/ -combon harjoittelua. Sitten tulee soveltava vaihe... tässä toimii hyvin Shu- Ha -Ri, niinku oikeesti. Sekä se rytmittäminen... ei auta mennä väärään tahtiin. Usein myös kamppailijat on vähintääkin keskivertoa parempia joraamaan, katsoiko kukaan viime syksyn TTK kilpaa telkkarista? Tälläinen mielikuva mulle on syntynyt.
Kyllähän ainakin mä joudun enemmän käyttämään päätäni tanssia opetellessa kuin vaikka punnertaessa...tai juostessa
Tanssissa on sitten se kiva puoli vielä, että onpi mukavaa tekemistä vaimon kanssa. Kursseilla/tunneilla sekä myös baarissa. (loistava yhdeistelmä, viinanjuonti ja treenaaminen, siinähän sitten näkee kuinka hyvin soveltaminen toimii useamman juoman jälkeen)
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Treenaaminen ja äly

#7

Viesti Mika »

Karihan on tuosta tanssimisesta muutaman kerran maininnut.

[mention]MikaM[/mention], kyllä minä tanssin! :D

Olen samaa mieltä siitä, että kamppailulajit ne vasta älyä vaativatkin. Kamppailulajeja voi jotenkuten höntsäillä, mutta todellinen kehittyminen edellyttää fyysisen työn lisäksi paljon ajatustyötä. Vielä en ole tavannut vaikeampaa lajia kuin kamppailulajit noin yleensä. Niitä muuttujia on tuhannesti, ja niiden kanssa pärjääminen vaatii aivoja; perustekniikka, liikkuminen, voimantuotto, nopeus, ajoitus, päätöksenteko sparratessa jne... Huh!
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Treenaaminen ja äly

#8

Viesti taikaviitta »

Tuli myös katsottua tuo ohjelma. Ihan mielenkiintoinen lähestymiskulma aiheeseen.
Siinä nyt tosin otettiin huomioon kaikkein yleisimpiä lajeja mitä suurin osa ihmisistä harrastaa maailmalla. Juoksemista, perus kuntosalilla käyntiä ja tanssia. On sitten "hieman" laajempi jos aletaan ajattelemaan ja vertaamaan älyä tai kehittymistä kamppailulajien kannalta tai esim. joukkuelajien kannalta. Kamppailu-urheilija pelaa omanlaistaan shakkia kun taas joukkue-urheilussa joutuu miettimään erilaista taktiikkaa ja peliälyä.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Treenaaminen ja äly

#9

Viesti MarkkuT »

Tuosta tanssista, niin suorastaan hämmentävän paljon on ainakin näin viejän näkökulmasta (ehkä naisella eri?) yhteistä kamppailulajeihin. Sellainen asemoituminen ja se, että ei viedä käsillä vaan vartalolla jne. Latinotansseissa erilaiset lantion vatkauksien suunnat ovat helppoja hahmottaa, kun lantiota on tottunut liikuttamaan. Välillä liikutaan ihan 1:1 karateasennoissa.

Tosin on kyllä sitten paljon eroakin. Jokusen kerran on meikäläistäkin tultu korjaamaan, että pikkuisen vähemmän voisi voimaa käyttää. :lol:
Ain't no one.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Treenaaminen ja äly

#10

Viesti Kari Aittomäki »

Miten se ongelmanratkaisu sitten mitattiin?
Voisiko sitä soveltaa martianartseihin?

Että sais vähä kahvaa siihen onko hanskamätkispätkis lavea tie pöhköyteen vai onko se sittenkin taiji?
Kun tein kataa ulkona avojaloin ilmantakkia meriviimassa kunnon pakkasella.. niin se olotilan tuntu ei ollu varsinaisesti niinku viisas.

kiai
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Treenaaminen ja äly

#11

Viesti magamies »

Tuo Prisma on nähtävissä täällä https://areena.yle.fi/1-4371843#autoplay=true
Olen kyllä itse eri mieltä esim. tuosta voimaharjoittelusta mutta esimerkki oli toki kovin kevyillä painoilla, ehkä siihen soveltuu...
Magamies
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Treenaaminen ja äly

#12

Viesti voipa »

(Sportti)tyrmäyksen jälkeen äly löytyy ämpäristä.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Treenaaminen ja äly

#13

Viesti AlexMachine »

Mika kirjoitti: helmi 21, 2019, 12.45

Olen samaa mieltä siitä, että kamppailulajit ne vasta älyä vaativatkin. Kamppailulajeja voi jotenkuten höntsäillä, mutta todellinen kehittyminen edellyttää fyysisen työn lisäksi paljon ajatustyötä. Vielä en ole tavannut vaikeampaa lajia kuin kamppailulajit noin yleensä. Niitä muuttujia on tuhannesti, ja niiden kanssa pärjääminen vaatii aivoja; perustekniikka, liikkuminen, voimantuotto, nopeus, ajoitus, päätöksenteko sparratessa jne... Huh!
Itsehän vanhana shakin pelaajana vertaan usein kamppailulajeja shakkiin. Aivan samalla lailla kehässä täytyy olla aina pari askelta edellä vastustajaa, ennakoida toisen siirtoja, omilla siirroilla ansoittaa, johtaa harhaan, tai hyökätä suoraan ja agressiivisesti jne.
The beatings will continue until morale improves.
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Treenaaminen ja äly

#14

Viesti Atticora »

Tuossa Prisman ihmiskokeessa ei siis mitattu liikunnan pysyviä hyötyjä aivotoiminnalle, vaan jonkin liikuntamuodon tyypillisen suorituksen välitöntä vaikutusta erityyppisten älytestien tuloksiin.
Jos tuolla tavalla testattaisiin kamppailulajeja, tulos tietysti vaihtelisi testin pohjiksi tehtävän harjoitteen mukaan. Eli vaikka edellä kuvailtu sparraus-tyyppinen treeni auttaisi hahmotukseen ja oivaltamiseen liittyvissä tehtävissä (en tunne oikeita termejä) ja vaikka katan muistelu vetreyttäisi sitten -yllättäen- muistia.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Treenaaminen ja äly

#15

Viesti tohtorismies »

Kari Aittomäki kirjoitti: helmi 21, 2019, 01.30


Älypuolen väite on vielä kiintoisampi. Niinku että onko esim kineettisyyteen pyrkivät tarkkarajaiset metodit aivoille suppeampia kuin vapaa varjo tai sparraus. So joraus.
Ja miten vaikuttaa äksiisi tai kata.

Minä väittäisin että tanssia lähempänä on nimenomaan tarkkarajaisuuten/tarkemempaan oppimiseen tähtäävät jutut tässä yhteydessä. Tanssissakin kun on tarpeen opetella tarkkoja liikkeitä ja keskittyä niihin.

Toinen stoori on se jos vaan "lähtee joraamaan".
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa