Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Potkulaisten bottlecäpsit

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Potkulaisten bottlecäpsit

#16

Viesti Eizei »

Tää haaste on kyllä hyvä takakiertopotkutekniikan videoarviointiin. Oon huomannut, että yksi pitkän linjan potkuttelijoidenkin keskeinen ero tekniikassa on vartalojousen räjäytyksen ajoitus tukijalalla (sama kuin paljon kiertopotkukeskustelussa puhuttu tukijalan ponnistus). Ajoitus muuttuu oleellisesti riippuen siitä, käännetäänkö tukijalka ensin viemällä paino samalla takajalalle, josta se vasta tulee käännetylle tukijalalle ja singahtaa maasta poispäin. Jos pysäyttää videon siihen kohtaan, missä voima lähtee maasta ylöspäin, näillä tukijalan kääntäjillä on ylävartalo kiertynyt jo n. 180astetta ja pää pyörähtänyt ympäri. Jos pystyy saamaan ponnistuksen aikaiseksi kääntämättä tukijalkaa ensin, ollaan vielä ylävartalon ja pään osalta potkun lähtöasennon puolella.

Itse kannatan sitä, että kyseisessä potkussa voiman alkusysäys lähtee mahdollisimman läheltä ottelusentoa. Silloin se on paljon spontaanimpi ja lähtee ikään kuin pienellä habituksen muutoksella juuri siitä missä ollaan. Yhdellä sysäyksellä ja liikkeellä, homma menee tuntumatasolle herkemmin. Tukijalkaa kääntämällä jäädään semisti kaksivaiheiseksi ja niiltä sijoiltaan paikkaan kerkeäminen vaikeutuu. On ikään kuin ensin siirryttävä otteluasennosta asentoon, josta itse potkun alkusysäys voidaan tehdä. Tilanteissa tietysti löytyy käyttöä myös tuolle toiselle tavalle, kun asennoissa jos monissa joudutaan käymään.

Tämä muuttaa potkun luonnetta paljon. Olen yrittänyt opettaa tätä lähtöä pitkään treenanneille ja kiinnostus tahi kyky muuttaa tapaa on ollut hyvin heikkoa. Valtaosa ei tunnu haluavan poisoppia vaiheisuudesta. Siinä menee pienellä muutoksella koko chucknorrislemppari uusiksi. Kivasta ja siten ehkä alunperin opetetusta on ikävä luopua. Mä nään ton tukijalan kääntelyn opetusvaiheena, josta voi mennä eteenpäin.

Toisilla on videoilta tosi vaikea huomata tuota räjähdystä. Se ei tarkoita etteikö se siellä sisäisesti olisi. Sen ulkoinen olemus (että ukko hieman nousee ponnistuksesta) ei ole itsessään tärkeätä, vaan oikeastaan syytäkin karsia pois. Mutta monella näyttää kyllä tuo pysty vartalojousi puuttuvankin ja lähinnä käytetään vain sivukiertoa staattisen tukijalan (tai koko pystyjousen) pyöriessä. Näitä mä en edes kutsu potkuiksi.

Tykkään tosta tkd hyrrästä, koska hän tekee teknisesti huikean potkun, eikä vain esteettistä hyrrää varmanpäälle kosketuksella. Tuossa punin videossa yritetään olla niin hellää niin hellää, että potkufunktio kärsii. Vaikka tietysti tekeminen on ihannoitavan tarkkaa. Sedän olemuksesta tulee vaan marjanpoimija mieleen, vaikka tiedä mikä maailmanmestari on kyseessä. Miellyttävämmän näköistä minusta, kun potkaistaan, eikä vain poisteta korkkia.
Antti Junikka
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Potkulaisten bottlecäpsit

#17

Viesti flammee »

Jepu, suoritettu. :D
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Potkulaisten bottlecäpsit

#18

Viesti Eizei »

Mä jo aattelin, että eikö prkle kukaan!

Kiitos.
Antti Junikka
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Potkulaisten bottlecäpsit

#19

Viesti Ile »

Kari Aittomäki kirjoitti: heinä 6, 2019, 02.56
Hehee, tosta Orren tempusta olen vaan hiukan kuullut, kertooko tarina miten pelit pelitti?
En oikein muista, mullakaan ei ollut suoraa havaintoa tosta tilanteesta... aika monta hyvää showta tuli kyllä todistettua.

Monta kertaa kyllä mietityttänyt, että miksi ne jutut meni lopulta niin huonosti. Toisaalta sillä mentaliteetilla olisi kai tavallaan ollut ihme jos ei olisi johonkin vaikeuksiin joutunut.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Potkulaisten bottlecäpsit

#20

Viesti Kari Aittomäki »

Mulla oli jo hiukan ennen tapahtumaa sellanen hyrinä että nyt ei olla polulla.
Senverta oudosti Orre tuola yössä meni.
Schade.

Tuli itse asiasta mieleen että tossahan ois skaban paikka, korkeushyppytyyliin. Kuka ruuvaa korkeimmalta.
Ja kun nyt iltama/showcase-jutuissa ollaan, miten ois joku esterata/matsi-kombo?
Ninja warrior/gladiator-peli?
Niinkus että skabaaja temmeltää esterataa ja jos tulee tapli, montussa odottaa gladiaattori josta ois selvittävä jos jatkoon mielii.

Mä kyllä katselisin sellasen shöyn.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Potkulaisten bottlecäpsit

#21

Viesti JanneM »

EIkös [mention]Jasse[/mention] osallistunut joskus tommoseen Esterata gladiaattori kirveenheitto vapaaottelu juttuun?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Potkulaisten bottlecäpsit

#22

Viesti Eizei »

Pullo potkaisee takaisin:

Antti Junikka
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Potkulaisten bottlecäpsit

#23

Viesti Mjölnir »

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Potkulaisten bottlecäpsit

#24

Viesti Eizei »

Hienosti tehty!
Antti Junikka
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Potkulaisten bottlecäpsit

#25

Viesti JanneM »

Mjölöltä vois kieltää kaikki tämmöset kun se aina leuhottaa kaikista ohi.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Potkulaisten bottlecäpsit

#26

Viesti TimoS »

Joo, ei ole potkulainen, mutta tehkääs perästä :D

Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Potkulaisten bottlecäpsit

#27

Viesti MikaM »

Voisko hänet kutsua potkulai-seksi ja sitte heti pitää miitti?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Potkulaisten bottlecäpsit

#28

Viesti TimoS »

MikaM kirjoitti: heinä 8, 2019, 17.54 Voisko hänet kutsua potkulai-seksi ja sitte heti pitää miitti?
Jaa-a, vaikea sanoa. Pistetään @Mika asialle ja katsotaan miten homma etenee :D
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kari Mäki-Kuutti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 961
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: Shorinji Kempo

Potkulaisten bottlecäpsit

#29

Viesti Kari Mäki-Kuutti »

Kari Aittomäki kirjoitti: heinä 6, 2019, 02.56 ...
Hehee, tosta Orren tempusta olen vaan hiukan kuullut, kertooko tarina miten pelit pelitti?
Jumalauta, yhä on paha mieli kun kävi miten kävi ja kuinka jätkä rappeutui ennen finaalinäytöstään.
Se oli kuitenkin niin perkeleen omanlaisensa tapaus.
...
No oltiin jo nukkumassa, kun Orre ja kaverinsa kantoivat ko. väsyneen henkilön huoneeseemme (jossa ehkä 10 sänkyä) ja laittoivat tyhjään sänkyyn.
Muuten olisi mennyt hyvin, mutta Peter nauroi niin kovaa, että jotkut heräsivät.
Ja kantoivat asiakkaan sänkyineen alas toisesta kerroksesta ja ulos etuovesta.
Kaveri sitten heräsi jonkin ajan kuluttua viileään yöhön.
Etuovi oli sitten vahingossa mennyt lukkoon, joten alkoi pieni jyskytys: 'Låt mig in!'

Leiritapahtuma pääsi sitten paikalliseen lehteenkin, kun pojan kasvatusvanhemmat syyttivät alaikäisen juottamisesta
humalaan. Vaikka ei kyllä tarvinnut pakottaa.
Kari Mäki-Kuutti
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Potkulaisten bottlecäpsit

#30

Viesti Puni »

Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa