Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kuristusten vaarat

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kuristusten vaarat

#16

Viesti MikaM »

Eikö tuossa kauluskuristuksessa se lihas suojaa suonia? Ainakin omassa kaulassa. Jos siis paine tulee sivulta-takaviistosta, eli kauluksesta.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Kuristusten vaarat

#17

Viesti sikajudoka »

Daddy kirjoitti: loka 20, 2019, 12.08 Joo kyllä hapetus on tosiaan nykyään tosiaan ns "mittariliike" kuten Mjölnir jo totesikin - mutta tarkoitettu vain ja ainoastaan hätävarjelutilanteisiin. Ei siis mihinkään perus-voimankäyttöön, vaan vain ja ainoastaan hätävarjeluun. Siis siihen, että shit has really hits the fan. Mikä on ymmärrettävää koska kysymyksessä voi olla hengenvaarallinen tekniikka, onhan noita kuolemantapauksiakin ollut... paljoa ei tarvitse mennä tekniikan pieleen niin paikalle ei tule lanssi vaan hauturi.
Yhdyn varoittaviin ääniin. Vaikka itse olen suorittanut lukuisia kuristuksia judotatamilla ja tullut kuristetuksi useita kertoja (kerran lähti taju), pidän silti kuristuksia vaarallisina.

Jos pääsee vastustajan selän puolelle, niin juridisesti turvallisempaa on kaataa hallitusta tämä esim. kädestä kannatellen maahan kuin ryhtyä kuristamaan. Tässä varoittava esimerkki elävästä elämästä:

https://yle.fi/uutiset/3-9822630
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Kuristusten vaarat

#18

Viesti PetriP »

MikaM kirjoitti: loka 21, 2019, 10.40 Eikö tuossa kauluskuristuksessa se lihas suojaa suonia? Ainakin omassa kaulassa. Jos siis paine tulee sivulta-takaviistosta, eli kauluksesta.
suojaa, mutta kyllä ne normihmisellä tukkeutuu. Viimeviikolla edesmennyt mattojudon todellien spesialist Fagu kestikuristuksia todella hyvin. Varmaan olis erikseen harjitellut sitä. En saadut häntä taputtamaan hadaka-jimellä. Muttei saanut kovin moini muukaan.

Hapensyöttö päähän ei katkea kokonaan kun pikkuverisuonet jatkaa hommia. Sen sijaan verenpoisto toimii yhden laskimon kautta ja se menee kokonaan poikki. Nassikkana muistan ristikuristukseen jäämisen sillein, että ensi tuntui huulissa turvotusta kun veri pakkas päähän ja sitten tulikin tahtotila taputtaa

Nykyään taputan jos en näe suoraa karkaamista.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kuristusten vaarat

#19

Viesti MikaM »

OK. Ja muistinkin, että tokihan yhdessä versiossa kämmenselät/peukalot tulevat etuviistosta ja siinä ei ainakaan enää mun kaulalihakset (tai ennenvanhaan...) riitä.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Beefcake
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1263
Lauteille: Kesäkuu 2009
Paikkakunta: Tampere

Kuristusten vaarat

#20

Viesti Beefcake »

Niskalihaksia jännittämällä pystyy vastustamaan kuristuksia varsin pitkälle, sikäli MikaM on oikeilla jäljillä. Vahvaniskainen ja kokenut mattojyrä on tavalliselle tallaajalle kovin hankala kuristettava, vaikka antaisi esimerkiksi RNCn täysin kiinni.

Kuristuksen mekaniikkahan perustuu valtimoiden tukkimiseen. Kaulavaltimoiden lisäksi myös nikamavaltimot täytyy saada tukkoon, jos haluaa puristaa älyn ämpäriin. Niskan kulman manipulointi helpottaa tekemistä kummasti, kun valtimot venyvät ja niskan lihasten jännittäminen hankaloituu. Jos niskan linja on suorassa ja lihakset jännitettynä niin kuristukseen tarvii käyttää aika paljon voimaa vaikka ote olisikin muuten kohdillaan.

Aiheesta löytyy kohtuullisen mielenkiintoista akateemista tutkimustakin, jos on liikaa vapaa-aikaa:
https://europepmc.org/abstract/med/2192520

Mitä itse ketjun aiheeseen tulee, niin minut on kuristettu useamman kerran tajuttomasti ja itsekin olen valot sammuttanut jokusen kerran. Brassinujun puolella kisoissa ja treeneissä tajun lähteminen on kohtuu arkipäiväistä, eikä vielä ole tullut vastaan sen vakavampia seurauksia. Henkilökohtaisesti pidän kuristuksia varsin turvallisena tekniikkana, jos verrataan heittoihin tai päähän lyömiseen. Toki vaaransa niissäkin on, jos taustalta löytyy jotain terveysongelmia tai onnistutaan murjomaan kurkun rakenteita rikki asti.
"I've always believed that if you put in the work, the results will come. I don't do things half-heartedly. Because I know if I do, then I can expect half-hearted results."
  • -Michael Jordan
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Kuristusten vaarat

#21

Viesti Daddy »

Jarppa kirjoitti: loka 20, 2019, 17.22
Kaikessa fyysisessä voimankäytössä ja hätävarjelussa lienee riskinsä, olisi mielenkiintoista tietää mikä on suurimman riskin tekniikka, "kaulan alueen hallinta" vai esim. asiakkaan maahan kaataminen painimalla/lukottamalla/pyyhkäisemällä jalat alta? Toki ratkaisu voi olla jonkin näiden yhdistelmä.
Hyvä kysymys koska se johdattaa pohdinnan pariin: maahanviennissä tietysti on riskit saada damagea suuremmat, mutta ne damaget on pääsääntöisesti melko lieviä: mustelmia, nirhaumia, ehkä pahimmillaan jopa luunmurtumia tms.

Hapettamisessa taas damage-riski on sillä lailla pienempi, että edellä mainittuja vammoja tuskin syntyy - mutta jos tekniikka menee vturalleen niin sitten käykin ohraisesti: puhutaan halvaantumisesta tai jopa kuolemasta.

Että silleen on paha sanoa kummassa on pahemmat riskit,toisessa niitä tulee mitä todennäköisimmin, mutta ovat suhteellisen lieviä. Toisessa taas tuskin tulee, mutta jos shit-hits-the-fan niin ne ovat todella vakavia.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kuristusten vaarat

#22

Viesti Andy »

Eikö yleisin kuolinsyy käsikähmässä ole nimenomaan se, että lyö päänsä kaatuessa?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kuristusten vaarat

#23

Viesti Mjölnir »

Taitaa yleisin kuolinsyy tilanteissa, joissa ei ole käytetty tekovälinettä, olla se, että lyönnin seurauksena kaatuu ja lyö päänsä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kuristusten vaarat

#24

Viesti Kari Aittomäki »

Näitä lyönti-kaatuminen-tilanteita on mutulla eniten, tilastoja en tunne.
Mutta näkemäni perusteella.
Siksi se päähän lyöminen on ikäänkuin hyvin varottu temppu, kun ei voi aina tietää onko jätkä poseeraaja vai oikeesti ottanut.
Kaskun tällejä ottaneet harvoin putoaa jalat jäykkinä, tapahtuu sellanen polvinotkahdus ja sielläkin näkyy sitä sykkyrää.
Aivan kokemattomilla se omasta mielestä kevytkin tälli vaikuttaa siten että jalat jäykistyy ja sälli kaatuu ku mänty.
Kaali kulkee aikavauhtia asfaltin tullessa vastaan ja sitte se on tuurista kiinni.

Yllätyin muuten Lapualla aikalailla sitä kuinka huolettomasti painitaustaiset kollegat mätki pokaa tonttiin, suurin osahan toki oli ollu heiteltävinä mutta kömpelyyttäkin näki. Aivan hartiatasolta lähti joskus veivit. Pelotti.
Muutenkin, kovin kömpelöä oli. Judokat on jotenkin niin valtavan paljon enemään tilanteen tasalla ja katujätkillä varsinkin jo pelkkä pokan hallinta on herkempää kuin painijuntturoilla.

Heh, itseasiassa oli jopa hassua kun ihan nimikuulut painimiehet huuteli "mitä mä teen"-huutoja tilanteissa kun ei Esan kanssa ehditty just siihen vääntöön, oli jotain omaa askaretta.
Voimaa oli ja taitoa myös mutta tekninen tilannetaju aivan lastenkengissä.

Edes treeneissä ne ei tuntunu ottavan onkeensa ihan silkkaa teknista manipulaatiota.
No loputtomastijauhetut väännöt vaan pyrki esiin.
KAIKILLA muilla lajeilla se omaksumiskyky ja adaptaatio tapahtuu ikäänkuin luontevammin.

Painija kuristamassa on ollu sellanen tilanne että olen mennyt kyllä väliin.
Se "mä ruuvaan pään irti"-juttu kun nappaa kiinni kuin iskukoukku. Voimman sietämätön pakotus.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kuristusten vaarat

#25

Viesti MikaM »

Noistakin syistä se paini just sopii sinne Pohjanmaalle.

edit :lol: naurattaa iha itteäki
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Kuristusten vaarat

#26

Viesti Huppu »

Mjölnir kirjoitti: loka 20, 2019, 09.10 Olen käyttänyt maassahallintaa, jossa on hapensaannin rajoittamisen elementtejä, tai sanotaanko hengittämisen vaikeuttamisen.

Kohdehenkilö on selällään maassa, polvi pallean päälle, tukijalka leveälle ulos että saadaan paljon painoa polvelle, niskan takaa kiinni ja pokan leuka kiinni rintaan.

Muutamassa sekunnissa vastarinta on murtunut
Minä käytin samaa tekniikkaa, kun kesken partion soiton kohdehenkilö ryntäsi yllättäen päälle. Refleksinä lähti lonkkaheitolla maahan, siitä polvi pakin päälle. Kohdehenkilö huusi taukoamatta "pipari mä tapan sut, pipari mä tapan sut..." N 30sec se sieltä koitti siltailla(oli se vähän jtn selvästi reenaillu). Sitten vieressä olija kysy, että koska sä ton sit tapat. Käskin mennä muualle viisastelemaan ja kysyin allaolijalta joka oli hiestä märkä ja aivan kuollut, et vieläkö leikitään vai joko rauhotutaan. Toi päästä vetohan tekee lisäkutaa, kun on muutenkin puhki... Siinä sitten kohdehenkilö rauhassa mahalleen, rautoihin, istumaan ja hetki parannettiin maailmaa kunnes poliisit juoksee paikalle. Tais vähän hätäkeskuksessa kiiretaso arvio nousta, kun puhelu katkes kohtaan "pipari mä tapan sut". Loppu hyvin kaikki hyvin. Saman kaverin kanssa jahkailtiin kyllä uudestaankin vuosien aikana, mutta ikinä ei tarvinnut tasoa enään mitata.
Oss!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kuristusten vaarat

#27

Viesti Mjölnir »



Löysin muuten tuon tekniikan videoklipistä, tämä on kuvattu Porissa Defendo Blue -seminaarissa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kuristusten vaarat

#28

Viesti Kari Aittomäki »

Omantunnon kyssäri Huppu.. etkö edes pikkiriikkisen rytkäyttänyt polvella?
Mä en ole ikänäni saattanut mieltäni malttaa, on se niin herkkupaikka.

Mä olen itseasiassa kerranpari vienyt bando/pentjakin polvitälli-käsivarstadrillin tosta tilanteesta koeponnisteelle, kaskun otti päästä se kyrväke.
Hautasin tyypin rytmiseen neliaraaja-iskuvalliin eli rummutin, kunnolla.
Kun on rytmi suonessa niin minkäs sitä saattaa. Dägädägädää.
Toisessa kaivoin vielä pikkufikkarin muksisvahvistajaksi. Autsista.

Tulokset oli hyviä ja kohde hyvin nopeasti mallia tärisevä lätty.
Voivoi kuinka kivaa se olikan.

Mutta tethän ootteki viileitä ammattilaisia, kontrolloituja ja kohdennettuja.
Vähimmän haitan kautta sukatkin rullalle.
Tietoakaipaava
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1
Lauteille: Lokakuu 2020

Kysyisin kuristamisesta

#29

Viesti Tietoakaipaava »

googlehaku johdatti minut tänne, kun etsin tietoa kuristamisen vaikutuksista ja mitä siinä oikeastaan tuntee. Eräs ihminen kertoo puolisonsa kuristaneen häntä niin, että hänelle tuli näköhäiriöitä. Mistään muusta vaikutuksesta hän ei maininnut, esimerkiksi, että kurkkuun sattui pitkään tai yskitti tai jäi jälkiä kaulalle.
Itseäni ei ole kuristettu, mutta eikö näköhäiriöiden aikaansaamiseksi pitäisi kuristaa todella voimakkaasti niin että siinä tuntuisi vähän näitä muitakin tuntemuksia?
Ehkä nämä kamppailulajien tekniikat on erilaisia, mutta ajattelin nyt kuitenkin kysyä.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Kuristusten vaarat

#30

Viesti Daddy »

Toki näköhäiriöitä voi kaiketi tulla, jos verenkierto päähän estyy - tällöihän estyy myös näkemiseen liittyvien aivojen osien verenkierto. Verisuonikuristuksen pointti onkin tuo verenkierron estäminen, ja siitä ei tosiaan välttämättä jää mitään fyysisiä jälkiä, eikä välttämättä myöskään henkitorveen kohdistu sellaista painetta joka laittaisi yskittämään.

Toisaalta kysymys voi olla ehkä myös stressireaktiosta, muistelen nimittäin kuulleeni että erittäin voimakas stressitilanne voi aiheuttaa näköhäiriöitä. Esim karhuryhmän poliisina toiminut Harri Gustafsberg on kertonut että eräässä erittäin stressaavassa tilanteessa häneltä meni näkökyky kokonaan hetkeksi.

Toivottavasti kuitenkin nuo näköhäiriöt eivät jääneet pysyviksi?
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 54 kurkkijaa