Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

#16

Viesti Andy »

Mitä se vapaaottelumatsin ensimmäisen hyökkäyksen vaikutus kuuluu oikeuslaitokselle?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

#17

Viesti Rojola »

Erinomainen aihe kuten jo todettiinkin!

Suosittelen tarkastelemaan Ilpo Jalamon ja Jyrki Talosen kirjaa "Renkaita vedessä - ajatuksia kamppailutaidoista", jossa käsitellään ja analysoidaan väkivaltatilanteita.

Myös Jari Peuhkurisen "Aktiivinen itsepuolustus" on hyvä teos liittyen erityisesti tuohon harmaaseen vaiheeseen jolloin kädet eivät vielä käy mutta jännitystä on ilmassa.

Ville Kaivonen aka VKA on tuottanut erinomaisen Puolustaudu-DVD sarjan jonka mukana on kolme kirjallista teosta joissa valotetaan tuota Andyn mainitsemaa tutkimus- ja teoriapuolta.

Yleisesti Gavin de Beckerin "The Gift of Fear" pidetään erinomaisena teoksena aihepiiriin liittyen, kuten myös aiemmin mainitun Rory Millerin kirjoja.

Mikäli satut Tampereella käymään niin kaikkia ylläolevia on mahdollista saada minulta lainaksi graduprojektiin.

Täällä mainittiinkin jo haastattelujen tekeminen, jota laadullisena tutkijana puollan lämpimästi. Hyviä haastateltavia löytyy lauteilta runsaasti, esimerkiksi aiemmin mainittu VKA sekä monia muitakin.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

#18

Viesti Kari Aittomäki »

Niin.. eikös tekijää ollenkaan kiinnosta sen päsmärin mielenliikkeet ja motiivit?
Miten he valikoivat kohteensa ja se kaikki muu semmonen.

Ruokaisampaa ois asentua tekijän saappaisiin, ottaa hiukan stimulia ja laittaa pahapoikasukat jalkaan ja katella että kekähän täälä tarttis nyrkistä.
Vois aukasta mielenliikkeitä ja elävää elämää hiukan enemmän kuin jo tehdyt jäsennykset.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

#19

Viesti YJT »

Mielenkiintoinen aihe.

Tässä kannattaa tosiaan huomata, että itsepuolustus ja hätävarjelu eivät ole sama asia, mikäli itsepuolustus tulkitaan kirjaimellisesti: hätävarjelulla voi varjella myös kolmatta henkilöä, sekä myös esimerkiksi omaisuutta tai kotirauhaa. Lisäksi itsepuolustus voidaan tosiaan käsittää laajasti tai suppeasti; suppea kattaa vain fyysisen puolen ja välittömän uhkatilanteen, kun laajasti voidaan ajatella että itsepuolustus lähtee jo uhka-arvion tekemisestä, ennakoinnista, havainnoinnista ym ja jatkuu kauan fyysisen tilanteen jälkeenkin; kattaen esim mahdollisen oikeuskäsittelyn ja siitä mahdollisesti aiheutuvat seuraukset.

Hyviä kirjaviitteitä on tullut; itsekin olisin suositellut juuri esim Milleriä, Kaivosta, Peuhkurista, Talosta ym. Jos haluat käsitellä myös fysiologista ja psyykkistä puolta, niin esim David Grossmanin kirjassa On Combat on hyvä kooste kaikesta tällaisesta, tai esim Michael Patrick´n kirja Body Alarm Reaction on myös hyvää juttua. Lakipuolesta kannattaa hakea ihan hätävarjelu-hakusanalla; esim Tolonen, Sarita: Hätävarjelun ja hätävarjelun liioittelun rajat (https://www.theseus.fi/handle/10024/131865) voisi olla sopivan tyyppistä?
Itse olen kirjoittanut tällaisen (tosin OC:n käyttämiseen liittyen): https://maanpuolustus.net/threads/pieni ... ost-790331
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
hightower
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 135
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Lahti

Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

#20

Viesti hightower »

Geoff Thompson Dead Or Alive

Löytyy vaikka täältä: https://www.goodreads.com/book/show/147 ... d_or_Alive

Antaa karun näkemyksen alkuperäisen viestisi jälkimmäiseen kysymykseen
b) tuo ikkuna juuri ennen fyysistä osuutta. Käytännössä siis haussa on jonkun pätevän käsitys siitä, miten noi tilanteet yleensä kulkee. Lienee turvallista lähteä oletuksesta, että itsepuolustustilanne ei useimmiten synny täysin tyhjästä eksaloituen nollasta sataan ilman minkäänlaista esileikkiä.
Vaikka tilanteet eivät synny ilman esileikkejä niin usein puolustautuja (eli uhri) on maalitettu, ja on täysin pihalla siitä että nyt ollaan todellisessa vaarassa sillä "ammattilainen" antaa kovin vähän vihjeitä. Ja kun paisti huomaa sen niin saattaa olla jo aivan liian myöhäistä, riippumatta omista kyvyistä.

Thompsonin vastaukset ongelmaan ovat yksinkertaiset ja periaatteessa "lajiriippumattomat".

Mielestäni tämä oli hyvä kirja kaikin puolin.

Koska kuitenkin keskustelua (ja väittelyä) on mukava herättää niin heitänpä ilmoille väitteen että Geoff Thompsonin "metodit" antavat parhaan mahdollisuuden selvitä voittajana (tai elossa) potentiaalisista uhkatilanteista.( Mutta eivät välttämättä takaa että suomalaisesta oikeussalista käveltäisiin voittajana ulos.). Jos ylläpito katsoo että se aihe ei kuulu tänne niin sen voi tietenkin heittää omaan ketjuun.
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2954
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Yhteystiedot:

Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

#21

Viesti Antti »

Lietohan siis ilmoitti tutkivansa gradussaan "ensimmäisen hyökkäyksen merkitystä MMA-ottelussa" eikä mitään itsepuolustukseen liittyvää, mutta ainakin tässä on tullut sitten lukuvinkkejä laajempaa tutkimushanketta pohjustamaan. :)
YJT kirjoitti: marras 28, 2019, 11.12 Tässä kannattaa tosiaan huomata, että itsepuolustus ja hätävarjelu eivät ole sama asia, mikäli itsepuolustus tulkitaan kirjaimellisesti: hätävarjelulla voi varjella myös kolmatta henkilöä, sekä myös esimerkiksi omaisuutta tai kotirauhaa. Lisäksi itsepuolustus voidaan tosiaan käsittää laajasti tai suppeasti; suppea kattaa vain fyysisen puolen ja välittömän uhkatilanteen, kun laajasti voidaan ajatella että itsepuolustus lähtee jo uhka-arvion tekemisestä, ennakoinnista, havainnoinnista ym ja jatkuu kauan fyysisen tilanteen jälkeenkin; kattaen esim mahdollisen oikeuskäsittelyn ja siitä mahdollisesti aiheutuvat seuraukset.
Jatkaisin tästä muotoilemalla niin, että hätävarjelu (nödvärn) on lakitermi itsepuolustuksen Suomen lainsäädännössä kodifioidulle ilmentymälle. Itsepuolustuksen käsitteeseen kuitenkin ihan yleisesti luetaan kuuluvaksi myös muiden puolustaminen. (Ja laajemmassa mielessä puolustussota erotuksena hyökkäyssodasta, siis oikeutettuuden näkökulmasta.) Voisi siis sanoa, että hätävarjelu ja itsepuolustus tarkoittavat samaa asiaa, vaikka niillä on eri merkitys.

Tuon laajemman käsitteen nimityksen osalta mietin sitä, että puolustus tuo kuitenkin aika vahvasti mieleen aktiivisen toiminnan hyökkäyksen torjumiseksi, joten olisiko osuvampi kattotermi noille mainituille taidoille ja tiedoille "itsesuojelu" tai jonkinlainen "varautuminen"? (Tällä lienee merkitystä lähinnä silloin, kun mietietään koulutustilaisuuksien nimiä tai vastaavaa. :D )
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

#22

Viesti YJT »

Olen itse käyttänyt termiä "itsevarjelu" kun puhutaan laajasta merkityksestä, mutta keskustelussa törmää usein siihen että käytetään myös termiä "itsepuolustus".

En tosiaan huomannut, että tässä ei puhuttukaan itsepuolustuksesta vaan kamppailu-urheilusta.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Lieto
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 14
Lauteille: Kesäkuu 2016
Paikkakunta: Kerava
Etulaji: karate
Takalajit: aikido, BJJ, muay thai

Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

#23

Viesti Lieto »

YJT kirjoitti: marras 28, 2019, 14.27 En tosiaan huomannut, että tässä ei puhuttukaan itsepuolustuksesta vaan kamppailu-urheilusta.
Tässä ketjussa on nyt tosiaan alettu puhua kahdesta, ellei kolmestakin aiheesta, jotka näyttäisi nopealla silmäilyllä olevan nämä:

1. Mun gradu
2. Mun mahdollinen gradunjälkeinen elämäni
3. Se mitä alkuperäisessä viestissä kysyin

*Graduni* ei siis käsittele itsepuolustusta kuin sivumennen, ja siinäkin sivumenossa painopiste on kamppailuyhteisön uskomuksilla. Tämän vuoksi akateeminen rigoriteetti ei ole niin nöpönuukaa, vaan eksperttinäkemyksissä ja ei-akateemisessa kirjallisuudessa ilmenevät uskomukset ovat riittävä lähde (akateemisten puuttuessa).

En mielelläni lähde sen enempää graduni varsinaisesta aiheesta keskustelemaan, mutta voin kyllä tyrkätä sen johonkin jakoon jahka se on hyväksytty. Gradu menee tarkistukseen luultavasti jo tämän vuoden puolella: itse tutkimus on jo tehty, data analysoitu, tulokset raportoitu.

Oon kyllä ihan iloinen kaikista lukuvinkeistä, joita oon saanut, ne on relevantteja vähintäänkin ylläolevan listan kohdan 2 kannalta!
"Mä luin ton, ja sit pääsin rivin loppuun."
- Nykyinen käytännöllisen filosofian maisteri
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

#24

Viesti Andy »

Olisin todella kiinnostunut, jos gradusi on tulevaisuudessa luettavissa jossain.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

#25

Viesti Lasse Candé »

Antti jo kirjoitti hyvin itsepuolustus- ja hätävarjelukäsitteiden suhteesta. Itse en kyllä laske sitten millään toisen puolustusta itsepuolustukseksi, vaikka sen oikeutus perustuu samaan asiaan kuin itsepuolustuksen. Tästä syystä ehkä joku laskee sen itsepuolustukseksi, mutta vähän hassuahan se on, eikä mitenkään tarpeellista. En ole ihan vakuuttunut siitä että "ihan yleisesti" luettaisiin toisen puolustamisen hätävarjelutilanteessa olevan itsepuolustusta. :o

Olen sitten vähintään itse tämän yleiseksi arvellun käsityksen kanssa napit vastakkain.



Tästä haluaisin taas kysyä YJT:ltä:
YJT kirjoitti: marras 28, 2019, 11.12
Tässä kannattaa tosiaan huomata, että itsepuolustus ja hätävarjelu eivät ole sama asia, mikäli itsepuolustus tulkitaan kirjaimellisesti: hätävarjelulla voi varjella myös kolmatta henkilöä, sekä myös esimerkiksi omaisuutta tai kotirauhaa.
Minkälainen on tämä itsepuolustuksen kirjaimellinen tulkinta? Itse jo avasin sitä edellä, kuinka niin "itse-" kuin "-puolustus" voidaan tulkita monin tavoin. Jatkoin myös siihen että ne myös tulkitaan. Tästä syystä käsite "itsepuolustus" ei nähdäkseni ole kovin yleisesti samalla tapaa ylipäätään ymmärretty. Mitä itsepuolustus siis tarkoittaa ihan kirjaimellisesti ja minkä lähteen mukaan?

YJT:n viimeisestä olisi myös kysyttävää. Aloitin itse jo erottelusta "itsesuojelun" ja "itsepuolustuksen" käsitteiden välillä. Nyt YJT ehdottaa vielä "itsevarjelun" käsitettä. Olettaisin että itsesuojelu ja itsevarjelu on kaikkien mielestä sama asia ja sitten näiden tarkka merkitys ja suhde käsitteeseen "itsepuolustus" on kysymys erikseen. Onko joku eri mieltä?

(Ja vielä sellainen juttu, että tämä ketju nimenomaan ei käsittele kamppailu-urheilua vaan gradu käsittelee sitä. Gradun kamppailu-urheiluaiheesta (tai jostain sitä hipovasta) on näköjään avattu ihan uusi ketju.)
Kuvake
Valvoja
Aulis Gerlander (virallinen valvoja)
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 676
Lauteille: Heinäkuu 2007

Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

#26

Viesti Valvoja »

Lieto ketjun avaajana jo tosiaankin hyvin kertasi ketjussa käsiteltävät aiheet.

On luontevaa että keskustelu taklaa ketjun avaamisen gradulähtökohtia jossain määrin ja se on vain hyvä. Sen verran valvontatiimi haluaa silti rajata, että tuo mielenkiintoinen "hot hand" ja sen pohdinta esimerkiksi kamppailu-urheilussa ja muussakin kuuluu alla olevaan ketjuun.

Toivottavasti näemme siellä joskus myös gradun! :jepa:

Kiitos!


viewtopic.php?f=29&t=22815&p=939970#p939934
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

#27

Viesti YJT »

Lasse Candé kirjoitti: marras 28, 2019, 16.52 Tästä haluaisin taas kysyä YJT:ltä:
YJT kirjoitti: marras 28, 2019, 11.12
Tässä kannattaa tosiaan huomata, että itsepuolustus ja hätävarjelu eivät ole sama asia, mikäli itsepuolustus tulkitaan kirjaimellisesti: hätävarjelulla voi varjella myös kolmatta henkilöä, sekä myös esimerkiksi omaisuutta tai kotirauhaa.
Minkälainen on tämä itsepuolustuksen kirjaimellinen tulkinta? Itse jo avasin sitä edellä, kuinka niin "itse-" kuin "-puolustus" voidaan tulkita monin tavoin. Jatkoin myös siihen että ne myös tulkitaan. Tästä syystä käsite "itsepuolustus" ei nähdäkseni ole kovin yleisesti samalla tapaa ylipäätään ymmärretty. Mitä itsepuolustus siis tarkoittaa ihan kirjaimellisesti ja minkä lähteen mukaan?
No en ole lähtenyt hakemaan mitään definitiivistä tulkintaa, vaan pointtini oli juurikin se, että kun "itsepuolustus" sisältää sen "itsen" puolustamisen, niin kirjaimellisesti tulkittuna se ei kata esimerkiksi kolmannen henkilön tai kotirauhan puolustamista, mitä taas hätävarjelu kattaa.
Lasse Candé kirjoitti: marras 28, 2019, 16.52YJT:n viimeisestä olisi myös kysyttävää. Aloitin itse jo erottelusta "itsesuojelun" ja "itsepuolustuksen" käsitteiden välillä. Nyt YJT ehdottaa vielä "itsevarjelun" käsitettä. Olettaisin että itsesuojelu ja itsevarjelu on kaikkien mielestä sama asia ja sitten näiden tarkka merkitys ja suhde käsitteeseen "itsepuolustus" on kysymys erikseen. Onko joku eri mieltä?
En varsinaisesti ehdottanut mitään, vaan totesin että itse käytän tätä termiä.
Lasse Candé kirjoitti: marras 28, 2019, 16.52(Ja vielä sellainen juttu, että tämä ketju nimenomaan ei käsittele kamppailu-urheilua vaan gradu käsittelee sitä. Gradun kamppailu-urheiluaiheesta (tai jostain sitä hipovasta) on näköjään avattu ihan uusi ketju.)
Joo, siis alkuperäinen tulkintani oli oikea; vastasin alkuperäiseen kysymykseen mutta sitten Antin vastauksesta ymmärsin että tulkintani olisi ollut väärä ja että tässä pitäisi käsitellä kamppailu-urhelua, koska Lieto kertoi kyselevänsä gradun tarpeita varten. No, tämä sivujuonne lienee nyt käsitelty.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2954
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Yhteystiedot:

Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

#28

Viesti Antti »

Kielitoimiston sanakirja määrittelee itsepuolustuksen 'itsensä puolustamiseksi, puolustautumiseksi', mutta en nyt laittaisi erityisen paljoa painoarvoa tämän muotoilun kirjaimellisille tulkinnoille. Ajattelin (ja ajattelen) siis itsepuolustusta ensisijaisesti sinä luonnollisena periaatteena, jonka mukaan puolustauduttaessa väkivalta on sallittua. Tällaisen puolustautumisen on jo vanhastaan katsottu kattavan itsensä tai toisen puolustamisen, en tosin osaa mitään eksaktia oikeushistoriallista yhteenvetoa antaa. (Augustinus ei itse asiassa pidä tappamista pelkästään itsensä puolustamiseksi oikeutettuna, mutta muiden puolesta kyllä, epistulae 47,5.) Englannin self-defence kattaa myös toisen puolustamisen (OED), mutta ainakin saksaksi, suomeksi ja ruotsiksi on onneksi nämä paremmat hätävarjelutyyppiset nimitykset, joista puuttuu tuo hämmentävä itse-osa. Roomalaisessa oikeudessa itsepuolustuksen periaate muotoillaan vim vi repellere licet eli "saa torjua voiman voimalla" (Digesta 43).
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Re: Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

#29

Viesti Daddy »

Tästä Antti Nurmen kirjasta voinee jotain lohjeta graduunkin:
https://www.adlibris.com/fi/kirja/ammat ... 9523213258

Toki häntäkin voi ihan haastatella. Kuten myös palstalaista @Mjölnir 'iä, hänelläkin on laaja tietämys aiheesta.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Lurttinen
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 45
Lauteille: Elokuu 2008

Itsepuolustustilanteen rajaaminen ja määrittely

#30

Viesti Lurttinen »

Mitä on itsepuolustus yleensäkään?
Mää ajan ammatikseni onnikkaa ja periaatteessa jokaiselta pysäkiltä voi tulla joku tuhma joka käy läpsimään. Siinä on se pieni hetki ennen pysähdystä, että avataanko ovet vai jatketaanko matkaa ja pysäkillä olevat jää sinne. Semmoista jatkuvaa arviointia pysäkillä olevan fyysisestä olemuksesta ja käyttäytymisestä. Tuhmalta näyttäväkin voi olla ihan kiva.
Tässä hommassa laki sanoo, että jos kuljettaja epäilee jonkun aiheuttavan ongelmaa, niin sen voi jättää pysäkille. Se on kuljettajan oma arvio.

Mulla on ollut kyydissä ihmisiä, joista näin jo sisään tullessa, että tolle pitää vielä soitella poliisit noutamaan. On nukahtaneita narkkeja, jne..
Lähtökohta tässäkin työssä on se, että itse tietää mitä tapahtuu seuraavaksi. Se kontrolli pitää olla kuljettajalla itsellään.
Puhejudolla pärjää pitkälle, kun ei kaikkia voi vaan jättää pysäkeille. Varsinkaan kun ajetaan sitä "juoppojunaa" eli myöhäisillan vuoroja kun illan juhlijat kulkevat kotiin enemmän tai vähemmän kännissä.

Mää en ole lukenut mitään kirjoja itsepuolustuksesta, enkä varsinkaan harrasta mitään itsepuolustusta.
Mutta työssäni tämä puhejudo ja ymmärrys siitä milloin pitää puuttua johonkin asiaan kantaa pitkälle. Esimerkiksi pahimpien hönöjen kanssa ei kannata edes ottaa mitään kontaktia, vaan rahastaa ne ilman ylimääräisiä puheita ja he kävelevät sinne matkustamoon ja ovat iloisia kun pääsevät kotiinsa.

Mutta mikä on sitä itsepuolustusta? Se alkaa jokaisesta kontaktista toiseen ihmiseen.
Itsellä pitää olla se tilanne hallussa, että tietää mitä tapahtuu seuraavaksi.
Mää oon sen verran läski, että en ainakaan karkuun juokse. Mulla on myös lakisääteisesti raivausvälineet autossa ja kikkarauta käden ulottuvilla jolla voi hutkia takasin.

Itsepuolustus on jatkuva prosessi, kun olet siinä asemassa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 55 kurkkijaa