Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

"Tyyppi on liekeissä" ja onnistumisen vaikutus onnistumisiin

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

"Tyyppi on liekeissä" ja onnistumisen vaikutus onnistumisiin

#31

Viesti Andy »

Muisteloita omalta uralta. Olen sitä mieltä, että ottelukokemus on se asia, joka auttaa tasaamaan ottelun alussa tapahtuvien suoritusten vaikutusta loppumatsiin. Avustajan merkitys ottelun kulkuun on myös merkittävä.

Kokemusta 2 vuotta
Olin edellisessä matsissa kokenut ensimmäisen keskeytystappion. Vastustaja pääsee osumaan kovaa ja päässä helisee. Saman tien tulee ajatus "Ei taas! Taas mut tyrmätään!" No ei tyrmätty ja voitin lopulta vaikean matsin, mutta henkistä horjumista oli aivan selvästi havaittavissa. Matsin jälkeen olin vielä siinä uskossa, että olisin hävinnyt, vaikka videolta katsoessa voitin kyllä ihan oikein.

Kokemusta 4 vuotta
Vastustaja osuu alussa kovaa useita kertoja. Tulen ensimmäiselle erätauolle siinä mielentilassa, että pyyhkeen voisi heittää kehään. Avustaja saa minut rauhoitettua ja neuvoo taktiikanvaihdoksen. Saan sen toteutettua ja kakkoserässä matsi kääntyy, kun kokemattomampi vastustaja lisäksi väsyy. Kolmannessa erässä pieksän kaveria kuin vierasta sikaa. Ajatus on "Äsken löit sinä, mutta nyt lyön muuten minä!" Selkeä voitto.

Kokemusta 9 vuotta
Nyrkkeilyottelu, jossa vastustaja on teknisesti paljon taitavampi, mutta kokemattomampi ottelija. Lisäksi olin sparrannut hänen kanssaan ja havainnut, että jos hän onnistuu erän alussa hyvin, hän saa siitä virtaa, mutta jos ei niin usko alkaa horjua. Ennen matsia olo tuntuu voimattomalta (tämä johtuu kortisolireaktiosta) mutta avustaja käskee lyödä pistareihin kovaa niin että adrenaliinit nousevat. Sen jälkeen on olo, että menen vaikka kiviseinästä läpi. Matsi alkaa ja otan taktiikaksi sen, että heti erän alkuun haen nopeasti kovan osuman vastustajaan silläkin riskillä, että omissa soi. Tämä onnistuu joka erässä. Itsevarmuus vain kasvaa ja pyrin lyömään jokaisen iskujenvaihdon siihen asti, että vastustaja poistuu tilanteesta. Tiukka matsi joka päättyy hajaäänin, mutta voitin taidollisesti itseäni selvästi paremman ottelijan. Mielestäni yksi parhaista suorituksistani koskaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Lieto
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 14
Lauteille: Kesäkuu 2016
Paikkakunta: Kerava
Etulaji: karate
Takalajit: aikido, BJJ, muay thai

"Tyyppi on liekeissä" ja onnistumisen vaikutus onnistumisiin

#32

Viesti Lieto »

YJT kirjoitti: marras 28, 2019, 19.04 En nyt löytänyt oikeaa kohtaa, mutta Talosen tutkimusraportissa todetaan "...the first strike knockout was not as common as people perhaps thought would be the case. However, it was observed that the person who struck first often won or dominated the fight".
Onko tämä siis mistä lähteestä kaivettu? Olisi itselleni hyvin, hyvin relevantti lause, etenkin jos ihan painettuna, mutta mun tarttee itse lukea se sieltä mistä se on otettu.
"Mä luin ton, ja sit pääsin rivin loppuun."
- Nykyinen käytännöllisen filosofian maisteri
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

"Tyyppi on liekeissä" ja onnistumisen vaikutus onnistumisiin

#33

Viesti YJT »

Talosen alustava tutkimusraportti:

"We'll get you next week!"
A statistical and descriptive study of violent encounters based on video footage analysis
A preliminary report

Sivu 33
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

"Tyyppi on liekeissä" ja onnistumisen vaikutus onnistumisiin

#34

Viesti YJT »

Kuva
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa